Faf staat te trillen op haar benen? wat is dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Faf staat te trillen op haar benen? wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 07:58

Afgelopen Zaterdag is mijn verzorgster eraf gevallen, daardoor heeft faf 20 minuten over de hei gegaloppeerd daarna was ze helemaal gestresst, ze had wat diaree en trilde en beetje. Ik schonk daar verder geen aandacht aan want ik dacht dat het van de schrik was, s avonds was ze ook helemaal gekalmeerd en had ze geen diaree meer.
Zondag kon ik niet en heb ik gevraagd of haar “echte” baasje op haar wou rijden, dit is ook gebeurd ze is naar haar zegge 5 uur weg geweest.
Toen ik gister bij haar kwam was ze heel erg afgevallen, je zag haar ribben zitten en ook bij haar flanken was het helemaal ingevallen.Ook was ze heel gestresst, toen ik even een rondje met haar wou gaan lopen werd ze helemaal gek, dribbelen bokken etc. ik ben er toen vanaf gegaan en ben naar huis gaan lopen( 5 minuten vanaf stal) in totaal ben ik nog geen 6 minuten weg geweest denk ik.
Thuis aangekomen stond ze op haar benen te trillen……
Ik denk dat haar spieren overbelast zijn door zondag faf is het niet gewend om 5 uur te rijden, wat moet ik hier mee doen, da bellen?
Iemand dacht aan maandagziekte…
Ik heb haar nu op rust gezet stap alleen met haar ze krijgt van mij iets minder voer maar heel veel hooi zodat ze wat te doen heeft.
Ik ben echt een beetje ongerust….


Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:40

tjee, klinkt echt erg! als ze zo afvalt en gestresd blijf roep je beter de da even, denk je niet. het is voor de bestwil van je paard. echt raar.
weet het niet!
veel succes!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:51

Het klinkt niet best. Ik vermoed dat je paard op zijn minst zwaar overwerkt is dit weekend, en maandagsziekte is dan niet ondenkbaar. Maar dan zijn er wel heel duidelijke symptomen als kreupelheid, erge stijfheid. die paarden zijn dan echt wel ziek! Ik denk dat je paard meer psychisch de weg kwijt is, teveel stress, omdat spierbevangen paarden over het algemeen geen stap meer kunnen zetten, dus helemaal niet weg kunnen bokken en rennen.

Op rust zetten lijkt mij niet het meest verstandige. Ik zou het paard heel rustig beweging gaan geven, wandelen, 2x daags een minuut of 15. Absoluut geen permanente boxrust. Met dit weer horen de beestjes overigens buiten, weidegang zal de merrie helpen te ontspannen.

Akkefietjes als dit, zo zwaar/intensief/angstaanjagend berijden totdat de merrie in een soort shock toestand beland, is zeer ernstig. Deze merrie zal heel lange tijd heel rustig en zorgvuldig moeten worden behandeld, en je mag blij zijn als ze op termijn weer accepteert ruiters op haar rug te dragen. Daarom, vanaf nu zeker een maand geen ritten langer dan 30 minuten. MErrie moet er weer plezier aan gaan beleven.
Zorg dat de merrie goed blijft drinken, houdt haar temperatuur in de gaten. Probeer haar te laten ontspannen, liefst in de wei. Niet te veel aan omfrummelen (manen trekken oid), alleen maar leuke dingen (wat ZIJ leuk vind!) voorlopig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 09:23

Met rust bedoel ik ook rustig stappen en in de padock staan.
Ze staat nu de hele dag buiten, ik probeer nu 2 keer per dag te gaan en dan ffe te gaan wandelen.
als ik het niet vertrouw belk ik ook de Da hoor!!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:25

Het kan heel goed zijn dat het door de stress en het harde werken komt maar hou even goed in de gaten of dat trillen blijft. Als dat langer aanhoudt en ze krijgt conditieverlies kan het ook iets anders zijn maar dan kan je het beste naar Utrecht of een andere kliniek gaan om dat uit te sluiten.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:24

Ze lijkt me idd helemaal over haar toeren geraakt, en ik vind 5 uur rijden na zo'n incident van zaterdag ook echt kwalijk. Ik sluit me helemaal aan bij Dees, meer is er volgens mij ook niet over te zeggen. Voorkeur van mij gaat uit naar weidegang met een lekker wandelingetje, beetje grazen tussendoor. Je kunt dan zelf wel inschatten wat genoeg is, en zeker geen uren wandelen, laat staan rijden. Daarna kun je misschien mt een paard dat haar vertrouwt is naar buiten gaan? Die zal haar helpen als ze onzeker is buien, en ik denk dat je daar wel vanuit kunt gaan na dit gebeuren.
Succes

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 10:33

Het erge is nog dat haar "echte" baasje het nog grappig vind ook, ze zei letterlijk " ze is meteen weer mooi dun... en ze was lekker druk joh ze was echt helemaal gek" nou ha ha wat leuk
Ze denkt echt dat ze geen enkele schuld heeft, maar ja helaas kan ik niet bepalen of ze er wel of niet opgaat maar voorlopig blijft ze met haar handen van faf af op zo'n moment wou ik dat ze van mij was maar helaas.....
Wel heb IK de verantwoording en zij niet.....
Ik hoop maar dat het snel goed komt met faf en dat ze er snel weer bovenop komt, overgens in de padock staat ze heerlijk rustig in het zonnetje te staan pas als je wat met haar gaat doen( al is het maar poetsen) wordt ze gestresst...

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:25

Hoi Maake,

Als ik jou was zou ik de da erbij halen! Fin heeft maandagsziekte gehad, maar dat leek absoluut niet op wat Fav nu laat zien.
Aangezien ze al wat ouder wordt zou ik er echt naar laten kijken hoor!
Succes!! Geef Fav maar een dikke knuffel enne ..... laat je niet gek maken door "rare" opmerkingen hoor! Knipoog

Groetjes van Nancy ( je weet wel...ook van Staal!)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 13:21

Ik geloof niet dat het maandagsziekte is. In dat geval wil een paard echt niet lopen en is er sprake van ernstige spierstijfheid. Wat jij beschrijft lijkt daar niet op.
Ik denk dat jullie dit paard overvraagd hebben en dat ze als gevolg daarvan gestresst is. Rust is hier zeker op zijn plaats. Dwz geen stalrust, maar rustige beweging en geen lange ritten.
Als je het niet helemaal vertrouwd kun je beter de dierenarts even naar haar laten kijken. Ik vind het wel opvallend dat ze in een dag tijd zo mager is geworden.

* To Belg, or not to Belg *


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:47

Dat mager worden vind ik niet eens zo gek, als wij sunny een dagje mee naar het strand nemen is zo ook mager als we haar mee terug nemen, vandaar dat we het nu lever niet meer doen, je kan er niet tegen aan voeren, maar ik vind het niet normaal dat het paard zo staat te trillen..
Ik denk inderdaad dat ze goed overvraagt is. Probeer haar anders te masseren met kamferspiritus, dat stimuleert de doorbloeding van de spieren!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 18:36

hoe komt dat dan? dat ze zo mager worden?

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:38

Klinkt als spierbevangenheid.
Ik zou de dierenarts erbij halen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:10

Ik zou haar lekker laten staan en er mee gaan wandelen. Het klinkt niet als spierbevangenheid en moet je ht dus ook niet zo gaan behandelen.

Wel raar dat dat meisje zich van geen kwaad bewust is, het zou toch ook al zo moeten zijn toen ze thuis kwam.
Zielig zulke mensen die niet kunnen voelen of zien dat er iets mis is met een paard.

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:43

Het lijkt mij het beste om zo gauw mogelijk de dierenarts er bij te halen!

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 13:46


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 14:58

Ik snap even niet waarom je die foto geplaatst hebt Verward

Ik denk dat als jij het niet vertrouwt, je het beste een da erbi kan halen. Ik denk niet echt aan spierbevangenheid, overvragen kan, lijkt me ook erg waarschijnlijk bij dit verhaal. Let op dat je paard wel genoeg drinkt!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

ChristelSla
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:18

Als je twijfelt, altijd de veearts bellen, niet zelf gaan dokteren.
Suc6

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 16:12

Bedankt voor al de reacties,
Vandaag ben ik er heel voorzichtig op gaan rijden, want ernaast was niet zo'n suc6, ze was heel lief en vond het heerlijk om haar spieren ffe te strekken( ze was constant aan het briezen)!
Na 15 minuten rustig rijden heb ik haar benen afgespoten en durfde ik het aan om een stuk met haar te gaan wandelen, maar daar kwam de arabier weer in haar los Haha! en was ze weer erg aan het dribbelen.
Ze is nog wel dun, maar ze glimt als een spiegeltje!!
Daarna heeft ze weer heerlijk los gestaan...
Ze is dus weer een stuk opgeknapt en trilt helemaal niet meer....
Denk toch dat haar spieren een beetje overbelast waren!!
Gelukkig is dit met een sisser afgelopen maar je weet het nooit het is niet verantwoord om een wat oudere pony zo de stress in te jagen 2 dagen!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, Pova en 34 bezoekers