Avondje KWPN-cursus toiletteren

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Avondje KWPN-cursus toiletteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 09:47

Gister ben ik met drie meiden van stal naar een cursus van het KWPN geweest in Noord-Sleen. Het was in een zaal in een café dus ik was heel benieuwd hoe ze die cursus toiletteren gingen verzorgen *LOL*
De cursus werd gegeven door Alexandra Wieberdink-van der Peijl die ook het boekje "Presenteren kun je leren" heeft geschreven.
Afbeelding
Het hele verhaal ging over het klaarmaken van een paard voor de keuring. Dus vanaf het moment dat je met het paard begint tot aan de keuring zelf. Niet alleen het toiletteren kwam dus aan bod, maar vooral ook de training voor de keuring aan.
Dit werd allemaal verduidelijkt met mooie dia's.
Ook hebben we een paar ongelofelijke metamorfoses gezien, je kan je bijna niet voorstellen dat het om hetzelfde paard ging.
Het duurde ongeveer 2 uur. We kregen fijn een kopje thee, en later werd nog eens ingeschonken. "Goh wat attent" dacht wij, totdat iedereen een bonnetje met de rekening kreeg Schijnheilig
Maar veel nuttige tips gekregen en we gaan binnenkort zelf maar eens aan de slag op stal. Een paard is al gebombardeerd tot proefkonijn (niet Tinka gelukkig Haha! ) dus daar kunnen we eens fijn op oefenen.
Leuke avond!


hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:05

goh lekker om dan na die tijd het bonnetje gepresenteerd te krijgen! Heb je het betaald? Ik weet niet of ik dat zou doen Extreme duivel
Maar laat je de resultaten van het proefkonijn zien als jullie geoefend hebben.
Wel tof dat je het gevoel hebt dat je ook wat aan die cursus hebt gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:10

Dus ik kan je voortaan bellen als we naar een keuring gaan Haha!
Vooral die hele fijne veulenmanen vlechten vind ik altijd een ramp, maar met een flinke spuitbus haarlak lukt meestal wel...........
Lijkt me wel een leuke cursus, maar moet je dan niet eerst zo´n soort algemene cursus doen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:11

Ja we hebben toch maar netjes betaald.
susan schreef:
Maar laat je de resultaten van het proefkonijn zien als jullie geoefend hebben.

Dat hangt er vanaf Haha!
Trouwens erg grappig was het stukje uitleg over het wegbranden van de haartjes onder de kin met een kaars, dat je dat dus niet bij een Shetlander moet doen die de hele winter in het land heeft gestaan Schijnheilig
Voor ons testpaard op stal zal wel ongeveer hetzelfde gelden *LOL*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:13

Ilindra schreef:
Lijkt me wel een leuke cursus, maar moet je dan niet eerst zo´n soort algemene cursus doen?

Nee hoor, iedereen kon hieraan deelnemen. Het heeft in In de Strengen gestaan. Ik vond het ook meer een informatie-avond dan een cursus, omdat we zelf niets hoefden te doen natuurlijk.
(ik zat maar te wachten op het moment dat er een paard het café binnen kwam lopen maar helaas Knipoog )
Het kostte ook zowat niks, 10 euro. En toch erg leerzaam.
Oja, 10 euro exclusief drankjes dus Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:21

Uit de regels van het stamboek 2003:

Toiletteren:
In deze praktijkcursus leert u het volgende: het toiletteren van hoofd, manen, benene en staart, de benodigheden en de voorzorgsmaatregelen voor het toilleteren.
6 praktijklessen van 3 uur en praktijkexamenen van 4 uur.
Deelname aan deze cursus is alleen mogelijk als u in bezit bent van het certificaat basiscursus KWPN
Cursusprijs 100 euro incl. boek Presenteren kun je leren.

Jullie hebben dus een soort uitreksel cursus gehad Verward

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:30

Ja dat denk ik. Meer een info-avond of lezing inderdaad. Maar ja, voor 10 euro mag je ook niet veel meer verwachten denk ik
Was toch zeer de moeite waard.
Want ja echt tiptop toiletteren heb ik toch niet nodig.
Zwilwratten eraf, vetlokjes eraf, manen fatsoeneren, staart netjes...misschien uitstekende haren uit de oren halen en dan houdt het voor Tinka wel op denk ik Knipoog
Ik dacht ook dat het daarmee wel zo'n beetje gedaan was, maar er komt voor een perfect getoiletteerd paard toch echt wat meer bij kijken bleek gister. Je moet heel wat kijk op de bouw van je paard hebben om te kunnen zien wat je (en hoe je!!) bepaalde punten van je paard accentueert of juist verdoezelt. Erg interessant.
Volgens mij zijn er meer van dit soort cursusjes door het hele land.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:57

Wat leuk *LOL*
Wou dat ze dat eens bij ons organiseerden Boos!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:52

Ha, dus ik kan je voor volgend jaar inhuren begrijp ik??
Udinde moet volgend jaar ook voor de keuring Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:09

Dat boekje is wel erg leuk! Die heb ik dus ook, ookal heb ik geen kwpn-er. Maar er staan leuke tips in en ook inderdaad een paar erg mooie metamorfose foto's, echt frapant ja! Wat je al niet kunt doen met een scheerapparaat, elastiekjes en wat make-up.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 17:37

Meavey schreef:
Dat boekje is wel erg leuk! Die heb ik dus ook, ookal heb ik geen kwpn-er. Maar er staan leuke tips in en ook inderdaad een paar erg mooie metamorfose foto's, echt frapant ja! Wat je al niet kunt doen met een scheerapparaat, elastiekjes en wat make-up.

Plus de rest...blijkt nu Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:43

Nah dat was wel wat voor mij geweest, ik kan nog steeds niet fastoenlijk vlechten Bloos en ook het scheren laat ik aan anderen over Bloos

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 17:46

Tja theorie en praktijk he
We hebben gister dus alleen uitleg gekregen, dat betekent niet dat ik ineens netjes kan vlechten Helaas!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:02

Cody"]
[quote="Meavey schreef:
Dat boekje is wel erg leuk! Die heb ik dus ook, ookal heb ik geen kwpn-er. Maar er staan leuke tips in en ook inderdaad een paar erg mooie metamorfose foto's, echt frapant ja! Wat je al niet kunt doen met een scheerapparaat, elastiekjes en wat make-up.

Plus de rest...blijkt nu Knipoog
[/quote]

Ja uiteraard ook met een goede training... Knipoog hoewel je zelfs een ongetraind paard al stukker knapper zal kunnen maken. Het enige wat ik niet zo mooi vindt is het wegscheren van de zijkanten van de staart, dat vind ik zo zonde Lips are sealed ! Ik hou van volle staarten Haha! .

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 18:20

Vond ik dus ook.
En ik hoor het meer om me heen Haha!
Ik vond dat ze gister op de dia's de staarten ook wel erg kaal hadden geschoren. Ook niet mijn smaak.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:34

Ik heb enkele jaren geleden een toiletteercursus op het FPC in Drachten gevolgd. Dat waren inderdaad een aantal theorie- en praktijklessen. Je moest daar manen trekken, invlechten, staarten scheren, oren uitscheren, zelfs hele paarden scheren. Aan het einde moest je een examen afleggen. Zij hadden op deze manier wel mooi gratis en voor niks al hun paarden getoiletteerd en wij moesten daar voor betalen en zweten. Was op zich een redelijk interessante cursus.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:37

Mja, dat hebben ze toch sinds kort ingesteld dat je eerst die basisdinges moet doen? Ik vind dat wel een beetje stom hoor, maar het zal wel ergens goed voor zijn. Als ik nu weer de beoordelingscursus wil doen moet ik eerst die basiscursus doen, is toch wel een hindernis hoor.

Maargoed, waar het om ging: ik heb al eens vaker gehoord van mensen die een Lezing van Alexandra van der Peijl hadden gezien, ze is ook eens in Wijster geweest ergens vorig jaar, maar toen kon ik niet.
Die technieken hoe je de hals of de benen mooier kunt laten lijken door toiletteren, dat is ook voor op wedstrijd handig!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:48

Cody schreef:
Tja theorie en praktijk he
We hebben gister dus alleen uitleg gekregen, dat betekent niet dat ik ineens netjes kan vlechten Helaas!


Hihi....ik heb de boekjes van Tineke Bartels er al 100 keer bij gehad en dacht dan; ach naald en draad, dat doe ik zo effies *LOL* Nou zelfs met elastiek krijg ik ze er NIET netjes in Bloos *LOL* Ik moet echt hoognodig weer gaan oefenen

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:04

Cody schreef:
Een paard is al gebombardeerd tot proefkonijn (niet Tinka gelukkig Haha! ) dus daar kunnen we eens fijn op oefenen.
Leuke avond!


Ik heb nog wel een groene bospony te leen die 28 juni naar de keuring gaat. Helaas hebben ze de manen er af gehaald. Ik baal. Ik wilde lange volle manen. Die invlechten met superknotten Haha! zoals Grappa met de wedstrijd

Veel plezier met oefenen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:08

Lijkt me heel interessant! Dat zijn meer van die avondjes die georganiseerd worden door de kringen of niet? Ik ga denk ik dat boekje ook maar eens aanschaffen, wil hem al een hele tijd hebben.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:40

Hee wat gaaf zeg. Schijnt heel goed boek te zijn. Ik had het er van het weekend nog over met een stalgenoot. Leuk datj er ook cursus was. Erg leerzaam ook.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:41

Wij halen de haren onder de kin altijd weg met een aansteker. Gewoon de fik erin. Is veel mooier dan knippen

Bonte kanjer Frank (Ed King Hill) Z2 + 5
Zanou (Kingston) Z2 + 4
Darco Z1 + 2


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:46

Ik ben het trouwens niet eens met de stelling:
Presenteren kun je leren

Want je moet er ook gevoel voor hebben, sommige mensen kan je 25 keer uitleggen hoe je hoort te scheren maar toch komen de paarden vol met strepen en happen onder het apparaat vandaan.

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:59

Ik heb t boek ook thuis liggen. Ben het wel met een aantal dingen NIET eens.

Ik ga in de zomer ook naar een keuring. en baloe heeft een hele mooie staart. Ook de plukjes bovenaan zijn mooi lang. En dat ga ik dan echt niet wegscheren, of moet dat echt ???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:08

Het hoeft niet maar is wel het mooiste,
de achterhand komt zo veel beter uit.

Op het wedstrijden forum staat een topic over het staart opscheren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BritHittepit en 28 bezoekers