Met een thiedeman op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

rijd jij met een hulpteugel op een wedstrijd?

nee
49 (94%)
ja, klasse B
2 (3%)
ja, klasse L1 of L2
Geen stemmen
ja, klasse M1 of M2
Geen stemmen
ja, klasse Z1 of Z2
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 52


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Met een thiedeman op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 19:52

hey!
ik ken iemand en die rijd met een thiedeman in de L, mag dat? Verward
moet ze verder zelf weten hoor , maar ik vind eigenlijk dat je een paard zonder hulpteugels op een wedstrijd hoort te rijden.

En dan de pol:
Rijd jij met een hulpteugel op een wedstrijd? en zo ja in welke klasse?


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:02

Nee, want het mag niet. Simpel zat.
Thiedemann was toegestaan bij het losrijden, maar na 1 april niet meer. Die kennis van jou is dus in overtreding.

Nulla tenaci invia est via

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 20:03

dacht ik al! thanks voor het antwoord! dus die pol is dan ook lekker overbodig! och ja, dan is het gewoon 100% nee!
ik zal het haar een keer zeggen, maar ik denk dat ze daar bij de eerst volgende wedstrijd wel achter komt....
greetz!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:08

Je mag nu overigens wel losrijden met een martingaal. Dus misschien dat ze dat dan gaat doen?
IMO kun je beter thuis nog even oefenen als je perse een hulpteugel nodig hebt voor de krul, je paard zal je dan toch terugpakken in de ring als het zonder moet. Uitzondering voor de paarden die nogal 'vrolijk' worden op een wedstrijdterrein en waarbij het een veiligheidsmaatregel is voor jezelf en anderen.

Nulla tenaci invia est via

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 20:16

nee, zij doet het niet voor de veiligheid voor anderen en voor zichzelf! Het is een hardstikke lief paardje, ze kan hem alleen niet in de krul krijgen zonder thiedeman (en dat wil toch wel iets zeggen)
ik ben dus benieuwd hoe ze het gaat doen zonder thiedeman..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:24

Die komt zichzelf nog wel tegen dan. De L van Levenslang...

Nulla tenaci invia est via

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:27

Margreet schreef:
Je mag nu overigens wel losrijden met een martingaal. Dus misschien dat ze dat dan gaat doen?
IMO kun je beter thuis nog even oefenen als je perse een hulpteugel nodig hebt voor de krul, je paard zal je dan toch terugpakken in de ring als het zonder moet. Uitzondering voor de paarden die nogal 'vrolijk' worden op een wedstrijdterrein en waarbij het een veiligheidsmaatregel is voor jezelf en anderen.


M.I. kun je met een martingaal een paard niet in de krul rijden!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:30

Als je 'm maar kort genoeg maakt dan komen creatieve geesten een heel eind hoor!

Nulla tenaci invia est via

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:34

das toch zielig??

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:19

Het mag idd niet, zal ook niet eerlijk zijn. Mijn pony rijd ik ook veel met een Thiedeman, hij zit vrij los, maar zo kan hij net niet te ver omhoog komen, zodat ik niets meer te vertellen heb. Anders kan ik telkens zijn neus tussen zijn oren zien komen.
Ik rijd nog geen officiele wedstrijden. Ik rijd weleens een ministreek, maar dan zonder een hulpteugel. Met losrijden weleens link, mijn pony is nogal fel. Maar hij moet het leren.
Overigens met een martingaal kunnen pony's idd ook naar beneden getrokken worden, en elke hulpteugel waarmee je een pony naar beneden trekt vind ik zielig.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 15:56

als je een martingaal GOED gebruikt niet hoor. dan heeft hij (naar mijn mening) alleen maar voordelen. je beschermt je paard/pony tegen een eventuele onrustige hand en daarbij is het een stuk veiliger je paard kan zijn hoofd moeilijker in de lucht gooien.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 21:54

Okkie1 schreef:
als je een martingaal GOED gebruikt niet hoor. dan heeft hij (naar mijn mening) alleen maar voordelen. je beschermt je paard/pony tegen een eventuele onrustige hand en daarbij is het een stuk veiliger je paard kan zijn hoofd moeilijker in de lucht gooien.


nou gaat het topic de verkeerde kant op, ik had het over een thiedeman, jeweetwel zo'n ding dat je als je het strak genoeg zet je paard in de krul dwingt Boos!
aLs je hem goed gegruikt vind ik hem wel kunnen! sommige paarden hebben dat nou eenmaal nodig.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:18

Eerst on topic: ik rijd intussen geen wedstrijden meer, en reed vroeger nog maar E, maar geen haar op mijn kop dat er ooit aan gedacht zou hebben een thiedeman te gebruiken op wedstrijd, ook al had het gemogen...

Of topic: ik vind een thiedeman (als het goed gebruikt wordt, maar zo is het met alles) echt wel kunnen hoor, heb er zelf ook mee gereden, maar je moet natuurlijk zien dat het zonder ook gaat... maar het gaat er gewoon om, sommige paarden kunnen in het begin echt moeilijk zijn, en de thiedeman zorgde er gewoon voor dat ze niet zo hoog konden komen... als je paard goed loopt dan hangt de thiedeman door dus werkt die niet meer in he. Dus als je hem goed gebruikt, heb ik er iets op tegen.... maar als je hem zo strak zet (wat helaas maar al te veel gebeurt) dat je het paard gewoon in de krul trekt Boos! , tja dan niet maar uiteindelijk denk ik dat het verkeerd gebruik zich toch tegen de ruiter keert, thuis heeft hij dan misschien het gevoel dat zijn paard zo prachtig loopt, maar dan op wedstrijd als het uitmoet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:23

Nee, geen hulpteugel
Ik zorg eerst dat mijn paard wat gewend is voordat ik iedereen tot last ga zijn op concours.

En net al wat Margreet zegt, het mag simpel weg niet.
Alleen een martingaal
En bij goed afstellen is dat een vriendelijk hulpmiddel.
Maar als je niet zonder kan met losrijden, vraag ik me wel af wat je op het concours terein komt doen.
Dan ben jezelf en je paard er nog niet aan toe

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 16:17

[/quote]En net al wat Margreet zegt, het mag simpel weg niet.
Alleen een martingaal
En bij goed afstellen is dat een vriendelijk hulpmiddel.
Maar als je niet zonder kan met losrijden, vraag ik me wel af wat je op het concours terein komt doen.
Dan ben jezelf en je paard er nog niet aan toe[/quote]

Nou mijn pony heeft een martingaal alleen in het begin nodig zo´n 5 minuten en dan niet meer en dan loopt ie ook fijn aan de teugel enz. zonder martingaal is een gevaar voor zichzelf en anderen want dan gaat ie steigeren enz. Maar wat maakt dat dan uit of je zo´n ding nou 5 minuten gebruikt of niet Verward mzzl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 17:32

Steigeren, en dan een martingaal gebruiken
Volgensmij is dat hulpmiddel daar niet voor bedoeld ?
Maar dat kan aan mij liggen Lachen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:10

Ik heb pasgeleden (niet op wedstrijd) een uurtje met een slof gereden, om te kijken of ik hem zo in galop er beter door kon krijgen. Nou, dat ging op zich wel, maar de dagen erna waren een drama. Hij hing als een baksteen op m'n handen, dus ik ga niet meer met zo'n ding rijden. Ik heb wel een beetje de instelling van: je moet gewoon zonder al die hulpstukken normaal kunnen rijden. Met longeren gebruik ik wel bijzet, maar niet met rijden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:51

ik heb toen ook nog losgereden met een thiedemann, toen het nog mocht.
Maar dat was "wijze" raad van m'n instructrice, maar of het echt geholpen heeft..... Verward ik geloof het niet.
overigens waren het wel m'n beste punten, maar ach, dat zal toeval zijn geweest.....

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:22

Ikheb Pablo in het begin (4 jaar, B dressuur) ook losgereden met Thiedeman omdat die onbehoorlijk raar kon doen op vreemd terrein. Maar die gaat er wel af na 10 minuten, dus gewoon voor de veiligheid. Het mag nu dus niet meer iig.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:14

dat is dan enkel in nederland.

in belgie mag in geen enkele klasse ingereden worden met een hulpteugel wat dressuur betreft.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 16:51

kattebeest schreef:
dat is dan enkel in nederland.

in belgie mag in geen enkele klasse ingereden worden met een hulpteugel wat dressuur betreft.


Dat vind ik dus eigenlijk ook het logischste ( Verward ) Bij dressuur gaat het erom hoe je een paard rijd en hoe het naar hulpen etc. luistert, dus niet hoe je met een hulpteugel een paard rijd (ook al is het alleen met losrijden) Gaaaap

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:48

veiligheidsoverwegingen?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:26

denk dat er niet veel verschil is qua 'ongelukken' tijdens het inrijden in nederland of in belgie?


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:34

denk ik ook niet, maar dat beweerde ik ook niet.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:23

dus waarom het dan niet afschaffen in nederland? zoals in belgië?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers