Traaaaaaag met rijden na voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Traaaaaaag met rijden na voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 12:02

Afgelopen zondag hadden we weer een onderlinge wedstrijd op onze club. Op lessen en vreemd terrein is mijn paard normaal gesproken erg voorwaarts op het stuiterige af.

Normaal gesproken gaat ie altijd 's avonds mee, dus na een dag in de wei met voldoende beweging. Hij krijgt zijn eten pas na het rijden.

Met de clubwedstrijd heb ik cira 09.30 uur gevoerd en ik zat er omstreeks 11.00 uur op. Waar hij normaal gesproken zo lekker voorwaarts is (hoho, hohoooooo!) viel ie nu zowat in slaap. Er heeft nog nooit zovaak "voorwaarts rijden" op mijn coupon gestaan.

Als ik even terugdenk aan de andere clubwedstrijden, dan zie ik hetzelfde patroon: ik moe en paard lui. Terwijl hij op "normale" wedstrijden nog wel eens veel te enthousiast reageert. Op de les (hetzelfde terrein als de clubwedstrijd) reageert ie normaal ook goed genoeg op mij.

Nou stond ik later met een clubgenoot te kletsen en hij adviseerde om niet te voeren als ik zo vroeg (??) moest starten. Door de eiwitten in brok, muesli en kuil kon hij buikpijn krijgen als je hem daarna verplicht tot bewegen. Vergelijkbaar met ons eigen uitbuiken zeg maar. Het is natuurlijk te proberen, maar helemaal niet voeren vind ik een beetje ver gaan. Ik kan natuurlijk ook uren eerder voeren. Misschien dat dat helpt.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ideetjes? Kom maar op!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:03

Hoe hard loop je zelf met een volle pens?

Beste is ongeveer 1,5 uur voeren voor de prestatie.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:13

Eerder voeren, of voeren na het rijden. Nu geef je je paard niet de tijd om zijn eten te verwerken. Jij bent waarschijnlijk ook niet zo actief wanneer je net je buikje rond hebt gegeten.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:14

Ja iid wat Dees zegt. Zelf sport je ook niet lekker als je net gegeten hebt. Je paardje dus ook niet.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:56

Als je paard te eten heeft gekregen gaat de bloedtoevoer naar het spijsverteringskanaal toe en in veel mindere mate naar de spieren. Zo gauw je paard actief wordt moeten de spieren van bloed (eigenlijk zuurstof) worden voorzien. dit betekent dat de spijsvertering wat stiller komt te liggen.

Met eiwitten opzich heeft het niet zoveel te maken.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:09

Jullie hebben het over 1.5 uur voor het rijden voeren.. Maar als ik goed tel heeft ze dat dus gedaan!!!!!
Conclusie nog wat eerder voeren. En misschien een kleinere portie en dan bij terugkomst de rest nog voeren.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:09

Je zou alleen vroeger kunnen voeren, maar ook ipv de hele portie, de helft...
Dat scheelt ook al een heel stuk!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:23

In ieder geval wel voeren voordat je gaat rijden. Zo'n 1,5 uur of langer zoals de anderen al zeggen. Niet voeren zou ik niet doen ivm de bloedsuikerspiegel. Ik weet niet wat je precies met voeren bedoelt. Hooi/kuil en biks of alleen biks (of zoiets)? Ik zou anders zoals al voorgesteld wordt in ieder geval zijn hooi/kuil maar voor de helft of nog minder geven. In ieder geval wel de gewoon portie biks. Al zou je niet voeren, krijg je hetzelfde effect als je zelf wel eens hebt al je niet gegeten hebt en daarna gaat sporten of zo. Na het rijden kan je hem dan de rest van de "voerbeurt" geven.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:40

misschien een licht verteerbare maatijd(slobber) geven voor een wdstrijd en bij thuiskomst zijn portie biks.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:14

hey
wanneer ik met mijn paard op de manege wedstrijd rij, of op een plaats waar hij voorheen ook al is geweest (en de plaats dus kent, zoals de vorige manege waar hij stond) dan is hij voorwaarts genoeg. Maar als ik op een plaats kom, waar hij nog nooit is geweest, dan is hij ook ontzettend traag. Waarschijnlijk omdat hij onder de indruk is van de nieuwe omgeving.
Die ene keer dat hij zo rustig was, heeft er nog nooit zoveel "mooie ontspanning" opgestaan Haha! Anders staat er altijd op dat hij te nerveus is Haha!
Kan dus ook aan het karakter liggen...
xxx

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:15

Als ik 's morgens op wedstrijd moet, geef ik ze meestal een beetje brok van te voren ( dus minstens een uur van te voren maximaal een halve kilo), in de trailer kunnen ze hooi eten (dan krijgen ze echt geen honger) en thuis de rest van de brokjes.
Maar toch wel apart dat hij daarop zo 'heftig" reageert!

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 07:29

Rieja schreef:
Maar toch wel apart dat hij daarop zo 'heftig" reageert!


Reageerde hij maar wat heftiger Knipoog .

Normaal voer ik zeker 1,5 uur van te voren. Dan krijgt hij zijn normale portie brok met muesli. De portie hooi/kuil is wat minder door tijdgebrek. Door jullie antwoorden ga ik in ieder geval wel iets voeren voor de wedstrijd. Hoeveel dat wordt, dat moeten we dus nog even proefondervindelijk vaststellen.

Rieja, jij voert maximaal een halve kilo brokjes. Voer jij normaal geen muesli of op de ochtend van de wedstrijd niet? Hoeveel krijgen de dames normaal gesproken 's ochtends?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:01

Ehm, Miga krijgt normaal 1 kilo brok en een half bakje muesli (dat is dus gene halve kilo).
Lady weet ik niet precies, maar volgens mij krijgt die zo'n twee kilo brok, wat gerst, wat muelsi.
Volgens mij is muesli behoorlijk licht verteerbaar (toch?), dus als je een behoorlijk aandeel muesli voert, kun je dat misschien vast geven?