Onwendbaar Projectiel :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Onwendbaar Projectiel :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 14:24

hoi hoi,

Mijn nieuwe fjord heb ik gister ffies gereden. Ik had haar bij de fokker al gereden, maar die had een vrij kleine vierkante bak, dus voltes rijden was niet echt mogelijk (werden ze meteen wel heel klein).
Ze is trouwens 5 jaar oud, wel zadelmak, maar totaal onbeleerd.
Ze liep gister verder heel okee, maar zodra ik aandraaf gaat ze rennen, en om haar rustiger te krijgen probeerde ik een volte te maken, maar volgens mij snapt ze de hulpen niet. hoe moet ik haar dat aanleren? afwenden en een rechte lijn b.v van a naar c of van hand veranderen gaat heel goed, maar een volte rijden lukt gewoon niet, je krijgt haar niet rond. gevolg: ruim een half uur alleen gestapt en twintigduizend voltes (geprobeerd) te rijden. maar het lukt niet, ik heb geprobeerd:

*binnenbeen iets naar achter en hard drukken tegelijkertijd het buitenbeen iets naar voren.
*teugels iets korter nemen, buitenhand en -teugel tegen de hals.
*teugels iets korter nemen, buitenhand en -teugel tegen de hals en binnenhand iets van de hals.
*buitenteugel iets langer laten (misschien buigt ze dan haar hals naar binnen)
*overdreven naar binnen of buiten gaan hangen... (ten einde raad Haha!)

Die van de teugels natuurlijk vergezeld van beenwerk.. maar het wilde nog niet lukken..
En nu ga ik morgen een nieuw wintec zadeltje uitproberen, en die wil ik natuurlijk ook uitproberen in draf en galop, maar als ik haar niet op de volte krijg ga ik dus niet in draf en galop, want het is een fjordje, dus ze loopt direct onder me weg.

nouja, hebben jullie tips voor me Verward

want nu is ze alleen nog onwendbaar, straks wordt ze onhandelbaar als ik d'r niet ff lekker aan het werk kan zetten... Boos!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 16:29

ilsejee"]
maar zodra ik aandraaf gaat ze rennen, en om haar rustiger te krijgen probeerde ik een volte te maken, maar volgens mij snapt ze de hulpen niet.
[/quote]

ik denk dat je paard het niet begrijpt omdat je ook de verkeerde hulpen geeft. en omdat hij ze nog niet kent.

[quote="ilsejee"]
hoe moet ik haar dat aanleren?
[/quote]

je kan haar dat pas aanleren als je ze zelf begrijpt. tot die tijd zal je paard ze ook niet begrijpen.

[quote="ilsejee"]
afwenden en een rechte lijn b.v van a naar c of van hand veranderen gaat heel goed, maar een volte rijden lukt gewoon niet, je krijgt haar niet rond.
[/quote]

je paard is dus duidelijk niet voor het been. rijd overgangen om haar attent te maken op jou hulpen. maar wel goeie hulpen.

[quote="ilsejee"]
gevolg: ruim een half uur alleen gestapt en twintigduizend voltes (geprobeerd) te rijden.
[/quote]

nogmaals een communicatie probleem. je paard begrijpt jou hulpen niet en is niet voor het been.

[quote="ilsejee"]
*binnenbeen iets naar achter en hard drukken tegelijkertijd het buitenbeen iets naar voren.
[/quote]

binnenbeen op de plaats houden (niet verstijfd) en BUITENbeen iets achter de singel. je gebruikt de hulpen verkeerderom.

[quote="ilsejee"]
*teugels iets korter nemen, buitenhand en -teugel tegen de hals.
[/quote]

het is de bedoeling je paard met je benen te sturen niet met je handen.teugels moeten in contact zijn maar zeker niet te kort. zorg voor een goede aanleuning. een hand die de bewegingen van je paard volgen.

[quote="ilsejee"]
*buitenteugel iets langer laten (misschien buigt ze dan haar hals naar binnen)
[/quote]

je rijd nu op de binnenteugel. houd beide teugels even lang en werk in met je BUITENTEUGEL nu kan je paard over de schouder weg lopen. dus: met je binnenbeen rijd je het paard 'tegen de buitenteugel aan' en de achterhand begrens je met je buitenbeen. het is de bedoeling dat je in beide handen EVENVEEL gewicht hebt en zo min mogelijk.

[quote="ilsejee"]
*overdreven naar binnen of buiten gaan hangen... (ten einde raad Haha!)
[/quote]

blijf RECHT in je zadel zitten maar zorg wel dat je soepel in je heupen bent. ga zitlessen nemen voor een goede zit. zonder een goede en onafhankelijke zit kun je niet werken aan volgende punten. een goede zit is het halve werk. zonder een correcte zit hkun je geen correcte hulpen geven.

[quote="ilsejee"]
En nu ga ik morgen een nieuw wintec zadeltje uitproberen, en die wil ik natuurlijk ook uitproberen in draf en galop, maar als ik haar niet op de volte krijg ga ik dus niet in draf en galop
[/quote]

draf en stap zijn de basis van de galop. voor de draf en stap niet goed zijn kun je de galop beter achterwege laten.

[quote="ilsejee"]
want het is een fjordje, dus ze loopt direct onder me weg.
[/quote]

wat heeft het ermee te maken dat het een fjord is dat hij onder je uit loopt??? het ligt niet aan het ras of het paard het ligt aan de RUITER.

[quote="ilsejee schreef:
want nu is ze alleen nog onwendbaar, straks wordt ze onhandelbaar als ik d'r niet ff lekker aan het werk kan zetten... Boos!


vóór je haar aan het werk wilt/kunt zetten zul je eerst zelf eens flink aan het werk moeten gaan. weet je zeker dat je toe bent aan een eigen paard? zo ja ga snel op les want voor je een jong paard wilt doorrijden moet je zelf de nodige kennis en ervaring hebben en anders deze samen opbouwen met goede HULP.

succes en veel plezier met je nieuwe paardje!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 17:36

Amen Okkie! Les nemen is hier de grootste vooruitgang!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 17:48

Voor het geval dat les nemen even een moeilijke optie is:

Ga in stap het volgende doen:
* buitenteugel op maat en tegen de hals, binnenteugel evengoed op maat en van de hals. Op zo'n manier dat je het gevoel hebt dat je de schouders mee naar binnen neemt.
* tegelijkertijd ga je wat meer op je "binnenbil" zitten, maar let erop dat je je bovenlichaam niet teveel naar binnen kantelt en dus krom gaat zitten
* buitenbeen wat naar achteren, binnenbeen licht eraan, maar de druk mag niet groter zijn dan je buitenbeen (mocht hij uiteindelijk makkelijker gaan wenden en je echt dressuurmatig wilt gaan rijden, kan je je binnenbeen er zo bij houden dat je zijn binnenachterbeen onder de massa houd; maar dat komt weer in een later stadium. Eerst moet de basis goed zijn.)
* probeer eerst eerst eens een wending te maken (zoals je bv bij A doet, maar dan op de lange zijde=> dus van E naar B wenden.). Gaat dit goed, dan probeer je de wending steeds scherper te maken. Zo bouw je de wending op naar een grote volte.
* lukt het eenmaal in stap, kan je het in draf ook proberen. Let erop dat het tempo onder controle blijft. Juist omdat hij nog niet zoveel ervaring heeft onder het zadel, kan hij als hij harder gaat, minder goed de wending nemen, omdat hij zijn balans moet bewaren. Zo krijg je waarschijnlijk het probleem dat hij de wending voor de volte niet wil/kan nemen.

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 06:47

dankje tyrza, ik print het even uit..

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 06:55

en okkie: Ik heb zelf altijd alleen op manegepaarden gereden, maar wel op hoog niveau. Ik heb dus geen ervaring met beleren en ben tijdens de lessen blijkbaar niet goed op m'n hulpen gewezen. Als je bij een manegepaard een verkeerde hulp geeft doet ie het nog steeds wel, daarom krijg je alleen les in de hulpen van moeilijkere onderdelen.
Maar ik zal vanmiddag ff zonder zadel gaan rijden (voor m'n zit) of zonder beugels en met de tips van tyrza oefenen.
De eigenaresse van mijn stal is ook gediplomeerd instructrice dus ik ga sowieso op les, maar dat moet ik allemaal nog regelen, ik heb haar tenslotte pas 2 dagen.
En verder krijgt ze denk ik een beetje te veel brok, dus ik ga nu van geen brok tot meer brok stapsgewijs opbouwen, en dan de verhouding zoeken tussen lekker lopen en niet te druk.

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 07:14

Dit verhaal is heel erg kenbaar voor mij, onbegrip tussen mij en het paard, alleen maar omdat mijn paardje mij niet begrijpt!

Als ik in de bak stap met mijn paardje gaat het goed, ik kan mijn been er goed aan leggen en het hoofd wordt normaal gedragen. Draaf ik aan, en ik leg mijn been aan, gaat ze alleen maar harder en is onbestuurbaar, mijn 1e reactie is dan sturen, of ophoudingen maken, maar dan wordt het alleen maar erger. Niet omdat mijn paardje onhandelbaar is of wil zijn, nee ze begrijpt totaal niet wat er van haar verlangt wordt. Ze is een jaar onder het zadel, ik heb haar nu 3 maanden. Ze is gewoon nooit op het been gereden.

Ik moet nu gewoon in de bak gaan draven, hup been eraan en handen naar voren, teugels los. Gaat ze hard, laat haar hard, gewoon been eraan houden, je moet duidelijk zijn, en zeggen dit is been! Ze moet leren op been te gaan lopen, en niet als ik been geef dat ze dan paniekerig gaat lopen. Hoe harder ze ook gaat, je benen eraan houden, voor de bocht een zachte ophouding, mooi op je binnenbil gaan zitten, en proberen door zelf in goede balans te gaan zitten je paardje de bocht door rijden. De bochten zijn voor ons het moeilijkst. Ze gaat dan dikwijls recht de hoek in, maar ze weet wel dat daar een hek staat (in het begin vond ik dat eng) Maar ik geef dan weer been, en de hulpen om naar links te gaan. Hup, en daar gaan weer! Aai over de manenstreek, goedzo meissie. En zo rijdt ik 15 rondjes achterelkaar door, en dan plots, voel je dat ze het gaat begrijpen, ik kan mijn been er goed aan leggen, ze gaat langzamer lopen, gaat ze weer iets langzamer lopen, dan kan ik zonder een racereactie een "schopje" geven. Ze gaat met haar hoofd omlaag proest een keer, en dan weet ik dat zij mij begrijpt.

Ik probeer nu in te zien, dat ik die van mij echt alles opnieuw moet leren, maar als je ziet dat ze met de dag vooruit gaat, wordt ik hier heel erg blij van. Ze was niet verkeersmak, maar ik rijd zo nu met haar langs de weg, ze is minder bang, gewoon omdat ik duidelijk maak wat ik van haar verlang. Mijn paardje schrikt, niet omdat ze bang is, maar omdat ik haar onduidelijk behandel (voor haar) en daar wordt ze onzeker van en denkt dat ik dat ook ben.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:45

ilsejee schreef:
en okkie: Ik heb zelf altijd alleen op manegepaarden gereden, maar wel op hoog niveau. Ik heb dus geen ervaring met beleren en ben tijdens de lessen blijkbaar niet goed op m'n hulpen gewezen. Als je bij een manegepaard een verkeerde hulp geeft doet ie het nog steeds wel, daarom krijg je alleen les in de hulpen van moeilijkere onderdelen.
Maar ik zal vanmiddag ff zonder zadel gaan rijden (voor m'n zit) of zonder beugels en met de tips van tyrza oefenen.
De eigenaresse van mijn stal is ook gediplomeerd instructrice dus ik ga sowieso op les, maar dat moet ik allemaal nog regelen, ik heb haar tenslotte pas 2 dagen.
En verder krijgt ze denk ik een beetje te veel brok, dus ik ga nu van geen brok tot meer brok stapsgewijs opbouwen, en dan de verhouding zoeken tussen lekker lopen en niet te druk.


een goed idee. en het komt allemaal wel als je maar goed je best doet. en is inderdaad vervelend dat je 'verkeerd' les hebt gehad op manege paarden. (bewust tussen aanhalingstekens)maar ga je nu helemaal met de brok stoppen? dat snap ik even niet? in ieder geval heel veel succes en veel plezier met je paardje!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:47

Ik zou eerder de brok nu afbouwen dat ineens stoppen en dan pas bekijken wat hem het beste past...

Overigens sta ik er niet zo van te kijken dat ze "verkeerd" les zou hebben gekregen. Wie krijgt er nu op een doorsnee manege meteen professioneel dressuurlessen?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:50

Tyrza schreef:
Ik zou eerder de brok nu afbouwen dat ineens stoppen en dan pas bekijken wat hem het beste past...

Overigens sta ik er niet zo van te kijken dat ze "verkeerd" les zou hebben gekregen. Wie krijgt er nu op een doorsnee manege meteen professioneel dressuurlessen?


zo bedoel ik het niet. (heb ik trouwens heel veel op geleerd met jonge paarden enzo). ik bedoel dat het vervelend is. dat waarschijnlijk die manege lessen een enige optie waren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:55

helaas is dat voor meeste mensen inderdaad de enige optie. Maar dat is natuurlijk met elke sport wel. No offence hoor! Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:00

Ik merk ook dat ik veel verkeerd heb geleerd... OP mijn manege heb ik geleerd om op de teugels te rijden, en nu kom ik er achter dat je met been veel meer bereikt...
Houding is ook zo'n leuk 'manege'probleem, aangezien er bij ons absoluut niet op de houding gelet werd...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:04

tja, in mijn mening zijn (bepaalde) maneges super om te leren paardrijden, maar wil je echt de kneepjes van het vak leren, zal je toch ergens anders je heil moeten vinden. Zelfs dán is het nog moeilijk zoeken. Ik spreek uit ervaring...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:08

het is wel fijn om de basis op een manege te leren. en de omgang met paarden. ik reed voor ik een eigen pony kreeg op een handelstal wat tevens manege lessen gaf. elke week andere pony's --> nieuwe problemen en vaak hele jonge diertjes. voorrijden voor kopers enzo. dus ik heb er heel veel geleerd. maar soms als je zo'n maneges ziet. die dieren kennen alle figuren uit hun hoofd (bij wijze van spreken)...dan vraag ik me af wat je eraan hebt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:41

ik ben het wel met okkie eens hoor. Paarden die de fuguren uit hun hoofd rijden en niet zou kijken op de hulpen. Dat komt toch regelmatig voor.
Ik denk dat je heel veel van je pony kunt leren, dus het zal zeer zeker goed komen. Gewoon de hoop niet opgeven. Het kan niet allemaal in een keer goed gaan

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 09:54

bedankt voor jullie hoop en medeleven Lachen Het zal met de tijd idd wel beter gaan. Wat summertje vertelde ga ik vanmiddag denk ik proberen, maar ik ben er erg voorzichtig mee, ze heeft totaal geen conditie, maar wel onwijs veel energie. Ze zweet dus redelijk snel en ik wil d'r ook niet verrot laten rennen. En zaterdag zaten mijn ouders en onze hond in de bak, dus ik kon haar ook niet laten rennen, want dat vink een beetje eng...
Maar ondertussen wordt ze steeds onhandelbaarder, dus ik ga vanmiddag lekker in stap m'n zadeltje uitproberen, en als ie past ga ik d'r daarna even lekker uit laten rennen. Want ondertussen wordt ze met al die energie steeds onhandelbaarder (zie mijn topic op VvdD) en das niet echt gezellig Knipoog
Over die brok: bij haar fokker heeft ze vijf jaar alleen hooi gehad. Met proefrijden liep ze daar super op! dus ga ik kijken of door het verminderen van brok ze misschien beter gaat lopen.
Nouja, igg heel erg bedankt voor de tips en het begrip. Ik ga eerst summertje's tips proberen en als ze uitgerent is die van tyrza Haha!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:59

ben benieuwd! Laat je wat van je horen?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 09:45

Ze krijgt nu trouwens 1 kg brok en begint al minder hengstig te worden (het ruintje zit niet zo erg meer te plakken) en daar doet ze het best goed op, dus ik laat het voorlopig maar zo, want haar conditie moet ook verbeterd worden, en het zou niet eerlijk zijn om 'conditietraining' te doen als ze geen brok krijgt. Dus het gaat al stukken beter!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:07

Eldientje was net zo toen ik haar kreeg. Afijn, je hebt t gezien Haha!
Nu loopt ze eigenlijk superfijn, heeft in 1 maand zo ontzettend veel geleerd. Ze kent de zijwaartsdrijvende hulpen zelfs al aardig.
Maar ik vind het zo moeilijk uit te leggen hoe je een paard nou de hulpen aanleerd. Het is me goed gelukt met Max, het lijkt me goed te lukken met Eldientje, maar how the hell leg je dat uit? Is helemaal moeilijk als je verkeerd les hebt gehad. Ik denk dat ik dat op gevoel doe ofzo, ik weet wel dat ik t nog niet kon toen ik nog op de manege reed (project Romkje is radicaal misgegaan, gelukkig was dat een heel braaf beestje) Ik denk zelf dat je eerst zelf het 'goede' gevoel moet hebben voordat je het op een jong paard over kan brengen.
Probeer les te krijgen, is echt zooo belangrijk. Hoeft geen topinstructeur te zijn, gewoon eentje die ervaring heeft met jong spul, en geduld.
Als je een beetje in de buurt zat zou ik zeggen ik klim er wel es op, maar harderwijk is best wel een beetje een eindje weg Scheve mond (en dan kan ik bovendien Eldientje niet doen Tong uitsteken )
Suc6 met je fjordenbaal!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:12

ilsejee schreef:
... ze heeft totaal geen conditie, maar wel onwijs veel energie. Ze zweet dus redelijk snel en ik wil d'r ook niet verrot laten rennen.


Zweten heeft in principe niets met de mate van conditie te maken. De ademhaling en hartslag wel! Ik geloof inderdaad wel dat je les nodig hebt. Ook ik heb al diverse jonge dieren onder het zadel gehad, maar ook in doe het meer op gevoel (en hopelijk met gezond verstand Haha! ).
Ga in ieder geval niet meer hangen en wanhopig worden, er is een duidelijke communicatiestoornis tussen jullie. Ze is immers ook nog niet volledig beleerd!
Neem dus zo snel mogelijk les!

Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 06:41

Hoi Ilse,

Nou het komt echt allemaal wel goed met tjitske. De merrie begrijpt het gewoon nog niet altijd. (heb er gisteren ook even opgezeten Haha! , was al lang geleden dat ik op een fjord had gezeten)
Tuurlijk is ze wat eigenwjs (maar dat is ilse ook weleens toch Haha! ), maar over het algemeen is ze niet echt onhandelbaar alleen moet je op het juiste moment ingrijpen en dan zie je na een aantal dagen tot weken echt al een heel ander paardje. En ze moet nu toch ineens iedere dag lopen en daarvoor maar 1x per week, dus dat is ook al anders.
Nog idd over het zwete, dat heeft met zulk weer (lees 25 graden) niet echt iets te maken met conditie.
Dus ilse geef de moed niet al te snel op, want je krijgt/ heb echt wel een hele leuke fjord.

groetjes,
michèle


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers