Hoe houden jullie je shet binnen het hek ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Hoe houden jullie je shet binnen het hek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 13:01

Ik wordt dus gek van mijn shetjes die rustig hun hoofd onder het lint door steken en er vandoor gaan. Ik heb van dat brede stroom lint en er staat gerust een dot stroom op want als ik er perongeluk tegenaan kom sta ik wel even te vloeken. Maar het lijkt wel of de shetten dat niet voelen.
Ik moet dus geregeld mijn shetjes uit de berm plukken en begin het erg zat te worden. Ik heb 1 HA land voor ze dus het is ook niet echt goedkoop om er schapengaas om te zetten.
Hoe houden jullie je shetjes binnen ?


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:15

Ehhh niet Haha! Haha!
Ik loop dus tegen hetzelfde probleem aan. Onze weide was met schapengaas afgezet, maar dat dunne, dus daar hangen de dames gezellig overheen. Omdat de totale lengte te lang is voor een batterij en we op dit moment het lichtnet daar niet kunnen gebruiken staat er geen stroom op.
Deze week wordt een kant van de wei wel afgezet met dik schapengaas, daarboven gaat dan een draadje stroom.
Ik heb in totaal 2 hectare land, dus zit ook een beetje met de kosten.
We doen het dus maar in gedeeltes Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:17

idd niet!
Die kleine ratten van mij, halen het bloed onder men nagels weg, zels met schapen gaas , daar gaan ze eronder door.
Dit jaar komt er dus, 220 Extreme duivel op Tong uitsteken
Misschien helpt dit *LOL*

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 13:23

Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem, ik kan de dames nu even kwijt bij mijn buurman die heeft wel van dat hele zware schapengaas. Maar ik wordt echt moedeloos van die krengen !

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:23

misschien is het een idee om nog een draadje te spannen, dan kan ie er tenminste niet meer onderdoor. Wij gebruiken het landje van iemand anders en die hebben wel 4 draden boven elkaar. (Op sommige plaatsen zelfs prikkeldraad. Heeeel slecht natuurlijk, maar het land is niet van mij en misschien raken we het binnenkort kwijt en dan kan mn shet alleen nog maar in de tuin!! boehoe!
Als je een heel groot weiland hebt, is het misschien een idee om het is gedeeltes goed te omheinen. Hout zou ook een optie kunnen zijn, maar natuurlijk niet echt goedkoop.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:35

Hiervoor stonden mijn shetjes in pension met 4 dradig schrikdraad, maar wat doen die krengen Boos! Boos!
Ze doen eerst 1 been door het draad, dan een achterbeen, dan een snelle wending en ze zijn tussen de draden door zonder veel last te hebben van het stroom.
Vooral met hun wintervacht voelen ze het nauwelijks, in hun zomerjas waren ze beter binnen de lijntjes te houden Haha!

Maar ik roep dus ook altijd, als ik straks het lichtnet kan gebruiken, gaat er 220 op Boos! Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:38

hahaha ja het blijven shetjes!!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 13:43

Pauleen 1 van mijn shetjes gaat in de buurt van het apparaat staan. Dan hoort ze de tikken daar zit een hele korte pauze tussen. Precies in die tijd gaat ze ertussendoor.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:48

hoe herkenbaar.. Verdrietig Dit weekend hebben wij de hengstjes verzet naar Esme's eigen land, naast haar tinker en shetmerrie. Alles ging goed.. tot ze ontdekten dat ze door de omheining konden.. wij dus hun were gevangen en achter de omheining gedaan, Dan nog maar meer dradeb boven elkaar (ze hebben geen stroom...) Dat hielp dachten we... we hadden er zelfsnog slierten plastic aan gebonden.We waren nog geen seconde binnen en ze stonden weer bij de anderen in het land..en vandaar uit kunnen ze dus ook door het houten hek de tuin in en als t erfhek open staat de weg op! In mijn hoofd was t dus chaos! stressen, depri-buien etc etc Esme problably the same... Het hek van het erf kunnen ze niet doorheen en die zit nu dicht, maar nu nog een oplossing om hun van Esme's merries weg te houden....

*god help us!*

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:49

Die van mij liep dus donderdag bij de staleigenaren voor de deur. Ze zijn er een half uur achteraan aan het vangen geweest (erg leuk als je een slechte conditie schijnt te hebben). Vrijdag is meneer hem weer gepeerd, alleen liep ie nu op het maisland dat aan de wei grenst. Hebben ze hem met 3 man terug moeten drijven (en het leuke is eigenlijk ook wel weer dat meneer altijd uit zich zelf naar mij toekomt, dus niets vangen of drijven).

Ik was hem dus ook een beetje zat. Vrijdag heeft de stalhouder mijn schrikdraad apparaat aangezet en geloof me, dat wil je niet voelen. Ik geloof dat Paco het ermee eens is, want hij komt niet meer in de buurt van de stroomdraad.

Maar mocht ik van de week weer klachten horen dan druk ik hem met zijn neus in de stroomdraad. Of mijn staleigenaar het er nu mee eens is of niet (effe een opdonder laten krijgen), het beest hoort IN de wei en niet er buiten! Wie niet horen wil die moet maar voelen Bloos .

Maar ik ben wel blij om te lezen dat meer mensen moeite hebben hun shet binnen de wei te houden.

Rockes <3

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:10

Polly en Sharif hádden ook nooit respect voor schrikdraad. Polly heeft vorig jaar achter schapengaas en achter 3 dikke linten stroom gestaan en Sharif moest bij mijn stage aan de pen.
Elke keer als ik hem naar het land bracht wilde hij gaan liggen op het middenpad tussen de weilanden en op een gegeven moment lukte hem dat en zat hij dus met zijn achterbeen vast in de draad waar een heeeele goeie klap stroom op stond, sindsdien is het over.

En nu staan ze achter schapengaas waar we later schrikdraad voor hebben gehangen tegen het schuren van Polly. Dit gaat al een tijdje goed, we hebben 3 lagen, van laag bij de grond (niet té laag) en dan zo naar boven toe. Bij de poorten naar de andere landjes zit alleen stroomdraad en we hebben al een landje in 2en gedeeld met stroomdraad en dat gaat prima.

We hebben ze er eerst tegenaan gelokt, zodat ze goed wisten waar de schok vandaan kwam.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:03

wij hebben aan de ene kant van de paal schapengaas en gelijk aande andere kant 3 rijen draad en 5 van de 7 weten wel dat ze hierbij uit de buurt moeten blijven (goeie stroomklok...... niet silm om met 2 handen vast te pakken, je nek zit de hele middag vast..... ervaring nee hoor Haha!) en de andere 2, een mini en een kleine maat, gaan er wel onderdoor maar gewoon in de wei zelf (handig pony's die zichzelf verweiden). En verder hebben wij hekken voor de uitgangen gezet met draad ervoor. Ze zijn in totaal maar 1 keer ontsnapt in 5 jaar tijd. En dat is ongeveer 4 jaar geleden Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:27

wij hebben er omheining + stroomdraad omheen en toch stonden ze geregeld bij de buren...nu moeten ze op stal en gaan ze alleen 's nachts naar buiten op een wei waar ze onmogelijk uit kunnen komen (heel laag + hogere ijzeren hekwerk)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:35

Bij ons in de buurt hebben we brede sloten, en dat houdt ze tegen. Schrikdraad, daar lachen ze alleen maar om....

Je suis Charlie.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:53

Dit probleem had ik dus ook met me shetje maar nu gelukkig niet meer..
Wij hebben onderaan nog een extra stroomdraad gedaan rond om de wei.. Daar kan die echt onmogelijk onderaan, of hij moet kruipen. Wij hebben nu een stroomdraad boven, onderaan en nog eentje extra voor mijn shetje..
Monsters zijn het Extreme duivel }>

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:00

Een omheining maken met van die kunststof balken en planken. Is wel duur, maar is een eenmalig. Het gaat superlang mee. Wij hebben het ook al jaren om de paddock.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:12

Mijn shets zijn nog nooit naar buiten uitgebroken.....afkloppen Haha! .
Wij hebben onderlangs schapengaas en daar meteen boven lint en dan een klein stukje daarboven weer lint we hebben het aangesloten op een accu, want bij ons gingen ze dus ook door het draad heen (in het land) toen we nog een paddestoel hadden..........nu met accu hebben ze heel wat meer respect voor het draad...........

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:29

Hoi,
ja volgens mij heeft iedereen hier wel last van met een shetje! Bij de vorige stal waar mijne stond was gewoon een houten hek. Dat houdt wel, maar een stroomdraadje heeft geen zin.

VeronicaM

Berichten: 3300
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:30

Misschien kan je een hek met verschillende plank hoogstes.. een bijna op de grond en een in ut midden en dan daar nog een boven maar wel zo dat de shetjes er niet door komen

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:31

jacqueline schreef:
Mijn shets zijn nog nooit naar buiten uitgebroken.....afkloppen Haha! .
_


Ruilen met die van mij? Extreme duivel Haha! Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:53

We hebben onze shetten niet zo veel wei gegeven omdat ze zich dan helemaal dik vreten Vork we hebben er van dat groene dikke gaas omheen staan met halverwege ervoor een stroomdraad en erboven, het was iid diet echt goedkoop maar ze zijn nu niet een keer meer ontsnapt!!! Haha! Knipoog
greetz

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:14

irene"]
[quote="jacqueline schreef:
Mijn shets zijn nog nooit naar buiten uitgebroken.....afkloppen Haha! .
_


Ruilen met die van mij? Extreme duivel Haha! Haha!
[/quote]

Nee liever niet Irene Lachen ......dat zou betekenen dat ze op een doorgaande 80km weg komen te lopen Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:26

Ik heb gewoon stroomdraad 3 draden en ong een paal van 1.10 hoog en ze blijven dus gewoon kalmpjes staan. Nooit geen problemen ermee ofzo.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:39

Wij hebben dus ook zo´n ontsnap shet. Stroom geeft ze niks om.
Wij hebben nu 4 draden! Van best hoog naar heel laag, want mijn paard springt over hekken heen en de shetlander kan overal onder door. Wij hebben zo´n dun oranje draadje heel laag gehangen en daar kan ze niet onder door.


Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:24

Volgens mij heb ik geluk.
We hebben de weitjes met 4 banden breed schrikdraad afgezet.
En zolang het schrikdraad aanstaan gaan ze er echt niet onderdoor!
Als * er ook maar een tik van krijgt is hij helemaal beledigd (hij heeft er een keer op gebeten, kreeg een schok en toen was hij boos erop! :D )
En * heeft ook een keer een schok gehad. Nou die schrok zich helemaal rot! Die vond het doodeng!

maarja daar heb je dus niet zoveel aan. Succes met een oplossing zoeken! ;)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 22-02-22 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, TinkerTreas en 31 bezoekers