Tijdens het proefje....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Tijdens het proefje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 20:47

Hoe krijg je een paard tijdens de proef even wakker gemaakt, zonder dat hij geirriteerd, of overdreven reageert.
Bij mij heb ik hem in het begin van een proefje nog lekker fris, maar in de loop ervan zakt de impuls langzaam, zodat ik hem bij de galop al vaak echt vooruit moet duwen Gaaaap . Als ik hem een tikje met de zweep geef, is hij geirriteerd en begint te bokken, dus dan is alles weg.
Heeft iemand hier misschien wat trucjes of iets anders voor?

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:59

misschien een spoortje?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:04

Je paard heeft je door! Ik had hier ook last van, dan was ik te gespannen in mijn poef dat ik mn paard even geen por durfde te geven. Ik wilde juist netjes rijden.
Aan de ene kant denk ik dat je toch een keer door moet tikken met de zweep tot hij op houdt maar dan is de kans groot dat je proef niet zo mooi is!!! En als je hem een tik op zn hals geeft? Dat laat ik de kinderen in mijn les ook doen omdat de pony's ook snel geneigd zijn om naar de zweep te bokken.
In de hoeken kun je hem ook eens flink wat been geven. Ik denk dat je paard wel overdreven moet reageren want je wilt een duidelijke reactie anders kun je na twee sprongen weer gaan drijven.
Hoe is je paard als je alleen in de bak een proefje rijdt? Gaat het dan wel goed? Zo ja, dan moet hij het op concours ook kunnen, vertrouw op je paard en wees dan niet te gespannen, durf te rijden! Jullie moeten hier door heen!!
Veel succes!!

She's my lady Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:23

Ik denk dat wat Nistria wel gelijk heeft! Hij moet er toch een keertje doorheen! Dan maar een aantal proeven verpest, maar misschien gaat het daarna dan heel erg goed!

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:30

Geef hem dan juist tussen twee onderdelen in even een tikje (waar je uiteraard wel reactie op moet krijgen). Dan kan de jury je eigenlijk alleen op wijze van rijden een lager cijfer geven, maar op andere onderdelen niet.

Als je hem zijn gang zo laat gaan, loopt hij straks helemaal niet meer in de proef omdat hij weet dat je hem toch niet corrigeert.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:31

tja, zo ken ik ook een paard wat buiten inderdaad de sterren van de hemel loopt maar zodra ze hebben gegroet begint hij te draken, want tja, hij krijgt toch niet op z'n flikker.
Ze heeft dat principe een keer opzij gezet en hem dus wel even tijdens de proef laten weten dat dat niet de bedoeling was. Resultaat was dat het nog werd "gewaardeerd" ook door de jury, dus ach, het kan ook goed uitpakken om tijdens een proefje te corrigeren.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:32

Kitty schreef:
Geef hem dan juist tussen twee onderdelen in even een tikje (waar je uiteraard wel reactie op moet krijgen). Dan kan de jury je eigenlijk alleen op wijze van rijden een lager cijfer geven, maar op andere onderdelen niet.



Kitty, het is een beetje een misverstand om te denken dat er nog grijze gebieden bestaan in een proef. Als er tussen 2 onderdelen wat mis gaat, wordt dit verrekend in het vorige dan wel het volgende onderdeel.
Grijze gebieden bestaan helaas niet.

On-topic: ik zou je paard toch in de proef aanpakken. Dat wordt meer gewaardeerd dan een sukkelig dier. En gaat er wat mis: het is maar 1 proef en waarschijnlijk rijd je er nog veel meer, maar hij weet dan tenminste dat hij dat niet kan doen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:59

je zou misschien ff een keer niet aan je proefje moeten denken maar aan de gehoorzaamheid van je paard ik denk dat hij je idd ook door heeft en je hem er even aan moet herinneren dat hij in de ring ook gewoon door moet blijven gaan.

daarnaast kan je ook het trukje van de 2 snele hulpen achter elkaar je paard wordt hier waarschijnlijk wel wakker van (die van mij in ieder geval) je geeft gewoon 2 korte kuit of spoor hulpjes de 1e voor het wakker maken en de 2e als echte hulp.

veel succes ermee.,


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131955
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:28

Het lijkt er verdacht veel op dat je paard precies in de gaten heeft wanneer hij dit kunstje denkt te kunnen flikken. Slimme jongen ! Knipoog
Ik denk dat je er goed aan doet om dit te doorbreken door hem toch een keer tijdens de proef flink aan het werk te zetten.
Dat kan het nodige verzet geven en het kost je waarschijnlijk ook punten, maar hij moet toch een keer van het idee af dat hij in de proef lekker voort kan sukkelen zonder dat er actie ondernomen wordt.
Zie het als een investering voor de volgende proeven !

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:14

MirageGidran schreef:
tja, zo ken ik ook een paard wat buiten inderdaad de sterren van de hemel loopt maar zodra ze hebben gegroet begint hij te draken, want tja, hij krijgt toch niet op z'n flikker.
Ze heeft dat principe een keer opzij gezet en hem dus wel even tijdens de proef laten weten dat dat niet de bedoeling was. Resultaat was dat het nog werd "gewaardeerd" ook door de jury, dus ach, het kan ook goed uitpakken om tijdens een proefje te corrigeren.


Ik ken ook een meisje die alleen naar de wedstrijd ging om haar paard ene les te leren, want die zat ook altijd te draken in de ring. Ze had hem toen heel erg op z

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:15

MirageGidran schreef:
tja, zo ken ik ook een paard wat buiten inderdaad de sterren van de hemel loopt maar zodra ze hebben gegroet begint hij te draken, want tja, hij krijgt toch niet op z'n flikker.
Ze heeft dat principe een keer opzij gezet en hem dus wel even tijdens de proef laten weten dat dat niet de bedoeling was. Resultaat was dat het nog werd "gewaardeerd" ook door de jury, dus ach, het kan ook goed uitpakken om tijdens een proefje te corrigeren.


Ik ken ook een meisje die alleen naar de wedstrijd ging om haar paard ene les te leren, want die zat ook altijd te draken in de ring. Ze had hem toen heel erg op z`n flikker gegeven.
Maar toen stond er op haar protocol: "Dit is dus niet de bedoeling van paardrijden..." Dus het licht er net aan wat voor jury je heb Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:26

even niet aan de juri denken maar vooral aan jezelf en aan je paard, die juri zie je toch nooit meer en anders is hij je al lang vergeten...

She's my lady Lovers

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 10:34

thnx voor jullie reacties.
Ik heb hem trouwens al eens tijdens een afgerabseld tijden een proefje ,maar dat mocht niet baten. meneer was erg geirriteerd en weigerde, na een behoorlijke bokpartij, weer netjes naar mij te luisteren, dus dat is geen echte goede optie bij hem. De volgende keren ging hij weer even hard door.
Maar dat van die twee hulpen snel achter elkaar zal ik eens proberen, wordt ie misschien even wakker van en niet direct geirriteerd Schijnheilig

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ, Exorcizamus, FleurSandro, IASCrawler, nikysa90 en 42 bezoekers