wanneer zit een hoofdstel goed???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Desiru

Berichten: 86
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: purmerend

wanneer zit een hoofdstel goed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 17:43

Mijn verzorg paardje loopt altijd met haar hoofd te schudden, het zadel zit goed, maar ik heb zo mijn twijfels over het hoofdstel.
Wie kan mij nou uitleggen hoe strak de riempjes moeten zitten ????
de neus en keel riem weet ik wel maar de rest ??? (zal wel heel erg dom zijn van mij, maar vraag het toch )

Ook wil ik graag weten hoe ik haar rustiger kan krijgen, ze krijgt wel veel biks (2 x 1,5 kilo)onderhouds biks dus.
Maar dat is omdat als we stoppen met zoveel te geven dat ze weer mager wordt. En juist omdat ze zo druk is had ik het idee dat ze de vitamines enzo juist nodig had.
verder wordt ze dagelijks ong. een uurtje gereden en soms een paar uur (lange buitenrit)

maar ze is zo ontzettend druk....... Verdrietig
wie kan mij helpen ??????

ik hoor het graag,
liefs Desiree

*wie het laats lacht, denkt het langzaamst*


Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:56

Als je zelf weet hoe strak de neus en keelriem moeten, dan blijft een van de belangrijkste dingen nog over... De riempjes bij het bit. Deze moeten natuurlijk niet te strak, want dan krijg je het lach-effect bij je paard Haha!
De mondhoeken mogen een klein beetje gekruld zijn, ongeveer 2 rimpeltjes. Anders zou je het even aan iemand bij jou op stal moeten vragen hoe zij het hoofdstel vinden passen. Het is namelijk lastig om uit te leggen!

Over het drukke karakter... Blijft ze ook druk als je minder biks, maar meer hooi gaat geven? Of wordt ze daar weer te mager van!?
Mais helpt ook altijd bij het dikker worden. Er zijn best veel opties die ik op kan noemen.

"De kracht van een vlieg is genoeg om een paard zijn staart te laten bewegen..."

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:44

Je kunt een deel van de bix vervangen door iets waar ze wel dikker van worden,maar niet veel energie krijgen,bijvoorbeeld mais of hooi.
De neusriem moet ong twee vingerbreedtes onder het jukbeen zitten,
en de mondhoeken een klein beetje opgetrokken.
Het hoofdstel moet ook niet strak zitten bij de oren.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 06:59

Kijk ook even of de frontriem wel past, als hij te smal is worden de bakstukken over de ogen getrokken.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:54

idd batje.
Een pony bij ons deed dat ook (prive pony)
De eigenaar vroeg op een gegeven moment of ik eens wilde kijken of het hoofdstel wel goed zat, en ik zag al snel dat de frontriem het kopstuk helemaal tegen de oren trok.
Grotere frontriem, en het is niet over, maar gaat wel een stuk beter!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 88 bezoekers