Bedenkingen over eenvoudige wissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Bedenkingen over eenvoudige wissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 09:30

In dressuur: Galop, stap, andere galop.
In western: Galop, draf, galop.

Tenminste, dat wordt altijd gedaan. Ik kan echter nergens vinden dan je niet in western ook naar stap mag rijden. Weet iemand hier of je in western ook terug naar stap mag rijden?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:32

Je bedoelt tijdens wedstrijden??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:34

Ik reed (lang niet gedaan) altijd door terug naar draf te gaan (dressuur) en niet naar stap. Volgens mij staat het ook zo in het proevenboekje beschreven, zal eens zoeken als ik thuis ben.

:evaw:

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:46

Bedoel je dan echt puur bij de beginners reining of bij andere onderdelen? Bij de andere onderdelen zal het in de proef duidelijk omschreven staan maar voor beginners reining zou ik even in de reglementen moeten neuzen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:47

Bedoel je tijdens een wedstrijd? Dan kan wel, alleen krijg je wel puntaftrek voor 'out of gate'. Of te wel je bent uit de galop gevallen en daarom krijg je punt aftrek. Het mogen wel maximaal maar 2 drafpassen zijn als ik me niet vergis, anders volgt een diskwalificatie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:49

Maar als je dan toch al 'out of gate' bent dan maakt het ook niet uit of je dat in draf of in stap bent.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 09:50

Sorry, even wat exra info

Het gaat hier over een reiningpattern in de beginners. IN alle patterns staat "enkelvoudige of vliegende galopwissel"
Vliegend levert nog te veel spanning, ik oefen nu naar halt en naar stap. Naar draf doe ik niet voor een wissel, omdat ze daar snel een gewoonte van maken en luie wissels gaan maken. Als gevolgd van mijn acties thuis bedacht ik me of het in de wedstrijd ook zou mogen. Ik kan in het regelboek niet vinden wat een enkelvoudige wissel is. En is het ook iets anders dan een eenvoudige wissel?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 09:51

Jolande: in de beginners mag je een enkelvoudige maken dus Lachen
Vandaar de extra info.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:06

Ik weet niet wat je onder een luie wissel verstaat, maar in de western is het wel zo dat ze de wissel graag zo 'vlak' en rustig mogelijk zien. Dus niet het echte 'omspringen' wat je in de dressuur wel ziet, met vaak zo'n verhoogde pas er in. Als je dat bedoelt, is een 'luie' wissel dus juist wat je graag wilt.
Natuurlijk wel voor en achter tegelijk, dus daar moeten ze niet lui in zijn.

Ik kan in het APHA rule book in ieder geval niets vinden over een simpele wissel... Ik zal vanmiddag nog eens verder zoeken maar tot nu toe zie ik in youth patterns alleen staan 'change leeds' en verder niet over hóe je dat zou moeten doen. Dat zou dan volgens mij betekenen dat je dat op jouw manier mag doen, zolang je 't maar vlot doet.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 11:17

Francis schreef:
Ik weet niet wat je onder een luie wissel verstaat, maar in de western is het wel zo dat ze de wissel graag zo 'vlak' en rustig mogelijk zien. Dus niet het echte 'omspringen' wat je in de dressuur wel ziet, met vaak zo'n verhoogde pas er in. Als je dat bedoelt, is een 'luie' wissel dus juist wat je graag wilt.
Natuurlijk wel voor en achter tegelijk, dus daar moeten ze niet lui in zijn.

Lui noem ik idd niet tegelijk voor en achter.
Maar die verhoogde pas komt door de manier van galopperen Francis, niet omdat het de paarden aangeleerd wordt om zo over te springen Lachen


Citaat:
Ik kan in het APHA rule book in ieder geval niets vinden over een simpele wissel... Ik zal vanmiddag nog eens verder zoeken maar tot nu toe zie ik in youth patterns alleen staan 'change leeds' en verder niet over hóe je dat zou moeten doen. Dat zou dan volgens mij betekenen dat je dat op jouw manier mag doen, zolang je 't maar vlot doet.

Ik ga eens even een jurylid melen Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:39

Romkabouter schreef:
Jolande: in de beginners mag je een enkelvoudige maken dus Lachen
Vandaar de extra info.


Dat mag inderdaad wel dat is de wissel voor de "handicapt rider" Maar dan worden er wel degelijk 2 min punten gerekend voor de "break of gate" Doe je dit bij beide wissels heb je een -4. Maar dat kan toch nog voordeliger uitpakken als een verkeerde wissel, of verzet, og een bokje of wat dan ook als je het toch probeerd.
Ik weet niet of je mag stappen. Wat ik wel weet is dat het inderdaad niet meer dan 2 passen mogen zijn. En dat lijkt me lastig oplossen als je van galop naar stap en dan weer naar galop moet. En "break of gate is dan stukke eenvoudiger. Je laat je paard terugvallen in draf en galopeerd meteen weer in de andere galop weg. Of dat een gewoonte wordt???? Ik denk niet sneller dan als je naar stap terug gaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:44

Waarom je paard een enkelvoudige galopwissel úberhaupt aanleren? Nog even doortrainen voor de vliegende galopwissel....dan heb je straks ook niet het probleem dat je iets wat je eerst hebt aangeleerd weer moet afleren...

Sowieso vind ik de patronen in de WRAN beginnerswedstrijden niet kloppen. In de spin maar twee rondjes, terwijl iedereen weer dat je minstens twee rondjes nodig hebt om hem een beetje lekker te laten draaien....
En changeren van de grote naar de kleine cirkel....breek me de bek niet open....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 15:56

Tja zit wat in. Maar vliegend levert nog spanning. Dat komt wel goed, maar kost ff tijd.
Het is ook niet zo zeer de vraag of ikhet ga doen in een wedstrijd, maar meer of het mag.
Maar je krijgt toch niet 2 minpunten voor een enkelvoudige wissel in de beginners Adrienne Verward

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:19

volgens mij niet....

maar wat doe je je paard aan Rommie...een beginnerswedstrijd verlies je al in de inrij ring....Bij alle WRAN wedstrijden waar ik heb gekeken was de inrijring levensgevaarlijk!

Je suis Charlie.

Willeke

Berichten: 176
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:22

Bij reining moet je gewoon een vliegende galopwissel maken hoor, stap of draf levert minpunten op en het aantal minpunten hangt ervan af hoe lang je in de verkeerde (of overkruiste) galop zit. Bij beginners weet ik het niet, maar normaal gesproken is het zo


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:26

De WRAN heeft andere regels, en andere patronen. Bij de WRAN mag je uit de galop terug en weer aangalopperen...

Rare jongens hoor, van de WRAN....

Bij een officiele AQHA wedstrijd mag het NIET....

Je suis Charlie.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:32

ik heb altijd tot de laatste twee wedstrijden enkelvoudige wissels gemaakt. en inderdaad mijn paardje is er erg lui van geworden, maar heb nooit aftrek punten gekregen in de beginners. het staat immers in het regelboek, enkelvoudige of vliegende galopswissel.
Maar of je terug mag in stap weet ik niet, er is in elkgeval niemand die het doet. En bij meer dan 2 drafpassen krijg je wel - punten, in de beginners.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 16:41

Valt wel mee vind ik eigenlijk Cassidy Lachen
Maar ik ben dan ook wel aardig wat gewend. En inrijden is tot nu toe stressloos verlopen (ok, 2 wedstrijden Haha! )
Willeke: het gaat hier idd (nog) over de beginners

Maar ik wacht nog even het mailtje af en dan post ik het antwoord wel. Ben wel benieuwd wat een jurylid hier van zegt namelijk.
De vraag of het wel of niet verstandig is of dat ik het wel of niet ga doen is niet echt relevant op dit moment Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:01

In de WRAN beginners én bij de AQHA en APHA in de JEUGD onderdelen mag een simpele galopwissel gemaakt worden. En dat is niet zo onlogisch... en is gewoon de stap vóór de vliegende galopwissel... 't heet ook niet voor niks 'beginners'...
Als je paard het changement nog niet voldoende beheerst zou ik het op een wedstrijd dus ook niet doen als het niet hoeft (óf nog niet starten als je geen beginners of jeugd mag starten).
Een net uitgevoerde simpele wissel levert n.l. punten op, waar een slordig uitgevoerd changement punten kost. Dus zo stom is het niet om je paard een simpele wissel te laten maken.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:13

Cassidy schreef:
Sowieso vind ik de patronen in de WRAN beginnerswedstrijden niet kloppen. In de spin maar twee rondjes, terwijl iedereen weer dat je minstens twee rondjes nodig hebt om hem een beetje lekker te laten draaien....


Het gaat niet om snelheid, maar om netheid. Beter 2 rondjes netjes dan 4 rondjes snel lijkt mij Verward

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:14

Denk dat Rommie niet meer tot de jeugd behoort....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 17:18

hehe, dat denk ik ook niet Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:32

hoi,

ik heb het wel eens gevraagd, maar blijkt dat ze, als je een eenvoudige wissel wilt maken, toch liever een paar passen draf zien.

Waarom heb ik toen niet gevraagd, maar ook zodanig toen uitgevoerd Knipoog
Misschien dat het teveel lijkt op ''freeze'' (duurt te lang, waarbij ze dan misschien liever nog beweging zien) Verward

Maar anders zou je bijv. Chris Knol kunnen mailen, die spreek ik dan meestal aan voor vragen etc. Knipoog

Verder vindt ik dat de beginnners proeven ook maar ''krom'' in elkaar zitten....

Succes

op de avatar zie je Sallyman!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:40

Colinda schreef:
Verder vindt ik dat de beginnners proeven ook maar ''krom'' in elkaar zitten....

Succes


Dank U....

In ieder ééntje die er net zo over denkt......

Je suis Charlie.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:43

Cassidy"]
[quote="Colinda schreef:
Verder vindt ik dat de beginnners proeven ook maar ''krom'' in elkaar zitten....

Succes


Dank U....

In ieder ééntje die er net zo over denkt......
[/quote]

Hier nog 1. Als ik de proeven van de beginners bekijk vind ik ze moeilijker dan de anderen.
Dit omdat alles zo snel op elkaar komt.
Je hebt niet eens de tijd om eens na te gaan denken wat het volgende is wat je moet doen, dan ben je dus al te laat.
Resultaat: afgeraffelde proeven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers