[LO] Jong paard wel of niet longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

[LO] Jong paard wel of niet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 10:21

Ik zit enorm te twijfelen of ik mijn 2-jarige merrie nu wel of niet moet longeren.
Aangezien ik gehoord heb dat het slecht is voor jonge paarden om circels te lopen, en het beter is om rechte stukken te lopen in plaats van rondes.

Dit volgende komt uit een lezing over beengebreken;
Een goeie training van een jonge tinker is het op 2-jarige leeftijd rustig aan inspannen voor een sulky of een ander lichtgewicht tweewielig wagentje en de weg of het bos in; rechte lijnen maken; niet longeren of voltes laten lopen / rijden, de voltes geven ene ongelijke belasting en eerst linksom en dan rechtsom verbeterd dat niet


In mijn omgeving zeggen er velen dat ik best kan beginnen met longeren, terwijl anderen er juist fel tegen zijn.
Graag wil ik jullie mening horen..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:51

Waarom wil je een 2 jarige al longeren?
Over een jaar kun je pas rustig beginnen met zadelmak maken.
Als je hem dan een paar keer longeerd, en daarna een paar keer met zadel.
Meer longeren is helemaal niet nodig

En idd, erg belastend voor een jong paard.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 15:09

de enige goede training voor een 2jarig paard is imo een weiland met vriendjes en af en toe een baasje wat op bezoek komt.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 15:19

Longeren met touw doe ik niet, op stal vinden sommige dat ik het wel moet doen 'anders word het niks meer, gaat ze nooit luisteren en blablabla'. Zelf vind ik haar te jong om aan een touw te doen. Ik doe zelf wel soms 'los' longeren. Ze gaat dan zelf gewoon ons bakje door langs de zijdes en moet toch luisteren. Maar binnekort gaat ze de wei weer op.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 17:07

longeren is echt niet goed voor een jong paard.... als je al longeert probeer dan in een vierkante bak, waar ze stuken recht uit kan lopen!
maar als je wat wilt moet doen, dan ga je tovh lekker wandelen! dan ben je lekker bezig en is ook nog goed voor conditie! en ze went alvast aan alles....

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:06

ik zou met longeren beginnen vlak voordat je haar zadelmak maakt, dat een paar keer doen en dan erop zitten en rijden. te lang wachten heeft totaal geen zin.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:24

Ik heb samen met een vrienden ook een 2 jarig paardje maar we longeren hem wel al hoor. Natuurlijk niet zo vaak, meestal maar 1x in de week en dan ook niet langer dan een half uurtje en vooral niet een al te klein rondje. Hier boven is ook gezet dat je een 2 jarig paard alleen maar in de wei hoeft te zetten en af en toe te poetsen maar dat vin ik echt nergens op slaan . Juist een jong paard moet aan je wennen en vaak hebben ze bergen energie. Het is heel goed om lange stukken met ze te wandelen en veel poetsen om een band met ze op te bouwen!!!! Pling

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:35

Longeren met een 2 jarige staat gelijk aan het verzieken van zijn benen. Als je het gelijk goed wil doen dan laat je hem op een kleine circel in het mulle zand op een ongelijke bodem flink lopen een half uur lang. Doe dit om de dag en je paard word waarschijnlijk heel gezond 8.

Paarden horen tot minstens 2.5 op het land met leeftijdsgenootjes. Onze Salvador is voor ons zo kostbaar dat hij met 3,5 pas van het land kwam om als 4 jarige nu ingereden te worden.

Niet teveel willen doen met die jonge dieren, laat ze lekker met rust op het land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:26

gijsenkim schreef:
Longeren met een 2 jarige staat gelijk aan het verzieken van zijn benen. Als je het gelijk goed wil doen dan laat je hem op een kleine circel in het mulle zand op een ongelijke bodem flink lopen een half uur lang. Doe dit om de dag en je paard word waarschijnlijk heel gezond 8.

Paarden horen tot minstens 2.5 op het land met leeftijdsgenootjes. Onze Salvador is voor ons zo kostbaar dat hij met 3,5 pas van het land kwam om als 4 jarige nu ingereden te worden.

Niet teveel willen doen met die jonge dieren, laat ze lekker met rust op het land



akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:53

tja iedereen heeft een andere mening over het longeren van een jong paard.
zelf longeer ik quinto al een poos. (hoogstens 1 keer in de week een kwartiertje, meestal haal ik dat niet eens en longeer ik eens in de 3 weken. quin is nu 2 jaar en 9 maand. mijn dierenarts zegt dat het best kan, als het maar niet te lang is en niet te vaak.
quin heeft dat longeren wel nodig als afwisseling. anders verveelt ie zich maar als we alleen maar wandelen of alleen in het tuig. (oh en hij staat met 13 anderen samen dus vriednjes zat.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:04

Ik zou het persoonlijk niet doen, snap ook niet wat voor nut het heeft.
Over een paar maanden ga ik m'n pony inrijden en ik ben niet eens met longeren begonnen. Ik denk dat hij het na een paar keer 10 minuutjes of een kwartiertje wel snapt.
Wees gewoon zuinig op de benen(dus ja, het is slecht), over een tijd ben je er blij om dat je een jaartje heb gewacht!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:24

Wij zijn met twee en een half jaar begonnen met longeren, ze stapt in een groot rondje en doet afentoe een drafje.
Toen ze het doorhad en dus ook braaf luisterde zijn we er eigenlijk zo'n beetje mee gestopt.

Nou is het afentoe dat we een paar rondjes stappen, en dan oefenen we halt en stappen en de overgang naar draf.

Maar echt longeren doen we nu nog steeds niet.

Lekker wandelen en gewoon met de longeerlijn door de bak heen slenteren en wat stemoefeningen doen vindt ze veel leuker dan rondjes wandelen, en omdat zij alleen nog maar stapt, halt en een beetje draaft aan de lijn gaat dat dus snel vervelen.

Het gaat er om dat ze weet wat het is om te luisteren en verder doet ze het ren gedeelte maar lekker in de wie.
Ze is maar 1 keer jong he Knipoog

Of je er wat aan hebt weet ik niet, maar ik zou met het echte longeren in ieder geval nog even wachten, je kan al zoveel doen gewoon aan de longe zonder dat ze meteen het verplichte, slecht voor benen zijnde, rondje op moet.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 17:42

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Als ik dit zo allemaal lees, is het erg onverstandig te gaan longeren, en daarom zal ik er zeker nog niet aan beginnen.
Shakyra blijft lekker op de wei, en af en toe ga ik met haar aan de hand naar buiten.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ze op latere leeftijd beengebreken krijgt..

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:50

Baloe ben ik met ruim 2 gaan longeren. maar dan wel op een supergrote volte, met veel rechte stukken dus. en hooguit 10 minuten. en dan echt niet vaker als 1 keer per 2 weken. Nu is Baloe 3 en ben ik bezig met inrijden. Ben wel blij dat ik hem jong ben gaan longeren. T was niet zo zwaar voor hem, en het enige wat ik deed was overgangen, en dan alleen maar tudssen stap, draf en halthouden. Nu, tijdens het inrijden heb ik daar wel geluk mee, want hij snap de commando's dus valt het kwartje met de hulpen ook heel snel

Hte kan volgensmij op zich wel, maar dan maar heel even, en heel kort, en al helemaal GEEn galop Lachen

Verder heb ik met Baloe heel veel gewandeld, hem overal mee naar toe genomen. En lekker dag en nacht op wei gelopen!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:55

hallo, even een waar gebeurd verhaal, ik heb een jonge hengst gehad en moest hem van zijn vorige eigenaar longeren daar hij hem op de hengstenkeuring wilde hebben, het was nl een zeer mooie grote hengst, ik er tegenin want ik wist ook dat dit helemaal niet goed is voor zijn benen en wat boven al een paar keer gezegd is, een jong paard moet lekker in het land lopen, goed groeien en sterk worden, na zijn derde moet hij zijn hele leven nog werken.
Mijn paard dus aan de longe, na 3 weken moest ik naar Bodegrave om hem te fotograveren en ze vroegen gelijk, longeer je hem soms? Ja, was mijn antwoord, voor de hengstenkeuring, hij zei, als je nog een paar weken doorgaat, kun je hem wegbrengen want zijn hoefbeentje aangetast, mijn paard moest een half jaar aan de medicijnen en mocht ook alleen maar rechte lijnen en in het land. Na een half jaar weer fotos gemaakt en gelukkig was alles goed gekomen, ik heb mijn lesje wel geleerd!!!

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:55

hallo, even een waar gebeurd verhaal, ik heb een jonge hengst gehad en moest hem van zijn vorige eigenaar longeren daar hij hem op de hengstenkeuring wilde hebben, het was nl een zeer mooie grote hengst, ik er tegenin want ik wist ook dat dit helemaal niet goed is voor zijn benen en wat boven al een paar keer gezegd is, een jong paard moet lekker in het land lopen, goed groeien en sterk worden, na zijn derde moet hij zijn hele leven nog werken.
Mijn paard dus aan de longe, na 3 weken moest ik naar Bodegrave om hem te fotograveren en ze vroegen gelijk, longeer je hem soms? Ja, was mijn antwoord, voor de hengstenkeuring, hij zei, als je nog een paar weken doorgaat, kun je hem wegbrengen want zijn hoefbeentje aangetast, mijn paard moest een half jaar aan de medicijnen en mocht ook alleen maar rechte lijnen en in het land. Na een half jaar weer fotos gemaakt en gelukkig was alles goed gekomen, ik heb mijn lesje wel geleerd!!!

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:12

cros post Haha!

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:23

sorry hoor

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers