Hoe vrij ben jij te paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Hoe vrij ben jij te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:42

Hoe vrij ben jij te paard?
En vind je het belangrijk om vrij te kunnen zijn?

Ik vind het heerlijk dat ik mijn paard (Pablo) zo kan vertrouwen dat ik gewoon via een hekje op zijn rug kan klimmen. Meestal toch met een hoofdstel maar ik kan ook met alleen halstertje met halstertouw hem behoorlijk sturen en remmen.
En ik kan op hem staan en van zijn kont afglijden .

Op Pieke (fjord) ben ik gisteren even zonder zadel met een halster gaan grazen langs de beek, vlakbij de manege. Ook gewoon opgeklommen via het randje van een plantenbak. Lekker eerst een galopje langs de beek (is een breed pad) en toen laten grazen en later weer teruggedraafd.

In de les zei iemand dat zij dat met haar paard niet zo kon doen, zou ik met dat paard inderdaad ook niet zo gauw doen denk ik (is best een gek). En mijn instructeur zei dat ik dat met Pablo ook niet zo zou doen. Waarop ik zoiets had van waarom eigenlijk niet? Hij dacht dat ik dan bang zou zijn dat Pablo er van tussen zou gaan (dat doet hij soms). Maar volgens mij kan ik het prima met Pablo doen. In de wei kan ik ook met alleen een halstertje rijden en het pad langs de beek kent hij goed. En mocht hij iets geks doen, ik val niet zo snel en ik kan er toch nog afspringen. Als hij me dan ontsnapt stopt hij een paar meter verder om verder te grazen. Het ligt wel aan zijn bui natuurlijk. Als hij megadruk of nerveus is ben ik echt niet zo gek om toch wat te proberen maar als hij gewoon rustig is wel.

Volgens mij is het ook wel goed voor mijn rijden dat ik me vrij voel op hem, anders ga ik misschien nog verkrampt zitten ook en goed zitten zonder angst is al moeilijk genoeg. Schijnheilig


Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:54

Ik rij op buitenritten altijd met halster en soms zonder zadel. Ik kom er sinds een maandje op zonder opstapje. Dat is wel fijn. Met onze shet zou ik het zeker niet doen. Als je die met halster rijd negeert ze je totaal.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:20

Ohh met omar ben ik heel vrij, gister nog een rondje zonder zadel en hoofdstel gegaloppeerd en zaterdag nog op zijn rug gaan zitten van wei naar stal gestapt met alleen halster + touw.
Heeeerlijk!

:evaw:

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:31

Niet zo vrij als ik zou willen helaas.

Ik kan Riccardo best met alleen een halster rijden, mischien ook wel zonder als het aan hem ligt..
maar ik heb versleten ruggewervels en ik kan de klappen niet opvangen in mijn rug zonder zadel, hij gooit namelijk heel hoog op en dan kan ik dus niet blijven zitten.
Dat vind ik echt onwijs jammer.

Wat ik wel doe ik rijden wel met mijn zadel maar dan alleen met NHS halster en een halster touw. Dan kan ik ook van alles, behalve perfect aan de teugel lopen..maar remmen en sturen gaat ook goed.

Ik heb nog nooit op hem een hekje opengemaakt die kom ik hier niet tegen in de buurt..
het lijkt me best wel leuk om een keer een parcour te doen met allerlei dingen wat je dan moet doen....
doen ze geloof ik veel bij western rijden..

Gr Monique

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:35

Ik kan met alles rijden halster, halstertouwtje.

Al raden de meeste mensen mij dat af met cita (ze is zo gek als een deur).

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:47

Op zomaar een paard ben ik wel voorzichtig. Maar Dennis en Dientje doe ik alles mee.
Ik galopeer zelfs af en toe achterste voren op Den. Spring zonder zadel 50 cm(en dat is nog al een hindernis voo hem). Ga lekker zonder zadel langs de weg. Als ik weet dat ik andere paarden tegen ga komen doe ik hem wel ff een bitje in voor de zekerheid, als het nl een hengstige merrie is wil hij nog wel eens erg heftig reageren.
Met Dien heb ik bijna 2 jaar geleden een zwaar ongeluk gehad. Dat ongeluk heeft heel veel goeds met onze band gedaan. Al was ik er erg lang nog huiverig voor om d'r op te stappen. Ook omdat ik door andere omstandigheden erg weinig haar heb kunnen rijden. Maar inmiddels rijd ik d'r weer zonder zadel met een halstertje op. Beetje stappen en draven. Straks als ze d'r veulen heeft gaan we echt weer lekker rijden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:49

Eerlijk gezegd zie ik er de meerwaarde niet zo van in om met halster te kunnen rijden ???
Dus ik heb het ook nog nooit geprobeerd. Ik geloof niet dat het een probleem zo zijn, maar dan alleen in de bak. Buiten met halster is geen optie, dan heb ik niets te vertellen.
Ik ben niet bang dus in die zin wel vrij, alleen zie ik het nut van zonder zadel en hoofdstel rijden niet in.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:52

Ik sluit me bij Fitz aan,
ik zie het nut er niet van in om op mijn paard te staan, zonder zadel te willen springen, met halster een buitenrit maken etc.
Ik denk dat ik het bij Ozep ook niet zou moeten doen maar ik geloof niet dat we er echt wat aan missen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:55

Ik vind het gewoon even lekker ontspannen, zoiets als het bos ingaan, maar dan anders (we hebben hier geen bos). Knipoog

:evaw:

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:56

ik heb een raar paard. als ik er zonder zadel op wil kruipen staat ie niet stil, ik zet hem langs een verhoog, dan ook niet. ik heb dus heel veel moeite om erop te raken. maar eens ik erop ben kan ik er niet meer van. haar staart staat zo hoog, ze heeft er zoveel plezier in. en kan er dan niet meer van.... Lachen

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:59

Het gaat me ook niet om het nut. Ik vind het gewoon leuk. Het geeft me een heel ontspannen gevoel. Het nut is dus eigenlijk de fun.
Maar ik bedoel er niet mee dat iedereen het zou moeten met zijn paard.

Het geeft mij een enorm gevoel van vrijheid, heerlijk ontspannen.

(Misschien het Pennymeisje gevoel?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-03 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij bij Fitz en Sjuimpje aansluit. Zelf zie ik ook het nut er niet van om op een paard te gaan staan e.d.. Zonder zadel springen is overigens wel een onderdeel bij de bereden politie, maar dat betekent nog niet dat iemand anders het ook moet doen. Overigens, mijn paarden zijn ook niet echt geschikt om dit soort dingen mee uit te halen en ik mis het ook niet echt.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:10

Ik zie er wel het nut van in, het is even wat anders even helemaal "los". Het is een basis van vertrouwen, maar je moet die basis uiten hoe je het zelf fijn vindt. Op Joris ben ik niet zo ver, kan wel met hem rijden zonder zadel, hij wel, ike niet Lachen Maar ik vind het ook leuk om zo met hem te spelen.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:13

citalover schreef:
Ik kan met alles rijden halster, halstertouwtje.

Al raden de meeste mensen mij dat af met cita (ze is zo gek als een deur).


Wendy vergeet je opjaag actie niet met Mick gister Haha! dat vind ik wel vrij gewaagt hoor met een gekke fjord Haha!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:16

Ik ben op mijn eigen manier vrij met mijn paard..
Mijn fjordje vertrouw ik blindelings, met hem kan je echt alles doen... Heeft Citalover gister aan den lijven ondervonden!

Maar mijn mijn andere paardje waar ik persoonlijk vaker op rij kan ik weer minder omdat die sneller schrikt maar daar kan ik op mijn manier dus ook weer heel vrij op zijn..

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:23

het lijkt me ergens wel leuk om het te kunnen doen, maar ik doe het niet. Jurga is schaapmak altijd, maar ik zou nooit zonder zadel en al helemaal niet zonder hoofdstel het bos met haar ingaan, hoe verkeersmak ze ook is. Misschien eens dit soort oefeningetjes in de bak, maar voorlopig echt niet.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:24

Ik ben heel vrij met Lodewijk.
niet met andere paarden maar daar heb ik geen behoefte aan daar ben ik toch te serieus mee met Lodewijk heb ik al genoeg lol.Dat is ook mijn maatje daar ik de rest nogwel zou kunnen verkopen ben ik hardstikke gek met hem en zou ik hem echt niet kwijt willen.
Met lodewijk rijd ik ookwel eens voor d lol zonder zadel en hoofdstel en ook zonder halster in de bak.
Zonder zadel het bos in en dan rijd ik ook de shows waar ook veel dingen als vuurwerk bij komen.

De rest houd ik echt voor het dressuur/fokken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:41

Sjuimpje schreef:
Ik sluit me bij Fitz aan,
ik zie het nut er niet van in om op mijn paard te staan, zonder zadel te willen springen, met halster een buitenrit maken etc.
Ik denk dat ik het bij Ozep ook niet zou moeten doen maar ik geloof niet dat we er echt wat aan missen.


Heeee, maar jij was toch degene die met z'n handen op de rug over 1.30 sprong???? Haha! Vind ik persoonlijk ook erg vrij..... Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:41

Pauline schreef:
Het is een basis van vertrouwen

Hier ben ik het niet mee eens. Rijden = rijden. Of dat nu met of zonder zadel is. Het is wel goed voor je evenwichtsontwikkeling denk ik.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:55

Picasso"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik sluit me bij Fitz aan,
ik zie het nut er niet van in om op mijn paard te staan, zonder zadel te willen springen, met halster een buitenrit maken etc.
Ik denk dat ik het bij Ozep ook niet zou moeten doen maar ik geloof niet dat we er echt wat aan missen.


Heeee, maar jij was toch degene die met z'n handen op de rug over 1.30 sprong???? Haha! Vind ik persoonlijk ook erg vrij..... Haha!
[/quote]
Neeeeejjj,
1.50m...

En dat had zeker nut want het ging om een weddenschap:
*ktsjing ktsjing* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:56

Sjuimpje"]
[quote="Picasso"][quote="Sjuimpje schreef:
Ik sluit me bij Fitz aan,
ik zie het nut er niet van in om op mijn paard te staan, zonder zadel te willen springen, met halster een buitenrit maken etc.
Ik denk dat ik het bij Ozep ook niet zou moeten doen maar ik geloof niet dat we er echt wat aan missen.


Heeee, maar jij was toch degene die met z'n handen op de rug over 1.30 sprong???? Haha! Vind ik persoonlijk ook erg vrij..... Haha!
[/quote]
Neeeeejjj,
1.50m...

En dat had zeker nut want het ging om een weddenschap:
*ktsjing ktsjing* *LOL*
[/quote]

Oke dan *LOL* *LOL*
Ja daar zie ik het nut wel van in Verward *LOL*

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:27

Ik rijd regelmatig zonder zadel, en soms gebruik ik een touwhalster in plaats van een hoofdstel. Mijn paard is meestal ontzettend braaf en onverstoorbaar, maar toch durf ik niet te beweren dat ik hem voor 100% vertrouw.
Het is en blijft een dier met vluchtreflexen en daardoor onvoorspelbaar.

* To Belg, or not to Belg *


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:45

Als ik zelf geen zin heb om te lopen, dan ga ik er rustig op zitten, zonder zadel, met alleen een halstertje. Ook al staat ze al dik 3 maanden praktisch stil. Laatst ook zonder zadel (wel met hoofdstel) de hei op geweest. Je moet toch wat om het een beetje op te leuken als je alleen mag stappen. Superbraaf.
Mensen maken dingen vaak zoveel moeilijker dan ze zijn. Niet miepen, gewoon doen.

Nulla tenaci invia est via

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:47

Er is een tijd geweest waar ik Margot naar een stukje gras bracht in de nieuwbouw, aan het halster en een lang touw, zij kon lekker grazen en ik ging achterstevoren op de rug heerlijk liggen dutten.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:52

Ik rijd nooit zonder zadel. Misschien straks als de singel niet meer om o past maar ok Haha! Met Mayo als getuige kan ik zeggen dat Ro schaapmak is in het bos of op vreemd terrein kan echt zo krom zitten als ik wil. Zo braaf. :d

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Telpeva, Vlindy en 133 bezoekers