Hoeveel brok voeren bij weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Hoeveel brok voeren bij weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 12:44

Een paard dat de hele dag in de wei loopt hoeveel krachtvoer moet je dan geven. Bij 5 dagen werken, 1 dag longeren en 1 dag rust?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:28

Je moet kijken naar hoe het paard eruit ziet en hoeveel energie het paard heeft om het werk te doen. Elk paard is verschillend. Het hangt ook af van de hoeveelheid en kwaliteit van het gras op de weide.

Ik voerde mijn pony op een goede wei (voldoende gras om niet mager te worden) ongeveer een halve schep sportbrok per dag bij als hij moest werken. Had hij vrij, dan de helft of bij langere periode vrij gewoon een paar wortels o.i.d. voor het lekkere.
Mijn pony is 1,50 en blijft vrij slank.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 13:36

Mijn paard is ook vrij slank en daarom voer ik behoorlijk veel maar sinds ze op het land staat begint ze aardig wat praatjes te krijgen daarom geef ik haar minder brok maar ik wil haar ook weer niet te kort doen.
Het is best lastig om te bepalen er zijn geen standaarden. Als ik hoor wat jij voert dan zit ik aardig goed met mijn hoeveelheid dus ik kijk het nog even aan. Als ze afvalt voer ik wel wat meer, bedankt!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:55

Imker krijgt gewoon hetzelfde als anders, alleen zijn hooi wordt verminderd tot anderhalve plak voor het slapen gaan.