Ruiterregels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vanderplas

Berichten: 31
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: balkbrug

Ruiterregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 19:29

Vandaag heerlijk weer om buiten terijden, en dat denken en doen meerderen ruiters. Vandaag maakte ik mee, dat een hele Horde paarden (5 stuks),mij en mijn paard ons van achterop aan kwamen Galoperen. Mijn paardje hoorde en voelde dat, ikke nie......Draait mijn paard plots om...Pfff ik was daarvan goed geschrokken,,,dat ging snel...Op een paar meter afstand was de paardenclub eindelijk in stap overgegaan.Mijn geschrokkenheid ging over in een lichte Boos! boosheid...Jammer dat sommige ruiters hun ruiterregels vergeten..


DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:42

Tja dat soort situaties kun je tegenkomen. Een mak paard is dan altijd wel handig. Haha!
Ik doe niets anders dan 'buiten' rijden en schudt nog regelmatig het (oude wijze) hoofd als ik weer eens crossfietsers op het ruiterpad tegenkom. Kinderen die gaten graven op een ruiterpad. Honden die niet luisteren naar de baas (en loslopen). Harddravers met sulky's die je met 50 km per uur voorbij denderen.
Mijn meiden zijn redelijk shockproof al zijn er best situaties waar ze ook lichtelijk vanuit de bol gaan, maar als het 'enge' er niet meer is is de paniek ook over. Ik weet niet of dit een echte Quarter-eigenschap is Haha! , maar mij bevalt hij wel.

PBill

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Mooiste plek in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:08

Ken een paardje dat geleerd was om achter een hond aan te gaan.. (working doghorse ?) De betreffende hond kijkt daarna wel beter uit.. Toch wel schrikken als zo'n grote hond achter je aan komt !
Blijft een feit dat de meeste mensen regeltjes zien als iets wat je juist NIET hoeft te doen.. Hoe groot is de kans om er een bekeuring voor te krijgen als je met een te hoge snelheid een groepje andere paarden inhaalt ???

Pecos is the best, the best in the west...

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:19

PBill schreef:
Ken een paardje dat geleerd was om achter een hond aan te gaan.. (working doghorse ?) De betreffende hond kijkt daarna wel beter uit.
.
Geen idee, als een hond mijn paarden te na komt dan schoppen ze gewoon (hopenlijk raak en hard Haha! )
Is 1x gebeurd (bijna raak), baas boos Haha! . Wat ik wel altijd probeer is te zorgen dat de hond niet bij de achterbenen kan komen (dus rond blijven draaien). Op die manier hoop ik dat de pezen gespaard blijven bij een eventuele rake hap. Schoppen met de vootbenen lukt ook prima Knipoog

Citaat:
Toch wel schrikken als zo'n grote hond achter je aan komt !

Iig niet weg gaan rennen. Dit spoort een hond juist aan om achter je aan te komen. Ik ga stil staan en draai met het hoofd van de hond mee.

Citaat:
Hoe groot is de kans om er een bekeuring voor te krijgen als je met een te hoge snelheid een groepje andere paarden inhaalt ???

Nihil. Dan moet er al een ernstig ongeluk gebeuren wil de politie erbij komen en iemand aangifte doen van 'ernstig letsel' oid.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:53

Achter de hond aan gaan vind ik nou ook weer zoiets... Maar ja als je je hond los laat lopen moet hij/zij goed opgevoed zijn. Wij laten de honden altijd los in de bossen, maar als we in de verte een paard of andere hond zien klicken we ze altijd eventjes vast. Je weet ook nooit of het paard naar je hond zal schoppen en dat wil je natuurlijk niet hebben. Wat betreft de regels... die kennen sommigen idd niet. Ik zie soms mensen met hun paarden keihard langs van die oudjes galloperen, die oudjes schrikken zich dan altijd een ongeluk Bloos Je hoort gewoon te stappen als je een ander levend iets passeert Sigaar

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:44

Breek me de b*k niet los over onopgevoed gedrag van bosjesmensen.....
Ook ik maak vaak van die vervelende dingen mee, mountainbikers die langsjagen over het ruiterpad, menners die stug in een stevige draf je passeren of inhalen, loslopende en nietluisterende honden....op dat laatste heb ik als enige reactie; stilstaan, geheel stilstaan. Geen poot meer verzetten, da's voor die hond geen lol aan namelijk! Mijn merrie kent het nu goed, vol vertrouwen blijft ze doooodstil staan! Doet ze trouwens ook als we wilde zwijnen aantreffen......moet je haar hart dan voelen kloppen tegen je kuit, oeiiiii.....maar ze verzet geen stap! Ik zit tijdens een bosrit dus werkelijk constant om me heen te loeren om mijn paard vóór te zijn met reageren, ik zie bijna alles eerder dan zij, dus ook fietsers e.d. Hoezo ontspannende buitenritten..... Schijnheilig . Valt mee hoor, Haha! .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:28

Ja die 'ruiterregels' zijn toch wel handig om te weten. Gelukkig heb ik een paard die erg gewend is aan honden. Ik heb een tijdje een stalgenoot gehad die steevast haar twee herdershonden meeneemt op de buitenritten; ook als dat een uurtje of drie duurt en deze honden lopen dus zonder enig probleem met de paarden mee. Loky vind dit allemaal best. Toch blijft 'ie zich natuurlijk een ongeluk schrikken van plotseling opduikende honden uit het struikgewas maar over het algemeen gaat het goed. Bij ons in 't Gooi hebben we veel hekjes waar je voor af- en op moet stappen (afgezet hei- en bosgebied waar begrazingsdieren staan) en van 't weekend heb ik voor een achterop komende ruiter het hekje even opengehouden (ik was zelf toch al afgestapt) Ze stelde dat erg op prijs en vroeg vervolgens of ze even moest wachten om verder te rijden, zodat ik weer rustig op m'n paard kon klimmen. Was niet nodig, maar in elk geval vond ik dat wel netjes, die vraag. En een paar weken terug kwam ik iemand tegen die net als ik alleen op de hei reed, die vroeg of ik zin had om samen een stukje op te rijden. Dat was erg gezellig, het was een leuke vrouw en Loky vond het ook heerlijk om samen met haar pony op te trekken (wel alleen als hij voorop mocht natuurlijk, het blijft een baasje!) Zolang ik ook nog dit soort mensen tegen kom valt het allemaal wel mee.........Maar die types die met hun vliegers vlakbij het ruiterpad gaan staan en dan zo'n ding laten neerstorten nèt als jij voorbij komt

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:35

Loky schreef:
Bij ons in 't Gooi hebben we veel hekjes waar je voor af- en op moet stappen (afgezet hei- en bosgebied waar begrazingsdieren staan) ...


Afstappen? Da's toch een mooie trail oefening?! }>

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:39

Weet je wat ik laatst tegenkwam? Bloos Een mountainbiker die heel rustig voorbij ging en zelfs zei: " doe maar rustig hoor Lachen "
En hij was nog knap ook Clown Normaal komen ze inderdaad voorbij gestormd! Scheve mond Niet dat mijn paard daarop reageert.. maar goed als je een paard hebt die dat wel doet hang je in de bomen.


DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:52

farichta schreef:
Afstappen? Da's toch een mooie trail oefening?! }>

Helaas lukt dat niet bij alle hekken op de Veluwe. Soms sluiten ze niet met een klink maar met een pen en die dingen zitten dan op 60 cm hoogte.
Meestal laat ik die open maken Schijnheilig

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:56

Sugarmiss schreef:
Meestal laat ik die open maken Schijnheilig


Joh! Haha! Neem jij onderweg personeel mee dan??

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:59

Nanouk schreef:
Joh! Haha! Neem jij onderweg personeel mee dan??

Ik haalde even wat herinneringen aan de Bokt-Westernrit op van afgelopen najaar. Haha!
De makkelijke hekken deed ik zelf Clown

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:10

Sugarmiss schreef:
Helaas lukt dat niet bij alle hekken op de Veluwe. Soms sluiten ze niet met een klink maar met een pen en die dingen zitten dan op 60 cm hoogte.
Meestal laat ik die open maken Schijnheilig


Nou, krijg je er nog lenigheidsoefeningen bij, sla je die over Knipoog

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:15

Op een paard van 1,50 een hek openmaken met een sluiting op hoogte van 70 cm vind ik (op mijn oude dag) al lenigheid genoeg Lachen

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:29

O, dus normaal rij je andere route's SM.
Kunnen we dan de volgende keer niet je gewone route nemen Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:43

Is er animo voor een volgende keer dan Lachen
Maar om op topic te blijven. Vandaag kwam ik een stel tegen met 3 honden (los). Toen ze mij zagen werden de honden gefloten en die gingen keurig voor de baas zitten met alle aandacht bij de baas. Ze keken zelfs niet om toen ik langs liep. Zelfs Sugar was verbaasd Lachen

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:45

dat heb ik ook weleens anders meegemaakt in het verleden. reed op het strand (alleen). twee dames waren hun hond aan het uitlaten. die kreeg mij met paard plotseling in de gaten en kwam full speed op ons af. nou was dit paard honden gewend en bleef braaf stilstaan toen de gelukkig gemuilkorfde pit-bull tegen zijn borst aan botste. had het beest geen muilkorf omgehad.......je kunt je voorstellen wat er had kunnen gebeuren.
de ruin die ik reed was geen quarter horse maar een halfarabier.

een andere keer maakte ik op dezelfde ruin samen met een vriendin en haar merrie en mijn hond (kruising rottweiler/ herder en inmiddels overleden) een buitenrit ergens bij doorn. komt ineens een dobermann uit de bosjes schieten en begint naar de achterbenen van mijn vriendin d'r merrie te happen. ik heb mijn paard (ook een working dog horse Haha! ) erop afgestuurd en samen met mijn hond de dobermann tot bij zijn baasje gejaagd. had hij niet van terug Extreme duivel .

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 15:59

ik ben ook al van alles tegengekomen in het bos. Ook een mevrouw met een sharpei (zo'n kreukelzone hond). Dat mens vertelde doodleuk hoe fijn haar hond het vond om paarden op te jagen. Toen ik haar vertelde dat sommige paarden ook graag voor de lol een hond een rotschop verkopen keek ze me erg verbaasd aan. Dat wist ze niet. En ook niet dat ruiters iets kunnen breken als ze van hun paard vallen als meneer kreukelzone hun paard aanvalt waardoor er een bokpartij volgt. Soms heb je als ruiter zo onderhand een opvoedkundige taak in het bos Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:02

Natascha schreef:
.. Toen ik haar vertelde dat sommige paarden ook graag voor de lol een hond een rotschop verkopen keek ze me erg verbaasd aan. Dat wist ze niet.

Ach in de kreukels zat hij toch al Clown

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 19:35

HAHAH NAtas... geweldig verteld!

Ik heb me ook eens flink gegergerd... het kleien beetje bos met ruiterpad hier in Noordfriesland wordt volledig in gebruik genomen door wandelaars op zondagen met mooi weer. Er is voor mij dan niet te draven...wandelaars zijn nl overal...ook op de ruiterpaden. Man en vrouw met twee hondjes lopen over breeeeeeed ruiterpad. Ik nader van achter, schat situatie in.. hondjes kijken achterom zo van...o..paardje..mwah..., mensjes lijken me inteligente vriendelijke lui, dus ik besluit om het sukkeldrafje dat ik nog geen hondert meter terug eindelijk heb kunnen inzetten, gewoon door te blijven rijden en met een vriendelijke groet de wandelaars op MIJN! ruiterpad te passeren. Nu moet je bedenken dat Blizz 1.38 is en kalm als boter, dus niet echt beangstigend als die je voorbij komt. Dat vonden die mensen ook, want ze gaven geen kik toen ik vriendelijk groeten voorbij kwam....behalve die vrouw ( altijd de vrouwen) die zei toen ik net voorbij was....' Nou die heeft haar ruiterbewijs zeker niet.'

Ik was helemaal stil...wist niets te zeggen, kokend van binnen... want...ergens wist ik dat ze gelijk had...ik had in stap moeten passeren, maar Zij liepen op ruiterpad, terwijl er parralel een weggetje loopt...voor mensen dus! En nee...ik heb mijn ruiterbewijs niet... maar ik ken tal die absoluut niet vreindelijk omgaan met medebosgebruikers en wel dat stomme papiertje hebben. DUS!

( ben nog steeds een beetje boos.)

oef...dat lucht op!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:38

In stap is het erg moeilijk mensen passeren als je vanachter nadert. Je loopt nl net zo snel. Ik jog meestal door tot ik ze op 5 meter genaderd ben ga dan in stap en roep 'niet schrikken' Haha! als ze het nog niet gehoord hadden. Meestal staan ze dan stil en kan ik er voorbij Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:04

Sugarmiss schreef:
In stap is het erg moeilijk mensen passeren als je vanachter nadert. Je loopt nl net zo snel.


ligt aan je paard, sm, de mijne (eros) heeft er geen problemen mee. Haha!

DubbelFun

Berichten: 88481
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:24

Dat zou maar zo kunnen. Het is ook afhankelijk of we net weg zijn of op weg naar huis. Wat voor weer het is, hoe haar humeur is etc. Lachen

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 08:29

Sugarmiss schreef:
In stap is het erg moeilijk mensen passeren als je vanachter nadert. Je loopt nl net zo snel. Ik jog meestal door tot ik ze op 5 meter genaderd ben ga dan in stap en roep 'niet schrikken' Haha! als ze het nog niet gehoord hadden. Meestal staan ze dan stil en kan ik er voorbij Knipoog


Jep dat is doorgaans ook mijn manier van passeren...Blizz stapt tergend langzaam soms...

Wel handing zo`n westernaangereden tinker die van handgalop vrij snel naar ho gaat...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:54

Op ruiterpaden tref je soms de meest rare dingen aan. Wat dacht je van een picknickende asielzoekersfamilie(opa, oma, pa, moe en heel veel kinderen in alle leeftijden) net om de bocht die geen nederlands spreken en je ze dus niet uit kan leggen dat het gevaarlijk is op het ruiterpad. Of van die hele fijne crossmotoren die van de ruiterpaden een crossbaan maken. (arme asielzoekers) En natuurlijk waar jullie het al over gehad hebben, de onopgevoede hondenbaasjes die het leuk vinden om de hond op je af te sturen.
Tip voor als je vliegers tegen komt. Ik had altijd een scherp mes bij me waarmee je heel leuk de touwtjes door kan halen. Vlieger weg, ruiter blij! Vliegeniers willen nog wel eens wat schelden, maar ik ben toch sneller met mijn kwartpaard.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers