Paarden opleiding.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 18:54

Okay dat duurt nog wel een tijdje maar ik zou wel willen weten welke paardenopleidingen er zijn en of er leuke zijn. Dus misschien dat jij er wel eentje weet.....

Play Like A Man, Win Like A Woman!


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:03

ja dat wil ik ook doen, je kunt een manege beginnen, groom worden, handelstal beginnen enzow

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:04

Ik heb 2 maanden op de Groene Welle in Zwolle gezeten, MBO paardenhouderij niveau 3.

Veel mensen raadden mij het af om een beroep in de paardenwereld te zoeken, maar ik was zo eigenwijs....

Ik kwam er snel achter dat het niet is wat ik later wil doen en ben er dus ook mee gestopt.

Mijn mening:
- De stages zijn echt verschrikkelijk
- je klasgenoten ook
- je kunt alleen wat bereiken als je erg veel geld hebt
- en anders blijf je niets meer dan een stalknecht
- werk je heel erg lang voor erg weinig geld
je kunt natuurlijk geluk hebben, maar die kans is niet zo groot

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:12

<b> nooit, nooit nooit doen </b> Doe maar een gewone opleiding en probeer dan maar een baantje in de paarden te vinden. Een paardenopleiding heb je echt nix aan. Het gaat erom hoe goed je bent. Als je niet goed genoeg bent dan ben je voor de rest van je leven gedoemd als stalknecht. (is klote werkjes doen)
Als je wel goed genoeg bent mag je rijden maar dat verschilt ook per stal natuurlijk.

De opleiding schijnt wel heel leuk te zijn maar je hebt er heel weinig aan.
Groetjes, Steef


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:15

tipje: ga eens een zomer op een grote stal werken. Minimaal 6 weken, full-time en niet miemelen.
Kijken of het je dan nog zo leuk lijkt. De meeste mensen zijn dan erg blij dat ze weer gewoon van 9 tot 5 kunnen gaan werken.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:21

Ik ben het hier helemaal mee eens. Mensen zeiden dit ook tegen mij toen ik naar die school wou. Maar ik dacht: Ja maar ik vind het leuk om met paarden te werken.

Je bengint om half 7 'sochtends om de eerste voeding te geven en savonds om 11 uur doe je de laatste ronde.

als je de opleiding hebt gedaan, weet je veel over paarden. das alles. en 80 % weet je nu ook al.
doe een andere opleiding en probeer daarna ene baantje tussen de paarden te krijgen, das echt beter

de opleiding is idd leuk hoor.
Mijn eerste repetitie was: hoe poets je een paard


whahahahahahahaahahahaaa

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:28

Hoi!
De meeste stallen/fokkerijen/maneges hebben verzorgsters/bijrijdsters. Eventueel een extra ruiter in dienst. Meer niet.
Wat je mag doen (als je geluk hebt en minimaal M rijdt): hooguit longeren en moeilijke paarden tijdens het rijden weer gemakkelijk maken, jonge paarden alvast zadelmak maken. Zodra het paard startklaar is neemt de eigenaar of stalhouder het van je over (de wedstrijdperiode) en mag je weer stallen uitmesten en met het volgende paard beginnen.
De werktijden zijn altijd langer dan gepland, je moet onverwachts kunnen worden opgeroepen, sommigen willen dat je intern op stal bent.
Als je toch een opleiding wilt doen, doe de opleiding instructeur ALLROUND, want om instructeurs die springles kunnen geven zitten ze soms nog wel verlegen.
Ook kun je hoefsmid worden, zeker weten dat je aan werk geen gebrek hebt!
Zelf een stal beginnen kun je alleen als je kapitaal achter de hand hebt. Een miljoen of anderhalf, om te beginnen.
Wat betreft een baan als stalhulp op een manege of groom op een stal: die is nauwelijks te vinden omdat alle meiden die redelijk kunnen rijden dit werk al gratis doen in ruil voor het rijden bijv.
Dus het enige wat nog rest is een instructeursopleiding, dierenarts, dierenartsassistente (hoewel je dan weinig paarden tegen komt) en hoefsmid.
Succes! Dorine.

Aletta
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 20:49

Inderdaad een 'gewone opleiding' is het beste.
Daarnaast kun je eventueel cursussen volgen, het hangt er wel vanaf welke richting je op wilt gaan.
Vind je het leuke vooral het rijden?
Probeer dan nu al zoveel mogelijk paarden te rijden voor een goed rijkunstig gevoel, dan ontwikkel je deze wat sneller en dan kun je bij de ORUN info aanvragen, maar volgens mij moet je minimaal 18 zijn voor die cursussen.
Je moet brutaal zijn en op de manege vragen of je dan bijvoorbeeld eens met privelessen erbij mag staan en als de les klaar is eventueel met aantekeningen erbij bepaalde dingen nog eens laten uitleggen.

DE HEMEL OP AARDE,
LIGT OP DE RUGGEN DER PAARDEN

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 21:19

Okay bedankt allemaal!

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:26

ik denk dat het er een beetje aan ligt wat voor een paardenopleiding je wilt gaan doen. zelf wil ik na de HAVO naar Larenstein in Deventer. Das een HBO opleiding paardenhouderij. daarmee belandt je niet op stal, maar meer aan de management kant van het verhaal. je komt bv bij een veevoederbedrijf, je kan bedrijfsleider worden van bv een hengstenhouderij, een fokstal of manege. best veelzijdig en je blijft niet 'in de stal hangen' om t zo te zeggen. met een MBO opleiding heb je al eerder dat je werk in en rond de stal gaat doen, je hebt wel meer contact met de paarden maar je moet ook de nare klusjes opknappen. en ik kan me voorstellen dat je dat niet tot je 65e wilt blijven doen. daarom zou ik eerder naar een HBO opleiding gaan zoeken dan naar een MBO

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 21:31

Ja, ik wil ook HBO doen. Zit nu op de havo. Ik had ooit iets met een paardenopleiding gezien en dat heette paardenhouderij en management. Dat lijkt me ook wel leuk. Als het me lukt want het lijkt me behoorlijk moeilijk het goed te maken in de paardenwereld.

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:35

tja de paardenwereld is een moeilijke harde wereld hoor je vaak he. ik kreeg op voorlichtingen te horen dat je tijdens je opleiding en stages zo veel mogelijk contacten moest leggen wil je echt verder kunnen komen. dus je moet er echt wat voor doen, t is niet iets van 'Ik ga leren en dan komt t vanzelf goed'

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-01 21:49

Tja dat ben ik ook wel van plan. Maar ik heb dan tegen die tijd in ieder geval mijn havo diploma als het echt helemaal niets wordt. Tja niet dat dat veel is maar toch wat....

Play Like A Man, Win Like A Woman!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 23:00

Volgens mij kun je dan beter een "gewone" managementopleiding gaan doen, en dan je op een baan "in de paarden" solliciteren. Dat pik je wel op namelijk, maar andersom is moeilijker. Je werkgebied wordt er wat groter van.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 08:15

ik raad je aan om dezelfde opleiding te doen als wat ik ga doen...
'management en paardenhoudrij' (in dronten) het valt onder de richting bedrijfskunde en agribussines en je kan daarna of de paarden in of gewoon de economische kant op...
je opleiding bestaat voor 40% uit paarden en de rest (meer dan de helft dus) is gewoon n heao opleiding..
maar door de 40% paarden is echt ook n technische studie...
dus na je studie heb je n heao bul en je bent n ing.
als dat nie geweldig is???

..... leeg .....

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 08:17

en tegen de mensen die zeggen dat je de paarden niet in moet gaan...
misschien zijn ze wel jaloers op hun gemiste kansen ofzo...
want deurne is niet de enige school hoor...

bij ons is het goed geregeld en je hebt nog genoeg mogelijkheden om iets anders te doen na je studie of te wisselen naar n andere economische studie zonder n jaar te verliezen..

..... leeg .....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charlieAB, Clairtje_Sun, DotBot en 34 bezoekers