Hoe stijg jij op?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Hoe stijg jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 22:18

Ik kreeg vandaag van iemand een nieuwe tip om op te stijgen op mijn kleine Laisertje (van 1.77m) Haha!.
Citaat:
heb je geen mooi keuken trapje cadeau gekregen voor bij leeeeeser? of een touwladder misschien? Tong uitsteken


Maar even zinder gekheid ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe jullie opstijgen.
Omdat Laiser niet bepaald de kleinste is, stijg met een krukje op. (Net als de rest op stal trouwens Knipoog ) Dat doe ik omdat het beter is voor de rug van Laiser (en die van mij) en om te zorgen dat het zadel ook goed blijft. Leuke bijkomstigheid is natuurlijk dat het ook een stukje makkelijker is.
Op wedstrijd stijg ik gewoon vanaf de grond op. En dat kan ik dan ook gewoon zonder dat de beugels langer gemaakt hoeven te worden, maar het gaat niet zo vlot als met behulp van een krukje.

Maar zijn er meer mensen die om op zo'n groot paard te komen een opstapje gebruiken?
Laatst bijgewerkt door Mickey op 14-04-03 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:22

Vorige week maandag ben ik voor het eerst in jaaaaaaaren weer eens bewust met een stoeltje opgestegen. Kon niet anders, verging van de spierpijn. En dat met een paardje van 1.56 hoog. Haha!

Volgens mij is Laiser het grootste paard waar ik ooit op heb gereden. Weet jij nog hoe ik toen opsteeg, Mickey? Zal dan vast ook met jouw krukje geweest zijn, maar waarschijnlijk onbewust omdat jij het ook altijd zo doet. Paarden tot 1.70 kom ik zonder krukje vrij makkelijk op, daarboven hangt het waarschijnlijk heel erg van de situatie af. Beugel een gaatje (of twee) langer maken wil ook nog wel eens helpen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:23

hekje???? ook erg handig Haha!

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:25

Gewoon stoer vanaf de grond... Tenminste op het paard van Hilde, maar dies dan ook maar rond de 1,64.

Maar op mijn eigen reus van dik 1,70 ging ik ook altijd gewoon zonder krukje op. Hopelijk kom ik er over een paar weken als ik hopelijk weer kan beginnen met rijden er ook nog gewoon op... Schijnheilig

Laat voor de zekerheid trouwens wel altijd iemand hangen aan de andere kant...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 22:28

Toen ik Namibiƫ op vakantie was en een rit ging maken, werd mij ook verteld dat ik dmv een opstapje op moest stijgen. Dat was bij een paardje van iets van 1.63 of zo Haha!. Toen ik later vertelde dat mijn paard thuis 1.77m was, schoten ze in de lach:"En wij laten je bij dit paard al met een opstapje opstijgen, jij zult wel gedacht hebben...".

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:33

Met een Hoge kist!
Doe het natuurlijk voor haar rug en omdat ik geen zin heb om mijn gaatjes langer te maken, en als ik eropzit weer korter, begint ze te dribbelen, pfff, benk 10 min. verder. (wel gelijk ingestapt dan!)

Daarbij ben ik niet een van de slankste en het lijkt mij voor haar niet zo fijn als je in een keer ****kilo aan een kant heb hangen.
(ik maak er expres 4 sterretjes van, valt er nog wat te raden Knipoog )

gr. Joos

p.s. ze is wel 1.68 hoor

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:40

Ik heb lange benen, dus gewoon vanaf de grond Haha!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:44

Ik heb korte benen en ben niet lenig. We hebben een bankje op stal staan, en die gebruik ik voor het opstappen...

Je suis Charlie.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:44

Ik stap op vanaf de grond (gek he, hij is 1.48). Ook omdat hij absoluut niet stil blijft staan!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:44

Vaak stap ik op buiten de bak, met behulp van het stoeprandje, dan sta ik iets hoger Knipoog Of ik zet de pony in de hoefslag (dat doe ik alleen als er niemand anders in de bak is) Of ik vraag gewoon hulp Tong uitsteken

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:48

Ik stap op vanaf de grond. Misschien dat ik toch maar eens een stoel in de bak zet, want het is nou eenmaal beter voor haar rug om vanaf een stoel op te stijgen.
Ik heb de beugelriemen ook maar weer eens omgewisseld omdat de ene toch een stukje langer werd dan de andere.


Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:02

Ik heb vorig jaar nieuwe laarzen gekocht. Petri Dressage- zo mooi omdat ze heel hoog zijn... kom nu dus echt niet meer "gewoon" op mijn paard en die krengen willen ook maar niet zakken! Dit omdat ik er niet eens mee kan fietsen of traplopen! (Het ergste is nog wel als ik naar het toilet moet....) Daarnaast is mijn paard ook 1.73 hoog dus als ik er eenmaal met een krukje op zit dan staat het wel chique, haha!!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:09

Ik stap eigenlijk altijd zonder krukje op, ook op grotere paarden, ben namelijk een beetje te lui om een krukje te gaan zoeken vaak Bloos

Ik heb ook een tijdje een paard bijgereden voor iemand, dat 1.80 was (ik ben 1.60, vlieg op een olifant effect Haha! ), maar daar kom ik ook wel zonder krukje op. Gewoon een beetje oefenen op een verticale spagaat....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:31

Hangt er vanaf hoe groot het paard is waar ik op moet.
Ik ben wel vrij lang maar dus absoluut niet lenig Lachen maar gelukkig lukt het me altijd vanaf de grond en dan soms met een gaatje langer. Toen ik mijn laarzen net had heb ik wel een voetje gekregen.

Verder stap ik niet op de precies juiste manier op, ik ga bijvoorbeeld niet met me rug naar het hoofd van het paard staan en dan dat als ik op stijg dat ik dan mijn voet in de beugel draai zeg maar.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:39

Voor de rug van het paard (en voor het zadel) is zo'n opstapje eigenlijk wel veel beter dan 'hangen'. Afwisselend links en rechts opstijgen schijnt ook nog wel te helpen tegen te eenzijdige belasting bij het opstijgen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:45

Euhm, voet in de beugel en opstijgen Haha!
Zo af en toe stijg ik ook wel eens rechts op al kost dat wat meer energie, mede omdat mijn paard slecht stil staat met opstijgen (idd, dat is niet goed).

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 00:02

Ik ben erg lang en heb waarschijnlijk zelfs bij een Shire geen opstap nodig...heb het nog nooit nodig gehad in ieder geval Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 00:10

Ehm, voet in de beugel en opstappen Haha!

Zorgen dat je dicht tegen je paard staan en dan met de spieren in je bovenbeen opstijgen. Anders gaat je paard zo opzij vallen *LOL*

En anders natuurlijk de heupzwaai. Ziet er erg stoer uit, maar af te raden bij paarden groter dan 1.60 en jongelingen Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 00:14

Ik heb gelukkig ook een uk, dus voor mij geen problemen om op de ouderwetse manier op te stijgen. Vroeger reed ik ook op grote paarden, dacht ik een keertje slim te zijn en heb ik de beugelriemen lekker lang gedaan, deed ik mijn linkervoet in de beugel en daar kwam het volgende probleem, hoe in godsnaam kreeg ik mijn rechterbeen eroverheen? Haha!

Galactica Wadim X Gemini

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 00:22

okkie is 1.75m en ik stap vanaf de grond gewoon zonder moeite erop Haha!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 07:14

Ik stap altijd op met behulp van een stoel. Ik vind het prettiger voor mezelf en voor de paarden (schoftmaat tussen de 1.80 en 1.85 m.) Ook bij shows hebben we altijd een stoel bij ons. Ik ben het nu zo gewend dat ik waarschijnlijk niet eens meer op een paard van 1.60 kom zonder stoel Haha! .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:27

Nescio is iets van 1.78, klim ik gewoon vanaf de grond op.
"hupsen" 1, 2, 3 en ik zit.

Gipsy is zo'n 10 cm kleiner en daar lanceerde ik mezelf laatst bijna overheen *LOL*

Denk dat het belangrijkst is dat je vlot opstijgt, niet jezelf echt omhoog sjorren aan je zadel, maar stevig afzetten bij de 3e "hups", vlot je been er overheen en gaan zitten.
Ik kan er trouwens ook niet te lang over doen want m'n linkerknie ligt momenteel een beetje in puin en die trekt het niet als ik teveel/ te lang kracht zet.
Voor opstijgen vanaf de rechterkant is mijn motoriek niet geschikt ofzo, dat resulteerde in een enorme sleurpartij en uiteindelijk ben ik toch maar even omgelopen *LOL* Eerst maar eens oefenen op een kleinere!

Nulla tenaci invia est via

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:38

ik stap op Pablo (1.67) met mijn beugels op springmaat ook gewoon op, en vroeger bij Issedy en Didaer (beide ong 1.74) ook. Lekker soepel van de grond afveren;) en je bent boven

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:53


Nulla tenaci invia est via

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:56

Ik heb nog nooit een krukje nodig gehad gelukkig,
ook niet bij een vorig paard van 1.80 met springzadel en extra korte beugekriemen...

Hoewel ik niet weet of ik het nu ook nog zou redden, maar dat komt omdat ik mijn knie en heup niet zover meer kan buigen als voorheen sinds er pinnen in hebben gezeten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, ComscoreBot, Dayna, denisesilver, Igniss, mosimonster, Soprano en 110 bezoekers