Wanneer kan een hengst dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Wanneer kan een hengst dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 20:03

Met 9 maanden is een hengst geslachtsrijp, maar kan hij dan ook al echt dekken?



ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:51

volgends mij is dat al wel mogelijk....hij is immers geslachtsrijp.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:47

ja, als hij geslachtsrijp is kan hij ook dekken. 9 maanden is in mijn ogen oud genoeg. als je niet zeker bent, wacht nog een maand. maar van 9 maanden kan het in principe. ik zeg neit dat het goed is om al zo vroeg te dekken.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:49

Het ligt aan de hengst.. Als hij het allemaal al snapt na die 9 maanden dan moet je uitkijken, maar ik ken een hengst die nu 2 is en het nog steeds niet doorheeft omdat hij nog echt een "knulletje" is Lachen

Machie

Berichten: 15953
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:44

mijn ruin, pas geleden gecastreed. had op ruim 2.5 jaar nog niet door dat hij hengst was Haha!
Ze schijnen op 9 mnd geslachtrijp te zijn, maar of het dan als goed is om er mee te dekken, dat betwijfel ik

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:03

Machie, dekken kan wel hoor, het is alleen niet goed voor het paardje zelf, heb ik gehoord. Waarom kan ik je niet vertellen.
Bud is met 2 jaar geruind, en gedraagt zich na zijn castratie als een hengst Tong uitsteken *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:05

wij hebben nog allemaal jaarlingen die nu bijna allemaal 1 zijn bij elkaar lopen, merries en hengsten door elkaar. dat gaat al heel lang zo en er is nog nooit iets gebeurt. aan het eind van de zomer gaan ze altijd uit elkaar. of ze worden geruind.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 19:50

Afgelopen week hebben we dus geprobeerd een hengstje van 10,5 maand te laten dekken, hij kan de merries zien vanuit zijn weiland en stond ze al tijden aan te gapen en naar ze te hinneken.
Dus wij d8en wel dat hij er "klaar" voor was..
Maar het lukte hem nog niet.. Arme pony.. haha.
Volgende maand beter..

Maar waarom zou het slecht voor een hengstje zijn?
Zou hier eigenlijk wel meer van willen weten.. Als hij het kan, dus de natuur laat het toe, waarom niet?

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:27

Romy schreef:
Afgelopen week hebben we dus geprobeerd een hengstje van 10,5 maand te laten dekken, hij kan de merries zien vanuit zijn weiland en stond ze al tijden aan te gapen en naar ze te hinneken.
Dus wij d8en wel dat hij er "klaar" voor was..
Maar het lukte hem nog niet.. Arme pony.. haha.
Volgende maand beter..

Maar waarom zou het slecht voor een hengstje zijn?
Zou hier eigenlijk wel meer van willen weten.. Als hij het kan, dus de natuur laat het toe, waarom niet?


Wat is de achterliggende gedachten van deze dekkerij?? Gewoon een schattig veulen fokken en die vervolgens verkopen?? Heeft het hengstje papieren???
Hengsten van die leeftijd hebben in een mum van tijd door hoe het werkt. Of ze daadwerkelijk genoeg vruchtbaar zijn is maar de grote vraag......wacht dan nog even een jaar. Het veelvuldige dekken kan belastend zijn voor zijn onvolgroeide rug. Ook kunnen ze werkelijk strontvervelend worden wanneer ze veelvuldig hebben gedekt op een jonge leeftijd en geen fatsoenlijke menselijke opvoeding hebben genoten.....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:43

joli schreef:
wij hebben nog allemaal jaarlingen die nu bijna allemaal 1 zijn bij elkaar lopen, merries en hengsten door elkaar. dat gaat al heel lang zo en er is nog nooit iets gebeurt. aan het eind van de zomer gaan ze altijd uit elkaar. of ze worden geruind.

Merries zijn doorgaans op een jaar nog niet klaar om een kind te krijgen, dus daarom zal er waarschijnlijk niks gebeurt zijn

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 00:04

In de natuur komt dit echt niet zomaar voor. Omdat er dan een oudere hengst is die de jonge hengsten corrigeert of zelfs weg stuurt.
Als ze namelijk geslachtsrijp zijn worden ze uit eindelijk uit de kudde gejaagd.Zodat ze hun eigen kudde kunnen gaan vormen.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:10

joli schreef:
wij hebben nog allemaal jaarlingen die nu bijna allemaal 1 zijn bij elkaar lopen, merries en hengsten door elkaar. dat gaat al heel lang zo en er is nog nooit iets gebeurt. aan het eind van de zomer gaan ze altijd uit elkaar. of ze worden geruind.


Joli: op een dag gaat dat echt wel eens fout. Een vriend van mij deed dat dus ook altijd, totdat op een dag hij met een merrie stond van 2 jaar met een veulentje erbij... Niet echt leuk.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics, Wpaard en 53 bezoekers