Tijdelijk compromis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Tijdelijk compromis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 22:29

Ik heb nu les bij de rijvereniging, van een, in mijn ogen, goede instructeur. Nu moet ik van hem Andrew meer bij elkaar rijden, en op de achterhand zetten.
Hiervoor ben ik steeds bezig geweest met ontspanning en voorwaarts rijden, maar nu ik hier mee bezig moet, is dat voorwaartse en ontspannene er moeilijk in te houden. Ik zoek zeg maar de grenzen op.

Mijn instructeur geeft aan dat mijn pony zo protesteert omdat hij nu echt aan het werk gezet wordt, en hij daar geen zin in heeft (zal zijn spieren wel voelen) Hij vind dat ik dit (wel in kleine stukjes) door moet zetten, en strenger (consequenter, en alerter) moet zijn.

Maar nu twijfel ik in hoeverre ik een keuze moet maken tussen het echte nagevelijke (ik moet mijn hand er aan houden en hem erdoor drijven en van achter proberen vlot te krijgen/houden) of het voorwaartse... (en dan maar meer op de voorhand en (te) lang...

Hadden jullie ook zo'n periode met je paard /pony?
Hoe zijn jullie door die periode heengekomen.

In theorie (en in de boekjes) is het allemaal zo makkelijk en doet het paard het op de "goede"manier, maar mijn instructeur geeft aan dat ik hem aan het corrigeren ben, en dat Andrew zich het liefst het gemakkelijkst maakt...

Graag praktijkverhalen dus!


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:34

volgens mij moet je altijd eerst kiezen voor het voorwaartse en het aan het been zijn, en de nageeflijkheid etc komt daarna wel een keer.
Ik heb ook constant dit met mijn paardje, en zodra ik eerst haar flink aan het been zet en zorg dat ze voorwaarts is, voila, dan komt ze ook uit zichzelf al een stukje naar beneden en zoekt ze me op, dus......
En ja, op zo'n moment laat je het hoofd even voor wat het is, dat komt daarna wel weer.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 23:46

Andrew loopt dus van zichzelf vrij makkelijk rond en naar beneden, maar houd zich wel lang in de hals en op de voorhand. Hij moet nu meer oprichten en maakt zich daarbij dus zwaar op de hand omdat ik mijn teugel korter moet houden van mijn instructeur. Als ik hem korter neem, dan lukt het hem steeds stiekum (ongemerkt, dus niet door te rukken) weer langere teugel te krijgen (dan heb ik minder druk Knipoog ) Dat mag ik dus niet meer toestaan... Ik krijg hem dus maar moeilijk lichter, omdat hij door die kortere teugel op de handrem gaat staan en weer minder voorwaarts te rijden is... Ik probeer wel mijn hand voor te houden en hem naar mijn hand toe te rijden. Sommige stukjes wil het wel, maar het gaat zo moeizaam! (en is drijf me rot, waarvan ik weet dat het niet goed is)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 00:10

heel goed je been eraan houden!! het is heel moeilijk in het begin maar dat gaat altijd een klein beetje beter en over een tijdje lach je erom. gewoon doorzetten dus en blijven lachen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:30

Je moet ten allen tijden het gevoel houden dat ze VOOR je in aktiviteit bijft. Dan pas kan je de nageeflijkheid stimuleren. Als je de aktiviteit hebt ontwikkeld, kan je mbv "spelen" met je vingers je paard rond maken, maar let er op dat je dus je handen niet vastzet (blokkeert). Dan kan je paard nml niet doortreden en komt in verzet. Ze moeten de ruimte krijgen om de drang naar voren te houden...

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:46

altijd een zeer goede impuls behouden. kijk nu eerst niet naar haar hoofd. rij met gogue of zo dat ze mooi rond word. blijf de goede impuls behouden en 'speel' met die teugels. dat gaat het paard het bit zoeken en komt hij naar beneden. ondertussen benen erbij houden!
veel succes!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:49

Nou, de gogue zou ik even laten. Probeer het eerst maar eens op eigen kracht...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 12:29

Hij komt dus vanzelf wel rond en zoekt zelf het bit op. Ik heb altijd met weinig druk van voor gereden. Hij loopt zelf het liefst laag en rond (soms wat te diep) met het hoofd en hals, ik moet dus juist die achterhand activeren. Die voorkant wordt pas zwaar als ik mijn teugels naar zijn idee te kort neem en dan laat hij mij dus eigenlijk zijn hals dragen, in plaats dat hij die hals zelf gaat dragen! (niet te zien, wel te voelen voor mij) maar hij loopt dus niet te sterren kijken ofzo!

Tyrza, uit jouw verhaal begrijp ik dat ik van voor zoveel door moet laten dat hij wel voorwaarts en actief blijft. Laat ik die teugels dan toch ietsje langer, of houd ik ze op een of andere manier (met spelen?) op maat?
Ik heb voorheen zoveel mogelijk met stille hand gereden, iets meer druk om te laten nageven (in combinatie met been natuurlijk) en ontspannen als hij rond liep. Mijn instructeur ging inderdaad actief "ophoudinkjes" maken, om hem lichter te laten worden. Dat was dus anders dan mijn "passief weerstand biedende hand"

Als ik hem lang en ontspannen laat, dan loopt hij rond, laag met hele hals en loopt dus meer op de voorhand. Ook kan ik minder goed sturen. De instructeur geeft aan dat ik dan dus met te weinig druk rijdt (onvoldoende vaste aanleuning)

Op mijn webste staan wel 2 foto's waarbij je kan zien hoe hij voorheen al liep (zijn al wat oudere foto's) Hij loopt nu volgens mij iets meer bijelkaar, iets hoger en actiever (en ik houd mijn handen hoger Schijnheilig . Maar nu moet ik dus verder...

http://www.geocities.com/joyce_bijlsma/andrew.htm
(zomer 2001, en ja, mijn handen heb ik hier dus te laag Knipoog )

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:32

Je moet zoveel druk op de teugels hebben dat het contact met de mond wel blijft, maar dat je je onderarmen als een veer kan bewegen. Ik noem het altijd: ademen met je hand.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:10

geven en nemen. als je voelt dat je paard vraagt METEEN en (in mate) geven en weer wat oppakken. je paard krijgt vertrouwen in je hand en gaat deze na een tijdje opzoeken. maar dat kan pas als hij voorwaarts is. maar wel zo dat hij bij je blijft. succes

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 22:43

Bedankt voor jullie tips, even een update voor de belangstellenden...
Gister had ik weer les. Ik moest met spoortje rijden, en kun hem dus makkelijker voorwaarts rijden. Ik kreeg geen last meer van mijn schouders, en het ging beter als vorige week.
In galop zocht ik het probleem blijkbaar weer op, omdat hij weer wat begon te schudden met zijn hoofd af en toe en weer wat staken (zelfs met mijn handen naar voren bleef hij af en toe inhouden) Ik moest hem rustig doordrijven en mijn hand er ontspannen bij houden. Sommige stukjes zagen er al veel beter uit zei mijn instructeur. Op naar de volgende les...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:52

Nou, het begin is er!!! Succes en hou ons op de hoogte, he?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers