Zijgangen aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Zijgangen aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 19:22

Nillez is rechtsom nog steeds wat stijver dan linksom, en heb ergens gelezen/gehoord dat zijgangen daarbij kunnen helppen...

Laat ik nou net geen flauw idee hebben hoe k daarmee moet beginnen...
Iemand ideeen/tips/uitleg/advies? Haha!


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:43

De meeste mensen zijn geneigd om, als het paard aan 1 kant vastzit, aandie kant in te buigen. Fout. Je kan het volgende doen:

Ga op de volte rijden. Op die volte vraag je netjes buiging, zoals je altijd doet. Dan laat je vervolgens je paard voor je binnenbeen van de volte afwijken. Dit kan mbv stelling binnenteugel (let op: hou hem niet vast, maar hou je hand "luchtig"), buitenteugel eraan, zodat hij niet over de buitenschouder wegvalt. Ga wat op je buitenbil zitten, maar let op je bovenlichaam, dat je niet krom gaat hangen. Dan leg je je binnenbeen aan, zodat hij vanuit het binnenachterbeen het wijken inzet. Hou het gevoel dat de achterhand eerst gaat. Buitenbeen waakzaam houden dat hij niet te hard naar buiten valt en om de aktiviteit te behouden. Let erop dat het tempo hetzelfde blijft als bij de inzet van de volte. Doe het stukje bij beetje: liever eerst een pasje of 3 wijken, dan weer terug op de volte. Zo bouw je het op en kan je dit vervolgens eens op de hoefslag oefenen. Gevolg hiervan is dat je je paard meer schoudervoor gaat zetten, waardoor je meer lengtebuiging creeert en het gewicht op het binnenachterbeen komt.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 19:45

Bedoel je een soort grote wending om de voorhand?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:47

Het komt erop neer dat als je op de hoefslag dit zou doen, je het binnenachterbeen van je paard TUSSEN de voorbenen ziet lopen.
Nu ikerover nadenk: nee het is geen wending om de voorhand. Ben bang dat je een verkeerde indruk van de oefening overhoud als je het hierop baseert.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 19:50

Schouderbinnenwaarts op de volte?
Nilles loopt altijd met zn achterbenen tussen zn voorbenen, loopt op 3 hoefslagen... En hoe zie je dat in vredesnaam als je erop zit? Als k ga verzitten breng k m uit evenwicht.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:52

Je moet proberen het gevoel te krijgen dat je hem Om je binnenbeen heenbuigt als je hem schoudervoor zet (let op: dus geen schouderbinnenwaarts. Schoudervoor is minder scherp en het woord zegt het al: de (binnen)schouder blijft vóór het binnenachterbeen). Dat gevoel moet je krijgen. Denk dat dit zo duidelijk genoeg is? anders ga ik proberen nog meer op de details in te gaan.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 19:53

Vertel nog maar even verder Haha!
Ik moet t sowieso eerst proberen voor k weet wat je bedoeld, maar tis wel makkelijk als k meteen alles weet Knipoog

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 19:54

Bij schouderbinnenwaarts lopen de binnenbenen naast de hoefslag en de buitenbenen in de hoefslag?


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:55

Dan kom ik eerst bij de vraag: hoe zet je een volte in en hoe voelt je paard dan aan? Als ik dat van je weet, kan ik je wat gedetailleerder uitleggen wat ik bedoel.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 19:56

Draai een beetje met mn zit, binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, buitenteugel eraan en rijden

Nilles begint te buigen op het moment dat k mn binnenbeen eraan leg, de stelling komt vanzelf, binnenteugel heb k linksom praktisch niet nodig, alleen rechtsom.
Laatst bijgewerkt door Mrietjesueel op 14-04-03 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:58

Wat voor gevoel geeft je paard dan? Ik moet dit weten teneinde een "persoonlijk" advies op afstand te kunnen geven...

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 19:59

Hij reageert wel goed op mn been, maar rechtsom heb k die binnenteugel hard nodig, zonder dat loopt ie strak rechtdoor, of hij gaat 'plat door de bocht', net alsof hij tussen burry's staat (rijd ook aangespannen met hem)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:09

Nu, probeer hem dan in de volte wel zo te krijgen dat hij het bit loslaat/gaat kauwen. Je kan hem proberen wat lichter in de hand te krijgen door eerst (rustig) wat overgangen te rijden en hem zo meer vanuit het achterbeen te laten vertrekken. HIerdoor komt het gewicht meer op het achterbeen en zal hij meer de "ruimte" geven om je inwerking via je hand makkelijker te laten verlopen(stap 1 ). Rij vervolgens de volte op. Op de volte let je er eerst goed op of hij hetzelfde tempo loopt, zonder dat hij voor of achter je gevoel kruipt. Dus dat hij niet teveel op de voorhand valt.( Dat is dus stap 2.). Let er tussentijds op dat je zit overal hetzelfde blijft, met alles wat je doet (en dat is nog moeilijker dan je denkt). Is de stelling en het tempo correct, dus onder controle, dan kan je tijdens de stelling, je binnenbeen wat achter de singel leggen. Probeer boven je paard te zitten, dus niet scheef gaan hangen (stap 3). Tegelijkertijd hou je je buitenteugel waakzaam, om die buitenschouder mee te nemen en hem niet naar buiten te laten vallen. (check nog steeds je tempo & zit). Zo neem je de schouders mee naar buiten en met je binnenbeen druk je zijn binnenachterbeen dus ONDER de massa. Dus al zou je er boven zweven, mag je zijn binnenbeen niet onder zijn lijf vandaan zien lopen (stap 4). Hou het gevoel dat hij ONDER je blijft lopen tijdens deze zijgang en dus niet wegvalt naar buiten of onder je vandaan loopt in tempo.
Wijk zo eerst licht een paar pasjes en bouw zo de zijgang wat op.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 20:34

Dat gaan we morgen proberen Lachen
Bedankt voor zover, mag k t je laten weten als t niet lukt of juist wel en als ik verder wil?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:41

Heel graag zelfs! Ben erg benieuwd of het je lukt. Is altijd moeilijk natuurlijk dit alles van een afstand te beoordelen.
In ieder geval succes ermee!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 20:43

Ik zit in een beetje lastige situatie Lachen
Wil heel graag weer gaan lessen, ipv op deze manier verder proberen te komen, maar k kan met Nilles de weg niet op en k wil niet iemand anders belasten met trailerrijden 2 keer in de week Lachen
Ben iemand aan t zoeken die bij ons thuis zou willen komen, maar dat moet k nog met mn baas overleggen, want die moet dokken Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:49

Helaas, ik kom in principe niet aan huis. Waar zit je überhaupt?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 20:50

Haha! Bij Eindhoven
Voor jou idd veel te ver weg, maar mocht je toevallig iemand kennen....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:52

Heheheh, natuurlijk. Ik zal je een seintje geven, maar het blijft moelijk hoor! Knipoog

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 20:53

Ik weet ik weet, ik doe mn best de tuiman van mn baas (ingewikkeld verhaal Knipoog ) over te halen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fleur_yen, Plop1997 en 45 bezoekers