Veiligheidscap wel of niet verplicht op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Veiligheidscap wel of niet verplicht op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 10:47

Ik dacht dat een veiligheidscap verplicht was met wedstrijden en dat je anders gediskwalificeerd kon worden. Daarom heb ik er dus ook een aangeschaft.

Nu was ik gisteren mee met Barb op wedstrijd in Benningbroek. Moesten vier mensen starten in de B waarvan er maar 1 (Barb dus) een veiligheidscap op had. Daarna kwam de L2 en daar reden ze ook allemaal met een oude cap.

Is het nu wel of niet verplicht een veiligheidscap Verward

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:17

Het is geloof ik niet verplicht, omdat je altijd rijd op eigen risico. Alleen maneges zijn gedwongen door de verzekering, het te verplichtten, of mensen die les geven. Want deze zijn op dat moment mede-verantwoordelijk. Maar ook in prive-lessen of soms lessen van de club wordt het niet meteen verplicht, maar men ziet wel liever een veiligheidscap.

Dus volgens mij is het op wedstrijden geen vereiste, maar wordt wel aangeraden!! Voornamelijk met de reden dat jij beslist over je eigen veiligheid. De jury en anderen op de wedstrijd zijn niet verantwoordelijk voor jou of je paard.

Weet niet zeker of dit dus ook zo is, maar als je ziet hoe men er hier ook allemaal mee om gaat.......zit het volgens mij zo inelkaar!!

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:34

Hey...

Sinds 1 april (start outdoor seizoen) is bij het springen de vijligheids (driepunts) cap verplicht. Dit is in de regelementen opgenomen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:28

Met dressuur is het (nog) niet verplicht, maar met springen en crossen wel *LOL* (maar dat was je geloof ik niet van plan Knipoog )

Op maneges is het ook niet verplicht Bella, maar het wordt manegehouders wel aangeraden om het verplicht te stellen.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:59

gomir schreef:
Op maneges is het ook niet verplicht Bella, maar het wordt manegehouders wel aangeraden om het verplicht te stellen.


Verschilt hier....bij de ene manege is het inderdaad aangeraden, maar de andere manege heeft een verzekeringsmaatschappij die het verplicht heeft gesteld!!!! Dus deze hebben twee keuzes: Of overstappen op een voor hen minder gunstige verzekering, gezien het bedrijf dat ze hebben OF de veiligheidscap verplicht stellen!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:24

spokey schreef:
Ik dacht dat een veiligheidscap verplicht was met wedstrijden en dat je anders gediskwalificeerd kon worden. Daarom heb ik er dus ook een aangeschaft.

Nu was ik gisteren mee met Barb op wedstrijd in Benningbroek. Moesten vier mensen starten in de B waarvan er maar 1 (Barb dus) een veiligheidscap op had. Daarna kwam de L2 en daar reden ze ook allemaal met een oude cap.

Is het nu wel of niet verplicht een veiligheidscap Verward


Niet allemaal, ik reed met een "racehelm" in de L2.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:58

Bella"]
[quote="gomir schreef:
Op maneges is het ook niet verplicht Bella, maar het wordt manegehouders wel aangeraden om het verplicht te stellen.


Verschilt hier....bij de ene manege is het inderdaad aangeraden, maar de andere manege heeft een verzekeringsmaatschappij die het verplicht heeft gesteld!!!! Dus deze hebben twee keuzes: Of overstappen op een voor hen minder gunstige verzekering, gezien het bedrijf dat ze hebben OF de veiligheidscap verplicht stellen!
[/quote]

Dit heeft niets met de wedstrijden te maken die door de KHNS worden voorgeschreven. Als de maneges het niet verplicht stellen willen de verzekeringsmaatschappijen niet meer opdraaien voor de eventuele kosten. Ook raden ze een instructeur aan met papieren ivm ongevallen. Maar nogmaals dit heeft helemaal niets te maken met de wedstrijdsport afdeling.

TIP:
naar aanleiding van de wedstrijd afgelopen weekend kan ik iedereen aanraden zijn/haar kleding eens goed na te kijken en te controleren met het NIEUWE reglement. Ze hebben de opdracht gekregen streng te controleren en bij zeker de helft van de starters kwam er commentaar.
Het zijn de meest simple dingen zo als blousjes en bordjes maar ook je laarzen/chaps.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:01

Prisca waar kun je dat controleren?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:04


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:14

Je kan het best het boekje opvragen bij de KHNS hier staat alles in. Ik heb de toevoegingen zitten lezen afgelopen weekend en dat zijn er meer dan dat daar staat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:17

de reglementen zijn ook als PDF te downloaden, zie de link in het topic hierboven.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:49

Mn vriendin had pas minpinten voor het niet dragen van een veiligheidscap.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:56

Ik rijd gewoon met een oude engelse cap, en heb er nog nooit minpunten voor gekregen hoor.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 11:40

opzoeken is echt niet zoveel werk:

knhs reglement dressuur schreef:
Artikel 143 Kledingvoorschriften
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte
van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de
voorlezer van de deelnemer.
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen met gladde zool,
-
een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed.

Voor ponyruiters is uitsluitend in de klassen Z1 en Z2 een hoge hoed of bolhoed toegestaan.