Hoe de komende weken door met die pees?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Hoe de komende weken door met die pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 18:12

Baduh heeft tijdens een buitenrit zichzelf (waarschijnlijk) aangetikt. Nu heeft hij een lichte beschadiging aan de pees van zijn linkervoorbeen.
Vee-arts is al geweest, het advies was 1 á anderhalve week elke dag op het harde stappen aan de hand, en daarna kijken wat hij weer kan.
Ook koel ik na het stappen, en heb ik al wisselbaden gegeven. Op stal smeer ik zijn pees in met cooling-gel.

Maar wat kan ik nog meer doen?
Hebben jullie tips hoe ik de genezing kan bevorderen?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:15

Meer kan je niet echt doen, wij hebben ook een paard met zoiets gehad.
Zoals de veearts al zegt veel stappen op verharde stukken, zoveel mogelijk heuvelig ontwijken. Zelfs een paddock/bak niet zei de veearts.

Dit belast de pees namelijk veel door de zand "heuveltjes" tsja en wat je al zegt veel koelen.

Denk vooral goed aan dat "heuvelige" het scheelt echt

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:15

Zo veel mogelijk, en zo lang mogelijk stappen. Persoonlijk zou ik voor de veiligheid nog maar een weekje langer blijven stappen.
Pezen zijn erg kwetsbaar en herstellen heel erg langzaam.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 18:20

Ik vond het ook al vrij kort, ik hou Baduh in ieder geval heel goed in de gaten. Warmte, kan dat kwaad? Als hij in de zon heeft gestaan voelt ie zich veel beter en loopt hij lekkerder.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:30

Kan geloof ik weinig kwaad, 1 a ander halve week is zeer weinig. Lex had wel meer peesblessures, maar die moest 2 maanden stappen etc....dus ik zou echt wel 3 weken goed stappen en doen.

Ja maar staat hij dan in de wei?
Want dan kan hij zich al snel meer belasten

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 19:10

Nee, maar hij vindt de zon zo lekker, dus wil ik hem graag in de paddock zetten, maar die ondergrond is niet goed voor een pijnlijke pees. Dus hij komt alleen op het harde nu.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:49

Ik zou juist in het begin niet te lang achter elkaar stappen. Volgens onze dierenarts is het 't best om een paar keer per dag 15 tot 20 minuten te stappen. Ik zou haar zeker niet in de paddock zetten, een zachte en ongelijke ondergrond is echt slecht voor een pees. Verder zei onze dierenarts dat als het niet meer warm is, je er beste niets meer op kan smeren, omdat het weefsel anders te zacht/week blijft.

De tijd die de dierenarts er voor gegeven heeft, vind ik ook wel erg kort.
Mijn paard heeft het zelf ook aan de pees. Ik heb er eerst een belgische dierenarts naar laten kijken, die zei dat ik 6 weken op het harde moest stappen. (mocht ook onder het zadel) Na 3 weken stappen, mocht ik ook afwisselen met stukken draf op harde bodem.

Ik heb 3 weken gestapt, maar vond dat er geen verbetering in zat. -> Mijn paard was niet kreupel, maar er zat wel een zwelling op de pees.
Daarom heb ik haar uitgebreid laten onderzoeken op de kliniek van een andere dierenarts. Eerst werd ze op kreupelheid gecontroleerd op het harde. Ze was op de volte op de harde weg nog zuiver. Tijdens de spat/buigproef liep ze niet zuiver, maar zwaar kreupel is echt weer te veel gezegd.

We hebben foto's laten maken op de plek van de zwelling. Die waren goed. Op de echo was helaas duidelijk te zien dat er een beschadiging was van de pees. Het was niet eens een echt zware beschadiging, maar het advies was toch om 2 maanden lang 2x daags met haar te stappen. Begin juni gaat ze terug naar de kliniek om verder te kijken hoe het is.
Ik ben heel blij dat ik het zo goed heb laten controleren, omdat ik anders veel sneller met haar aan het werk was gegaan, als dat goed voor haar was. Dus neem er echt even de tijd voor en als je het niet vertrouwd laat het dan goed onderzoeken.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:24

Bij een peesblessure zie je vaak dat de pees nooit meer helemaal "droog" wordt. Vaak blijft er een beetje "overvulling" zichtbaar. Als het een zware peesblessure is dan zou ik minimaal 3 maanden niet intensief rijden, maar wel in beweging houden ! Sommige DA's schrijven boxrust voor maar daar kan je allerlei andere problemen mee krijgen. Als je paard de wei niet als een renbaan ziet dan zou ik hem gewoon in de wei zetten. Koelen is goed maar nog beter zijn "wisselbaden" dwz gewoon een emmer warm water met een doek en de tuinslang bij de hand en gewoon om en om 2 minuten de slang erop en daarna de warme doek om het been.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:50

Je paard regelmatig laten masseren of zelf doen. Krijg je goede doorbloeding van dus meer kans op volledig herstel en de bespiering van je paard blijft beter. Ook na volledig herstel kun je sneller weer gaan rijden, omdat de spieren nog steeds in een goede conditie zijn.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 11:53

Er is geen zwelling op de pees, nooit geweest ook gelukkig. Het gaat wel aardig nu, elke dag een paar keer een tijdje stappen werkt goed.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:22

Je kunt zonder echo onderzoek natuurlijk niet zo veel zeggen over de ernst. Misschien is dat een idee? Dan weet je iets zekerder of die 1,5 week voldoende is. Ik denk zelf dat het een niet zo'n hele grote beschadiging is, omdat de da er zo'n korte rustperiode voor heeft gegeven. Blijf iig goed opletten! Ook als je weer begint met rijden, heel rustig opbouwen. Succes!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:00

En doe vooral rustig aan! Het grootste probleem bij peesblessures is vaak dat mensen weer te vroeg beginnen. Onze DA zegt dat je bij peesblessures niet in weken, maar in maanden moet denken.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 18:36

Maar dat is verschrikkelijk moeilijk met zo'n energiek en vrolijk paardje. Als er morgen geen verbetering is bel ik de vee-arts maar weer denk ik.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:41


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 15:11

Vandaag heb ik 'm stiekem aan de hand een kort eindje laten draven op het harde, en ik zag direct verbetering, zijn hoofd ging veel minder op en neer en hij liet zich niet meer vallen op het andere voorbeen. Morgen houd ik het weer bij alleen stappen, maar ik ben wel opgelucht dat er verbetering in zit.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:32

Ik denk dat het in ieder geval verstandig is het stuk in 'Paardenbenen' over peesblessures er op na te slaan. Daarin wordt prima uitgelegd wat de risico's op lange termijn van zo'n blessure zijn en ook waarom het soms zo lang duurt . Ik citeer een stukje:
"Al heel gauw na het acute stadium kan begonnen worden met revalidatie in de vorm van afstappen op de harde bodem............... Aanvankelijk korte ogenblikjes, meerdere keren per dag, die geleidelijk langer worden. Een dergelijke revaliderende behandelingsmethode, die allengs intensiever en meer belastend wordt en vanf een zeker moment ook onder de man wordt uitgevoerd geeft - als we daar royaal de tijd voor nemen (en dan bedoelen we eerder kwartalen dan maanden.........) - de beste kansen op volledig herstel. Echter, een beschadigde pees wordt nooit meer als nieuw."

Ik vind meestal wel dat Offereins vaak uit gaat van het ergste, waarschijnlijk op basis van wat hij zelf in z'n kliniek heeft gezien, maar het is voor mij altijd wel een goede raadgever om in ieder geval niet te makkelijk over allerlei zaken te denken - het zou maar chronisch worden in jouw geval, dan ben je natuurlijk vreselijk de pineut.

En natuurlijk lukt het om rustig aan te doen met je paard. Er zijn zoveel mensen (ook hier op Bokt) die 6 weken of langer hebben moeten stappen met hun vrolijke, jolige, jonge paarden. Als je even zoekt, kun je een heleboel tips vinden. Het begint er in ieder geval mee dat je er zelf heel erg van overtuigd bent dat je paard alleen mag stappen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:29

Je kan het best een scan laten maken van die pees, dan weet je precies waar je aan toe bent wat revalidatie betreft.
Vaak ziet het er aan de buitenkant een stuk minder ernstig uit dan het is. Zeker als je met je paard endurance wil gaan rijden lijkt het me verstandig.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 22:13

Waarom heb ik het idee dat het beter gaat als dat in principe dus niet kán? Hij loopt in draf dus weer bijna goed, maar ik hoor dus dat een pezenkwestie veel langer hoort te duren. Misschien dan toch maar een scan, als die pees aan gort gaat vergeef ik het mezelf nooit.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:20

bubbels schreef:
Waarom heb ik het idee dat het beter gaat als dat in principe dus niet kán? Hij loopt in draf dus weer bijna goed, maar ik hoor dus dat een pezenkwestie veel langer hoort te duren. Misschien dan toch maar een scan, als die pees aan gort gaat vergeef ik het mezelf nooit.


Bij een peesblessure is de zichtbare kreupelheid vaak na een paar dagen al verdwenen - maar de schade zit er nog! Een scan is echt een goed idee, daarmee voorkom je echt een hoop ellende. Succes!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:48

Marlou is helemaal nooit 1 dag kreupel geweest, maar heeft nu dus al vanaf begin november een peesblessure. Eerst bij mijn eigen dierenarts in behandeling geweest, toch werd af en toe de kogel dik, dus vanaf begin februari in Wassenaar bij van Toor onder behandeling en ik ben nu zover dat ik een half uur mag stappen en na 20 min. stappen 4 minuten mag draven, evt. ook onder de man. Ze wordt rustig gehouden met korreltjes die je bv. in wat slobber geeft, nou, mijn giga schrikdier is nu behoorlijk rustig. Dus ik raad je aan naar een goede kliniek te gaan, waar ze verstand hebben van peesproblemen, die hebben goede appparatuur en zien heel veel van deze problemen. Dus dubbelop beter dan je plaatselijke dierenarts, die ook verschrikkelijk zijn best doet. Veel succes!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 16:06

Het zit waarschijnlijk in het kapsel rond de pees, de pees zelf is waarschijnlijk niet eens beschadigt, dat is ook de reden dat hij vrij snel geneest denk ik.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:38

Je zegt het zelf al.. Waarschijnlijk... En als het dat nu niet is? Soms is er niets te zien aan een pees van de buitenkant terwijl hij wel beschadigd is. Misschien toch beter om als het niet snel verbeterd een scan te laten maken?

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 23:20

Jet schreef:
Marlou is helemaal nooit 1 dag kreupel geweest, maar heeft nu dus al vanaf begin november een peesblessure. Eerst bij mijn eigen dierenarts in behandeling geweest, toch werd af en toe de kogel dik, dus vanaf begin februari in Wassenaar bij van Toor


Van Toor is ook mijn dierenarts, en vroeger Van Schie van dezelfde kliniek, voor peesproblemen vind ik deze kliniek echt de beste.
Veel succes met je paard Jet! En Bubbels, doe alsjeblieft voorzichtig met peesproblemen, ik denk dat Baduh je dat wel waard is

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 00:03

Dank je Prompertje, ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met Marlou, maar het heeft gewoon heel veel tijd nodig. En die heb ik er zeker voor over! Bij mij dachten ze ook in eerste instantie dat er weinig aande hand was, toen ik begin feb. terug kwam omdat de kogel steeds dik werd, is ze weer gescanned en toen dachten ze bij ons in de buurt dat het de diepe buigpees was en verder niet. Bij van Toor bleek dat de oppervlakkige buigpees, het check-ligament en die daarop volgt beschadigd waren en de diepe buigpees niets mankeerde! Niet om mijn "huisdierenartsen" af te vallen, maar de apparatuur daar is gewoon veel beter!
Dus, ga a.j.b. naar een goed kliniek, het kan je paard uiteindelijk redden van veel ongemak en pijn en uiteindelijk jezelf ook!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 12:01

Ik woon bij Utrecht, waar kan ik dan de beste kliniek vinden? Iemand tips voor goede artsen?