Rijden met bokkebit????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Rijden met bokkebit????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 16:11

Ik was in de hypogids aan het lezen Haha! heb nix nodig
Ik zag een pelham-bit staan. Ik heb een boek van heather Morfitt, en die raadt die bitten dus aan, als je paard niet ontspannen loopt, en z'n onderkaak dus ook niet ontspant, waardoor je dus ook geen aanleuning krijgt. Dat is dus mijn probleem. Mijn pony loopt alleen maar te rennen en spastisch en gespannen te doen tijdens het rijden.
Het bit heeft een hefboomwerking. Helaas zijn de maten VANAF 11,5 wat natuurlijk veel te groot is voor mijn pony.
dus ik heb nagedacht. Komt trouwens ook maar zelden voor, dat ik nadenk Tong uitsteken haha! Maar ik heb dus nagedacht.

Pelham = te groot, heeft hefboomwerking, wat heeft er nog meer hefboomwerking Verward juist ja. Een bokkebit. En hangt die niet heel toevallig aan mijn menhoofdstel Ja dus.

VRAAG:

Kan ik met een bokkebitje rijden????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:13

Je KAN het doen. Of het de oplossing is, is een totaal ander iets.... Persoonlijk zou ik het liever zonder trucs met m'n instructeur oplossen, maar ik heb de laatste tijd wel vaker het idee dat ik een alien ben, dus dat kan aan mij liggen Haha!
(mijn advies is dus: neem goed les, heb je veeeeel meer aan)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:14

Ik zou ook zeggen: neem goed les ipv een scherper bit... Ik denk dat je daar meer aan hebt. Ontspanning komt van achteruit en niet van voren...

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 16:14

tsja...
Dat is het geval dus...
ik HEB les

En dat heeft er verder niks mee te maken, want m'n draver ontspant wel, en m'n bijrijd pony ook, dus mijn pony is gewoon te gespannen om te ontspannen Scheve mond niet te moeilijk nadenken, dan wordt het ingewikkeld Tong uitsteken

Die Heather Morfit die kan rijd ook wel aardig, anders schrijf je geen boek over je rij-methode, lijkt mij.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:20

Onzin! Elke pony kan ontspannen, de een wat makelijker als de ander, het ligt vrijwel altijd aan de ruiter, zo niet is het imo niet mogelijk om een paard te laten ontspannen op een scherper inwerkent bit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:25

Tja, het is een optie, maar ik zou er niet aan beginnen. Als je er eenmaal aan begint, dan is het moeilijk om weer terug te gaan naar een gebroken bitje. Je mag er trouwens ook geen wedstrijden mee rijden.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 16:27

haha, zie je mij al wedstrijden rijden op een shet x welsh van 1.02,5????? Dat laat de jury niet eens toe Tong uitsteken

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:30

Ik zou ook voor de les gaan (dat nemen dan), ook zou ik goed kijken (heb je waarschijnlijk al gedaan) of het niet bijv. aan je zadel legt of zo iets.
Ook ligt het heel misschien aan de belering van je pony, want mijn verzorgpony crosste eerst ook dagenlang met mij door de bak, tot ik door kreeg dat ze rustiger werd als ik western-achtiger ging rijden.

In elk geval veel succes met je pony.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:34

Ahem... Heather Moffet.

Volgens mij heeft zou het trouwens meer over een tijdelijke oplossing, om het paard aan te geven wat precies de bedoeling is, om hem dan gewoon weer in een normaal bitje te zetten. Een hulpmiddel dus, geen oplossing.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 20:28

Ik heb vandaag met het bokkebit een buitenrit gemaakt, ze loopt buiten altijd druk te huppelen enzo...
Ze was ontspannen, met een klein beetje ben en een paar enkele kneepjes kreeg ik ontspannen in de onderkaak, en liep ze netjes.
Ze voert de oefeningen nu ook beter uit, dit omdat ze gewoon ontspannen is.
Wijken voor het been ging veel beter dan wanneer ik op mijn enkelgebroken trensje rijd...

Dit is mijn mening, jullie denken er dus anders over.
Voorheen reed ik met slof, ik vind dit een betere oplossing.


Cracker: Mijn zadel is pasgeleden opgevuld, en ligt perfect. Ik heb een schapenvacht ding tussen shabrak en zadel, dus door het zadel kan het niet komen. Ik heb haar laten beleren door de instructrice die ik nu heb, ik krijg al ongeveer 3 jaar les van haar.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:33

Ik vind het helemaal niets. Zelf heb ik een beetje problemen gehad met mijn pony. Mijn instructrice lag vlak door een flinke griep, dus moest het alleen aanpakken. Ik kreeg toen ook van omstanders te horen om er een scherper bit in te hangen, maar bleef op mijn dubbel gebroken rijden. Op een dubbel gebroken ontspannen ze wel beter als op een enkel gebroken.
Ik rijd alleen met een pelham (en dan op dubbele teugel, dan heb je een normale en een scherpere teugel) op strandritten etc, voor de veiligheid. Mijn pony is anders niet te houden. Ik zal er normaal niet mee willen rijden, veelste scherp. Je kan de pony er zo op naar beneden trekken en dat wil ik juist niet. De pony moet door benen onspannen.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 20:38

Door mijn benen laten ontspannen lukt gewoon niet. Als ik mijn been er maar een klein beetje aanleg, gaat ze al weer harder...
Ik TREK mijn m\pony niet naar beneden, ik heb juist hele losse teugels...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:07

Eliesje schreef:
tsja...
Dat is het geval dus...
ik HEB les...

dan zou ik denk ik een andere instructrice gaan zoeken...

Bij ons op stal staat ook iemand die lesgeeft (en die komt volgens mij ook bij jullie op stal) die ik je kan aanraden voor de lessen....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:22

Eliesje schreef:
Ik TREK mijn m\pony niet naar beneden, ik heb juist hele losse teugels...


Misschien is dat juist wel het probleem; gebrek aan aanleuning.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:16

Mag ik vragen waarom je wijkt als de basis nog niet goed voor elkaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:44

Lieke haalt me de woorden uit de mond....

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:33

Weet je wat het is met een scherper bit, het geeft effect voor een korte tijd, het enigste wat je er mee bereikt is een stugge mond en ik denk ook niet dat je pony ontspannerder loopt op een scherp bit hij gaat waarschijnlijk eerder het bit ontzien en achter de teugel lopen

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:44

Even my 2 cents... Sommige paarden kunnen beter omgaan met een ongebroken bit dan met een dubbelgeboken bit, omdat het ongebroken bit vaak stiller in de mond ligt. Dit is een van de redenen dat ik voorlopig van mijn dubbelgebroken naar een gewone bustrens overgestapt ben.

Op zich denk ik dat er voor Heather Moffet's methode well wat te zeggen is bij een paard dat nerveus of bangig is om de hand te volgen. Wat ik ervan begrepen heb (heb het book niet gelezen, maar soms wel eens een forum waar ze op post) is de achterliggende gedachten dat je met een iets dwingender bit het paard laat zien dat er geen vreselijke dingen gebeuren als hij nageeft of de hand volgt. Op het moment dat het dier eenmaal begrijpt wat de bedoeling is, wissel je weer terug naar een standaard bitje...

Als een scherper bit alleen maar gebruikt wordt om harder te kunnen trekken als het paard wat sterk is, zal het paard alleen maar nog sterker worden... Persoonlijk zou ik daar in Eliesje's situatie nogal huiverig voor zijn, maar kennelijk heeft zij daar zelf geen last van...

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:14

Ik heb haar boek hier thuis liggen en ik persoonlijk vind het een goed boek.

Maar dit wil niet zeggen dat ik ervoor ben om met een pelham-bit te gaan rijden.
Ik vraag me af wanneer je niet eens een paard normaal ontspannen kan laten lopen op een gewoon bit waarom dan wel met een super scherp bit? waarom dat erin hangen?

Zo heb ik een vriendin die heeft een haflinger en die haf kan niet normaal galoperen, inplaats van dat ze de oorzaak zoekt daarvan is ze met een liverpool stang gaan rijden.
Ik vraag me af wat ze zal doen als haar haflinger hier strax ook niet meer op reageerd?

Dus aan jou dezelfde vraag wat doe je als strax dat bokkebitje geen effect meer heeft?

(niet aanvallend bedoelt gewoon een simpele vraag)