[VD] Vrijheidsdressuur met zeer verzwakt paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

[VD] Vrijheidsdressuur met zeer verzwakt paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 06:30

Ik help sinds kort bij een paar paardjes en eentje daarvan is zwaar verwaarloosd aangekocht om op te knappen. Het beestje is echt ontzettend mager, je kunt het meer een skelet met een vel noemen, en van spieren is al helemaal niet te spreken.

MAar zolang hij dus nog niet op kracht is valt er nog weinig met hem te doen. Nu dacht ik misschien kunnen we natuurlijk af en toe een beetje wandelen, maar misschein konden we ook een beetej vrijheids dressuur leren. Doet hij tenminste iets dan de hele dag op stal staan.

Nu vraag ik me alleen af van, wat kunnen we zo' verzwakt paard nu wel en niet aanleren.

Zelf dacht ik dat je nog niet echt verder kon gaan als de basis dingen zoals blijf, en dan verder dingen als voetje en spaanse pas..

Wat vinden jullie?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:29

Waarom moet hij op stal? Kan hij niet gewoon de wei in om daar op te knappen, dan zorgt hij zelf wel voor zijn eigen beweging.

ik zou er in ieder geval niet voor kiezen om VD te gaan doen met hem in deze conditie...dan kun je beter gewoon kleine stukjes gaan wandelen aan de hand.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 11:39

nou, de eigenaar wil de pony niet op de wei hebben...

De pony is namelijk behoorlijk aan de scheiterij als je begrijpt wat ik bedoel... en die eigenaar vind dat gras hier niet echt bij helpt....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:51

Nee, ik vind niet dat je het kan doen. Eerst maar lekker opknappen, wandelen is voor een zwak beestje zwaar (en leuk) genoeg. En lekker poetsen natuurlijk.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:35

Hey
Fijn dat dat beestje nu beetje opgeknapt gaat worden! Poets hem maar lekker en ga lekker wandelen, misschien zelfs met meerder pony's.
Dan zou het daarna leuk zijn om hem vrijheidsdressuur te leren!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:47

Als een paard er zo slecht aan toe is zou ik hem lekker met rust laten. Ook niet te lang gaan wandelen. Over een week of twee kun je misschien rustig gaan longeren, en dan over de vrijheidsdressuur beginnen te denken.

Ik zou ook eerst aan de eigenaar vragen wat die er van vind om te gaan VD-en....niet dat je het paard ongevraagd van stal plukt...

Je suis Charlie.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:02

nou ik ken toevallig de eigenaar waar shiloh het hier over heeft. hij mag nu tegenwoordig wel op de wei maar eventjes maar hij mag wel op de wei het punt is alleen en dat wist shiloh dus nog niet zeker het beestje is al behoorlijk op leeftijd dus de vraag is nog maar in hoeverre hij nog zal aankomen aangezien die dus behoorlijk mager is en dat nog steeds blijft ondanks ie wel gewoon eet nu verder verliest ie veel haar en heeft vaak kale plekken echter is het geen schurft maar misschien wel schimmel.

aangezien het paardje ook al oud is ben ik bang dat het nog een hele tijd zal duren voordat ie weer een beetje aankomt en voordat je er echt iets mee kan doen

wandelen mag er sowieso gewoon mee en vd zal ook wel mogen van de eigenaar alleen weet ik ook niet of het wel slim is
maar goed dat moeten jullie allemaal maar even kijken ntl

groetjes fabienne

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 20:12

Hej mij helpt ingrid dus meej, dit omdat er op het moment 5 pony's op stal staan en dat nogal veel is op het moment voor mij.

De eigenaar zelf gaat al elke avond met Nero een uur wandelen en ik mag hem voortaan op de wei zetten wanneer ik wil.

Heb hem vandaag gewassen en gepoetst en hij ziet er al weer een heel stuk beter uit.. Hij staat ook gewoon bij de andere paarden op de wei ookal is een van de merries niet zo blij met hem vind Nero het toch wel leuk bij ons op stal =)

En hij komt toch al wel weer echt aan als je vergelijkt hoe dat Nero was 2 weken geleden is ie toch echt alweer aangekomen (gelukkig).

Van het vele haren verliezen denk ik dat ie toch gewoon ernstig in de rui is en door vitamine gebrek kan het ntl ook dat zn vacht wat meer uitvalt..

Verder zit er al echt wel weer wat pit in het paardje want hij draaft uit zichzelf als ie aan de hand meej loopt buiten en ook gewoon de in de wei loopt ie ook te draven met de andere paardjes dus dat komt allemaal wel goed met hem =)

Verder betreft het VD dat kan nog wel een heletijd duren want denk niet dat dit op het moment goed voor hem zal zijn maar binnenkort ergenz wel gaan longeren en dan over een paar maanden misschien keertje zadel dr op maar dat is allemaal afwachten nog.

Kusjes Viv

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:09

Bij VD moet er meestal ook kracht worden gebruikt.
Denk maar aan bv. de buiging, dat lijkt me voor een zwak paard wel heel erg moeilijk omdat er toch wel kracht en evenwicht voor nodig is als je niet wilt dat het paard valt.

assie

Berichten: 9475
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 10:24

De "zwaardere" dingen als buigen, steigeren enz zou ik hem nu niet leren. Maar wat is er mis met de makkelijke, lichte dingen als blijf, volg enz? Daar vroeg Shiloh toch naar? Misschien dat dat niet helemaal onder VD te rekenen is. Maar dat kun je zeker doen. Wat extra gehoorzaamheid kan nooit kwaad toch?
Basiswerk als blijf, volg en evt. spaanse pas, of een doekje oppakken oid kost het dier niet meer kracht dan wanneer hij in de wei staat en versterkt wel de band.
Die simpele dingetjes zou je dus wel kunnen doen, volgens mij dan Haha!
Maar pas dan wel op dat als het goed gaat jen iet meer wilt. Zo van: "Dit gaat goed, dan kan ik nu wel beginnen aan de buiging" Daarmee zou ik wachten totdat ie weer in volle conditie is Haha!

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers