[VD] Het kwartje wil maar niet vallen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

[VD] Het kwartje wil maar niet vallen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 10:47

Ok, ons "probleem"

Ik heb Remy geprobeerd de spaanse pas aan te leren maar hij begrijpt nog niet helemaal wat ik bedoel.

We hebben eerst het commando geoefend, dus wanneer ik PAS zeg, moet hij z'n voorbeen optillen. Dat doet hij nu ook heel netjes. (by the way doet hij het ook alleen maar als hij zeker weet dat ik wortel voor 'm heb Vork )

Alleen het probleem: als ik met 'm ga stappen en ik zeg "pas", dan blijft hij óf stilstaan en gaat met z'n been omhoog staan net zolang tot hij wortel krijgt, óf hij stapt gewoon rustig door zonder z'n been hoger op te tillen.

Ik gebruik trouwens een zweepje om zijn been aan te tikken (bij stilstaan is dat al niet meer nodig maar bij stap doe ik het wel)

Wie heeft er tips om het Remy op de goeie manier aan te leren ??


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:06

Maudje schreef:
gaat met z'n been omhoog staan net zolang tot hij wortel krijgt,


Waarom geef je hem een wortel als ie niet doet wat jij wilt dat ie doet?
Niet echt concequent dus...

Vraag een pas, stap 3 of 4 stappen, zet hem stil, en vraag zijn andere been. Doet ie dit braaf? helemaal de hemel in prijzen!
Dan op den duur steeds minder tussenpassen


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 11:35

stef"]
[quote="Maudje schreef:
gaat met z'n been omhoog staan net zolang tot hij wortel krijgt,


Waarom geef je hem een wortel als ie niet doet wat jij wilt dat ie doet?
Niet echt concequent dus...

Vraag een pas, stap 3 of 4 stappen, zet hem stil, en vraag zijn andere been. Doet ie dit braaf? helemaal de hemel in prijzen!
Dan op den duur steeds minder tussenpassen
[/quote]

Ik dacht dat het makkelijker voor hem te begrijpen zou zijn om bij het begin te beginnen zeg maar.

Ik ga het vanavond eens proberen ! Thanks Stef!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:26

Gewoon even doorbijten, alle begin is moeilijk. maar je niet toegeven aan chantage! Dan blijft hij daar lekker mee doorgaan. Als hij zijn been niet naar voren wil geven zodat hij enbij moet gaan lopen Dan moet je gewoon even een touwtje om zijn koot heen leggen en zijn been naar voren trekken. Natuurlijk de hemel in prijzen als hij ook maar iets in de goede richtig doet. Alleen daar moet je niet te lang mee door gaan, dat prijzen. Daar wordt ie lui van. Na een tijdje alleen maar prijzen als hij idd 3 a 4 stappen goed heeft gedaan.
succes

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 13:08

Hmmm, dat touwtje is ook een goed idee, eens even kijken of dat lukt.
thanks!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:18

met touwtjes e.d. gaan trekken zou mijn manier niet zijn, heeft IMO weinig te maken met vrijheidsdressuur

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:39

Ik denk dat het dan geen vrijheiddressuur is met zn touwtje, maar domweg kunstjes leren. Ik ben nu al best een tijdje bezig (maandje ofzo) met de spaanse pas en hij tilt nu zn beentje op (maar nog lang niet gestrekt of iets in die richting) Ik denk dat het gewoon met geduld te maken heeft, en consequent belonen. Niet iets belonen wat hij de vorige keer beter deed.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:46

begrijp ik het goed dat je wil dat hij de spaanse pas doet en dan vervolgens gaat lopen. Wanneer hij met zijn linker been de spaanse pas doet met diagonaal zijn rechterbeen ook omhoog mee gaan. Misschien kun je iemand vragen om met een zweepje van achter het diagonaal aan te tikken.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:15

stef schreef:
met touwtjes e.d. gaan trekken zou mijn manier niet zijn, heeft IMO weinig te maken met vrijheidsdressuur

Moet er nou altijd direct van dit soort commetaar komen?! Ik heb dit dus wel gedaan, en echt hoor hij heeft geen trauma. Hij snapte het alleen in 5 minuten! En dat gaf hem een goed gevoel denk ik, want daarna was hij niet meer te stoppen. Sommige paarden vinden het juist fijn als ze iets snel kunnen leren. Je hebt er van die workaholics tussen....
Hij vind het zelfs zo stoer dat hij in spaanse pas door de gang loopt als er nieuwe merries staan, en ook zo naar de merrie toe loopt die hij mag dekken. Hij vind het dus echt leuk! Geen trauma, en wel vrijheids dressuur, alleen met een beetje hulp, dat is toch zeker niet verboden?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:42

Ik denk dat ze bedoelt dat met hulpmiddelen het niet meer zo vrij is dat het die naam niet verdient. Ieder zn eigen mening natuurlijk.

Snowdon begint de Spaanse pas ook steeds beter door te krijgen, ik beloon hem alleen nog maar als hij bijv links op tilt, rechts optilt en dan weer opnieuw, waarbij we ondertussen voorwaarts gaan Haha! maar ik gebruik dus een zweepje om zn achterhand bij te tikken. Ik moet wel zeggen dat het nog niet super gaat, maar zo af en toe zit er iets goeds tussen, zoals gisteren: weer 5 passen achter elkaar goed!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 09:25

Nou, gisteren uitgeprobeerd en hij snapt er echt helemaal niks van, hij vind het alleen maar irritant dat ik z'n benen naar voren haal om te strekken. Clown

Ik ga het de komende weken nog wat vaker proberen met een touwtje, misschien dat het kwartje dan toch nog gaat vallen. Haha!

Over dat "als je met touwtjes gaat werken is het geen vrijheidsdressuur meer" vind ik nogal onzin. Als je je pony een halster of hoofdstel om doet, is het dan ook geen vrijheidsdressuur meer ? Dus wat is nu vrijheidsdressuur.
Ik probeer Remy alleen iets aan te leren omdat hij erg leergierig is, en ik benieuwd was of hij het leuk zou vinden en hij het zou snappen. Ik wilde ook weer eens iets nieuws uitproberen. Dus het gaat me er niet zo om of het nu wel of niet vrijheidsdressuur is. Lachen

anyhow, nog meer tips zijn welkom hoor!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 09:27

Dinopino schreef:
begrijp ik het goed dat je wil dat hij de spaanse pas doet en dan vervolgens gaat lopen. Wanneer hij met zijn linker been de spaanse pas doet met diagonaal zijn rechterbeen ook omhoog mee gaan. Misschien kun je iemand vragen om met een zweepje van achter het diagonaal aan te tikken.


Denk niet dat dat bij Remy werkt, dan wordt hij helemaal knettergek als er van voren en achteren mensen aan 'm gaan zitten friemelen en tikken.
Is hij veel te fel voor. Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:23

Tuurlijk kan je met touwtjes gaan werken,
Je kan je paard ook leren zitten door 2 touwen aan zijn achterbenen te binden en zijn benen onder zijn kont uit te trekken. Is IMO weinig anders.
Hij is leergierig zeg je, maar geef hem dan ook de tijd om te leren. Niet elk paard snapt alles in 5 minuten.
Ik ben met Jamaica al 3 maanden bezig om het lopend te krijgen, en zit nog steeds in de polka. Jammer dan, ik ga niet met touwen e.d. aan de gang.
Een halster of hoofdstel vind ik wel even wat anders. Je mag gerust een beetje corrigeren (bijv het hoofd iets verplaatsen zodat de schouder vrij komt)
Een touw om de benen is heeel wat anders. En ik vind het nog gevaarlijk ook. Was als ie schrikt? En hij sprint er vandoor? Hoe wilde je dat oplossen met een touw om zijn been?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 12:46

stef schreef:
Tuurlijk kan je met touwtjes gaan werken,
Je kan je paard ook leren zitten door 2 touwen aan zijn achterbenen te binden en zijn benen onder zijn kont uit te trekken. Is IMO weinig anders.
Hij is leergierig zeg je, maar geef hem dan ook de tijd om te leren. Niet elk paard snapt alles in 5 minuten.
Ik ben met Jamaica al 3 maanden bezig om het lopend te krijgen, en zit nog steeds in de polka. Jammer dan, ik ga niet met touwen e.d. aan de gang.
Een halster of hoofdstel vind ik wel even wat anders. Je mag gerust een beetje corrigeren (bijv het hoofd iets verplaatsen zodat de schouder vrij komt)
Een touw om de benen is heeel wat anders. En ik vind het nog gevaarlijk ook. Was als ie schrikt? En hij sprint er vandoor? Hoe wilde je dat oplossen met een touw om zijn been?


IMO nogal overdreven Stef. Tuurlijk ga ik niet overal aan lopen trekken om het hem aangeleerd te krijgen. Het is alleen om hem een beetje te helpen. Alleen maar om te kijken of hij het dan beter begrijpt, en gevaarlijk vind ik het niet -> het touw heb ik losjes in m'n handen zodat ik los kan laten of het eraf kan halen mocht er iets mis gaan. Daarnaast ken ik Remy goed genoeg om te weten hoe hij gaat reageren.

Ik ben hier zelf nu dik 2 maanden mee bezig dus ik vind dat het tijd wordt om hem op een andere manier te helpen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:31

stef schreef:
Tuurlijk kan je met touwtjes gaan werken,
Je kan je paard ook leren zitten door 2 touwen aan zijn achterbenen te binden en zijn benen onder zijn kont uit te trekken. Is IMO weinig anders.
Hij is leergierig zeg je, maar geef hem dan ook de tijd om te leren. Niet elk paard snapt alles in 5 minuten.
Ik ben met Jamaica al 3 maanden bezig om het lopend te krijgen, en zit nog steeds in de polka. Jammer dan, ik ga niet met touwen e.d. aan de gang.
Een halster of hoofdstel vind ik wel even wat anders. Je mag gerust een beetje corrigeren (bijv het hoofd iets verplaatsen zodat de schouder vrij komt)
Een touw om de benen is heeel wat anders. En ik vind het nog gevaarlijk ook. Was als ie schrikt? En hij sprint er vandoor? Hoe wilde je dat oplossen met een touw om zijn been?

Da's nou weer typisch een antwoord van iemand die dat dus direct gaat doen als hij een touw in handen krijgt, trekken!
Een touw staat niet automatisch in verbinding met trekken hoor. En gevaarlijk? Jij pakt dus liever een been met je handen op als iede pas moet leren? Lekker zo met je gezicht in de buurt. Stel dat hij eens perongeluk iets eerder begint dan jij verwacht, hoef in je gezicht. Nee doe mij maar een touwtje, precies de zelfde werking, alleen veiliger. En daarbij als hij weg rent, geen probleem. Het touwtje KNOOP je natuurlijk niet om het been heen, maar haal je erachter langs! Je hebt de 2 uiteinden dus zelf in de hand. Iets beter nadenken voordat je gaat roepen.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:15

IMO is het niet zo erg om een touw om z`n been te doen, mits je maar niet meteen gaat trekken. Het is gewoon een aanwijzing, waardoor je paard weet hoe het moet.
Odin kon de Spaanse pas al heel snel, binnen een maand deed ze het lopend! Haha!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 10:42

Juist dat is precies wat ik bedoel. Je hoeft niet direct aan een touw te gaan trekken. En er is niks mis met je paard een extra aanwijzing geven, ook niet in de vrijheids dressuur. Bekijk het eens vanuit het paard. Al maanden probeert hij te doen wat je vraagt, maar hij snapt het niet, en dat is frustrerend. Als je hem duidelijk maakt wat hij dan wel moet doen, is de frustratie snel weg. En ben je weer een stapje verder gekomen, tijd dus voor een nieuw onderwerp. Zal je paard ook leuk vinden. Maanden lang met het zelfde bezig zijn zonder vooruitgang is ook voor je paard niet prettig. Dan moet je gewoon net even iets duidelijker zijn.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 12:08

sherwood schreef:
Juist dat is precies wat ik bedoel. Je hoeft niet direct aan een touw te gaan trekken. En er is niks mis met je paard een extra aanwijzing geven, ook niet in de vrijheids dressuur. Bekijk het eens vanuit het paard. Al maanden probeert hij te doen wat je vraagt, maar hij snapt het niet, en dat is frustrerend. Als je hem duidelijk maakt wat hij dan wel moet doen, is de frustratie snel weg. En ben je weer een stapje verder gekomen, tijd dus voor een nieuw onderwerp. Zal je paard ook leuk vinden. Maanden lang met het zelfde bezig zijn zonder vooruitgang is ook voor je paard niet prettig. Dan moet je gewoon net even iets duidelijker zijn.


Dit is dus precies wat ik bedoel, ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
thanks!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:17

bloos!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:30

Het is de bedoeling dat je pony het voor JOU doet, en niet voor de wortel! Tong uitsteken
Dus, probeer hem niet te belonen met iets lekkers, maar met je stem of met een klopje ofzo. De eerste keer kan je het wel eens doen, maar daarna doe je het met je stem ofzo!
Hopelijk lukt het!

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:46

uhhhhhh, mag ik 1 ding kwijt. wel vresleikj off topic maar okee.

Ik vind spaanse pas zowiezo geen vrijheids dressuur !
ze moeten het toch?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:25

Dat ligt eraan hoe je paard het vind. Robin vind het zo stoer dat hij in spaanse pas naar de merrie loopt als ie mag dekken, en er ook zo weer vandaan loopt. Zelfs als hij op vreemd terrein is wil hij op die manier laten zien hoe stoer hij wel niet is. Dan moet ie het dus niet, maar hij vind het gewoon erg leuk.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:53

machie schreef:
uhhhhhh, mag ik 1 ding kwijt. wel vresleikj off topic maar okee.

Ik vind spaanse pas zowiezo geen vrijheids dressuur !
ze moeten het toch?


Ze moeten niks, het word ze alleen gevraagd *LOL*
Want dan kan je nog wel meer dingen op noemen...

Signe

Berichten: 5805
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:30

Het is een samenwerking... ik heb nu pas een gestrekt been van Blizz. Hij bergeep het commando 'voet' of 'pas' in combi met een tikje, maar hij trok zijn hoef onder zijn oksel... 1 middagje en nu doet hij strekken/ schrapen... maar ik heb er drie maanden over gedaan voordat ik het hem kon leren... soms ligt het gewoon aan de leraar die zich aan moet passen aan zijn leerling!

Ik ga er even rustig over nadenken hoe ik hem lopend krijg, bovedien is hij nu overenthousiats en gooit zelfs met zijn benen als ik hem steigeren vraag of een wortel voorhoudt zonder commando te geven. ( onder het mom van ze vraagt wat dus ik doe maar wat...zit vast wel iets goeds tussen)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Folani, Siami en 17 bezoekers