even over Mystery

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

even over Mystery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 19:37

Ik kan niet echt een titel verzinnen, maar ik zit met e.a. in mijn maag.

Mystery is donderdag geboren, het eerste wat ze zag is een mens geweest, die haar optilde en haar naar haar moeder droeg.
Nu ik ze net uit de wei haalde liep ze heeeeel ver achter hon aan, dus niet gewoon dicht bij mams blijven.
Ik had me voorgenomen omdat ze zo jong is, en niet zoals een ander veulen als 1e haar moeder zag, nog niet teveel te frutten met halsters enzo. Maar ik vrees dat ik, aangezien ze zo verschrikkelijk "vrij" is, niet veel keus heb Scheve mond
Mijn ervaring van ex verzorgpony's is dat juist merrietjes veel meer aan hun moeder hingen dan hengstjes, maar misschien is dat toeval geweest?

Wat is het risico dat Mystery "anders" opgroeit dan andere veulens? IVM de eerste uren na de geboorte...

Ik had alles zo mooi geplanned, maar daar komt niks van terecht nu

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:42

Het is wel een beetje een verschil, maar wij hadden een lammetje dat zijn moeder niet volgde en niet dronk.
We hebben moeders en kind een paar daagjes binnen gelaten en daarna telkens langer naar buiten om te kijken of ze nou wel bij elkaar bleven, het heeft wel geholpen!

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar iig veel succes ermee!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 19:47

in de wei blijven ze op zich wel bij elkaar, alleen ze loopt niet mee, zelfs niet als hon roept...

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:02

Ik denk niet dat een mens het eerste is wat het veulen gezien heeft. Ik neem aan dat toen het geboren werd, eerst door mama werd schoongelikt en dus wel honey als eerste heeft gezien. maar ik kan begrijpen dat het allemaal heel anders gaat dan normaal, omdat jouw veulen op een of andere manier van mama was weggelopen. Dat zou een 'normaal' veulen niet doen. (niet dat het veulen abnormaal is, maar ik denk wel apart *LOL*
Ik denk dat je ook beter mamsie en kind op stal kan laten om beter aan elkaar te wennen en elkaar beter te 'accepteren'. Het is natuurlijker wel lekkerder voor een jong veulen om lekker in de wei te dartelelen, maar ik denk wel dat dat beter is, zodat ze elkaar beter leren kennen zal maar zeggen.

Een andere oplossing zou ik niet weten Verward Succes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 20:09

Tancreda4 schreef:
Ik denk niet dat een mens het eerste is wat het veulen gezien heeft. Ik neem aan dat toen het geboren werd, eerst door mama werd schoongelikt en dus wel honey als eerste heeft gezien. maar ik kan begrijpen dat het allemaal heel anders gaat dan normaal, omdat jouw veulen op een of andere manier van mama was weggelopen


Dit is dus niet het geval. Het meest waarschijnlijke is dat hon tegen de deur is bevallen, en het veulen gelijk "buiten gekieperd" heeft....
Dus ze heeft hon niet gezien, en hon heeft haar vermoedelijk dus ook niet schoon gelikt. Dit omdat haar koppie heel vaag opgedroogd was.
Het blijft gissen natuurlijk, maar dit is het meest waarschijnlijke

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:24

wij hebben dat ook welleens gehad met eens shetlander die hebben we gewoon op stal gehad voor een week en daarna ging het verder prima als ze op de wei was

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:38

hee is het veulen er al?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:40

Dit gedrag verschilt per veulen heel erg. Je hebt veulens die met 2 maanden het liefst nog tegen mama aangeplakt lopen, maar je hebt er ook bij die met 2 dagen al aan de andere kant van de wei staan en net doen of ze mama niet horen.
Ik heb ze wat dat betreft al in alle soorten en maten gehad Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:45

Het is zeer zeker niet zo dat de veulens standaard achter hun moeder aanlopen, ook niet als de bevalling normaal is gegaan en ze uitgebreid kennis hebben kunnen maken. Het ene veulen is nu eenmaal eigengereider dan de andere, en gaat gewoon zijn eigen gang. Kans is groot dat Mystery er ook zo eentje is...

Ik denk dat ze nog te jong is om uitgebreid aan een halster mee te kunnen lopen, maar als je geen hulp hebt zal je er toch aan moeten. Ook niets verkeerd mee hoor, om vanaf dag een een beetje op te voeden, ook als je dat niet van plan was. Met paarden moet je wel vaker je plannen omgooien.

Als je hulp hebt zou ik niet aan het halster en het touw meenemen, maar met een touwtje achter de kont leiden. Veel minder gevaarlijk voor dat nekkie....

Hoe is het nu met drinken? Gaat dat wel goed?

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 22:01

Floortje ging ook alle kanten op behalve met Tammy mee, die had ik ook al heel jong een halstertje om. Ze baby shets zijn erg eigenwijs. We hadden soms Tammy allang op stal en dan liep madam nog met mijn hond te spelen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:29

Chantal schreef:
hee is het veulen er al?


ja al sinds donderdag Knipoog Zie Kraamstal Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:17

He veulen van vorig jaar week geen cm van zijn moeder maar die van dit jaar vind alles interessant, behalve de moeder.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 09:54

wat je wel vaker hebt. dat pony's die als veulen veel door mensen zijn 'grootgebracht' later jou als een soortgenoot gaan zien dus als gelijke en minder respect voor je gaan hebben. maar aangezien dit een shetlander is zal dit wel niet zo echt erg zijn!? in ieder geval veel succes! en ik denk dat het wel goed komt. maar is het nu nog niet wat te vroeg voor halsters?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 10:02

heb weinig keus Okkie, heb er weinig zin in dat ze het hele erf over zwalkt, terwijl ik met een in paniek zijnde merrie sta....
Er zijn zat mensen die ze vanaf dag 1 al halsteren. Mijn planning was ook niet zo, maarja, je moet je planning weleens aanpassen.

Drinken gaat goed trouwens cassidy

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:31

okee ik begrijp begrijp..heb weinig ervaring verder met veulens...iig succes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:49

Okkie1 schreef:
wat je wel vaker hebt. dat pony's die als veulen veel door mensen zijn 'grootgebracht' later jou als een soortgenoot gaan zien dus als gelijke en minder respect voor je gaan hebben. maar aangezien dit een shetlander is zal dit wel niet zo echt erg zijn!? in ieder geval veel succes! en ik denk dat het wel goed komt. maar is het nu nog niet wat te vroeg voor halsters?


Reken maar dat je een probleem hebt als Shetlanders geen respect voor je hebben, ze zijn en blijven loeisterk, en als zij iets anders willen als jij moet je bijzonder sterk in je schoenen staan om ze op andere gedachten te brengen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:18

we hebben zelf hier ook shetlanders staan dus ik weet wel hoe ze kunnen zijn. maar dat heb je met elk paard. je kan een paard zo rusig of druk maken als je zelf wilt voor een groot deel (je hebt natuurlijk paarden die van zichzelf kijkerig of 'sloom' zijn) maar ik bedoel meer met zadelmak maken enzo...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:25

Okkie1 schreef:
wat je wel vaker hebt. dat pony's die als veulen veel door mensen zijn 'grootgebracht' later jou als een soortgenoot gaan zien dus als gelijke en minder respect voor je gaan hebben. maar aangezien dit een shetlander is zal dit wel niet zo echt erg zijn!? in ieder geval veel succes! en ik denk dat het wel goed komt. maar is het nu nog niet wat te vroeg voor halsters?


Ben ik het niet mee eens. Ook ik heb mijn veulen heel vaak in handen, en kan niet anders zeggen dat het een makkelijk en meegaan dier is. Ze staat voor de rest in een groep met veulens van gelijke leeftijd, en weet duidelijk haar plaats.

Ik denk dat het gebrek van respect waar jij het over hebt hoofdzakelijk voorkomt bij paarden die geen soortgenootjes van gelijke leeftijd hebben, en waar ook niet konsekwent mee wordt omgegaan...

En voor halsters is het nooit te vroeg! Op de tweede dag na de geboorte had die van mij al haar halster om. Eventjes maar, een minuut of 5. Ik heb het er echter nooit een hele dag omgelaten....dat vond ik wel te gevaarlijk. Hoe vaak hoor je niet dat een veulen zich heeft opgehangen aan het halster?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:21

Gewoon een halster om doen, gelijk aanleren dat het beesje aan een touwtje moet meelopen.
In de wei, en in de box het halster af, dan kan er toch niets gebeuren Verward

Safiro kreeg het gelijk om toen ie begon te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:59

Het gedrag is per veulen gewoon heel erg verschilend.
Milindra, het eerste veulen van Ilindra, was idd een soort van moederskindje en nooit verder dan 20 mtr bij Ilindra vandaan.
Nilindra liep daar in tegen weer alle kanten op en vertrouwde erop dat Ilindra haar wel in de gaten hield.
Ook liep ze vaker bij Händell dan bij Ilindra.
Ustinov was helemaal een erg, stond toen hij nog geen dag oud was al bovenop de mesthoop om te zien wat er aan de ander kant was (hij kon nl. net onder het stroomdraad door wat moet voorkomen dat de paarden naar de mesthoop gaan).
Ook ging hij toen hij een 2 weken oud was en voor het eerst mee ging met een (heel klein) buitenritje gelijk in volle galop de hei op terwijl ik met Ilindra nog in het bos was.

Als ik jou zal ik me niet teveel zorgen maken, het ene veulen is gewoon veel zelfstandiger dan de andere.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:01

Cassidy"]
[quote="Okkie1 schreef:
wat je wel vaker hebt. dat pony's die als veulen veel door mensen zijn 'grootgebracht' later jou als een soortgenoot gaan zien dus als gelijke en minder respect voor je gaan hebben. maar aangezien dit een shetlander is zal dit wel niet zo echt erg zijn!? in ieder geval veel succes! en ik denk dat het wel goed komt. maar is het nu nog niet wat te vroeg voor halsters?


Ben ik het niet mee eens. Ook ik heb mijn veulen heel vaak in handen, en kan niet anders zeggen dat het een makkelijk en meegaan dier is. Ze staat voor de rest in een groep met veulens van gelijke leeftijd, en weet duidelijk haar plaats.

Ik denk dat het gebrek van respect waar jij het over hebt hoofdzakelijk voorkomt bij paarden die geen soortgenootjes van gelijke leeftijd hebben, en waar ook niet konsekwent mee wordt omgegaan...

En voor halsters is het nooit te vroeg! Op de tweede dag na de geboorte had die van mij al haar halster om. Eventjes maar, een minuut of 5. Ik heb het er echter nooit een hele dag omgelaten....dat vond ik wel te gevaarlijk. Hoe vaak hoor je niet dat een veulen zich heeft opgehangen aan het halster?
[/quote]

ik heb het over veulens die van de moeder zijn afgestaan. en tja op de stal waar ik begonnen ben met rijden daar wachten ze vrij lang met halsters maar dat zal wel per paard en per aanpak verschillen. en die paarden zonder respect daar is heus wel consequent mee om gegaan. niet door een stelletje koekebakkers.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:45

Ik snap niet wat je bedoelt met "van de moeder afgestaan?"Je bedoelt gespeent? Maar juist dan moet je ervoor zorgen dat ze contact hebben met leeftijdsgenootjes, en evengoed een basisopvoeding genieten....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:58

Ik denk dat dit er niet super veel mee te maken hoeft te hebben.
Die band met moeders krijgen ze toch wel door het drinken.

En dat de merries afhankelijker waren?! De 4 veulens van Marjon hebben mij het tegendeel bewezen!!!

Pinky was een moeders kindje. Als mamma meer dan 3 meter uit de buurt was werd hij gek (ja ook toen hij nog niet kon dekken Haha! ).

Mysty kwam ter wereld en die waren we na 10 minuten al weer kwijt Haha!
Ze stond op, liep vrolijk de stal uit -alsof ze nooit anders gedaan had- en Marjon maar hinniken. Maar nee hoor, mevrouwtje hoe klein ze was ging even de weide wereld verkennen

Rossy was een beetje tussenin. Niet zo aanhankelijk als Pinky maar ook niet zo onafhankelijk dan Mysty.

Rubbo was weer een Pinky2. Zodra mamma 1 pas vooruit zette zette de kleine Rubbo er 2 dribbel pasjes achteraan. Die waren onafscheidelijk...

Dus als ik jou was zou ik me niet al te druk maken...