max. gewicht op arabier???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

max. gewicht op arabier???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 07:25

wat vinden jullie dat maximaal aan gewicht op een anglo-arabier kan, ze is 1.53 mtr. niet super skinny, maar ook geen fjordenbouw.
en in hoeverre zou een paard er last van hebben als ze constant 10 kilo (bv.) meer moet dragen??



stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:44

Mmm volgens mij heeft daar een keertje iets over in de bit gestaan.. Meen dat toen voor een arabier het maximum op een kilo of zestig werd gesteld? Of een paard last zou hebben van een kilootje meer.. ligt er denk ik aan hoe vaak je er op rijdt en ook wat je ermee doet.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:52

Dat uit de bit is onzin.
Het ligt er ook zo aan hoe je zit is. Bij een slechte zit is 40 kg al teveel, bij een goede zit kan een arab makkelijk 100 kg of zelfs meer aan. Vooral een anglo-arab kan meestal nog wel meer aan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:27

Denk dat het echt ligt aan hoe je je paard rijdt. Ik rij zelf op een arabier van 1.50. Hij is slank gebouwd en ik ben zelf 65 kilo en 1.75. Nasir heeft er totaal geen moeite mee.

Ken meer mensen die 'extra' in het gewicht zitten en zonder problemen op hun arabier rijden.

Geniet van de dag

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:00

Maar ik denk wel dat wat zwardere mensen (tenminste voor een arabier dan) wel goed moeten kunnen zitten om het paard niet te storen.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:23

Ik denk dat veel mensen zich vergissen in wat een arabier kan dragen. De gemiddelde arabier kan met gemak een volwassen man dragen. Deze zitten al snel rond de 80kg.

Tijdens de endurance lopen er verschillende arabieren met zeker 80kg, of meer op hun rug allemaal zoder problemen de rit uit. Ben het met Carola eens dat 100kg ook geen probleem moet zijn.

Natuurlijk is het wel belangrijk dat het paard zijn rug op de juiste manier gebruikt. Als dat niet het geval is zou zelfs een veel lichter gewicht al problemen kunnen geven.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:43

zolang het paard gezond is en deruiter met de beweging van het paard meegaat moet 100 kilo wel kunnen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 15:47

hmmm even voor de duidelijkheid; ik ben wel wat mollig, maar zeker geen tank......haha.
en ik denk dat ik niet heel slecht zit en wel een beetje met de beweging meega in ieder geval, maar ik durf zelf niet zo over mezelf te oordelen...

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:49

heeft je paard ergens last van? Van zijn rug ofzo? Zo nee dan zou ik me nergens druk over maken en gewoon rijden.

Geniet van de dag

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 15:53

gerritje schreef:
heeft je paard ergens last van? Van zijn rug ofzo? Zo nee dan zou ik me nergens druk over maken en gewoon rijden.


ze heeft een knieblessure en nu mag ik komende 4/5 maanden niet meer rijden maar dit is iets wat de VA erbij haalde; hij vond de verhouding tussen ruitergewicht (okee, ik zal het vertellen; ik zweef meestal tussen de 70 en 75 kilo) en paard niet kloppen)
Nu vroeg ik me af of hij er zomaar iets bijhaalde want toen ik mezelf ging verdedigen zei hij niets meer.........of dat het werkelijk een probleem zal zijn in onze verdere toekomst samen en ik haar beter kan verkopen aan een kind...........verder is ze zo gezond als een vis........

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:58

nou niet zo heel zwaar dus. paard is 1.54 lijkt me geen probleem. denk dat arabieren vaak om die reden bij kids terecht komen die ze vervolgens vaak niet aankunnen.

Hoe is de knieblessure tot stand gekomen? Zou dat kunnen door te zware belasting door de ruiter??? Ik vraag het me af hoor of dat door je gewicht zou komen. Dan moeten toch een heleboel paarden in nl last krijgen want velen van ons zijn wat vleziger.....

Geniet van de dag

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:02

70/75kg kan mirage makkelijk hebben hoor, dat is een normaal gewicht voor een volwassene, ga je aub nergens druk om maken. Je bent gewoon normaal gebouwd, niks bijzonders.
Ik weeg ook hetzelfde en rij op een slanke fjord van 1,40, nou die zakt echt niet door dr pootjes hoor, sterker nog, we hebben met gemak de 26km van Austerliz uitgereden.

carola schreef:
Het ligt er ook zo aan hoe je zit is. Bij een slechte zit is 40 kg al teveel, bij een goede zit kan een arab makkelijk 100 kg of zelfs meer aan. Vooral een anglo-arab kan meestal nog wel meer aan.


Helemaal mee eens Carola!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:04

Volgens mij moet hij je makkelijk kunnen houden hoor! Dat zou geen probleem moeten zijn. Mijn arabier is 1.56m. en ik ben 1.74m en weeg nu rond de 72 kg. Niets met hem aan de hand hoor maar ben wel druk bezig af te vallen Knipoog . Zijn vorige eigenaar was een man en woog dik in de 90 kg. Ik denk dat dat iets minder plezierig voor zijn rug is geweest maar Omar heeft (voor zover ik weet) geen rugklachten Ik denk dat een arabier makkelijk tot de 80 kilo moet kunnen dragen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 16:05

gerritje schreef:
Hoe is de knieblessure tot stand gekomen?


ze heeft waarschijnlijk (volgens dezelfde arts) een keer flink haar knie overstrekt tijdens een dollemanskwartiertje los in de bak...........maar echt bewijzen hoe het is gekomen heb ik niet......

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:07

hi viv,
jij kent mirage dus. vind 70/75 ook echt niet te zwaar.
wel vreemd dat een va hierover begint. Ken iemand tegen de 100 kilo aan op zeer kleine fjord en de va heeft hier echt nooit een opmerking over gemaakt.

Geniet van de dag

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:14

Nou hier dan maar ervaring van een wel iets zwaarder iemand. Was een half jaar geleden 107 kilo en zal nu zo rond de 80 zitten denk ik. Bij Maaraak komt eens per kwartaal de fysiotherapeut. Gewoon ter controle en niet omdat er iets mis is. Ik kreeg van haar te horen dat hij super gelijkmatig in zijn bespiering zit en in prima conditie verkeerd. Net wat mensen zeggen het hangt ook af van je zit. Marek is 1.53 en heeft er ook absoluut geen moeite mee. Ik ken mensen in hogere klassen endurance die ook rond dit gewicht zitten (zijn mannen dan) en die rijden met gemak een tachtiger uit op een arabje van nog geen 1.50.

'Paint' it 'Black'

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 21:40

tja en wat moet ik dan denken...........???

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:07

Niks gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent, hihihiih
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:08

gerritje schreef:
hi viv,
jij kent mirage dus. vind 70/75 ook echt niet te zwaar.
wel vreemd dat een va hierover begint. Ken iemand tegen de 100 kilo aan op zeer kleine fjord en de va heeft hier echt nooit een opmerking over gemaakt.


Jazekers ken ik mirage. Ex-stalgenoot en trailermaatje, hihihi
Snap ook niet dat de veearts erover begint.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:22

Ik vind dat jullie het advies van de dierenarts wel makkelijk van tafel vegen. Hij zal dit niet voor niets zeggen, het is een erg kundig man.

(No offense tegen jou, Ingrid, maar ik heb altijd het idee dat heel bokt het beter meent te weten dan alle DA bij elkaar, allemaal afgestudeerde en jaren praktiserende DA hier soms??)

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:26

Wat ik persoonlijk denk is dat een paardje veel kan hebben zolang je hem niet in zijn beweging in de weg zit!

Ik heb ook een vrij rank paardje van 1.57 weeg zelf iets over de 100 kilo maar hij vliegt met mij ook nog regelmatig door de bak!
Natuurlijk gaat hij met mijn verzorgster van net 50 kilo ofzo wat harder maar hij heeft van mij geen last.

En anglo arabjes zijn vrij sterk dus niet te druk om maken!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:40

Fitzroy schreef:
Ik vind dat jullie het advies van de dierenarts wel makkelijk van tafel vegen. Hij zal dit niet voor niets zeggen, het is een erg kundig man.

(No offense tegen jou, Ingrid, maar ik heb altijd het idee dat heel bokt het beter meent te weten dan alle DA bij elkaar, allemaal afgestudeerde en jaren praktiserende DA hier soms??)


nee hoor fitz,ik voel me niet aangevallen, dat is ook precies de reden waarom ik het vraag, want er zal toch wel een reden zijn..........toch nog 'ns vragen, mischien heeft ze toch een wat zwakke weke rug????? of weet ik veel....
Ik ben er toch wel mee bezig, en als er gewoon een duidelijk reden is dat ik er beter niet meer opkan, weet ik dat en kan ik beter een groter paard aanschaffen......bijvoorbeeld......
maar daarom vroeg ik om nog wat meer meningen en ervaringen vooral.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:46

of zou ik zo belabberd rijden dat ik haar pest met mijn dikke reet.????
kan mezelf niet zo beoordelen....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:49

Hebben ze in Bodegraven zien rijden, ik bedoel, kunnen ze dus hebben gezien hoe het ging waardoor ze dit advies gaven? Jammer dat Bart niet verder in discussie ging met je toen je daarover vragen ging stellen. Zo weet je nog niets. Wat vind je instructrice ervan?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 11:02

Eleonoor schreef:
. Wat vind je instructrice ervan?


omdat ze nu natuurlijk weer stil staat heb ik geen les meer en ik heb het daar ook niet meer over gehad (geen les meer gehad nadat) dus tja....geen idee.
Maar ik ga het uiteraard in september nog wel helemaal uitkauwen allemaal met Bart samen!!!!

En als gewoon blijkt dat het niet goed is voor Mirage, om wat voor reden dan ook, nou ja, dat is dan zo......maar dan moet hij wel met goede argumenten komen.
Ik probeer momenteel gewoon van alles op een rijtje te zetten, zodat ik straks een weloverwogen oplossing kan vinden!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 36 bezoekers