Wie kent trailerladen vanaf de buitenkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Wie kent trailerladen vanaf de buitenkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 22:14

Ja ja ik vraag me af of er iemand is die dus zijn paard geleerd heeft vanaf de buiten kant te laden?? En hopelijk een lastig dier.
Mijn pony moet leren de trailer op te gaan een eerdere ervaring leerde me dat ze het niet echt van plan was. Tenminste niet op een normale manier. Ik had niet het idee dat ze ECHT bang was. Ze isn iet zo bang uitgevallen.

Ik heb dus op een site gezien hoe je het moet leren maar dat duurt een eeuwigheid en het staat er zo simpel dat ik dnek..........dat lukt NOOIT.

Dus wie heeft het ooit gedaan, hoelang duurde het en ben je dan bereid om mij misschien te helpen????

Ik en niet iemand van de vrijheidsdresuur......maar misschien is er iemand die mij kan overtuigen Haha!.


Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 23:58

Wat bedoel je precies met 'laden vanaf de buitenkant'?
Je staat toch altijd eerst buiten voordat je de trailer in loopt Verward

Nulla tenaci invia est via


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 00:03


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 00:08

Met de longeerlijn om zijn buik heen, door het halster, bij de borstboom langs en zelf buiten gaan staan en aantrekken?
Is dat wat je bedoelt?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

prompter

Berichten: 11031
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 00:09

Wat je op die site ziet die Vonnie noemt doe ik ook met mijn paard, dat is de Parelli-manier. Helemaal niet moeilijk en duurt ook niet lang, als je met het hele Parelli-gebeuren bezig bent. Mijn merrie was vroeger altijd moeilijk te laden, nu loopt ze zo de trailer in, ook als ik gewoon op het spatbord blijf zitten. Ik zal het binnenkort wel eens filmen en op mijn website zetten (voor de "ongelovige Thomasjes" Knipoog )

Extremely rare and Beyond Compare

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 01:17

promptertje schreef:
Wat je op die site ziet die Vonnie noemt doe ik ook met mijn paard, dat is de Parelli-manier. Helemaal niet moeilijk en duurt ook niet lang, als je met het hele Parelli-gebeuren bezig bent. Mijn merrie was vroeger altijd moeilijk te laden, nu loopt ze zo de trailer in, ook als ik gewoon op het spatbord blijf zitten. Ik zal het binnenkort wel eens filmen en op mijn website zetten (voor de "ongelovige Thomasjes" Knipoog )



Ik bedoel dit dus. Dat van die site van de heer veldman ofzo. Naar aanleiding van dat stuk wat hij schrijft heb ik dit topic gestart. Maar omdat men de site niet gezien heeft denk ik dat het daarom onduidelijk was.

Ja Prompertertje, je zegt het duurt niet lang.....wat is niet lang?? Ik snap niet eens hoe ik mijn paard moet leren te 'sturen' zoals hij dat noemt. Ik heb zo mijn vraagtekens bij het gebeuren daarom ben ikd us opzoek naar mensen die zijn methode gebruikt hebben en die mijn uit kunnen leggen hoe dat precies werkt. En helemaal bij paarden die zich niet lieten laden....
Wel handig namelijk als je paard makkelijk laad zeker als ie alleen erop gaat. Dus ik ben benieuwd want dan ga ik eens mijn pony dat leren. Heb jij alles alleen gedaan??
PS: ik heb helemaal NIKS met parelli, zoals ik al scheef..........geloof ik er allemaal niet in en om het bot te zeggen vind ik het allemaal maar onzin......komt misschien omdat ik dus echt sportgericht bezig ben. Maar zo'n trucje voor de trailer is wel handig hihihihi ALS het werkt Knipoog

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 06:48

Nou, onze Patent is overal geweest met de vrachtwagen voordat wij hem kochten. Wij hebben een trailer en eerst durfde hij niet achteruit, dat hebben we hem kunnen leren, maar toen wilde hij er niet meer in. Toen heb ik geprobeerd met die parelli manier, dat werkte wel een beetje, maar ik kan het nog niet inladen vanaf de buitenkant...

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:10

Zou wel makkelijk zijn als je paard zoals in het filmpje zo de trailer inloopt. Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:30

Mijn paard (en alle paarden van de Ranch) lopen zo de trailer in. Alle paarden worden getraind op de Parelli-manier. De trailer inlopen is meer een gevolg van de training dan een doel op zich. Maar het werkt wel...B'elanna liep voor geen goud de trailer in na een nare ervaring. Nu loop ik naar de trailer, parkeer haar voor de klep, gooi het halstertouw heel vlug over de hals (als ik het te langzaam doe, word ik meegesleurd de trailer in Knipoog). En voila..ze staat in de trailer. No problem.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:39

Hai, het werkt wel hoor! Maar het is geen kunstje dat je zo ff aanleert. (het is zowiezo geen kunstje) Je moet eerst goed worden in de 7 games (zie ook site van Veldman of van Parelli) en die technieken kan je dan gebruiken om je paard de trailer in te sturen...hoe lang je daar over doet...het kan in 2 maanden.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:09

stuur frans veldman gewoon een mailtje met je vragen. zijn paard was echt niet de makkelijkste hoor. En een truukje is het denk ik niet. Je moet bij alle 'goeroes' er gewoon uithalen wat je kunt gebruiken en waarvan je denkt dat het werkt.

ik heb vaak staan lieren. dus koeienband om, lange lijn vast met haak aan de koeienband, dan lijn over de stang en nar binnen lieren. Gelukkig lopen beiden beestjes nu zo de trailer op.

Geniet van de dag

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:56

Hoihoi,
Dat het werkt is gewoon een feit
Maar als je ergens niet in gelooft denk ik ook niet dat je eraan moet beginnen. Gooi eerst je vooroordelen de deur uit en probeer het dan nog eens!
Het is super leuk om te doen en nog handig ook. Je hoeft echt niet de hele methode uit te diepen om dit te kunnen, maar het is niet een los staand 'kunstje'. Het is het gevolg van een gedegen stukje training denk ik...
Succes! Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:09

Ik wacht net zolang tot het paardje *desnoods met beetje biks* zelf de trailer in stapt ... en als je van te voren weet dat het paardje bang is er voor om de een of andere reden ... dan zette ik altijd de trailer in hetr weiland en snuffelen maar .. Lachen Daarna stapte het paardje gewoon netjes de trailer in ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:42


prompter

Berichten: 11031
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:04

Annekoning, heb jij soms aandelen in dreamstables, want dit is al de 6e keer dat ik je op deze manier reclame zie maken Verward Wat meer uitleg zou gewenst zijn.

Extremely rare and Beyond Compare

karen
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:01

mijn paard ging er tot 6 weken geleden absoluut niet in (leuk als je een trailer hebt en een onwillig paard) maar met Dreamstables gaat het nu wel en ben ik afgelopen week weer voor het eerst naar Drunen geweest.Paard en baas genoten. ... De training kost wat en kost tijd maar het gaat met zoveel rust en geduld, SUPER gewoon EEN AANRADER Lachen

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 22:16

karen schreef:
mijn paard ging er tot 6 weken geleden absoluut niet in (leuk als je een trailer hebt en een onwillig paard) maar met Dreamstables gaat het nu wel en ben ik afgelopen week weer voor het eerst naar Drunen geweest.Paard en baas genoten. ... De training kost wat en kost tijd maar het gaat met zoveel rust en geduld, SUPER gewoon EEN AANRADER Lachen


Hoi hoe werkt dat bij hun en hoeveel kost dat? Ik heb ze gemaild maar nog niks gehoord. Ja een mailtje waar ze moeilijk in doen ipv dat mailtje schijven hadden ze me ook gewoon info kunnen geven.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 23:18

Al mijn paarden lopen zelf de trailer in zodat ik daarna de achterbar erachter kan doen.
Juliëtte stond erom bekend dat ze moeilijk te laden was en bij de aankoop gaf ze een mooie demonstratie maar uiteindelijk zat ze er in. Zij reageerde als we naar de klep liepen door omhoog te komen en om te draaien en daabij alles en iedereen om te maaien.
We zijn toen begonnen door onderweg naar de trailer haar halt te laten houden als wij ook stil stonden. Voor de klep halthouden voordat ze zich om kon draaien. Als ze ging staken dan werd ze verplicht achteruit te lopen. En opeens stonden we voor de trailer, deed ze haar neus naar voren en stapte erin. Ik liep dan nog wel mee en iemand anders deed de bar en klep dicht.
We hebben haar niet de trailer in gedwongen, dit was altijd haar vrije keuze maar als het te lang duurde zette waar haar weer gewoon achteruit. Ik had het idee dat zij het leuk vond om iedereen gestresst te maken dus we probeerden gewoon rustig te blijven. Als ze niet terug wilde of niet wilde stilstaan dan kreeg ze wel op haar kop maar niet omdat ze de trailer niet in liep. Na enkele weken meelopen en daarna ook naast andere paarden en aan de andere kant laden loopt ze nu voor me uit erin, ook 's avonds zonder licht. Soms hapert ze even maar als je dan een boos woord zegt gaat ze toch. Het blijft een aapje.
Hoe reageert jouw paard als je wilt gaan laden, loopt ze erlangs, gaat ze staken of dwars voor de klep staan?

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 00:22

Nou ik heb het nog maar 1x gezien toen ze dus naar mij toe moest. Ze wilde er niet in dus ze staakte en ging steigeren en liet zich gewoon tegen de vlakte pleuren. Al moet ik zeggen dat het niet de ideale omstandigheden waren. Ze is in gedrag ook veel rustiger geworden sinds die tijd. Maar ik heb niet zo'n zin om haar met geweld die trailer in te krijgen omdat het MOET. En vaak zijn degene die dan helpen niet zo rustig. MIsschien is jou actie wel iets. Ze heeft er namelijk een handje van op het moment om gewoon als een ezel stil te gaan staan als ze niet verder wil.
Maar ik denk dat haar binnenkort eens ga proberen te laden. Want je zal zoiets toch moeten oefenen. Misschien valt het allemaal wel mee en gedraagt ze zich beter hoewel ik er maar niet vanuit ga.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 00:31

Probeer eerst te kijken of dit pure aanstellerij is, of dat ze echt bang is.

De methodes die ik heb gezien:

1) Longelijn achter de kont van het paard...druk geven tot ze erin stapt...

2) Een longelijn via het halster naar een ring in de trailer naar je hand toe laten lopen terwijl jij buiten staat. Druk geven op het halster, en meteen loslaten als het paard een stap naar voren doet...

3) paard gedurende langere tijd alleen maar in de trailer voeren ( dat lukt alleen als je zelf een trailer hebt)

4) Plat laten spuiten....

5) Methode Parelli...

Aangezien ik een voorstander van de Methode Parelli ben, wil ik je met klem een cursus PNH aanbevelen. Omdat jij je beklag deed dat het zo lang duurt met de methode Parelli, hier een quote van hem: take the time it takes, so it takes less time....

Succes ermee....

Je suis Charlie.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 07:03

Nou, misschien ga ik het dan toch weer proberen! Het lijkt me wel een stunt als je paard op een wedstrijd de trailer inloopt terwijl jij naast de trailer zit!

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:52

ik sluit me volkomen aan bij cassidy! Nu tijd erin stoppen, bespaard op den duur gigantisch veel tijd...En de relatie met je paard wordt er ook super van Knipoog

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:18

fjordson loopt gewoon de trailer in touwtje om ze nek en hij loopt er in

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 23:42

Veel succes in ieder geval en je hebt nu vast ideeën genoeg voor als het niet lukt. Zorg in ieder geval dat je zak vol brokje zit zodat je haar gelijk "vol" kunt stoppen als ze erin loopt. En plan het zo dat je alle tijd hebt en alleen degene erbij hebt die ook rustig blijven en naar je luisteren. Want aan meerdere kapiteinen heb je ook niets. Leg van te voren wel een longeerlijn en een zweepje klaar, zodat je die niet hoeft te zoeken als je denkt dat ze net dat ene zetje nodig heeft. Maar mogelijk dat het met rust en gehoorzaamheid gewoon goed gaat.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

prompter

Berichten: 11031
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 23:49

Guinni schreef:
Nou, misschien ga ik het dan toch weer proberen! Het lijkt me wel een stunt als je paard op een wedstrijd de trailer inloopt terwijl jij naast de trailer zit!


Op Parelli-bijeenkomsten is dit dus geen stunt, iedereen laat zijn paard zelf de trailer inlopen terwijl de eigenaren buiten de trailer blijven staan/zitten, er wordt juist heel verbaasd gekeken als een paard er niet gelijk in loopt - heel relaxt Haha! !

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimmej, Nair75 en 99 bezoekers