ze heeft het gewoon gedaan!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:48

Welja en ik bedoelde dat het dus niet de bedoeling was dat we daar over verdergaan Knipoog

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:47

Nou, lekker dat meisje is blij en trots op haar zus dat die haar rijbewijs gehaald heeft terwijl ze ziek was en jullie beginnen gelijk dat ze het volgende slachtoffer zal worden omdat ze te snel rijdt (lees eens beter: waar ze 120 mag rijdt ze 120 en geen 80 zoals haar moeder) en dat Belgie slechte wegen heeft enz. Wat heeft dat nou voor nut? Frusty

Gefeliciteerd!
En heb je al met haar een stuk gereden?

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:18

nee ik ben nog niet meegeweest.
ja ik ben wel al meegeweest maar toen moest ze nog met een L rijden

Machie

Berichten: 16006
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:18

ik vind t leuk voor haar hoor.
Maar wel stom!!!
Ik ken toch een stelletje mensen, als ik via hun mn rijbewijs moet halen.....

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:56

Mijn vriend is toevallig van de week een stukje met een Belg meegereden in een stad in Duitsland (onbekend terrein dus). Op de terugweg zijn ze maar met iemand anders meegereden. Mijn vriend is niet snel bang, maar in die auto dus wel.

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 20:57

dat ligt aan de chauffeur

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 23:48

Miran schreef:
Mijn vriend is toevallig van de week een stukje met een Belg meegereden in een stad in Duitsland (onbekend terrein dus). Op de terugweg zijn ze maar met iemand anders meegereden. Mijn vriend is niet snel bang, maar in die auto dus wel.


Oké, hier gaan mijn nekharen dus van omhoog staan (maar ook van eerdere reacties hoor). Ongelooflijk toch, wat een veralgemeningen alweer Boos!

Eerst ff zorgen dat we weten waarover we praten:

Er bestaat in België idd de mogelijkheid om te starten vanaf de leeftijd van 16 jaar & 9 maanden. Eerst theorielessen & een theoretisch examen, & dan volgt het praktisch gedeelte: lessen bij een rijschool & minstens 12 maanden oefenen onder begeleiding & met een L (leervergunning). Maw, op deze manier kan je op je 18de je rijbewijs halen.

Als je op zijn minst 17 jaar & 9 maanden oud bent, zijn er ook andere manieren. Ofwel volg je 10u les bij een rijschool & oefen je gedurende minstens 6 maanden met een begeleider & een L, ofwel volg je dubbel zoveel uren, & dan mag je tijdens je stageperiode (minstens 3 maanden) rijden zonder begeleider. & Dan tot slot, idd, kan je er ook voor opteren geen lessen te volgen in een rijschool maar alles te leren van bijv de mams of de paps, & dan rij je minstens 9 maanden met een L.

Deze laatste manier kan toch als democratisch beschouwd worden, omdat je op die manier vrij goedkoop je rijbewijs kan halen? Lessen bij een rijschool zijn nu eenmaal best duur. & Het is zoals Leentje zegt, hoe je het ook doet, het examen is voor iedereen hetzelfde & wordt afgenomen door een examencentrum. Een aantal mensen uit mijn omgeving hebben op die manier geprobeerd om hun rijbewijs te halen, maar meestal loopt dat er op uit dat ze een aantal keer niet slagen & dan toch naar de rijschool moeten. Dat is natuurlijk geen algemene regel, maar dat is zoals ik het dikwijls gezien heb. Dat wijst er idd op dat de mams & de paps (die missch idd ooit hun rijbewijs zomaar zijn kunnen gaan afhalen zijn op het gemeentehuis) niet de beste lesgevers zijn. Volledig mee akkoord. Maar er zijn ook mensen die op die manier wel slagen, & dat is dan ok, want ze zijn door een streng examen geraakt, plus ze zijn geen pakken geld kwijt. Hoe dat meisje in kwestie hier ooit door haar examen geraakt is is me echter een raadsel, want je kan het draaien & keren zoals je wil, als ik 40°C heb ben ik echt niet in staat om auto te rijden & zeker niet om een rijexamen af te leggen. Dus ankiexxx, sta me toe ajb om aan de juistheid van dit verhaal te twijfelen!

Wat de staat van de Belgische wegen betreft, er is natuurlijk altijd verbetering mogelijk. & Ja, er gebeuren hier veel te veel verkeersongevallen, ieder verkeersslachtoffer is er één teveel! Ik merk natuurlijk ook wel dat bijv in Frankrijk de autosnelwegen properder zijn dan in België, maar daar betaal je tol, & is er dus meer geld om die snelwegen te onderhouden. Maar echt, zo rotslecht is het hier in België nu toch ook weer niet gesteld, toch zeker niet met de autosnelwegen? Of ben ik nu zo naïef? :-S Ik moet voor mijn werk wel 's met de wagen naar Nederland, & ik kijk daar altijd ongelooflijk tegenop, omdat ik op voorhand weet dat ik quasi heel mijn avond kwijt ben aan het in Nederland in de file staan op de terugweg. Ga ik daarom schreeuwen dat het Nederlandse wegennet één grote ramp is & gooi ik er ineens bovenop dat alle Nederlanders zo vreselijk gierig & dom zijn?

Cassidy, ik voel mij helemaal geen domme Hollander hoor. Na het lezen van dit topic, zou ik missch zelfs durven zeggen: integendeel! Maar dat is dan ook weer veralgemenen, geef ik toe...

& Waar haal je het idee vandaan dat Belgen nooit bij elkaar thuis komen? Jeetje zeg, & wat heeft dat in hemelsnaam met het topic te maken? Op café zitten is gezellig, & je komt er tenminste nog eens andere mensen tegen & leuke onverwachte gesprekken, maar dat hoeft niet altijd, Belgen spreken ook best wel bij elkaar thuis af.

& Neen, ik ben geboren & getogen in België, maar tuurlijk vind ik corruptie niet normaal. Het gebeurt, idd, maar samen met mij zijn er ongetwijfeld zeer veel Belgen die consistent weigeren daaraan mee te doen.

Afin, beetje zinloze discussie lijkt me...

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 23:52

ankiexxx schreef:
ze rijd helemaal niet zo snel!
ik bedoel gewoon zoals mijn papa het haar geleerd heeft.


Wat ik me nog afvroeg.... schrijf jij hier nu dat jouw zus geen rijlessen bij een rijschool gevolgd heeft? Zonder rijlessen kan je toch écht wel ten vroegste op de leeftijd van 18 jaar & half de eerste keer rij-examen afleggen :-S

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:17

Eilandje"]
[quote="Miran schreef:
Mijn vriend is toevallig van de week een stukje met een Belg meegereden in een stad in Duitsland (onbekend terrein dus). Op de terugweg zijn ze maar met iemand anders meegereden. Mijn vriend is niet snel bang, maar in die auto dus wel.


Oké, hier gaan mijn nekharen dus van omhoog staan (maar ook van eerdere reacties hoor). Ongelooflijk toch, wat een veralgemeningen alweer Boos!

KNIP

Afin, beetje zinloze discussie lijkt me...
[/quote]

Geen veralgemening, gewoon de harde werkelijkheid.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:28

Cassidy"]


Hoeveel mensen zijn er niet van mening dat je van rechts komt als je de oprit van een huis uitrijdt, en daarom voorrang hebt, ook al scheuren ze op een rechte weg met 80km/h aan je voorbij? Ik heb de nodige keren een noodstop moeten maken hoor!
[/quote]

Dit zit nochthans heel duidelijk in het theorie-examen. En zonder theorie-examen kan je nog niet eens beginnen met in praktijk te leren autorijden.
En ik denk dat er genoeg mensen zijn die WEL weten dat als je van een inrit afrijdt, voorrang van rechts niet meetelt...



[quote="Cassidy"]
Niet alleen de jeugd die onder invloed van drank de weg op gaat, maar vooral de wat oudere medeweggebruikers (meestal met hoed, een wat oudere maar nog spiksplinternieuw uitziende wagen en een ouder, bijna onleesbaar nummerbord (het nummerbord hoort in Belgie bij de persoon, dus een oud nummerbord is een teken dat je al erg lang je rijbewijs hebt, dus dat betekend dat je goed kunt rijden Verward) die voor je een weg opduiken en de situatie gewoon niet in kunnen schatten, zijn een gevaar op de weg...Ik kan op redelijk ontspannen manier vanuit Amsterdam richting Belgie vertrekken, maar als ik de grens over ben moet ik zo ontzettend opletten....gewoon niet leuk meer.!
[/quote]

Hier ben ik het dan wel mee eens, maar ik geloof dat er al een tijdje iets op til is i.v.m. ouderen vanaf een bepaalde leeftijd opnieuw een soort rij-examen af te laten leggen. Weet alleen niet hoever het hiermee staat en wat er concreet van te verwachten valt.

[quote="Cassidy schreef:
Ik heb een keertje een auto gekocht in Belgie, en heb 2 maanden lang op mijn nummerbord moeten wachten, omdat ik het volgens de regels wilde doen, en het gewoon heb afgewacht. De garage waar ik de auto had gekocht, zei dat ik de aanvraag aan hun had moeten geven, samen met een biljet van 500 Frank. Dan had ik het met 2 dagen gehad....Lips are sealed Ik wil hier het woord corruptie niet in de mond nemen, maar je zult moeten toegeven dat zoiets niet zou mogen....


2 maanden wachten? Vanwaar moest jouw nummerplaat dan komen?
Ik heb net een tweedehandswagen gekocht, en via de officiele legale weg mijn nummerplaat gehaald en ik had het na 2 dagen.
Volgens mij had je niet de goede autodealer te pakken...

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 20:33

Cassidy schreef:
Kijk, daar komt het minderwaardigheidscomplex van de Belgen naar boven. Wij zijn toch maar "domme Hollanders". Maar laat ik je een ding vertellen: als ik in Nederland vrienden heb, kaartclubjes of koffiekransjes, dan kom ik bij de mensen thuis, en moet geen afspraak maken in een cafe o.i.d.

En jullie kunnen misschien corruptie en zulke zaken normaal zijn gaan vinden (en als ik de witte marsen na de affaire Dutroux zie is dat gewoon bij een heleboel Belgen NIET zo) maar ik vind dat niet...

In Nederland is ook niet alles even rozegeur en maneschijn. Als ik hier een onderzoek moet hebben, ben ik een maand verder, terwijl je in Belgie zo aan de beurt bent....


Wat heeft dat er nu allemaal mee te maken? Vind ik toch maar heel veralgemenend. Want we spreken onder vrienden ook vaak genoeg thuis af en MOETEN niet persé een afspraak maken op café o.i.d.
Het is soms gewoon ook eens gezellig om ergens anders wat af te spreken, eens op café, naar de film, ... Je blijft toch ook niet steeds thuiszitten? Ik veronderstel dat je zelf ook wel eens op café gaat of eens weg met vrienden?

Er wel nog eventjes duidelijk bij zeggen: heb niets tegen Nederland, niets tegen Nederlanders... Maar ik vond het gewoon zo een rare opmerking, kwam net over of wij Belgen komen nooit bij onze vrienden over de vloer om weet-ik-veel welke reden.

En ook nog heel eventjes, ik denk dat er geen enkele Belg (ok, je hebt uitzonderingen, maar die heb je in Nederland evenzeer) corruptie oké vindt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:08

Natalie"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik heb een keertje een auto gekocht in Belgie, en heb 2 maanden lang op mijn nummerbord moeten wachten, omdat ik het volgens de regels wilde doen, en het gewoon heb afgewacht. De garage waar ik de auto had gekocht, zei dat ik de aanvraag aan hun had moeten geven, samen met een biljet van 500 Frank. Dan had ik het met 2 dagen gehad....Lips are sealed Ik wil hier het woord corruptie niet in de mond nemen, maar je zult moeten toegeven dat zoiets niet zou mogen....


2 maanden wachten? Vanwaar moest jouw nummerplaat dan komen?
Ik heb net een tweedehandswagen gekocht, en via de officiele legale weg mijn nummerplaat gehaald en ik had het na 2 dagen.
Volgens mij had je niet de goede autodealer te pakken...
[/quote]

We hebben het niet via de autodealer gedaan, maar het zelf aangevraagd...
Dus we zijn waarschijnlijk onder op de stapel beland....in plaats van er bovenop.
Mar dat mag dan toch niet uitmaken?
En dat bedrag was niet voor de dealer hoor...ik heb bij hen nog steeds mijn Nederlandse auto daar voor nazicht lopen en ben er heel tevreden over....De auto van mijn moeder wordt daar ook nagekeken, en binnenkort gaan we daar voor haar een nieuwe auto kopen...

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:52

Onder op de stapel belanden zou iig niet mogen gebeuren... heb je gelijk in...
En ik bedoelde ook niet, dat de autodealer die 500 ging houden (hij bedoelde ook om aan de dienst waar je je nummerbord haalt (kom even niet op een fatsoenlijke naam) te geven), maar gewoon al dat ie zoiets zei vond ik een beetje raar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:54

Hij zal wel vaker met dat bijltje hebben gehakt? Enfin, ik verzin het niet hoor...

Hij zei alleen dat we het in het vervolg via hem moesten spelen...en dat zegt al genoeg....

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 22:58

Was die 500 niet bedoeld voor de fiscale zegel?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:04

Ik geloof je wel hoor Cassidy...
En Jola, ik denk eigenlijk niet dat hij het geld voor een fiscale zegel bedoelde, dan had hij dat er wel uitdrukkelijker bij verteld denk ik...