Hoeveel dagen drachtig dit jaar?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Hoeveel dagen drachtig dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 21:30

Het valt me op dat veel merries dit jaar op tijd en zelfs vrij vroeg bevallen.
Volgens de meeste onderzoeken is de gemiddelde draagtijd 342 dagen.

Ik ben heel erg benieuwd hoe lang jullie (verzorg)merries dit jaar dragen.

Om te beginnen, Jeddah heeft 336 dagen gedragen, eerste veulen, en ook nog een hengst.
Een vriendin van mij heeft al 4 veulens op de grond, waarvan de langste 335, de kortste 323 dagen was.
Mijn andere merrie Simply was gisteren 321 dagen, en zij begint ook al tekenen van naderende geboorte te tonen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:06

Hmmz ik dacht dat die van mij ook te vroeg zou zijn, maar die is nu toch echt overtijd....

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:26

Zou het niet met het wel erg mooie weer van de afgelopen weken te maken kunnen hebben? Volgens mij staan paarden wat dat betreft veel dichter bij de natuur dan menen (alhoewel die bijvoorbeeld weer vaak rond volle maan bevallen). Dat zie je ook vwb hengstigheid. Sommige merries hebben aan één zonnestraal genoeg ...

PS je kent mijn verhaal: alle tekenen waren er, totdat het weer omsloeg. Toen gingen de billen bij elkaar!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 17:04

Ik denk best dat het met het weer, droge februari, mooie maart te maken kan hebben, daarom ben ik zo nieuwsgierig naar hoeveel dagen alle merries dragen dit jaar!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:23

Mac schreef:
PS je kent mijn verhaal: alle tekenen waren er, totdat het weer omsloeg. Toen gingen de billen bij elkaar!


En de mijne was dan zo krengerig om 25 dagen langer te dragen ... 25 volle dagen van schitterende zon en warm weer, ideaal om te bevallen, maar ze deed haar billen uit elkaar op de eerstvolgende stormachtige nacht vol luguber weer en regen! (en dan legde ze der kont nog uit het schuilhok ook waardoor haar veulen in de storm buiten op de wei werd gedeponeerd ...)

Kreng toch ook *LOL*

PS: dat was vorig jaar

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 18:31

Loolapelooza schreef:
En de mijne was dan zo krengerig om 25 dagen langer te dragen ... 25 volle dagen van schitterende zon en warm weer, ideaal om te bevallen, maar ze deed haar billen uit elkaar op de eerstvolgende stormachtige nacht vol luguber weer en regen! (en dan legde ze der kont nog uit het schuilhok ook waardoor haar veulen in de storm buiten op de wei werd gedeponeerd ...)

LOL ge-wel-dig! Party!! ! Ja, je ZOU ze toch ... Boos! ... Haha! ! Ik zie het al voor me zeg: in weer en wind dat veulen uit de drek te moeten staan vissen. Ik hoop toch dat mijn paard een leukere dag/nacht uitkiest!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:12

ik heb ook al gehoord van sommige dat d eveulens 2 weken te vroeg werden geboren.
Talasha moet officieel nog 4 weken en 6 dagen, maar dat zal ook wel eerder komen hoor.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 09:35

[naam verwijderd] was 336 dagen drachtig.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 14:35

Was dit haar eerste veulen Dees? Zo nee, hoelang heeft ze eerdere veulens gedragen?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:38

Dit weekend gaat de temperatuur weer drastisch omhoog. Ik ben benieuwd of we dan ook weer een stijging in het aantal geboortes gaan zien ...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:44

jeddah schreef:
Was dit haar eerste veulen [naam verwijderd]? Zo nee, hoelang heeft ze eerdere veulens gedragen?


Ja, eerste veulen. Voorlopig ook even de laatste, veulentje fokken is wat lastig te combineren met een kantoorbaan....

Het is trouwens een merrieveulen, die heel erg heeft gewoeld en getrapt in de buik van mams.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:49

Mijn merrie begint ook al een aardig uier te krijgen en ze slaapt enorm veel.... ben benieuwd waaneer ze gaat bevallen (ze is 27 mei uitgerekend, dus ze heeft nog even..)

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:30

kokopelli is officieel 2 mei uitgerekend maar vorige week dachten we al oooo jee maar nu is alles weer rustig. Ze is wel mega dik en haar uier komt ook.

We wachten rustig af maar ik denk niet dat ze de 340 dagen gaat halen

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:51

Genderose veulend altijd ongeveer 1 week voor de datum. Nee, ik zeg het verkeerd. Dat was vorig jaar zo. Maar het jaar ervoor was ze 3 dage over de uitgerekende datum heen.
Nu denk ik dat het veel vroeger geboren kan worden, ze is pas 8 mei uitgerekend, maar is nu al een week helemaal slap in de achterhand.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 09:30

Ik ben heel benieuwd! Het lijkt er zo op dat er veel merries zijn die eerder gaan. Simply zit nu op 328 dagen, banden zijn los, tepels zijn sinds een paar dagen ook gevuld, maar haar uier is verder nog niet echt strak, na beweging zijn ze ook weer kleiner, dus zij zal nog even wachten denk ik.

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:50

Weet iemand of de hengst ook invloed heeft op de draagtijd van de merrie? Onze Paintmerrie dragen tot nu toe altijd 11 maanden en 1 week nu hoorde ik van de hengstenhouder dat dit jaar al 4 merries die door dezelfde hengst gedekt zijn als onze merrie dat ze al na 10 maanden en 2 weken geveulend hebben. Weet iemand hier iets over of is dit toeval en ligt het alleen aan de merrie?

mountain
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: in het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:54

Mijn merrie heeft begin deze week op 323 dagen haar (merrie ) veulen gekregen. Haar eerste veulen, ook een merrietje kreeg ze op ongeveer 320 dagen, en het tweede veulen ( een hengstje ) kreeg ze op 329 dagen.
De veulens waren van 2 verschillende hengsten. Dus volgens mij ligt het aan de merrie zelf.