wat doe je aan schrikreacties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martijn19j
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-01-03

wat doe je aan schrikreacties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 19:46

Het paard van mijn moeder, een KWPN-ruin van 1.85m was toen hij bij ons kwam echt het perfecte paard. Maar nu hij een poosje overdag bij ons in de wei loopt en s'avonds in de stal staat, wordt hij erg schrikkerig.
Hij heeft al 2 halsters kapotgetrokken en schrikt bijvoorbeeld van de klik van het halstertouw, of van andere dingen zoals het hek openen of de stroomdraad opendoen, ook al doen we het heel zachtjes, hij schrikt ervan!! Weet iemand hier een oplossing voor? mijn moeder en ik durven er zo bijna niet meer op te rijden!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:49

Ik denk dat hij wat onzeker is. Als hij in het begin nergens last van had dan heeft het te maken met de manier waarop jullie met hem omgaan. Het is normaler dat een paard in het begin zenuwachtig is en dat het met de tijd beter gaat maar dit is de omgekeerde wereld. Misschien omdat jullie niet zo zelfverzekerd zijn dat hij dat overneemt........Ik denk dat je het beste contact met zijn vorige eigenaren op kan nemen en kijken waar het eventueel verkeerd gaat.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:50

Ziet hij wel goed? En heeft hij geen problemen met zijn oren? Dat kan nl ook schrikreacties veroorzaken.
Verder ben ik het met Gijsenkim eens.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:54

Als het idd zo is dat jullie wat onzeker zijn of twijfelen... niet doen.
Jullie zijn de leider, dat is de bedoeling, en als de leider al twijfeld, wat moet het paard dan?
(ik ken een merrie een jonge Burggraaf die met alle liefde werd verzorgt door iemand, echter hij twijfelde bij het hoeven uitkrabben en de merrie wilde ook nooit haar hoef geven... alleen omdat hij twijfelde! toen ik hem dat vertelde en even voordeed Lachen toen was het ook gewoon goed)
Verder zou ik denken aan verandering van de mate van beweging,
zit hij al in een ritme, is het erg onrustig op stal in verhouding tot waar hij vandaan kwam, ander voer?
En idd vraag het even aan de vorige eigenaar.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:07

Ik sluit me helemaal bij GijsenKim en Orri aan.
Zelf denk ik ook dat het te maken heeft met onzekerheid, of beter gezegd: het gebrek daaraan.

Een paard heeft een duidelijke leider nodig die erg sterk in zijn schoenen staat, eigenlijk iemand die hij blindelings kan vertrouwen.
Als je zelf onzeker bent, neemt je paard dit automatisch over.
Op het moment dat je zelf onzeker of angstig bent, volgt je paard je in dit gedrag, er zal in zijn ogen immers hiervoor een goede reden zijn.
Ook al ben je onzeker, probeer in elk geval te doen alsof je het niet bent.
Dus daadkrachtig zijn en een sterke en consequente leider proberen te zijn !

Het is uiteraard goed bedoeld dat jullie proberen om rekening te houden met zijn angst, maar probeer er niet te ver in te gaan.
Soms is het gewoon beter om hem met z'n angst te confronteren dan om het te ontwijken.

Veel succes, het komt allemaal vast wel goed !

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 00:02

Oscar, doen alsof? Bij een paard? La-me-nie-lache. Een paard heeft feilloos door als je doet alsof, dat is meestal de kern van het probleem.
Je moet echt willen wat je wilt.
De omschrijving doet inderdaad sterk denken aan onzekerheid. Wat is daarvan de oorzaak? Zoek daar het antwoord op en je hebt al de helft van de oplossing. Daarna handeleen zodat deze oorzaak wordt weggenomen. De vorige eigenaar kan hier mogelijk iets inbetekenen, misschien ook niet.

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:37

Jah dat is inderdaad wel een klein minpuntje van paarden..dat ze het feilloos aanvoelen als je onzeker bent...ik heb er zelf ook nogal last van en ik zou eigenlijk ook niet weten wat je er precies aan zou kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:07

Als hij schrik van dagelijkse pietluttigheden negeer dat dan vooral. Hoe meer aandacht je er aan schenkt des te meer zal je hem bevestigen in zijn schrikreactie. Blijf zelf koel dan zal het paard echt steun gaan zoeken bij jou.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132053
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:39

ikke schreef:
Oscar, doen alsof? Bij een paard? La-me-nie-lache. Een paard heeft feilloos door als je doet alsof, dat is meestal de kern van het probleem.
Je moet echt willen wat je wilt.


Daar heb je helemaal gelijk in !
Ik heb het niet helemaal omschreven zoals ik het bedoeld had, als ik het nu teruglees dan staat het er inderdaad nogal knullig Knipoog

Wat ik wel bedoel Knipoog :
Daadkrachtig en consequent zijn, zodat je paard weet dat je een sterke leider bent.
Niet doen alsof, gewoon doen

pmarena

Berichten: 48108
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:15

Ik sluit me ook bij de vorige reacties aan , dit klinkt echt als onzekerheid , dat had Rena ook erg toen ik haar net had.
Idd juist heel luchtig ermee omgaan , daadkrachtig en simpel doen wat je wilt doen , zelf duidelijk laten merken dat er toch echt niks aan de hand is Lachen .
Hele goed opmerking van linda250 , dat hij wellicht niet goed ziet ofzo , dat zou natuurlijk ook nog kunnen Lachen .

Maar eerlijk gezegd , als ik al lees in je openingsberichtje :
Citaat:
Hij heeft al 2 halsters kapotgetrokken en schrikt bijvoorbeeld van de klik van het halstertouw, of van andere dingen zoals het hek openen of de stroomdraad opendoen, ook al doen we het heel zachtjes, hij schrikt ervan!!
dan denk ik al meteen dat het toch echt aan jullie eigen gedrag ligt , je moet dingen juist absoluut niet zachtjes of voorzichtig gaan doen , dan maak je er JUIST iets bijzonders van......

Gewoon simpel , laconiek , leider en vriend zijn van je paard werkt het best. Als iets niet eng is geef dat dan ook heel duidelijk aan en ga er niet bijzonder over doen Lachen
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-04-03 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:18

Ik ga met pmarena mee....niet extreem voorzichtig gaan doen op stal, dat werkt schrikken alleen maar in de hand. Voor de rest, bij alles wat je doet of wat je tegenkomt, het paard het gevoel geven alsof het het normaalste is van de wereld....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:00

Ook ik ga met voorgaande reacties mee.
Gewoon doen alsof er helemaal niets aan de hand is, ook niet als hij schrikt! Zorg dat je zelf precies weet wat je wilt en doe dat ook.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:38

Soms helpt 'doen alsof' jou zelf zo, dat je er zelf in gaat geloven. Op dat moment ben je voor het paard ook geloofwaardig!

Het is een stukje ervaring in de omgang met paarden die je wat doeltreffender en zekerder maakt in je gedrag. Kijk goed naar 'paardenmensen'hoe zij met hun paarden omgaan, en probeer je dat eigen te maken!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:48

Neem jezelf voor dat je 'dat' gaat doen en doe het gewoon.
Standvastig! doe er een langere lijn aan zodat hij achter je kan lopen of schouder aan schouder, maar niet voor je uit.
Ik liep eens de stal in bij een paardje, paardje reageerde beetje schrikkerig, ik wist niet waarom en deed dus ook alsof er niks aan de hand was... hij kalmeerde vrij snel en ik kon hem makkelijk halster omdoen. Toen ik me realiseerde dat ik een plastic zak om mijn pols heen had *LOL* (mijn paard verblikt of verbloost daar niet bij, dus had er niet bij nagedacht)

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:03

Sannuh schreef:
Jah dat is inderdaad wel een klein minpuntje van paarden..dat ze het feilloos aanvoelen als je onzeker bent...ik heb er zelf ook nogal last van en ik zou eigenlijk ook niet weten wat je er precies aan zou kunnen doen.

Als je erg onzeker bent, en je merkt dat dat zijn uitwerking heeft op je paard, dan zou ik beginnen met GEEN dingen doen die je eigenlijk niet durft, alleen maar dingen waarvan je zeker bent dat het lukt en jij de baas bent. Op die manier merk je volgens mij snel dat je meer zelfvertrouwen krijgt, want alles "lukt" immers? Het paard zal dat ook merken dan. Maar dit is allemaal wel makkelijker gezegd dan gedaan hoor! Ik denk trouwens dat de Parelli-methode hier wel bij kan helpen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:48

1.85 meter paard wat schrikt is wel sterk Haha!
Ik wil met de voorgaande reacties meegaan. Het lijkt me trouwens niet raar dat je met zo'n grote je eigen niet helemaal zeker voelt.
Maar schrikreacties opzich moet je heel rustig mee om gaan. Blijf zelf rustig en praat zachtjes en rustig tegen je paard, tenminste dat doe ik altijd Haha!
Soms heb je ook van die grappige geiten die gaan 'zoeken' om te schrikken, dan kan je best een streng zijn, hup meekomen er is helemaal niets aan de hand.
Maar je merkt meestal snel genoeg of ze echt bang zijn of dat ze lopen te mieren denk ik, vooral als je het paard wat langer kent.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:00

Kyra deed dit in het begin ook heel erg (nu nog een beetje..).
Als ze schrok dan deed ik gewoon heel nuchter. Ik heb het gewoon generegeerd en als ze bijv. niet mee wilde lopen dan bleef ik net zolang staan (3 meter verderop) totdat ze wel kwam. Ook in de bak schrikt ze van deuren, spiegels etc... De beste manier is gewoon op je paard goed voorwaarts te rijden en vooral niet laten merken dat je weet dat ze gaat schrikken. Want meestal ga je dan krampachtiger zitten en dat voelt het paard.
Ik raad je gewoon aan om hem te neregeren, en verder gaan waarmee je mee bezig was. Dit heeft bij Kyra heel goed geholpen. En.. als je paard echt iets eng vind dan gewoon zachtjes hem de moed in praten. Succes!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:10

Ik denk dat hij nog even moet wennen aan zijn omgeving.
Laat m anders een paar dagen stil staan en/of wandel met m aan een goed touw.
Wees zelf ook niet bang want dat voelt hij en dat gaat ie op de loop met je.
Laat goed zien wie de baas is!
Veel geluk verder!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:58

Ik ga helemaal mee met de anderen, maar heb nog wel een paar vragen:
- Staat het paard helemaal alleen bij jullie? of zijn er ook andere paarden?
- Hoe stond hij bij zijn vorige eigenaren?

Paarden moeten vaak ook wennen aan een nieuwe omgeving. Stel dat hij bij zijn vorige eigenaren wat paardenvrienden had waar hij ook steun aan had dan mist hij dat nu ook. Hij moet nu dus meer op zichzelf vertrouwen (en nieuwe paardenvrienden zoeken). Hierdoor kan hij vrij onzeker worden. Een mens die dan ook nog eens onzeker is zorgt er dan voor dat hij zich niet snel op zn gemak voelt.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 17:09

Helemaal mee eens met de vorige reacties ik heb zelf een heel dominante merrie van 1.78cm die ik als veulen al had en die ik door de binnenstad van A'dam kan rijden als het moet- maar een heleboel is terug te voeren op je eigen houding en zelfverzekerdheid- onze relatie was al heel goed, maar is nog beter geworden nadat ik een "paardenfluister cursus van 3 dagen had gedaan. Haha! Je schrijft niet hoe lang je hem al hebt of hoe oud ie is, of wat hij precies doet onder het rijden waardoor je er bang van zou worden. Wel wil ik nog even kwijt dat een vriendin van mij een paard had van 8 jaar, dat zich ineens heel schrikachtig ging gedragen, het werd erger en erger, steigeren en bokken kwam daar ook nog bij, terwijl het eerst een paard was waar je een klein kind op kon zetten. Achteraf bleek dat ze aan een oog blind was geworden Boos! . Nu kun je dat ook zien aan het oog, maar toen het begon zeker niet! Sluit dus ook de medische kant uit