Hoe kan ik achter de herkomst van mijn paard komen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 11:48

Ik heb sinds een half jaar een eigen paard. Het paard bereed ik sinds 3 jaar, ik heb haar gekocht van een kennis bij ons op de manege. Hij heeft haar 5 jaar geleden gekocht van de manege-eigenaar, die haar weer van de handelaar had. Nu zit ik dus met een groot probleem. Ze heeft een KWPN-brandmerk op haar bil, maar geen papieren erbij. De handelaar is de persoon van wie ik meer te weten zou kunnen komen, maar die man is inmiddels overleden. Mijn zoektocht houdt daar dus op. Ik heb al enkele keren contact gezocht met KWPN maar die kunnen me niet verder helpen als ik geen naam van de fokker of vader weet. Die weet ik uiteraard niet. Toch wil ik wel graag weten waar ze vandaan komt. Ze is nu ca. 14 jaar oud, dus ze heeft 9 jaar ergens anders gestaan. Iemand moet toch weten waar!? Ik word er gewoon wanhopig van. Ik zou graag eens een dag in het bestand van KWPN kijken om haar misschien te achterhalen, maar daar kan KWPN niet aan beginnen zeggen ze. Ik denk persoonlijk, dat als je een fatsoenlijk opgezet computersysteem hebt, dat het dan niet moeilijk moet zijn om een selectie te maken volgens de criteria waaraan mijn paard voldoet. Dan zou al 90% van de paarden afvallen en zou ik de resterende 10% kunnen doorkijken. Helaas, dat doen ze dus niet. Weet iemand misschien nog een andere manier om me verder te helpen?

HELP !!!!!!!


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 11:55

Je denkt dus dat ze 14 jaar oud is, je weet het niet zeker? Heb je het idee dat ze een andere naam heeft gekregen? Als ze 14 wordt dit jaar , moet de naam met een F beginnen. Klopt dit? Kan je niet vragen of ze bij het KWPN bij deze naam willen kijken? Ze moet in het stamboek staan, anders heeft ze geen brandmerk. Dan kunnen ze bij die naam kijken en kijken of de aftekeningen kloppen met jouw paard en misschien kan je er op die manier achterkomen wie de fokkers zijn en de vader en moeder van je paard?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 12:15

De dierenarts (Dhr. Offreins toevallig) heeft haar geschat op 14 jaar. Ze heeft zeker een andere naam gekregen, bij komst op de manege. Verder zou de naam met een C of D beginnen als ze een originele naam zou hebben, dat heb ik ook al nagevraagd. Ze hebben voor de zekerheid bij Tonko gekeken in het stamboek, maar er voldeed zoals verwacht geen paard aan de kenmerken. Helaas dus.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 12:38

Als haar naam met een C of D begint, zou ze dus 16 of 17 moeten zijn. Als jij zeker weet dat ze 14 wordt, is de letter een F, want aangezien ze bij het stamboek staat ingeschreven, klopt die letter altijd met het jaartal waarin ze is geboren. Maar het is heel moeilijk om er dan achter te komen. Die overleden handelaar heeft geen familie die je eventueel kan helpen?

Het enige wat je nog kunt doen, is oproepjes plaatsen denk ik.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 12:48

Weet je poevallig de naam van de vorige eigenaar?? Misschien kan het KWPN daarop zoeken als hij het paard op zijn naam heeft overgeschreven.

Wat je ook kan doen is inderdaad de aftekeningen laten bekijken. Wat nog een optie is is een bloedonderzoek op afstammeling. Ik heb hier over gehoord hoe het precies werkt weet ik niet. Je kan ook na laten kijken of hij/zij ooit gechipt is dan moeten er ook papieren zijn.

Zegt het inentingsboekje ook niets ??

Succes.

Pris

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 12:55

Bedankt voor jullie reacties. Helaas kom ik er niet verder mee. Ze hebben toen gekeken bij alle paarden van 13, 14, 15, 2n 16 jaar oud. Dus dat werd niks. Het entingsboekje is pas van onze manege, dus dat zegt ook niks. Ik weet niet of de handelaar familie had, ik weet niet eens precies wie die man was. Alleen zijn voornaam is me bekend. Ze is nog nooit gechipt en de vorige eigenaar heeft haar ook niet laten inschrijven. Verdrietig
Dat van dat bloedonderzoek zou ik eens moeten navragen. Ik heb haar ook al met foto bij marktplaats.nl gezet, bij dieren/toebehoren en dan bij paarden. Heel veel mensen hebben op deze pagina gekeken maar ik heb er geen enkele reactie op gehad. Verdrietig

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 13:28

Nou moeilijk hoor!

Veel succes met je zoektocht!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 13:31

je zegt dat hij niet is ingeschreven door de vorige eigenaar maar dat klopt niet hij moet ingeschreven zijn om een brandmerk te krijgen anders krijg je geen brandmerk

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 13:37

Ja maar hij kan natuurlijk bij de fokker zijn gekeurd en toen een brandmerk hebben gekregen. De volgende eigenaar hoeft het paard niet perse op zijn naam hebben geschreven. Dus dat kom je er nog niet achter. Maar ik vind het vreemd hoe papieren zomaar kunnen verdwijnen. Ik ga dan aan iets anders denken namelijk...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 13:42

Ja daar zeg je wat, verdwenen papieren...misschien gebruikt bij een ander paard om die beter te verkopen???
Ik denk dat als je een duidelijke foto van haar hebt en een regio waar je vandaan komt of plaats je daar misschien het beste kunt beginnen??? Bloedonderzoek of DNA test zou kunnen maar is wel heeeeeeeeeel erg uitgebreid als je geen idee hebt wie vader/moeder is.
Succes.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 13:47

Ik denk ook dat zo'n bloedonderzoek ontzettend duur is, zou het niet?

Ik zou inderdaad ook oproepjes plaatjes met een foto erbij.

Ik begrijp heel goed dat je wil weten wie de ouders van je paard zijn, maar aan de andere kant; het is en blijft jouw kanjer. En toen je hem kocht wist je immers ook niet en toen zat je er ook niet mee neem ik aan? Maar goed, ik begrijp het wel. Mijn vriendin heeft ook een KWPN-er zonder papieren maar zij is ook vastgelopen met haar zoektocht en heeft zich er maar bij neer gelegd.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 15:22

Voor Nimber: de vorige eigenaar heeft haar ook gewoon onderhands gekocht op de manege en dit nergens laten registreren. Het brandmerk had ze al toen ze op onze manege kwam. Ze zal zeker in het stamboek staan, maar we weten haar originele naam niet.

Voor Jura: ze is uberhaupt zonder papieren op onze manege gekomen met de handelaar, dus die papieren zijn er bij ons nooit geweest. Mijn vorige eigenaar heeft ze ook nooit gehad, en het is een goede vriend van me, die zou me die niet zomaar achterhouden als hij ze zou hebben.

Voor Orri: ik heb een duidelijke foto op internet gezet zonder resultaat. De regio zegt helemaal niks, dat ik toevallig in zuid-Limburg woon wil niks over haar herkomst zeggen. Ik ken zat handelaren die van mensen uit het noorden des lands paarden kopen, ze kan dus wel uit heel nederland komen. Boos!

Uiteraard houd ik niet minder van haar nu ik helemaal niks van haar achtergrond weet. Maar ik vind het gewoon zonde dat je zoiets niet weet. Het brandmerk zegt toch iets, en je weet er dan niks vanaf... Mijn vriendin Nicole heeft ook een KWPN, zij had er geen papieren bij gekregen bij de koop. Zij wist dus wel de vader van Irano (Legaat) en heeft zodoende kopieen van de papieren kunnen aanvragen bij KWPN. Dat is dus heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 15:41

Wie weet kent iemand van hier Tonko, dus zet hier eens foto van haar neer.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 15:44

Ik kan best begrijpen dat je het leuk vind om de papieren van je paard te bemachtigen of in ieder geval meer van haar achtergrond en verleden te weten te komen.

Misschien moet je ook foto's in diverse bladen plaatsen?

Ik weet wel dat DNA onderzoek bij het KWPN 90 gulden kost, maar dat dat alleen gericht kan gebeuren, dus als je al een vermoeden hebt wie bijv. de vader is. Dat zal in jouw geval dus niet het geval zijn.

Weet je of jouw paard ook iets in de sport gepresteerd heeft? Anders zou je ook via de bonden kunnen informeren of een advertentie in Paard&Sport kunnen plaatsen.

Ik wens je veel succes!

Mieke

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 15:52

Nou wat moeilijk zeg. Ik hoop dat er iemand reageerd op je foto. Maar inderdaad het paard wordt niet minder/beter van papieren maar het is gewoon leuk om het te hebben.

Succes met zoeken.

Gr Pris

Valt me mee trouwens de prijs van het bloed onderzoek fl. 90,00.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 16:16

Hoi Katrien, ja hoe kun je eigenlijk een foto plaatsen? Ik heb een hele CD-rom hier liggen met allemaal leuke foto;s van Tonkie, maar ik weet niet hoe ik ze moet plaatsen. Je moet ze geloof ik op internet hebben staan. Dan moet ik eens een internet pagina maken met de foto;s erop.

Voor Mieke: ik heb inderdaad niet eens een vermoeden wie de vader zou kunnen zijn. Dus dat wordt moeilijk. Ze heeft niks gepresteerd in de sport, anders is ze alles inmiddels weer vergeten! Hahahahah:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:25

Je moet inderdaad eerst de foto's op internet zetten. Ik doe dat via hetnet want daar kan je ze heel gemakkelijk uploaden. Ik heb daar een email account en via dat account kan je ook je wepagina's maken. Die maak ik via frontpage express want dat vind ik de snelste manier. Heb ik in 5 minuten de nieuwe foto's er staan. Is gratis trouwens.
Eigenlijk moet je ook eens een foto maken van hoe je er vanmiddag uitzag }>

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 16:31

Hyper!:):):):):):):):):):):):):)

Ja Katrien, vanmiddag zag ik er charmant uit he, met mijn korte rokje met mijn rubberen laarsjes eronder!!!! Whoehahahahaha, ik moet er zelf mee lachen! Maar ja, ik kom tussen het werk door en ik ga niet met mijn nette schoentjes door de bak en stal lopen. Ik moet zeggen dat ik me ook werkelijk nergens voor schaam hoor op de manege. Ik loop zo gewoon, dat boeit me niet. Liever bleude laarsjes dan vieze schoenen Schijnheilig}:0

R.I.P. allerliefste Tonkie... 1987-2009

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 16:33

*LOL*:)):)):)):)):)):)):)):)):)):)):)):)):)):)):))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:36

ik zie er zelf ook soms zo uit hoor, dus ik ken het, ik doe dan mijn paardrijlaarzen over mijn goede broek/onder rokje aan en dan de wei in. Ziet er ook apart uit Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 16:44

Heel verstandig die laarzen, ik ging tussen de middag Toon in het land zetten en was te beroerd om mijn stalschoen aan te doen.

Blubber, zucht, dom dom.

Was wel ff een tijdje zoet met schoenen schoonboenen op mijn werk...

Mieke

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 17:43

Veel succes, en als je erachter komt laat mij dan weten hoe!!!
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn paard. Hij heeft het brandmerk van het Belgisch Warmbloed Paarden Stamboek, EN ik weet wie zijn vader is. Maar zelfs dan kom je er dus niet uit. Ik weet wie de vorige eigenaar is, diegene heeft hem als jaarling gekocht in Belgie, maar weet niet meer waar.Heb de fokker van de vader nog gebeld, heb bij het stamboek alle mannelijke nakomelingen opgevraagd van de betreffende vader om aftekeningen te vergelijken, maar dan nog....er is geen doorkomen aan. Uiteindelijk is het ook niet heel belangrijk, het is een ruin, je kunt er toch niet mee fokken, maar het zou zo leuk zijn om het allemaal precies te weten!

Groetjes Suzanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, dierenfan, laura22, Lizenlotte, meniekske, sas27, shaddy82, Sjafrane, Tango1979, tienus63 en 136 bezoekers