Wanneer woon je samen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Wanneer woon je samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 10:19

Misschien een rare vraag maar wie weet wanneer je voor de wet samenwoont?
Ik ben nl bezig met het invullen van formulieren voor mijn pensioensregeling. Daarin wordt gevraagd of ik samenwoon. Hier bij de gemeente sta ik geregistreerd als inwonend, maar is dat hetzelfde als samenwonend?
Het huurcontract staat op naam van mijn vriend, dus in principe woon ik dan bij hem in? Of werkt dat niet zo? Wie weet hoe dit zit?

* To Belg, or not to Belg *


Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:17

Ze gaan er inderdaad vanuit hoe lang je bij de gemeente ingeschreven staat op dat adres. Als je ergens niet ingeschreven staat maar je hebtwel een samenlevingovereenkomst is dit ook rechtsgeldig. Sowieso voor een pensioen regeling hoef je dit niet aan te tonen dus is ook niet van belang hoor! (Als je kunt aantonen dat je een jaar post op een bepaald adres ontvangt is dit ook rechtsgeldig) Zo zie je maar... erg veel mogelijkheden!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 16:51

Dank je wel. Ik zal maandag voor de zekerheid nog even bellen met mijn adviseur. Misschien zit ik wel voor niks moeilijk te doen...

* To Belg, or not to Belg *

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:40

Nique schreef:
. Sowieso voor een pensioen regeling hoef je dit niet aan te tonen !


dat is dan denk ik per pensioenfonds verschillend.
Alhoewel, ik ga het nu hebben over partnerpensioen en dat is misschien niet wat hierboven wordt bedoeld.

Ik denk dat je samenwoont inderdaad als je beide op hetzelfde adres ingeschreven staat en volgens mij ben je ook "samenwonend" ook al is het met "een" vriendin snap je. De relatie die je hebt doet denk ik niet ter zake.

Voor aanvragen van partnerpensioen moest ik wel bewijzen dat we beide op hetzelfde adres wonen, dus dmv zo'n verklaring van de gemeente.
maar nu ga ik offtopic volgens mij...


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 10:37

Een verklaring hoef ik niet te overleggen. Maar ik moet wel aangeven of ik alleen woon, samenwoon, gehuwd ben, etc. Vandaar dat ik me afvroeg of "inwonen" ook valt onder samenwonen.
Maar ik denk dat ik er morgen maar even over bel, dan weet ik het zeker. Ik heb al vaker meegemaakt dat de boel vreselijk werd vertraagd door een verkeerde interpretatie van een vraag...

* To Belg, or not to Belg *

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 14:55

Sinds 21 juni 2001 is er een wetswijziging geweest waarbij gehuwden niet meer verplicht zijn tot samenwoning. Mijnsinziens hoef je dan ook niet samen te wonen als stel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, Amazonbot, Athelas, Axxy, Char_elle, CupCakes_, Daninietje, Ilayla, Kiona_H, luxx, ManonGrr, MarliesSam, Miss_Mii21, Noukie123, Pieneappel, Roosch, Sandyislief, Sarah_Elise, StonedRomy, Suliko, vaxie, VinandoW, xSimonee, XxMariellexX, YandexBot en 216 bezoekers