Verkeersmak maken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 17:11

Veerle is nu 2 jaar, voor ze van mij werd is haar niks geleerd. Ze heeft op de wei gelopen met een heleboel schapen en een andere pony.
Ze heeft nu geleerd vast te staan, voetjes geven gaat redelijk, poetsen gaat goed. In de bak gaan we af en toe een beetje los werken, zodat ze beter gaat luisteren. Stappen, draven en halt doet ze eigelijk altijd wel goed.
Ben echt gek op die pony, maar zodra ik er aan denk om met haar de weg op te gaan en verkeersmak te maken moet ik toch wel even slikken. Wanneer ik nu al met haar ga lopen op het erf wil ze er nog al eens van door schieten, bokkend en springend.

Ik weet dat dit een jonge pony is, maar wil graag jullie ervaringen horen.

dinsdag gaat ze overdag de wei weer op, en de week erop gaat ze dag en nacht buiten. (vanaf 21 april zijn we in rockanje en komt ze met allemaal andere pony's buiten te staan, leonie - leetje - is er dan ook en die wil wel met haar haflinger mee om het zo aan veerle te leren)


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:22

Wij hebben het makkelijk wat betreft verkeersmak maken. Wij hebben een weitje dat langs een landweg ligt.

Op deze weg komt wel van alles langs, om het half uur eens een auto, trackers, ligfietsen, kuddes hardfietsers enz.

De jonge paarden lopen halve dagen in deze wei en wennen zo langszaam aan al dat soort dingen. Onze 2 jarigen stoffen de eerste 2 dagen nog bij ieder ding dat langskwam weg, maar zijn nu al een beetje verkeersmak hierdoor. Dat scheelt toch straks als je buiten gaat rijden. Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik het eerst zo doen, kunnen ze vluchten wat ze willen maar zit jij der niet op Haha!

Sux6 ermee!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:22

Is het weiland langs de weg? Zo kan ze ook al wennen aan het verkeer.
Staan er op het erf (stilstaande) autos? Is ze daar al aan gewend? Anders kan je dat ook nog proberen (niet te kort erlangs lopen Knipoog ). Als je een beetje bang bent kan je het ook nog aan een vriendin vragen of ze je wilt helpen? (Dan kan jij een 1000% verkeersmak paard meenemen als goede voorbeeld...)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:45

Ik heb het verkeersmak maken zonder andere paarden gedaan, want hij gaat zich dan teveel op die paarden concentreren ipv mij Haha!

Als ze je vertrouwt zal het vast wel goed gaan, als jij maar het goede voorbeeld geeft.
Dus niet zodra er een auto aan komt "rustiggg rustiggg" en het halstertouw vastpakken, maar gewoon doorlopen(betekent niet dat je niet mag praten Lachen ).
En een hengstenketting is misschien ook handig, mocht ze toch heel erg schrikken dan ben je haar niet meteen kwijt.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:57

Boogiegirl schreef:
En een hengstenketting is misschien ook handig, mocht ze toch heel erg schrikken dan ben je haar niet meteen kwijt.


hihi ech wel dus. Als een paard blind van schrik is helpt geen touwtje meer Haha! Haha! Kan je der nog beter opzitten, dan ga je teminste mee met je paard *LOL* *LOL*

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:01

Dan is Passion een apart geval Verward

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:50

als ik een paard verkeersmak ga maken doe ik gewoon een simpel halster om met een gewoon halstertouw.
als ik dan langs de weg ga lopen heb ik altijd (de eerste keer dat ze langs de gaan) het halstermet een hand vast en met de andere hand het halstertouw.
zo is het voor mij makkelijker om het paard te houden als hij gaat bokken of gaat rennen o.i.d.

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:58

Ik zou ipv een halstertouw een longeerlijn gebruikten. Wel op 'halstertouw-lengte' vasthouden natuurlijk, met rechts, maar met links een paar lussen maken en zorgen dat je de lus van het eind van de lijn ook handig in je linkerhand hebt. Zo kan ze iig niet los raken omdat je veel meer lijn overhebt en dus meer tijd hebt om te reageren of om haar te stoppen. Werkt perfect, zo deden wij het eigenlijk altijd. En als ze het echt eng vindt even laten snuffelen, maar ook weer niet teveel treuzelen, zolang jij doet of er gewoon niks engs is, zal ze ook sneller zoiets hebben van 'okee, zal wel'
Succes!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:33

verkeersmak maken doen wij door op het erf al veel 'enge' dingen te laten langskomen, auto's, trekkers, paraplu in de bak, plastic in de bak...je kunt het zo gek niet bedenken. En dan gewoon of loslaten of met het paard gaan wandelen. Overal naar laten kijken, als het een beetje eng is, helpt goed. Vooral zelf niet laten merken dat het eng zou kunnen zijn. Datzelfde doen we buiten (of onder het zadel of aan het halster). Niet opeens teugeldruk opnemen als je denkt dat er iets engs voor het paard aan komt (of het halstertouw korter nemen). Dan reageren ze nl. op jouw gedrag. Ook een rustig goed verkeersmak paard meenemen, wil wel helpen, maar zorg er dan voor dat het nog niet zo gewende paard niet altijd achteraan loopt. Maar dan eens voor, dan eens naast en dan eens achter.

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:53

ik heb mijn paard ook zelf verkeersmak gemaakt. Hij kende ook nog niks. Ik heb dit gedaan door gewoon met hem achter een ander paard aan te lopen, gewoon over de ewg, en hem overal naar te laten kijken!
Wel was het paard waarmee ik meeliep 100% betrouwbaar op de weg, en nergens bamg voor.

Met baloe ging het heel goed. Hij is 1 keer een beetje geschrokken van een auto die van achteren kwam. Maar verder eigenlijk niks. Behalve vrachtwagens Haha! die vind hij maar niks

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:38

Zo ben ik nu bezig met m'n tinkerhengst.

s'Morgens, hongerig als ie is haal ik 'm uit z'n stal en gaan we aan het touw met gewoon een halster aan grazen aan de kant van de (zeer drukke) weg hier. De honger is op dat moment vrij sterk en het verkeer minder belangrijk. Als ie schrikt stel ik 'm meteen gerust met m'n stem en het werkt. Hij "loopt" nooit verder dan de lengte van m'n leidkoord, wel schrikt hij nogal spectaculair met vier benen tegelijk de lucht in!). Vrachtwagens en tractoren zijn nu nog af en toe eng, maar t'is al stukken beter geworden! Eten is gewoon zo belangrijk dat moment dat ie "meer" kan hebben en meteen ook de les krijgt dat die dingen niet eng zijn ook al razen ze aan 120 per uur achter z'n kont (en da's niet overdreven waar wij wonen op een drievaksbaan!)!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:47

ik ben hier nu ook allemaal mee bezig.We staan aan een zeer drukke 80 km weg waar allerlei verkeer langs komt. Wodan staat ook in het weiland langs de weg.Hij wend erg snel aan trekkers, vrachtwagens, bussen, brommers noem, maar op. Paralu's in de bak vind hij leuke speeltjes en plastic vind hij ook al niet meer eng. Nu wil ik hem alleen nog leren wennen aan plastic op of over hem heen. Er overheen lopen vind hij nog onwennig maar hij doet het wel.
Vanmiddag ga ik waarschijnlijk met de trailer naar het bos en daar met hem lopen. Kijken hoe hij op honden reageert die niet aan paarden gewend zijn.

Wodan en ik onderweg in de M2

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:54

Ik ben met Yorghos vanaf de eerste dag dat ik hem had, de weg op gegaan. In het begin een klein stukje lopen, en dat steeds iets langer. Hij heeft nooit veel om verkeer gegeven, maar zijn weitje lag vrij dicht langs een autoweg en een spoorbaan.
Tractoren vond hij in het begin niet zo leuk, maar dat heeft de boer waar ik stond handig opgelost. Hij heeft de tractor een kwartiertje met draaiende motor in de wei gezet. De nieuwsgierigheid won het al snel van de angst. Nu kijkt hij niet meer op of om, of ze nu van achteren of van voor komen...
Toen het normale verkeer geen problemen opleverden liep ik wat vaker richting het station. Eerst bleef ik op een afstandje kijken, zodat Yorghos ook kon wennen aan het geluid. Elke dag iets dichterbij en toen dat goed ging liet ik hem wachten bij de sporbomen. Ik wist hoelaat de trein langskwam en zorgde dan dat we moesten wachten met het oversteken van de rails. Gek genoeg heeft hij dat nooit eng gevonden.
Later ben ik begonnen met allerlei rare dingen in de wei te leggen. Een wapperend zijn, een felgekleurd stuk plastic, een grote paraplu, etc. Ging prima. Ik kan echt zeggen dat ik nog niks ben tegengekomen op de weg waar Yorghos niet langs gaat of waar hij bang van is...
Ik nam hem trouwens in het begin mee aan zijn halster met longeerlijn. Later aan zijn hoofdstel, nog steeds met longeerlijn.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:03

Ik ben met Tess, samen met Germa gaan lopen.
Eerst rustig door de bak. We hadden haar goed vast want ze had een halstertouw aan iedere kant vast aan haar halster en Germa en ik liepen ieder aan een kant van haar en stelden haar gerust als ze iets niet durfde te passeren. Bijv. plassen en van die grote sierstenen die sommige mensen langs hun graskantje hebben vind ze eng.
We lieten haar dan ook uitgebreid snuffelen en merken dat wij het niet eng vonden en haar geen kwaad deed.
Dan liepen we een stukje van de weg langs en gingen weer terug naar stal.
Daar beloonden we haar uitgebreid met een worteltje en veel geruststellende woorden.
En elke dag liepen we een stukje meer.
Totdat we bij het spoor aankwamen.
Ze was als de dood voor dat ''vreemde ding''.
Totdat ze zelf het besluit nam om er overheen te gaan.
Zo heeft ze ook haar angst voor het spoor en razende auto's overwonnen.
Als er dan een auto aan kwam bleven we rustig stilstaan en spraken Tess lief toe.
Totdat ze het was gewend en zelf door wou lopen.

Ik hoop dat jij en Veerle hier wat aan hebben!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, GoogleAdsense, lanouska en 147 bezoekers