stapmolen is dat nou gezond??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

stapmolen is dat nou gezond??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 12:37

dat vroeg ik me af

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:39

Ja,waarom niet?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:43

als het ongezond was zouden ze wel niet zoveel gebruikt worden ?
in NHB deurne heb je er ook een en ik denk niet dat ie er voor de show staat???

ik kan het mis hebben?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:50

Waarom niet, lichaamsbeweging is altijd goed voor een paard, dit is een mooie manier om hem ongedwongen wat extra beweging te geven en tevens een mooie manier om een extra lange warm-up en cooling down te geven!

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 12:51

ook als er stenen op de grond liggen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:52

stappen op harde ondergrond maakt de pezen sterk zolang je niet te veel erop stapt en het ligt eraan wat voor stenen?

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 12:53

wat is dan niet te lang ?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:55

mijn paard gaat 30 min tot een uurtje per keer in de molen

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 12:56

oke is alle maal handig om te weten vind ik

bedankt

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:02

Mijn paard is herstellende van een peesblessure, waar ze niet eens kreupel van is geweest. Ik ben nu zo ver, dat ze 30 min. mag stappen en 4 minuten mag draven. Ze mag niet gelongeerd, maar ze mag nu wel in de stapmolen, als ze zich daar rustig in houdt. Dus het zal wel minder belastend zijn. Wel zo veel mogelijk op het harde, of in een bak die niet zwaar is. Nu hebben wij geen stapmolen en ik denk ook dat ze er erg druk in zou zijn, dus ik kan het niet doen, maar het mag dus wel.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:07

Lichamelijk is het gezond, maar of het geestelijk ook gezond is? Het lijkt me vreselijk geestdodend voor een paard. Mijn merrie begon altijd ellendig naar me te gillen als ze in de stapmolen stond, dat deed/doet ze echt nergens anders bij, dus het was voor haar niet echt een leuk uitje. Heb haar nooit meer in een stapmolen gezet, maar ik zie ook paarden die er geen bezwaar tegen lijken te hebben.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:21

stapmolen is goe door de pezen, ja. dat sommige paarden geen plezier hebben aan de stapmolen geloof ik goed. als je bij ons een hengst aan zet en der voor een merrie is het altijd leuk Knipoog. en hij maar proberen, ie raakt er toch nooit bij.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:28

Tlove schreef:
stapmolen is goe door de pezen, ja. dat sommige paarden geen plezier hebben aan de stapmolen geloof ik goed. als je bij ons een hengst aan zet en der voor een merrie is het altijd leuk Knipoog. en hij maar proberen, ie raakt er toch nooit bij.


ocherm hahaha Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:02

Baduh vind het wel aardig, maar die heeft voor ie bij mij kwam nog nooit een stapmolen gezien. Toen hij een blessure aan een borstspier had mocht ie er niet in omdat een volte die spier teveel zou belasten, hij mocht alleen rechtuit lopen. Nu met die peesblessure gaat ie er elke dag een kwartiertje in en de rest stap ik aan de hand. Voor de geestelijke gezondheid kan een afgesloten stapmolen slecht zijn, maar die van ons is open, met alleen houten hekken eromheen waardoor hij in de zon kan lopen en zijn hele omgeving kan bekijken. Bevalt me perfect! Maar gebruik 'm niet meer als nodig hoor.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:13

promptertje schreef:
Lichamelijk is het gezond, maar of het geestelijk ook gezond is? Het lijkt me vreselijk geestdodend voor een paard. Mijn merrie begon altijd ellendig naar me te gillen als ze in de stapmolen stond, dat deed/doet ze echt nergens anders bij, dus het was voor haar niet echt een leuk uitje. Heb haar nooit meer in een stapmolen gezet, maar ik zie ook paarden die er geen bezwaar tegen lijken te hebben.


Het is altijd nog veeeeeeel beter dan 24/7 op stal staan!!!!!!!

Stapwerk in de molen is zeer goed voor de conditie en souplesse van je paard. Als ik het geld ervoor had zou ik zeker een stapmolen aanschaffen!!!!!!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:53

[quote="fabienne]
Het is altijd nog veeeeeeel beter dan 24/7 op stal staan!!!!!!!

Stapwerk in de molen is zeer goed voor de conditie en souplesse van je paard. Als ik het geld ervoor had zou ik zeker een stapmolen aanschaffen!!!!!!![/quote]

Maar als je het gebruikt in plaats van is het inderdaad geestdodend en niet echt geweldig. Ik stond vroeger op een manege en daar deden sommige mensen het paard aan de stapmolen in plaats van zelf iets met het paard te doen. Volgens mij is het als 'extra' of om na het rijden een half uur goed uit te stappen niet verkeerd, maar kan het het nooit andere dingen vervangen, ook niet omdat je zelf geen contact met je paard hebt als ie in de molen loopt.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:04

fabienne schreef:
Het is altijd nog veeeeeeel beter dan 24/7 op stal staan!!!!!!!

Stapwerk in de molen is zeer goed voor de conditie en souplesse van je paard. Als ik het geld ervoor had zou ik zeker een stapmolen aanschaffen!!!!!!!


Natuurlijk is het beter dan de hele dag op stal, maar dat hoeven ze bij ons op stal ook niet, ze kunnen altijd naar buiten - 's zomers in het land, 's winters in een paddock. Nogmaals, ik heb paarden zat gezien die er geen problemen mee leken te hebben, maar mijn eigen paard vond het een gruwel, die zal ik het niet meer aandoen Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:31

Het zal best voordelen hebben, maar wat is er mis met 'ouderwets' zelf aan het handje stappen?! Beetje lichaamsbeweging is nog goed voor jezelf ook...

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:40

Tlove schreef:
stapmolen is goe door de pezen, ja. dat sommige paarden geen plezier hebben aan de stapmolen geloof ik goed. als je bij ons een hengst aan zet en der voor een merrie is het altijd leuk Knipoog. en hij maar proberen, ie raakt er toch nooit bij.


Da weet je nooit zeker. Ondanks de stroom kun je opeens 3 paarden in 1 vak hebben. Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 23:06

Ik heb sjaak er nog nooit ingehad (vind het ook niet nodig), maar zolgens mij zou hij de hele boel afbreken.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 04:46

Ik heb zelf geen stapmolen waar ik best van baal, maar Murf heeft een tijd bij iemand anders op stal gestaan en daar kwam hij iedere dag in de stapmolen en nog 2 of 3 andere paarden... Hij vond het best leuk.. En naar mijn mening is het ook zeker hartstikke goed voor paarden!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:49

Samsam schreef:
Waarom niet, lichaamsbeweging is altijd goed voor een paard, dit is een mooie manier om hem ongedwongen wat extra beweging te geven en tevens een mooie manier om een extra lange warm-up en cooling down te geven!


Ik kan een stapmolen nou niet echt ongedwongen noemen geloof ik.
Ik vind het persoonlijk helemaal niks. Misschien hooguit als 1 van mijn pony's een blessure zou hebben en veel zou moeten stappen wat ik ivm werk o.i.d. niet voor elkaar zou krijgen, maar verder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:05

Okkie1 schreef:
als het ongezond was zouden ze wel niet zoveel gebruikt worden ?
in NHB deurne heb je er ook een en ik denk niet dat ie er voor de show staat???

ik kan het mis hebben?


Maar net of Deurne zo vriendelijk is?

Daar staan de paarden ook 24/7 binnen

En als er een evenement is en de oude Wodan staat in de weg, dan brengen we hem toch naar de slacht, ook al is hij niet ziek.
Maar stallingsruimte gaat voor Misselijk
Ook al heeft hij daar zijn hele leven dienst gedaan.

Geweldig Deurne!!
En vroeger eens in de medicijn kast van Tjeerd Veldstra gekeken, voor zijn 4 span? Lips are sealed

Verder ontopic
Ik denk dat een stapmolen idd geestdodend is.
Maar als het andere alternatief 24/7 stal is, dan kunnen ze maar beter bewegen in de stapmolen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:06

Ik vind een stapmolen echt i-de-aal! Ik heb een paar maanden op een stal gestaan waar ze er een hadden en ik gebruikte hem heel veel.
De paarden krijgen toch 'gedoseerde' beweging zonder kans op blessures.
Uitmesten: hup, paard in de molen en ik kon op mijn gemakje uitmesten.
Uitstappen: hup, paard in de molen en intussen ruimde ik altijd mijn spullen op. Paard komt droog uit de molen, deken verwisselen en klaar!
Scheelt een hoop tijd ...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:17

Ik kan me voorstellen dat een stapmolen goed is voor een paard die dit voor een blessure nodig heeft, of anders 24 uur per dag op stal zou staan.
Maar het is in mijn ogen ook behoorlijk geestdodend. Frusty Gaaaap

Ik ken iemand die haar paard dus elke dag in de stapmolen doet, moet zij weten, maar dat paard komt dus nooit in de wei en nooit in aanraking met andere paarden (behalve in de bak of stapmolen).
Dit betekent dat het paard wel andere paarden ziet, maar alleen tijdens training.
Ik zou dat paard zo graag ook sociaal contact met andere paarden gunnen op momenten dat hij niet hoeft te werken. Verdrietig

Dan kun je zeggen dat je (energieke) paard 'gek doet in de wei en zichzelf wat aan doet', ja dat zou ik ook doen de eerste paar keer dat ik in de wei kwam...
Hoort daar niet een 'gewen-periode' bij voor dat beest?
Liever gooi ik een paard (die niet hoeft te stappen o.i.d.) dus toch de wei in, dan maar eerst met wat minder voer en wat minder zware arbeid. Tong uitsteken

Sommige mensen zijn bang dat hun paard in de wei een blessure oplopen en doen het paard liever in de stapmolen, maar ik denk dat de meeste paarden meer gebaat zijn met weidegang, ook vanwege het sociale aspect en de mogelijkheid tot rollen en andere bewegingen.

Daarbij: paarden moeten zich niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk kunnen uiten! Toch? Net als wij mensen.. }>
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Haha!