Veulen inprinten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Veulen inprinten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 13:19

Wij willen ons veulen inprinten, wie heeft daar ervaring mee??

XANTHA


Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:00

in het boek Van Veulen tot Rijpaard van Richard Maxwell en Johanna Sharpels staan hele nuttige dingen, dat boek kan ik je echt aanraden. *LOL*

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:23

Er bestaat ook een boek dat heet geloof ik: Veulen inprinting, hier staan ook veel leuke en nuttige tips in

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:26

Ik had er laatst een stukje over gelezen, daarin stond dat je het binnen 24 uur moest doen want dan neemt het veulen het meeste op ofzo.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:08

Van alleen al de benaming gaan mijn nekharen overeind staan...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:11

Wat houd dit in?

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 16:16

Je moet direkt na de geboorte bepaalde dingen bij het veulen doen (bv op bep. plaatsen aanraken) waardoor hij jou als niet bedreigend persoon ziet. Als je dat vlug na de geboorte doet schijnt de opvoeding e.d. gemakkelijker te gaan. Bedankt voor de boekentips. Het boek van veulen tot rijpaard heb ik al. Enne Sjuimpje, baat het niet dan schaad het niet, toch?

XANTHA

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:19

Daar ben ik dus niet zo zeker van... Scheve mond

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 16:27

Nadat ik het boek, De man die naar paarden luisterd van Monty Roberts, gelezen had ben ik anders over het omgaan met paarden gaan denken. Het lijkt mij gewoon leuk om ons veulen op die manier op te voeden. Zo kan je al veel meer met hem doen op jongere leeftijd.

XANTHA

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:54

Als je beslist om je veulen te gaan imprinten moet je zeker weten wat je doet en hoe lang je het doet. Als je te vroeg stopt kun je namelijk het tegendeel krijgen van wat je probeerd te bereiken...namelijk een paard die onder omstandigeheden niet naar je luistert en over je heen walst....of helemaal geen respect voor je heeft. Het imprinten is in Amerika ontdekt door een Amerikaan Dr. Miller, die ook een boek heeft geschreven. Maar bedenk ook dat paarden in Amerika onder omstandigheden nauwelijks met mensen in aanraking komen, en als ze al uit de kudde worden gehaald wordt er niet altijd even zachtzinnig mee omgegaan. Dus als die een keertje een mens zien, dan gaan ze al op hun rug liggen. Een paard dat in de ontvankelijke periode aan mensen is gewend is dan gewoon veel makkelijker te hanteren...

Bovendien heb je bij het imprinten ook nog te maken met een merrie die onder omstandigheden erg beschermed kan optreden. Als de merrie erg agressief reageerd, laat de band tussen die twee groeien en laat ze aan elkaar wennen, en val niet meteen als een levend oordeel over het veulen heen omdat je moet en zult imprinten. Denk altijd aan je eigen veiligheid...
Imprinting kan ook gedaan worden op een latere leeftijd, zelfs met een paar weken...

Kwestie is gewoon dat je een paard blootsteld aan allerlei prikkels tot hij niet meer op die prikkels reageerd. En mocht hij er wel op reageren, kun je je lichaamsgewicht in de strijd gooien om hem tegen te houden. En dat is nu eenmaal makkelijker kort na de geboorte...

Ik heb mijn merrieveulen van vorig jaar geimprint, met het gevolg dat ik een makkelijk veulen heb. Ik had ook een heel makkelijke merrie, en mijn imprinting heeft niet aan hun band verstoord. Ze staat nu op een stal met andere veulens die ook vaak in handen zijn, en ik zie geen verschil....

Het boek: de man die naar paarden luistert, en ook de methode Monty Roberts heeft niets met veulenopvoeding te maken. Het is goed dat hij je een beetje laat nadenken over hoe paarden denken, maar dat doen er meer. Lees een boek van Pat Parelli, of kijk naar een sessie van Emiel Voest...maar ga geen methode van conditioneren (wat de methode Miller is) verwarren met natuurlijk paardengedrag...

Je suis Charlie.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:13

Cassidy schreef:
Bovendien heb je bij het imprinten ook nog te maken met een merrie die onder omstandigheden erg beschermed kan optreden. Als de merrie erg agressief reageerd, laat de band tussen die twee groeien en laat ze aan elkaar wennen, en val niet meteen als een levend oordeel over het veulen heen omdat je moet en zult imprinten.
Denk altijd aan je eigen veiligheid...
Imprinting kan ook gedaan worden op een latere leeftijd, zelfs met een paar weken...



En aan de moeder en pasgeboren kind

Ik zou het in ieder geval haten als ik net was bevallen en ze zaten al meteen aan MIJN kind te frunikken op zo een manier.

Ik vind het persoonlijk dus onzin om je meteen tussen beide te gooien als moeder en kind elkaar nog zijn aan het "ontdekken" na een bevalling. Dan hoor je ze met rust te laten en je niet meteen als moederfiguur of whatever op te stellen tegenover die kleine en de merrie.

Bij mij heeft het 3 maanden geduurd eer mijn veulen aan gaf dat ik ze mocht aan raken. 3 MAAND!!! Ik heb er echter wel een supermakkelijk flodderig ding aan overgehouden. Haar nieuwe eigenaar is enorm blij met haar , zo aahankelijk en mensgericht.
Ondanks dat ze 3 maanden oud was toen ik haar voor het eerst een aai kon geven ... (onvoorstelbaar hé Haha! , en het is echt gebeurd)

Maar das mijn visie en die dring ik alles behalve aan je op Haha! ik vind het enkel belangrijk om andere ervaringen ook te weten vooraleer je een keuze kunt maken die je het beste lijkt.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:19

Ik ben er ook een tegenstander van, en ga geheel met Sjuimpje mee. Persoonlijk zou ik het nooit doen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 20:30

Ik heb deze vraag ook gesteld omdat ik er meer van wil weten. Ik ga me er eerst nog wat meer in verdiepen maar ik denk dat we het toch (op de juiste manier) gaan aanpakken, zoals wij dat willen. En natuurlijk houd ik daarbij rekening met Jolynn!!!!

XANTHA


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:41

Wat links voor je:

Dit is het boek van Dr. Robert Miller. Als je de engelse taal machtig bent kun je hier heel veel mee...Sommige dingen vind ik overdreven...

http://www.neosoft.com/~iaep/pages/libr ... frmvd.html

En wat discussies over de voors en de tegens:

http://hometown.aol.com/equinedriven/imprinting.html

http://www.eoni.com/~mishamez/imprint.htm

http://www.jimar.net/imprint.htm

http://www.angelfire.com/ne/foxtrot/newbornfoal.html

http://www.ruralheritage.com/horse_padd ... mprint.htm

http://www.cornerstonefriesians.com/imprint.htm

Ik hoop voor je dat je bij de geboorte aanwezig bent want dat is zo'n ontzettend mooie belevenis....
Maar hou er ook rekening mee dat de merrie je zo maar kan verassen, en dat het er op een ochtend gewoon naast staat. Dan ben je misschien al over de twee uur heen....

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furbie11, GrapeshotBot, Kimmej, Lithya, Taartje en 38 bezoekers