Teren jullie de hoeven wel eens in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Teren jullie de hoeven wel eens in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 20:11

Hoi,
vroeger teerde ik regelmatig de onderkant van de hoeven in.
Tegenwoordig doe ik het eigenlijk nooit meer.
Jullie wel?

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."



Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:15

Je moet alleen de hoeven in teren als dat nodig is. Bijvoorbeeld als de hoeven te week zijn.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:24

Als ik vermoed dat Dikke een beetje rotstraal gaat krijgen, teer ik ze wel eens, maar dat is dus niet echt vaak Knipoog ! (1 á 2 keer per jaar ofzo)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:25

Ik smeer nooit iets op Gam's hoeven, is niet nodig zeggen de geleerde hoefsmeden.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

boemel

Berichten: 8266
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:28

Doe ik nooit en heb ik ook nooit gedaan. Ik krab elke dag de hoeven uit en zorg ervoor dat mijn paard niet te nat staat. 1x per week maak ik de hoeven schoon met water en vet ze goed in. (in de zomer vet ik vaker in).
Heb nog nooit een paard met rotstraal gehad.

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:30

JA ik had eerst dat de straal helemaal beschadidg was toen heb ik het ook een tijd in geteerd

Als je een keus moet maken en je doet het niet, is dat op zich een keus Lachen

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:01

ik deed het vroeger wel altijd maar dat was voordat ik ergens gelezen had dat het eigenlijk helemaal niet goed is.
dat het de zool verstikt en dat het vuil eronder blijft zitten ofzoiets.
toen ben ik er maar mee gestopt

Thundering hooves, blood in the nostrils, sweat in the face. Remember wherever you are,
you carry the blood of Man o' War.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:11

Af en toe doe ik het. Als de hoeven te zacht zijn. Dan maak ik ze helemaal schoon, laat desnoods de straal wat bijsnijden en als ze droog zijn gemaakt de teer erop. Maar ik doe het zo min mogelijk.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:15

Nee nooit, ik heb het ook niet eens.
Mijn hoefsmid heeft het ook afgeraden om dat spul te gebruiken.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:22

Op onze vorige stal wel. En niet alleen teren, ook andere middeltjes. Magic had hele zachte hoeven, door een veel te natte stal.

Bij de stal waar we nu staan is haar stal droog en hoeven wij ook niet te teren. Gelukkig.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:22

boemel schreef:
Doe ik nooit en heb ik ook nooit gedaan. Ik krab elke dag de hoeven uit en zorg ervoor dat mijn paard niet te nat staat. 1x per week maak ik de hoeven schoon met water en vet ze goed in. (in de zomer vet ik vaker in).
Heb nog nooit een paard met rotstraal gehad.


Helaas heeft het er niet altijd wat mee te maken of je paard wel of niet nat staat Verdrietig ! Dikke is er gewoon wat gevoeliger voor als bijv. het paard van mijn vriendin Scheve mond ! Die staat er precies hetzelfde bij als die van mij, maar heeft hier echt nog nooit last van gehad!
Als het om vieze boxen of natte paddocks gaat, ben ik een enorme zeikerd!! Mijn paard staat echt altijd in een schone box (hij staat er alleen ´s nachts in en word iedere dag gemest --> drollen én natte plekken eruit!!) , de paddock wordt iedere dag schoongemaakt en als het buiten erg nat is, zorgen we er altijd voor dat ze droog kunnen staan (al moeten we ze daarvoor in de -altijd droge- bak zetten Knipoog !)
Vetten doe ik weer heel weinig; alleen in de zomer, als het erg droog is! Ik sproei daarvoor de hoeven dan minstens 10 min. zodat ze echt goed vochtig zijn; pas dan vet ik de hoef in, zodat de vochtigheid ook werkelijk in de hoef kan blijven!
Voordat je gaat teren, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat de hoefzool schoon is! (dus eerst goed uitkrabben en indien nodig met water het laatste vuil weghalen!) Als ik dus denk dat ´ie rotstraal krijgt, teer ik ook alleen de straal, nooit de hele zool !!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:33

Ik heb het niet eens, dus nee ik teer nooit Knipoog
Vetten trouwens ook niet. Ik zou er alleen aan beginnen op aanraden van de hoefsmid, zolang die niet zegt dat ik dat moet gaan doen, doe ik niets op de hoefjes Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:35

Ja ik wel, standaard 1x in de week de scheuren in haar hoeven teren. Moest van de smid. Zie nog weinig verandering, maar blijf het toch maar braaf doen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:12

Ik doe het denk ik 1x per jaar ofzo bij mijn oude merrietje.. als ik merk dat de hoeven een beetje zacht zijn, als ze een beetje gevoelig is.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:19

Cody schreef:
Ja ik wel, standaard 1x in de week de scheuren in haar hoeven teren. Moest van de smid. Zie nog weinig verandering, maar blijf het toch maar braaf doen.


Ppfff Amu heeft ook van die enorme scheuren in z'n hoeven, ik heb een halfjaar geteerd omdat er gezegd werd dat ze er zo weleens uit konden groeien (de DA wist niet zeker of het zou gaan helpen, want ze waren en zijn echt enorm)dat heeft niet geholpen.
Nu moet ik de scheuren twee keer in de week alleen licht teren om het schoon te houden (dit van de HS,anders komt er schimmel in).

Dus eigenlijk WIL ik niet teren, maar anders blijft het niet schoon.

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:34

Ik doe het nooit.
Volgens mij is het ook niet nodig,want de hoeven van mijn paarden zien er nog heel goed uit!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:37

Als de hoeven van je paard er goed uitzien, zou ik het echt niet doen hoor!! (meestal raad je HS het je wel aan, als hij tijdens het bekappen/smeden ziet, dat het nodig is Knipoog !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 05:58

Ik doe het eigenlijk ook nooit Haha!..
Is ook niet nodig Lachen...
Vetten doe ik alleen zomers heel soms

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 08:14

Mij eerste paard had lichte hoeven en vrij lichte stralen. Die waren veel sneller week dan die van Marlou nu. Dus Crocus teerde ik veel vaker dan Marlou nu. Maar in de tijd van Crocus waren er niet echt alternatieven, dus was dat de enige mogelijkheid. Meestal deed ik het in elk geval als de hoefsmid net geweest was en al het overtollige weggesneden was, dan bleef het bij Crocus wel een tijd goed.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:00

Ik teer en vet ze alleen maar als dat echt nodig is! onze hoefsmid zegt dat al die smeersels helemaal niet goed voor de hoef zijn! Maar ik gebruik de teer alleen als ze echt te weke hoeven hebben (dus alleen s'winters zo af en toe) en ik vet ze alleen in als ze veel te droog zijn (maar heel soms want dat vindt onze hoefsmid al helemaal niet goed!) maar ik vind het gewoon fijner als ze niet helemaal afbrokkelen.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:09

xxappiexx schreef:
onze hoefsmid zegt dat al die smeersels helemaal niet goed voor de hoef zijn!

Ik heb ook eens gelezen dat het helemaal niet goed is om de hoeven vaak in te vetten, want dan blijft er vuil onder hangen en dat kan weer gaan ontsteken. Ik doe dus eigenlijk af en toe alleen de buitenkant van de hoef, maar van onder doe ik het eigenlijk nooit.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:19

Mijn vorige verzorgpaard had heel snel zachte stralen (tegen rotstraal aan) en de HS raadde idd af om te teren. Hij raadde mij toen aan blauw tinctuur te gebruiken (bacterie-dodend en maakt de stralen ook weer hard). Omdat teer idd de bacterien en vuil insluit en bl. tinctuur niet. Het werkte super alleen is het wel #*#^-spul om te gebruiken, alles is paars/blauw (handschoenen!).

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:25

Citaat:
onze hoefsmid zegt dat al die smeersels helemaal niet goed voor de hoef zijn!


dat zegt mijn smid ook.

Ik probeer nu regelmatig even naar de zee te gaan met Felix, dat is echt super voor allee voet /mok aandoeningen.

Maar ja niet iedereen woont aan zee.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:35

ik teer wel regelmatig, dit ook omdat de hoeven vaak zacht zijn door de natte bak in de winter. ik maak wel de hoeven eerst schoon en dan pas teren. en als ik zomers in de zee ben geweest spuit ik de hoeven daana goed af (zodat al het zout eruit is) en dan teer en vet ik ze
me pony heeft tot nu toe altijd goede hoeven gehad.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:53

ik teer de hoeven als ze zijn bekapt en doe ze op zondag altijd met hoevenvet (buitenkant)en verder voor als ze op de foto gaat of iets dan smeer ik ze in met hoevenvet,maar teren doe ik alleen als ze zijn bekapt,ze staan altijd op het land behalve de winter dus t kan erg nat worden!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HappyFlow, Leliesan en 37 bezoekers