hoeveel voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 17:06

hoeveel en wat voeren jullie je paard per dag? Ik heb het idee dat de mijne te weinig krijgt.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:59

Wat voor arbeid moet hij verrichten en hoeveel/wat voor voer krijgt hij nu ?

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 18:20

Ik rij haar 4 keer in de week een uur en 1 keer in de week een half uur longeren. Nu krijgt ze 2 keer per dag 1 plakje hooi, 1 volle schep onderhoudsbrok en 3 scheppen pulp. Ze is ongeveer 1.68 m. Maar ze is niet echt dik

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:25

Laine krijgt nu als het goed is half ,1/4 ,half Haha!.
En meestal nog een halfje slobber of muslie extra en dun is ze zeker niet Schijnheilig

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 18:49

ik snap er niks van. De mijne is best slank, van mij mag ze wel wat forser. En vergeleken met die van jou krijgt ze best veel

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:39

Mijne krijgt ongeveer evenveel beweging als die van jou en die krijgt 2 kilo bix en 3 grote plakken kuil per dag, en als extra nog wat slobber en een bak wortels. Als ie overdag t land op gaat krijgt ie 1 plak kuil minder. Ik weet niet echt wat voor voedingswaarde pulp heeft en of je paardje op t land staat maar ik zou zeggen dat je dr wel wat meer eten mag geven hoor, zeker als ze niet op t land staat!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:46

2 keer per dag 1 plakje hooi is wel erg weinig.
Dus ik zou veel meer hooi geven

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:48

Die van mij krijgt 4 kilo biks per dag, 2 appels en 3 kleine beetjes kuil. Ze krijgt ook veel beweging en we trainen ook vrij veel (dressuur, conditie, springen) Ze is niet dik, lekker fris, heeft mooie spieren en glanst mooi.

Als je een wat forser paard wil kun je denk ik beter wat meer dressuurmatige training doen, daar krijgen ze meestal mooie spieren van, en het dieet rustig aan wat opvoeren.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:17

Er is een (erg globale) manier om uit te rekenen wat een paard ongeveer nodig heeft bij lichte arbeid (zeg maar een uurtje per dag):
0,5 kg. goede onderhoudsbrok per 100kg. lichaamsgewicht (bij mij Equiral stud).
1 tot 1,5 kg. hooi of kuil per 100 kg. lichaamsgewicht (afhankelijk van de kwaliteit van het hooi).
Ik heb dit een keer doorgekregen van iemand van Equiral en hanteer het als basis. Als je paard veel meer of zwaarder traint, klopt het natuurlijk niet meer. Het is ook een richtlijn - sommige paarden geef ik uiteindelijk toch wat meer, anderen wat minder. Voor een gemiddelde KWPN-er komt het ongeveer neer op 3 kg. brok per dag en ongeveer 6-9 kg. hooi of kuil.
Ze gaan er wel van uit dat je het voer verspreid over de dag geeft, want als je alles in bijvoorbeeld twee keer geeft verslechtert dat de opname.

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 20:32

ik heb mijn paard nu op een manege staan en daar krijgt ze 's morgens en 's avonds eten. Ik probeer haar overdag zoveel mogelijk op de wei te zetten. En ik geef haar als ik zelf 's avonds de paarden voer haar wat meer te geven, omdat ik het zileig vind. Eigenlijk zou ik moeten zeggen dat ze haar meer voer moeten geven, maar hun zeggen dat ze daar gek van word en dat ze dan te veel eiwitten binnen krijgt.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:34

Mijn 4 jarige kwpn 1.67m wordt 4 X per week gereden, 1 keer gelongeerd en krijgt 4 kilo (biks/haver) per dag, en twee keer kuil dit allen in 6 X voeren per dag

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:38

Die van mij -Westfaler van 1.74 m en behoorlijk zwaar in training, loopt nu 6 x in de week - staat ook op 4 kilo Havens Draversbrok per dag plus een behoorlijke berg kuil.
Ik vind 1 kg niet bepaald veel voor een paard van 1.68 m.

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 20:55

1kg per keer hè. Dat is 2 kg per dag

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:56

Mijn pony van 1.45-1.50m stond op 1 kilo per dag. Maar is al opgevoerd (dit omdat hij bloedarmoede heeft/had) naar 2kg. Hij loopt 7 dagen per week. Vooral dressuurtraining. Kreeg wel 3-4 plakken hooi per dag, nu 1, maar staat de hele dag in het land.
Ik zou meer hooi en ook meer brok voeren. Maar vooral hooi.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:58

2 kg vind ik nog niet echt veel. Weet je overigens wat er gevoerd wordt, want er zit nog al wat verschil tussen een basis en een sportbrok.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:59

Sher, quarter van 3, krijgt 3 keer per dag 3/4 biks (sportbrok) en 1 keer per dag 1 tot 1,5 plak hooi.
Daarvoor moet ze 4 keer per week een half uurtje licht werken.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 21:37

Ik vind dat ook wel erg karig klinken of eet je paard ook nog gras?
Mijn paard eet 's morgens 2 plakken hooi en 's avonds 2 plakken. Aan brokken krijgt ze nu heel weinig (boxrust) maar op de vorige stal kreeg ze 1.5 kg sportbrok per dag. Ze kreeg daar het minst van de hele stal, want de meeste paarden kregen tussen de 2.5 en 4.0 kg sportbrok per dag.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:01

Kijk ook even hier Lachen :

[VMR] voer?

Ik voer mijn paard naar gelang hij gewerkt heeft !! Als hij niets doet, krijgt hij echt heel weinig (nog geen kilo müsli p.d.) ten eerste wordt hij er vet van en ten tweede krijgt ´ie de kolder in z´n kop }> !
Als ´ie wel wat doet, schroef ik de hoeveelheid voer ook op !!
Wel krijgt hij bergen hooi per dag (´s ochtend 2 plakken, ´s middags 2 plakken en ´s avonds 3 plakken) en hij krijgt er ´s ochtends en ´s avonds ook nog eens een plak stro bij! (Omdat het moeilijker te kauwen is, zijn ze er langer mee bezig, moeten dus meer speeksel produceren, wat weer goed voor de vertering is Lachen ! Bovendien hebben ze langer wat "te doen" !)

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:05

Mijne word elke dag bereden en krijgt 4 kilo biks/musli en een schepje haver...

ook krijgen ze 3x per dag hooi!

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:10

Mijne krijgt 4 handjes mix/bix/muesli (vanalles door elkaar - voro sobere paarden). Daarnaast krijgt ze nu elke dag 3 handen zemelen, een appeltje en wortelen. En natuurlijk de hele dag (arm) hooi, en sochtens en savonds kuilgras/ rijker hooi of restjes van de koeien.
En ook krijgen ze gedroogd brood.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 23:44

Ik heb een arabiertje van 1.54m die krijgt 4 handjes brok en naar behoefte arm hooi en ze gaat 3 a 4 uur per dag de wei in, maar daar staat niks meer te eten.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 01:10

Het lijkt mij erg weinig om eerlijk te zijn, mijn D-pony's krijgen dezelfde hoeveelheid brok (inderdaad DE Gwenn en zoon) maar meer hooi. Tinker en twee pony's eten samen een flinke baal hooi per dag op.

Maar als jij wilt dat ze meer voer krijgt dan mag dat toch eigenlijk geen probleem zijn? Het is en blijft jouw eigen paard en daar heb jezelf de verantwoordelijkheid over. Als dit de maximale hoeveelheid is die in de stalprijs zit inbegrepen moeten ze je wel de mogelijkheid geven om tegen bijbetaling meer te voeren.
Gezien het feit dat ze nierproblemen heeft gehad (toch?) zou ik wel oppassen met heel veel brok maar hooi mag ze zeker meer hebben.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 06:51

griffie schreef:
ik snap er niks van. De mijne is best slank, van mij mag ze wel wat forser. En vergeleken met die van jou krijgt ze best veel

Komt ook omdat ze geen zwaar werk vericht
Alleen aan de longen en soms met elastiek..ofzo 20/30 minuten of losgooiten of alle 2 Haha! .
En ik denk dat die van jouw wel meer doet en laine is/was al dik *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:30

Mijn paarden krijgen s´morgens:
Händell 0,5 kg brok (1.70, ruin)
Ilindra 0,75 kg brok (1.68, merrie)
Lisa 1,25 kg brok (1.65, drachtige merrie)
daarna gaan ze de hele dag het land in.

s´avond als ze binnen komen krijgen krijgen ze weer de zelfde hoeveelheid brok en een plak hooi.
Om 22:00 krijgen ze nog een plak hooi.
Daarnaast krijgen ze vaak nog wortelen, bieten of appels.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:04

Wat voor ras is het? Hoe groot is ze? Een pony van 1 mtr krijgt natuurlijk heel ander voer dan een paard van 1.70. En per ras/paard verschilt het ook hoe snel ze verteren en hoe ze hun energie verbruiken.

Patent, arabisch volbloed, 1,56m, hengst, 8 jaar krijgt 2x per dag 1,5 kg extra energie rijk voer (Pavo 1000, nu heet het anders), daarnaast krijgt hij een klein plakje hooi (hij eet het toch niet echt op, veel te druk), een halfje haver en een halfje of 3/4 musli. Meestal krijgen ze ook nog wortels en appels, voor hem zorgen we altijd dat hij het meeste krijgt, want hij is vel over been, super actief en idd: hengst

Voltrack, arabisch volbloed, ruin, 1.65 mtr krijgt 2x per dag 1 kg bix vermengd met Fiber P, plak hooi, halfje musli en een klein halfje haver. Verder zelfde dieet als Patent.

Voltrack en Patent krijgen dezelfde training (3x per week naar het bos, waarvan 1x iig flink zwaar, verder dressuren springen en dat soort 'lol', af en toe eens longeren etc)

Dan hebben we nog Jopie, KWPNer, 11 jaar, 1.69m. Die krijgt 1 kg bix met Fiber P vermengd, plak hooi, musli en beetje haver voor de smaak per voerbeurt. Hij wordt in principe elke dag gereden, dressuur. Hij is ronduit dik, maar als ik hem minder ga voeren breekt hij de boel af en ontwikkelt hij een enorme voedernijd (hij vreet z'n bak binnen 3 happen leeg en staat daarna dus verlekkerd naar de anderen te kijken). Bovendien kan hij de energie wel gebruiken omdat hij zich soms gigantisch kan opwinden en in het voorjaar graskoliekjes krijgt e.d. Hij kwakkelt altijd maar wat aan, dus bij hem heb ik liever een beetje reserves.

Tussen de middag krijgen Joop en Voltrack (ook een beetje een papzak) 2 broden en Patent krijgt er 3. Joop en Vol zijn trouwens beiden ruin.

Het verschilt zo ontzettend per paard. De kleinste van het stel kunnen we niet genoeg voeren (als we hem 3 kg per voerbeurt zouden geven blijft hij net zo dun), de grootste krijgt absoluut niet meer want die zet uit als een gek. Voltrack heeft een beetje een dikkig buikje, heel schattig en dat gaat er meestal niet af als de training opgevoerd wordt. De trainingen voor de arabieren zijn loeizwaar, dus willen we ze graag wat extra's geven, vandaar dat we Patent nu op Pavo 1000 hebben staan omdat het anders niet bij te voeren is. Bevalt dit, dan gaan we hem standaard erop zetten en dan mogen de anderen het bij gewone brok houden. Na een zware training of wedstrijd krijgen ze trouwens allemaal wel een halfje erbij.
De anderen krijgen Draversbrok van Havens. Dat zit een stuk lager in energiegehalte. De musli is musli zonder haver van Hippostar/Havens (ligt eraan welke ze hebben liggen Tong uitsteken ). Voltrack is niet zo'n opgewonden standje als Patent, dus die verbrandt het ook niet zoheel snel. Patent kun je echt 20 keer kilos voer per dag voeren, maar die blijft dun en z'n ribben blijf je zien (m.n. als hij beweegt, als hij stilstaat valt het wel mee gelukkig). ze glimmen alledrie als gekken, zijn vrolijk en uiterst gezond, dus daar doen we het dan maar mee. Een schraal paard is niet zo heel erg, als de gezondheid verder niets te wensen over laat is het allemaal echt prima.