Hoefzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 17:27

Gisteravond haalde ik mn pony uit stal, hij was stokkreupel. Dus ff een paar stalgenoten erbij gehaald die nogal veel verstand hebben van medische zaken. Zij adviseerden mij de da te bellen, wat ik uiteraard gelijk deed. Hun vermoeden werd bevestigd, het was een hoefzweer. Nou was ie gisterochtend dus knettergek,
Mijn vraag is: Hoe komt ie eraan en hoe kan het zo plotseling optreden?
Ben vergeten te vragen of ie zn stal uit mag.
Volgens mn stalgenoten magdit niet,wat denken jullie?

Morgen komt iig de hoefsmid, hij gaat hem verder uitsnijden en zn ijzer er weer onderslaan.

Alvast bedankt!!

Caar

Berichten: 160
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Benthutte(aan de rand van zoetermeer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:37

Een hoefzweer kan ontstaan doordat er een "vreemd voorwerpje" in de hoef van het paard terecht is gekomen. Denk bijvoorbeeld aan een heel klein steentje, een doorn, splinter of iets dergelijks. Hierdoor ontstaat er een ontsteking in de hoef(geloof om het vreemde voorwerp eruit te werken). Door de ontsteking voelt de hoef vaak warm aan.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:38

Mijn paard is al 2 weken kreupel door een hoefzweer! Zij heeft de hele tijd gewoon in de wei gelopen. Het enige speciale dat ik heb moeten doen is goed ontsmetten met Isobetadine.
Ik heb de zweer ineens laten open- en wegsnijden door de smid en hij zei dat het gewoonlijk heel onduidelijk is waar paarden die zweren vandaan halen en dat een paard er al veel langer mee kan rondlopen voor het begint te kreupelen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:22

Andrew heeft een keer een hoefzweer gehad zonder dat ik het wist. Die brak naar buiten bij de kroonrand (wel ooit een wondje gezien op de kroonrand maar dacht dat het door iets anders kwam)... In Emmeloord zei de smid tegen mij dat hij een hoefzweer had gehad en vroeg of hij nooit kreupel was geweest: niet echt dus... Hoogstens wat kort een paar dagen...

Een paard van een kennis van mij had om de haverklap hoefzweren en was er echt stokkreupel op... Die zijn opengensneden en behandeld met schoonhouden en daarna inspuiten met violetspray

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:28

Ik weet niet zeker of je paardje uit de stal mag,
maar een paard van een vriend van me, had dat ook, en moest ook met een speciaal soort iets de hoef ondsmetten, elke dag 2 keer. 's ochtens en 's avonds.
Dat paard liep gewoon in de paddock. 'de zandbak' zoals wij de paddock noemden, was wel altijd alleen zand. Als er wat anders lag, werd het meteen weggehaald, daarom was het ook 'goed' als dat paard zijn beweging nam in de paddock.
Maar reken erop, dat je niet al te snel weer kan rijden, het paard van die vriend heeft een halfjaar stil gestaan, (ook door wat andere ongelukjes hoor...) In iedergeval sterkte voor jou en je paardje!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 21:55

Bedankt allemaal!! Mn smid is vandaag geweest, alles was weer helemaal goeden zn ijzer zit er al weer onder,hij mocht ook gelijk weer lopen. Ben alweer aan het opbouwen, hij loopt weer helemaal goed. De hoefzweer was ook helemaal niet ernstig en we waren er heel vroeg bij, maar als ie ook maar denkt dat ie pijn heeft ligt ie al gestrekt, tis ook zoooo'n mietje!!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:12

mijn fjord had vorig jaar in een spijker getrapt.
Na 2 weken kon hij de wei weer op.
nog eens 2 weken later weer kreupel. Toen heb ik biotex gehaald en soda en heb hem daar elke dag mee behandeld.

Dat is super spul.

Nu is er bij jou paard ook vast nog een gaatje in de hoef, ik zou hem gewoon ook nog even een paar keer in de biotex zetten.

boemel

Berichten: 8392
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:48

Soda werkt inderdaad super. Het paard dat ik eerder reed had vaak een beginnende zweer in zijn hoeven. Ik zette hem dan met zijn hoef in een emmertje met soda en de warmte en pijn trok heel snel weg.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:38

Precies wat boemel zegt, mijn haffie heeft ook eens een hoefzweer gehad en ook ik heb soda en badedas gebruikt en het hielp super.

Pas toen de zweer helemaal over was, heb ik pas weer ijzers eronder laten slaan. Ik weet namelijk niet of het goed is, om hoefijzers eronder te laten slaan als nog een zweer in de hoef zit. Verward