fjord die veel bokt onder het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 20:22

wie kan mij helpen. Waar mijn paard sta daar mag ik sinds kort een fjord berijden en verzorgen. Het is een merrie van 4 jaar ze heeft best wel lang stilgestaan en ik ben nu weer bezig haar conditie aan het opbouwen dat komt ook omdat ze tekoop staat. Alleen er is 1 probleem als ik aan het rijden ben en dan voornamelijk in de draf en de galop dan wil ze nog weleens bokken. In het begin waren dat vriendelijke bokjes maar ze worden steeds erger wie weet wat ik daar aan kan doen. IK kan niet op mijn eigen paard rijden omdat hij nog te jong is.

groetjes Claudia

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 21:55

misschien zit het zadel niet helemaal lekker, of voelt ze zich nog niet sterk genoeg in de rug en moet je eerst wat meer longeren?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:04

Ik denk ook dat je eerst wat meer moet longeren en dan eventueel aan de longe erop. Als ze dan gaat bokken kan degene die je helpt een ruk aan de longe geven zodat ze weet dat het niet mag.

_________________
Doe eens gek, bok wat vaker.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon op 2001-08-01 22:04 ]</font>

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 08:09

In plaats van gelijk te gaan lopen rukken zou ik de veearts er eens naar laten kijken als ie toevallig toch in de buurt is. Voor hetzelfde geval heeft dat arme beest last van spieren of gewrichten en dan wordt het er met geruk ook niet veel beter op. En past het zadel wel goed? Een niet goed passend zadel heeft zelfs mijn superlieve paard ooit eens flink doen bokken. Ik ben ook geen expert, maar zou daar toch ook eens naar kijken.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 08:24

ah kijk nog een sponsor van bokt Haha!
longeren voor het rijden zou ik zegge

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 09:12

Sluit me aan bij Natascha. Eerst lichamelijke klachten uitsluiten en lekker longeren. Komt ze aan de longe wel lekker los, en gebruikt ze haar rug op de juiste manier?

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 10:15

het is niet mijn eigen paard dus een dierenarts kan ik ook niet laten komen. ze is van een oude man. ze is wel getuigd toen ze 2 of 2,5 jaar was. het zadel past goed.

groetjes claudia

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 10:50

Als je niet zeker weet of ze geen pijn heeft dan zou ik er niet opgaan. Kun je geen afspraak maken met die man om haar 1 x na te laten kijken.

Ik zou niet graag rijden op een paard wat pijn heeft. Een paard kan niet praten en uit pijn op andere manieren zoals bokken.

Wat doet ze als je aan komt lopen met het zadel? Wat doet ze met aansingelen en opstappen?

Succes!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:08

Ga eens zonder zadel rijden en kijk hoe het dan gaat.
En let er verder op dat je niet teveel van haar vraagt. Het bokken lijkt hier protest, dus misschien zijn de oefeningen te moeilijk en moet je gewoon makkelijk en simpel beginnen. Ze is ook nog maar 4.
Succes!
Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:19

Weet je zeker dat ze al zadelmak is...betuigd op 2 a 2,5 zegt niks.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 15:26

Niet om het een of ander, maar jij kunt niet zien of het zadel goed past. Het lijkt meestal zo, maar dat zegt niks. Vraag of er een zadelmaker/dierenarts naar mag kijken. Ik zou zeker niet zomaar verder gaan met rijden, die fjord is nog maar 4 jr, tijd zat, maar eerst lichamelijke klachten uitsluiten.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 20:13

hallo mensen. ik weet niet hoor. maar het is een paard van 4 jaar. dus nog jong he? Het is heel vaak zo dat paarden aan het begin lief zijn en weinig bokken. maar dan gaan ze slimmer worden en krijgen ze door dat ze ook nog kunnen bokken. rij dan met zweepje en geef een tikkie als ie bokt en als ie dan weer bokt nog eentje en zo tot ie stopt met bokken.
en dat met longeren een ruk geven als ie een bok geeft. dat zou ik niet doen, nogal slecht voor z'n ballans en gaat hij onderuit! Dat is nog wat minder prettiger dan bokken voor je paard en je zelf!
Maar een dierenarts er naar laten kijken kan nooit kwaad en laat iemand met verstand van zadels ook even naar het zadel kijken of deze goed zit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Uniek op 2001-08-02 20:14 ]</font>

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 12:41

het zadel hebben ze erbij gekregen toen ze haar kochten. Ik rij nog geen moeilijke oefeningen dus daar kan het ook niet aan liggen. ik doe alleen maar stappen en draven met haar. en van hand veranderen een beetje leren sturen meer doe ik nog niet.

groetjes claudia

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 15:16

Vraag aan een ervaren persoon (instructeur of iemand die al heel lang en goed rijdt) of die even naar het zadel wil kijken?
Verder kun je inderdaad het afwisselen met longeren, of iemand anders die longeert terwijl jij er op zit in stap, kijken wat ze dan doet?
Weet je wie haar destijds heeft ingereden, misschien dat dit niet goed is gebeurd? Hoe lang heeft ze stil gestaan?
Heel veel succes er mee, het lijkt me niet gemakkelijk!

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 22:48

ik denkt dat ze bijna een halfjaar stil heeft gestaan zeker weet ik het ook niet. Ik vindt het zelf ook een beetje moeilijk dat komt doordat ik vorig jaar zomer van een manegepaard ben afgevallen dat paard was 1.70m en gaf een bok van ong 10 cm erbij. Ik heb toen geluk gehad dat ik geen dichtgeklapte long had ik viel best wel hard op mijn zij. gelukkig had ik een cap op. Daarna heb ik tot nu toe dan 1 jaar niet meer gereden. Maar een paard ingereden heb ik wel vaker gedaan.

groetjes claudia