Wie is er bekend met 'HAPTONOMIE'?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Wie is er bekend met 'HAPTONOMIE'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 19:35

Gister was ik toch maar naar de dokter gegaan want ik heb echt van veel dingen last al een hele tijd. Toen ik zo mijn verhaal deed dat ik vaak pijn had in mijn rug, hoofd en dat ik vaak en snel moe ben, dat ik eigenlijk maar een beetje door 'kwakkel'. Zei de dokter dat ik sowieso een algeheel bloedonderzoek moest laten doen op pfeiffer, bloedarmoede en dat soort dingen.
Maar dat ik ook misschien een keertje naar een haptonoom moest gaan. Ik weet dus niet precies wat het is, maar het is een soort fysiotherapie, dat je je lichaam wat beter leert kennen.
Maar ik weet echt niet wat het precies inhoud en wat ik ervan kan verwachten. En ik heb er wel dingen over proberen op te zoeken maar als iemand hier er meer over weet te vertellen dan is dat meer dan welkom!
Dus pb me of plaats een reactie, ik ben benieuwd!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:36

Haptonomie
Haptonomie houdt zich bezig met aanraken, voelen, direct lichamelijk contact, met de ontwikkeling van het menselijk gevoelsleven en de ontwikkeling van de tastzin. Met houdingen, bewegingen en gebaren. De tastzin is veel meer dan een handig hulpmiddel om te bepalen of een voorwerp warm of koud, hard of zacht is. Dit zintuig geeft ook informatie over hoe we ons voelen. Het is juist deze functie die in onze westerse cultuur verwaarloosd wordt.


Vooral aan de gevoelmatige betekenis van aanraken en voelen wordt in de haptonomie veel aandacht besteed. De haptonomie gaat ervan uit dat het menselijk lichaam, en vooral de betekenis van dat lichaam, van fundamentele betekenis is binnen alle menselijke communicatievormen.


Bron: http://www.haptonomie.nl

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 20:06

Ja, ik had dit inderdaad al wel gelezen, maar waar ik vooral op doelde was persoonlijke ervaringen. Dus vanuit een anderpunt bekeken.
Maar in ieder geval bedankt voor de moeite!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:24

Mijn zus gaat de cursus haptonomie doen, zelf heeft ze ook sessies bij een collega van haar die is haptonoom, maar dat is meer vanwege een soort van zenuwen voor het spreken voor grote groepen...Verder kan ik je er niks over vertellen, sorry...

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:18

Ik heb vorige week m'n eerste sessie Haptonomie gehad en vanmiddag heb ik de 2e. Het helpt wel. Vanmiddag zal ik m'n bevindingen hier even neerplanten.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:18

Ik heb zelf een aantal maanden bij een haptonoom gezet/gelopen (hoe je het wilt noemen Knipoog )

En ik moet zeggen dat het me goed heeft geholpen. Het komt er op neer dat wij in de huidige maatschappij heel veel dingen met ons verstand doen en alles verstandelijk beredeneren. Dat zorgt er voor dat je gevoel (lees: je instinct) op de achtergrond komt te staan. Situaties waar je als kind instinctief op reageert worden nu uitgebreid overdacht. Wat vind de buitenwereld, mijn omgeving ervan.

Mijn haptonoom heeft me laten voelen (en dan ook letterlijk voelen!) dat wanneer je meer vertrouwd op je gevoel (en zoals zij het zei 'voelend bent') meer tegenslagen kan hebben, je veel veelkrachtiger en ontspanner mens bent.

In het begin mag je wel wat vertellen. Gelukkig gaat het er niet zo aan toe als bij een psycholoog, maar om toch de therapie te richten op jou, is het handig als je verteld wat je problemen (lichamelijk of geestelijk) zijn. Zij past haar therapie daar op aan. Zal bepaalde oefeningen met je doen waarbij jij zal gaan denken.....'heeeee, dat klopt, dat voel ik zo'.

Het is moeilijk te vertellen omdat het heel veel met je gevoel te maken heeft. Gewoon doen dus. Ik heb er goede ervaringen mee.
Als ik nu nog wel eens in de stress schiet of me rot voel dan doe ik die oefeningen weer.

Tip : als je gaat, schrijf dan een verslagje van elke keer. Daar kan je daar later op terug kijken en oefeningen herhalen.

Laat je weten hoe het ging? Ben benieuwd hoe jij het ervaart!

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 13:47

Ja zodra ik mijn eerste ervaring heb gehad zal ik dat natuurlijk met jullie delen!
Ik hoop dat het bij mij een goede manier is om van mijn "gekwakkel" en pijnen af te komen...
En bedankt hè!

En Mayo: ben erg benieuwd naar jouw tweede ervaring!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:04

Nou hier mijn tweede ervaring Tong uitsteken

Ik kwam binnen en ik moest eerst vertellen hoe het ging. Wat me bezig hield zowel lichamelijk als mentaal. Vervolgens gingen we verder met voelen. En ik moet zeggen: heerlijk! Eindelijk sinds weet ik 't hoe lang rust in m'n hoofd! Geen rondrennende gedachtes.

Ik moest op een soort tol gaan staan. Rond van onderen met een plat kussenschijf erop. Klinkt vaag, i know. Door je helemaal te ontspannen, schouders, armen, vingers, knieën, moest ik gaan voelen. Balans houden is heel zo makkelijk niet op zo'n ding dat zeg ik je wel *LOL* Dus twee voeten erop en balans krijgen, focussen op je voeten en je ontspanning. Nou als je eenmaal goed staat is het heerlijk. Klinkt heel debiel misschien dat je je heerlijk kan voelen door op een tol te staan, maar mijn god wat een rust in je hoofd. Het enige wat er in je hoofd zit is je voeten en je balans. Doordat je super ontspannen moet zijn is het ook erg lekker voor je lichaam. Daarna moest ik op 1 been op de tol staan, dat is toch al wel heel wat moeilijker, maar het ging goed.

Daarna moest ik hetzelfde herhalen op een soort van foam-achtig kussen. Die was helemaal moeilijk want het wiebelde als de pest Haha! Maar wederom rust in je lichaam en hoofd. Alleen je enkels, voeten en ontspanning.

Daarna moest ik op de bank gaan liggen en gingen we ademhalingsoefeningen doen. Langzaam door je neus inademen op buikhoogte en dan langzaam weer uitademen. Voelen hoe je lichaam op de bank ligt. Je gevoel tot onder de bank brengen, hoe je door toch stil te liggen toch je gevoel laat veranderen door je te ontspannen en te focussen op je lichaam. Heerlijk Dromen

Het was weer lekker ontspannen, ben benieuwd naar de volgende keer!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:16

Leuk om te lezen Mayo.
Ik heb hetzelfde ervaren als jij Haha!

Rust in je kop, een heerlijk gevoel

Ben benieuwd hoe het verder gaat verlopen!!

Op zoek naar de zon!!!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:25

Ik had op de bank ook ziets van: laat me maar liggen Haha!

Ik ben ook heel benieuwd hoe m'n volgende sessie bevalt, vrijdag weer om 15.00 uur. Als het goed is gat hij dan een soort van handoplegging doen en moet ik daarop focussen, dus steeds kleinere vlakken gaan voelen zeg maar... Geen idee wat te verwachten, ben wel nieuwsgierig.

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-03 23:35

Toen ik voor het eerst hoorde dat ik ook maar naar een haptonoom moest gaan, en er vervolgens van internet iets over had gelezen had ik er mijn twijfels in.
Maar het klinkt toch zo gek nog niet, ik weet niet of het iest voor mij is, maar ik ga er denk ik wel met minder tegenzin heen.
Dus Dimple en Mayo: THANKS!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 23:47

Mayo schreef:
Het was weer lekker ontspannen, ben benieuwd naar de volgende keer!


Ik kreeg de sessie na de tol een buikmassage.. klinkt heel vreemd, maar is vre-se-lijk lekker Haha! Helemaal als je daarna een boekweit kruikje krijgt..

Geniet er maar van Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-03 00:12

Het wordt steeds mooier zeg! Het lijkt wel een verwen plek...!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:27

Oh, nou ben ik helemaal benieuwd Haha! Is het al vrijdag???? Tong uitsteken

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 14:17

Ik heb ook een tijdje bij een haptonoom "gelopen". En het is mij ook heel erg goed bevallen.
Het werkt inderdaad heel erg op je gevoel en hoe je dingen ervaart en hoe je dat anders kan aanpakken. Het heeft mij destijds en nog steeds heel erg geholpen. Het helpt je ontspannen en de rust te hervinden.
Af en toe kreeg ik ook zo'n heerlijk rugmassage, dat ik ook geen zin had om van die tafel af te komen.
Ik zou het in ieder geval een kans geven, het zal je nog verbazen.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie