het gaat heel slecht met bambi, die bij ada staat

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 11:08

Even vooraf, voor de mensen die niet weten wie bambi is.
Bambi is een 25 jarige new forrest merrie, die bij mijn vriendin staat, maar is niet van mijn vriendin. Katrien heeft vroeger altijd op bambi gereden, en ik heb voor ik dit schrijf dan ook eerst katrien op de hoogte gesteld door een PB.
Het was al zo dat bambi door de kudde (door casper en amber) verstoten werd, in 2 mnd tijd heeft ze al 2 grote wonden gehad waarvan er in iedergeval 1 gehecht moest worden, maar ik dacht zelfs allebei.
Nu krijgt ze e5r hoefbevangenheid bij.
Ze heeft dus een week op stal gestaan, en vrijdag mocht ze weer naar buiten, op de kale wei (waar 3 sprieten gras staan).
Omdat ada het zielig vond haar alleen te zetten, heeft ze Suppy (die mislukte fries) en iefje (shet) erbij gezet.
Ada is toen gaan werken.
Toen ze uit haar werk kwam liepen de paarden op de middelste wei, waar vollop gras staat (Bambi dus ook).
Ada's schoonmoeder (sjaan) heeft het in haar botte kop gehaald ze daar neer te zetten, want "suppy keek zo zielig" Frusty Boos! En suppy is tenslotte HAAR misbaksel (kan het paard ook weinig aan doen dat ie misvormd is, maar door sjaan wordt suppy een verwend kreng)
Affijn, Bambi lag uiteraard gestrekt van de pijn.
DUs met veel pijn en moeite (letterlijk) bambi overeind gekregen, en samen met iefje terug gezet. Suppy maar weer bij de kudde gezet.
Als ze loopt zakt ze zover door dat haar kogels zowat de grond halen, als ze stil staat staat ze helemaal op de achterhand, dit ondanks medicijnen.
Het grootste deel van de dag ligt ze dus, omdat staan gewoon teveel pijn doet.
Hierbij heeft ze nog zeer regelmatig kleine koliek aanvalletjes, ondanks dat ze enkel hooi en dus 3 sprieten gras krijgt. Maar al dat liggen werkt natuurlijk ook niet bevoordelijk voor die koliek.

Ondanks dit (dit is vorige week zondag begonnen) is de eigenaar van bambi (meisje van 14 met haar ouders, waarvan ada de ouders verwantwoordelijk stelt voor die pony) donderdag gewoon op vakantie gegaan.
Ada heeft met de DA overlegd, en de DA wil het nog even proberen met medicijnen, maar ada heeft bambi al afgeschreven en geeft haar nog een maand te leven.
Ze baalt uiteraard als een stekker want als ze die maand niet haald, moet ada de beslissing van in laten slapen nemen oven een pony die niet van haar is.
Op zich is dat niet zo erg, maar dan weet de eigenaar het wel weer zo te draaien dat het ada's schuld is.

Lang verhaal, maar ik moest ff me ei kwijt.
En die sjaan kon in altijd al afschieten, en nu dus helemaal!! Boos! Boos! Boos!


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:16

Heel erg. Als ik eerlijk mag zijn lijkt het me voor het beestje het beste om te laten inslapen. Als de pony zoveel pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:47

Ik hoop ook dat ze snel beslissen om Bams uit haar lijden te verlossen want dit verdient ze niet. (Bambi is een oude ex-manege pony waar ik mijn allereerste wedstrijd op heb gereden en altijd mijn lievelingetje van de manege geweest).
Echt een belabberde situatie zo.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 11:57

idd, deze pony heeft ( hoop ik) een lek, lang leven gehad en wat ik nu lees vind ik niet bepaald paard-waardig. dat beest kan zichzelf niet verlossen, mensen wel (ipv nog langer te rekken .?).
Blijbaar heeft iig die sjaan weinig paardenverstand.. Verward arm beest.
Roy ( half in de 30)is ook vroeger een keer licht bevangen geweest en sindsdien dus altijd gevoelig gebleven daarop, maar bij hem zag je t 'alleen' aan z'n lopen, hij stond er niet naar en ging ook niet overmatig lang liggen ofzo. maar ik moet 'm wel elk jaar ( tussen maart en augustus..) erg goed in de gaten blijven houden, dag in dag uit.
Bij bambi is t al in een erg ver stadium volgens mij, wat duidelijk al langer speelt..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:13

Hmmm, die Sjaan heeft volgens mij uberhaupt niet zo veel verstand (sorry Ada)..... Kan me goed voorstellen dat Ada hier vreselijk mee in haar maag zit, want wat je ook kiest in zo'n situatie, je hebt altijd een groot risico dat de eigenaar vindt dat je het fout hebt gedaan. Aan de andere kant had de eigenaar er dan zelf moeten zijn voor het diertje....

Ik wens Ada veel sterkte en wijsheid toe.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:42

Heel veel sterkte!
Kan er eventueel een hoefsmid nog iets van haar teentjes voor afvijlen (bij Bambi)? Dan is de druk iets minder met elke stap die ze zet?
Verder moet ze veel drinken, maar zal uit zichzelf weinig opstaan om naar de drinkbak te lopen. Misschien dat af en toe iemand haar uit een emmer iets kan geven?
Zoals je weet kende ik een pony die het ook had, en die kreeg (homeopaat kwam met het idee) magnesium en calcium door het eten. De hoeveelheid kun je ongeveer uitrekenen door te kijken naar hoeveel goed is voor een normaal mens, en dan naar verhouding gewicht dit uitrekenen voor de pony. Bij ons hielp het redelijk, maar jammer genoeg werd toen die pony weer in de wei gezet Boos! .
Veel sterkte, voor de pony, jou en ook Ada die dan moet beslissen.
Stuur eventueel ff een foto van de pony, misschien dat ik wat kan doen...
Groetjes, Dorine.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-01 12:49

dit is dus Bambi:
[img]../upload/4/bambi_hoofd.jpg[/img]
[img]../upload/4/bambi_wei.jpg[/img]
[img]../upload/4/bambi.jpg[/img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 13:28

En Bambi 17 (!) jaar geleden:

Afbeelding

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:38

Bambi lijkt me een hele lieve, fijne pony en ik hoop dat jullie de goed beslissing nemen, want wat is er nou nog voor die pony aan....

Ik heb van mijn instructrice gehoord wat er nou eigenlijks echt gebeurd bij hoefbevangenheid, en omdat ik het een beetje moeilijk vind om dat uit te leggen heb ik het op een tekening gezet.

[img]../upload/781/hoefbevangenheid.jpg[/img]

Het is allemaal een beetje briek getekent, maar als je het mij vraagt is dat botje de straal, ik heb hem misschien niet op het goede plek getekent.

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:55

Het idee klopt wel, en als het heel erg wordt, kan het botje zelfs door de hoefwand heen komen.

Ik zou Bambi in een box met zand zetten en dan elke dag het zand helemaal drijnat maken, dat is het allerbeste voor hoefbevangen paarden.

Ik denk heel eerlijk gezegd dat het een aflopende zaak is, ook door haar leeftijd. Heel erg zielig hoor. Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-01 12:06

laatste nieuws omtrend bambi:
Misschien gaat ze terug naar manege lingebos, om daar haar laatste dagen te slijten....
De eigenaar (ouders van annabel) hebben nog geen 1x gebeld om te vragen hoe het met bambi gaat, annabel zelf ook niet.... Boos!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:09

Maar hoe gaat ze dan haar laatste dagen slijten? Terwijl ze vreselijke pijn heeft? Als ze nou die pony eens echt goed behandelen (dus ijzers eraf, op zand zetten etc) of de knoop doorhakken en haar helaas een spuitje geven...

Wat ontzettend gemeen die eigenaren!! Boos!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:49

Ik sluit me helemaal aan bij Maartje. Dat KAN toch niet, dat dier op dezelfde manier laten staan? Hoe gaan ze 'm in vredesnaam vervoeren dan???
En wat een stelletje kolerelijers zeg die eigenaren!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:02

Wat een klojo's zijn die eigenaren zeg Frusty .
Ik denk dat de eigenaar van de manege Bambi zo terug neemt want die kan daar echt niet tegen als hij hoort hoe slecht het met haar gaat. En dan regelt hij ook wel dat ze uit haar lijden wordt verlost. Huilen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 15:03

Weet niet hoe het nu is. Ik hoop echt dat dat beestje uit zijn lijden is verlost Huilen .

Sorry dit heeft dat beest niet verdient. Waarom moeten wij mensen toch altijd beesten zolang onnodig laten lijden omdat we van ze houden Verward .

Verdrietig Lips are sealed

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 15:16

Ja maar in dit geval is dat nog niet eens de reden, de eigenaar kijkt er niet eens naar om!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, CharleyT, Kimmej en 44 bezoekers