raar veulen (lees ff...)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 12:22

Ik was gister met mijn vader mee naar de friezen waar ik op rijd en waar hij ook mee ment (niet met dezelfde als waar ik op rijd), maar deze keer zouden ze in 2'span met Irene en Mathilda. Maar dat kon niet want Mathilda stond thuis (voor het huis van meneer en mevrouw de Haan, mevrouw de haan heeft reuma en daarom kan ze niet zelf kijken en haalt de Haan af en toe een paard op).
Nou gingen mijn vader en ik in de wei om Irene te halen. En zij heeft een ondeugend hengstenveulentje van ongeveer 4 maand oud. Mijn vader had Irene vast en Frisco (veulen) liep mee enw as heel druk. Hij liep in het begin niet mee en bleef staan, dus dacht ik ik blijf even staan misshcien komt ie bij me. Maar hij vloog me voorbij, jammer....
Toen liep ik hem even later weer voorbij en toen hoorde ik hem rennen dus keek ik achterom en zie ik dat ie met de oren plat in z'n net op me af komt galoperen, ik schrok me dood en hij rende me gelukkig voorbij. Even later doet hij het weer en deze keer was het echt eng, want hij stopte niet, ik gilde en hij schrok.
Even later werd het helemaal mal, toen ik voor mijn vader en Irene de touwen open deed, toen probeerde hij z'n eigen moeder te dekken, maar het lukte niet want hij kon er niet bij. En later nog een keer, Gelukkig dat hije r niet bij kon, maar alles is ook nog niet ontwikkeld dus ze kon niet drachtig raken, maar hetw as gewoonweg eng. Ik durf zo niet meer het land in als hij erin staat. En toen ik het aan de iegenaar vertelde geloofde hij me eerst niet en toen mijn vader het vertelde wel. Daar heb ik zo'n hekel aan, hij behandelt me als een klein kind dat leugens verteld, maar dat heb ik nog nooit gedaan en zeker niet om een paard 'zwart' te maken. Mijn vader zegt dat ik voortaan maar met een zweep het land in moet gaan en als hij het weer doet hem een pets verkopen, maar zou dat echt helpen, ik bedoel: hij moet nog 2 maanden bij z'n moeder en hij groeit zo snel.
Toen we na het mennen, Irene weer in het land deden, bij Frisco en de andere paarden. Toen ging Frisco echt de baas spelen over de andere veulens en stoer/trots voor z'n moeder uit lopen en tegen de andere veulens was hij kwaad.

Irene levert elk jaar een hengstenveulen en allemaal zijn ze van die 'veulentrainers' : ze baas over ze spelen, achter ze aan zitten, enzovoorts. Maar Frisco is nog de ergste van alle veulens die Irene gehad heeft.

Hij gaat als hij verkocht is aan de hengstenhouder bij andere hengsten in de wei. En ik denk dat hij dan een van de pestkoppen word die er altijd tussen zitten.

Want (dit is een ander verhaal) meneer de Haan heeft ook een eigen hengst vanaf veulen bij zo'n hengstenhouder gehad, maar Sipke (zo heet hij) was het pispaaltje van de groep omdat hij te lief was om ze was terug te doen. Hij was op z'n 2e jaar gestopt met groeien en at niet zo goed meer. Toen hebben meneer en mevrouw de Haan besloten hem naar huis te halen en, toen hij lekker bij de andere paarden in de wei stond en grote vriendjes was met de jaarlingen en de merrie's (hij was inmiddels gecastereert) was hijw eer begonnen met groeien en is van 1.60 naar 1.73 gegaan. Hij is op z'n 3e jaar beleerd en hij was een schat van een paard en hij deed niemand wat, als alle paarden zo waren was het geweldig!!!! Kusje
Hij is jammer genoeg na een half jaar verkocht, omdat er alleen op gereden kon en voor de menkar vrat hij geen moer uit. Hij is naar hele liefe/aardige mensen in Amerika gegaan.


Nou dat ben ik ook weer kwijt.

Kisses Maaike

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:08

Och Maaike, dat zijn nou typische veulenstreken.
Ik heb een klein merrietje van nu 2 maanden oud en die vreet ook vanalles uit. Zij probeert ook haar moeder te "dekken". Is gewoon een leuk spelletje om op je mams haar rug te rijden, is helemaal normaal hoor!
Misschien kan je als het veulen heel hard op je af rent gewoon stil blijven staan en NEE roepen ofzo. Dan maak je er een wegjagende beweging met je armen bij. En je maakt je zelf heel groot. Hij zal je waarschijnlijk niets doen hoor.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:17

s
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:26

Bij mijn schoonvader staat een hengstveulen die is me toch braaf niet normaal meer. Dat veulentje heeft een dikke kogel, verkeerd gespeeld in de wei, en die moeten ze afspoelen. Enterado II (zo heet ie) staat daar heel braaf zonder halster terwijl zijn beentje wordt afgespoten. Zo'n poepie. Maar er zijn wel een stel ondeugende bij hoor.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:29

Dat zijn gewoon veulenstreken, mijn MERRIEveulen dekte haar moeder ook steeds. Nou ja het was geen dekken, ze sprong er gewoon bovenop alsof ze een hengst was! Lachen
En dat andere, gewoon imponeergedrag denk ik.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:30

Ik denk dat als je een halster touw achter je rug houd en ineen naar hem toe werpt (niet gericht om te raken maar puur afbluffen) als hij zo op je afkomt dat hij het wel zal laten.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 13:36

Je precies, gewoon laten zien dat je niet bang bent. Als je wegrent en gaat gillen vinden ze dat prachtig. Gewoon er naartoe lopen en hem afschrikken, een keertje raken is ook niet erg, dan weet hij in ieder geval dat hij je niets moet flikken.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 17:01

ik heb nu 3 hengstveulens gehad en alledrie echte schoffie. Het zijn dan ook halfbroertjes (dezelfde moeder). Lethal was als veiulen zijnde een echte etter en haalde de meest gekke streken uit. Total was de liefste van de drie, maar ook deze was ondeugend. En "Urbie" (URBAN lEGEND) is wel een duvel, maar als je ineens op hem afkomt, schrikt hij zich wezenloos. Echt zo van ik wil wel , maar ik durf toch niet...
De meeste veulens dekken hun moeder, Lethal is op de keuring zelfs op een andere merrie gesprongen (het etter) ach ja, dat maakt ze ook weer uniek...hihi Pling

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 17:50

Uhm...Escala's veulen wordt toch wel een heel lief veulen hoor...hoop ik!!! Schijnheilig Hihihi, dit soort streken moet je denk ik op de koop toe nemen, zal er wel bij horen...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 20:38

dit is eigenlijk vrij gewoon hoor!en zeker voor een hengst veulen.ik ken zelfs merrie veulens die mij als speelobject zagen en me vanachter wilden bespringen,dat is puur een vorm van spelen voor die veulens alleen als ze dat tegen een mens doen word het nogal pijnlijk!een zweepje meenemen het land in is wel een idee,maaar dan allen om hem van je af te jagen en bij je weg te houden,dus niet mee gaan slaan,gewoon heen en weer zwiepen,en meestal hebben ze dan wel ontzag voor je.maar als je hem ermee gaat slaan krijgt ie gelijk een naar idee van de zweep en dat word later dan een probleem.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:42

tja zal er wel bijhoren
heb geen verstand van veulens alleen dat ene bij ons in de wei ook zo'n gek en gelukkig dat ie voorbij rende

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:11

Onze hengst had daar toen ook zo'n handje van,
Ik vind dat je hem best wel eens een tik mag geven hoor! Hij moet nu al goed weten wat zijn plaats is anders krijg je problemen als hij volwassen is.

Ik ben bij onze veulens altijd heel consequent opgetreden, buitenze? Dan bijt ik terug! Met het voorbeen slaan? Flinke tik op de hals! Schoppen? Ik schop terug!

Dit klinkt heel zielig, maar als ze je één keer een schop verkocht hebben en ze weten dat ze hem 2 keer zo hard terug krijgen laten ze het voortaan wel uit hun koppie!

Het hengstje is nu inmiddels al weer 5 en geruind en is een enorm betrouwbaar beest geworden, dus het heeft toen wel goed uitgepakt!

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 19:00

Tsja ik geloof dat dat op me afvliegen ook een spelletje was, maar hij is erg dominant en probeert de baas te spelen, ben vandaag weer in de wei geweest en toen deed ie het al niet meer, maar dat dekken was niet spelen, dat weet ik wel want hij had z'n penis helemaal uit.....