Waarom geen renvers in proeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Waarom geen renvers in proeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 18:38

Ik zat me dit vanmiddag af te vragen. Ik vind het altijd een goede oefening om je paard te gymnastiseren en ik snap eigenlijk niet waarom deze oefening niet in de dressuurproeven is opgenomen.

Iemand een idee?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:40

In het buitenland is het wel gebruikelijk dat er renvers gevraagd wordt. Volgens mij vonden ze het hier wel welletjes met alleen travers.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:48

Misschien een domme vraag hoor... maar wat is dat? Heb er echt nog noooit van gehoord.

28-09-2007
Nothing compares too you...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:01

Ik zie niet in wat het zou toevoegen naast bijv. de appuyementen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:02

Volgens mij is het moeilijker in een proef op te nemen dan travers. Travers wordt vaak vanuit een volte of een wending gevraagd en met renvers is dat lastig. Je kunt je afvragen of je renvers vanaf de hoefslag of de tweede hoefslag moet rijden?


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 19:09

Sjuimpje schreef:
Ik zie niet in wat het zou toevoegen naast bijv. de appuyementen...


Dat zou je je dan van travers ook af kunnen vragen.

Ze zouden het bv. per maand af kunnen wisselen: de ene maand travers, de andere maand renvers.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:10

ik herhaal even de vraag van flair wat zijn renvers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:29

Renvers is het spiegelbeeld van travers. Als het op de linkerhand rijdt, dan is de voorhand naast de hoefslag en de achterhand op de hoefslag terwijl het paard net als bij travers kijkt in de richting waar hij heen gaat.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:31

In de Amerikaanse proeven op M1 en M2 niveau zit wel renvers. Je komt door de hoek en pakt dan de schouderbinnenwaarts op, vervolgens als je het midden van de lange zijde nadert dan krijg je ongeveer 5 meter om je paard om te stellen naar de renvers waarna je de rest van de lange zijde vervolgt in renvers. De baan is overigens 20 x 60 dus genoeg ruimte voor deze oefening.

Maar goed, niet echt een antwoord op je vraag Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:36

In het boek "De dressuurproef" van Claartje van Andel, staat de zinsnede:
"de renvers, een verzamelende oefening die op dit moment niet in de voorgeschreven proeven voorkomt.........."

Volgens deze beschrijving zou het dus puur toeval zijn dat deze oefening niet in de proeven staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:39

Misschien is het in het verleden wel geweest dat renvers in de proeven zat? Claartje geeft verder geen verklaring voor het waarom ... niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:17

De travers is zeker voor de lagere klasses natuurlijk erg prettig omdat men dan nog de ondersteuning heeft van de hekjes/bakrand.

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 07:24

dus zou renvers een prachtige test in bv het Z. Omstellen vanuit de sb geeft meteen aan hoe soepel het paard is aan beide kanten *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 07:54

Zal ik de dressuurproevencommissie dan maar even mailen Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:17

Hihi, ik denk dat er aardig wat ruiters zijn die je daar om zullen haten Haha!
Een goed uitgevoerde renvers is een prachtig gezicht, een megasoepel paard, maar je ziet ze vaak te krampachtig, niet soepel genoeg....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:35

Lielle schreef:
dus zou renvers een prachtige test in bv het Z. Omstellen vanuit de sb geeft meteen aan hoe soepel het paard is aan beide kanten *LOL*

Je hebt toch al Zigzag appuyementen waarin je moet omstellen?

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:44

persoonlijk vind ik sb/renvers lastiger dan een zigzag appuyement. Daarin kun je toch eerst een paar passen rechtuit rijden *LOL*

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:46

Dus renvers is heel erg simpel gezegd: Sb met het hoofd in de richting waar je naar toe rijdt?

Tenminste een ongekeerde travers (travers, kont naar binnen) is dan toch kont op de hoefslag en koppie naar voren?

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:48

Mayo, rij een travers en schuif het plaatje op naar de andere kant van de baan en je hebt een renvers Haha!.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:48

Ah, die vat ik *LOL*

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 11:49

ja, travers op de linkerhand (kont naar binnen, linkerbuiging) is renvers op de rechterhand (schouder naar binnen, linkerbuiging)> Je kunt dus vanuit de Sb je buiging en stelling omzetten waardoor je er renvers van maakt (en dat is een heel leuke oefening!).

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 11:51

Volgens mij zitten er nog maar 1 Z1 proef zigzag appuyementen. In de Z2 helemaal niet meer.
Best vreemd eigenlijk ...

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:06

Sjuimpje schreef:
De travers is zeker voor de lagere klasses natuurlijk erg prettig omdat men dan nog de ondersteuning heeft van de hekjes/bakrand.
nou hier niet hoor! alleen maar een paar bordjes(met de letters dus!) en meer hebben we niet!
een enkele keer staan er witte hekjes, of een onderbroken omheining van witte hekjes, dus alleen in de hoeken en bij de E&B, dus nix geen ondersteuning in het zomerseizoen!


maar vind verder oefeningen als zig-zag appuyementen, travers&renvers en SB enzo dat die veeeel meer in de proeven moeten worden gevraagd!

want er mogen in de Z1 & Z2 proeven best wat meer zijgangen worden gevraagd, van SB naar Renvers is leuk om te zien en een leuke oefening om te rijden! dat laat zien dat je een soepel paard hebt!
en dat mag je in de Z toch wel verwachten?!

vind dan een proef meteen veel leuker om te zien als er wat meer van die oefeningen in zitten! staat 'echter' ofzo, weet niet maar het ziet er gewoon leuker uit!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, ulaantje en 9 bezoekers