Voet geven achter wil niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Voet geven achter wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 13:14

Sinds kort heb ik een eigen paardje, een lieve Haf van bijna 5 jaar. Ze is erg braaf, maar heeft bij de vorige eigenaar heel lang stil gestaan in de wei (zonder dat iemand er naar om keek want ze was ook al een poos niet bekapt), dus moet ze nog even wennen aan mij, maar ook aan het feit dat ze weer aan het werk moet en het leven niet één groot luilekkerland is Haha!

Ze heeft echter een groot probleem: Ze wil achter geen voet geven. Ze gaat echt slaan (ook zijwaarts!). Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar ook bij anderen lukt het niet. Gisteren een smit erbij gehad die dus ook de grootst mogelijke moeite had haar zover te krijgen (wat ook pas lukte na veel gedoe).
Ik heb al geprobeerd haar boos toe te spreken als ze slaat (ook flinke por tegen haar buik) en juist te prijzen wanneer ze haar voet ook maar ietsjes optilde. Ook juist sussend toespreken... niets helpt.

Volgens de smit (die dus gisteren voor mij de hoeven heeft uitgekrabt) is het gewoon "uitproberen" en ligt het dus niet aan de rug of iets dergelijks.

Wie heeft een goede tip om haar de voeten te laten optillen, want ik begin nu zelf ook wel bang te worden om een poging te wagen omdat ik liever geen hoef in mijn gezicht wil krijgen Clown Hoe kan ik haar afleren om uit te proberen?

Ohja, voor gaat het uit de kunst, ze leunt wel iets, maar dat is te doen.
Het is net of ze bang is als iemand aan haar achterbenen zit. Verder is ze gewoon nooit aggressief of zo (wel een beetje ondeugend Knipoog )

Vast bedankt!

Haha! Een Fries is leuk..... twee Friezen is nog leuker! Haha!
NynkeBeerYissyMachoJusty In liefdevolle herinnering aan Sam en Beau


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:11

Afleren om uit te halen? Gewoon terugschoppen.
Als ze bang is, dan moet je haar ook op haar plek zetten als ze schopt. Een paard waarbij je consequent bent en die weet dat ze onder je staat, zal je leren vertrouwen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 14:37

XoNo schreef:
Afleren om uit te halen? Gewoon terugschoppen.
Als ze bang is, dan moet je haar ook op haar plek zetten als ze schopt. Een paard waarbij je consequent bent en die weet dat ze onder je staat, zal je leren vertrouwen.

Scheve mond dat is dus een beetje mijn probleem, ik ben nogal zachtzinnig aangelegd van mezelf (kan er zelf al helemaal niet tegen als iemand zijn stem verheft tegen mij, laat staan schreeuwen of schelden) dus doe dat ook een ander niet aan... maarja. je hebt wel gelijk, de smit gaf haar ook een lel terug....
[watjes mode]ik vind het gewoon moeilijk om een dreun te geven [/watjes moge]

Haha! Een Fries is leuk..... twee Friezen is nog leuker! Haha!
NynkeBeerYissyMachoJusty In liefdevolle herinnering aan Sam en Beau

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:01

mijn verzorg paard gaf tot verkort helemaal geen voetjes! en aangezien ze nogal groot is (friesxtuiger) kon ze flink uithalen en dan als ze haar voet even optilde hing ze helemaal op me.
ik heb er toen iemand bijgehaald die haar vast hield en een paar snoepjes had en als een voetje gaf dan werd ze beloond en als ik hem had uitgekrabt kreeg ze een snoepje en zo heb ik het opgebouwd en nu geeft ze gewoon voetjes ik beloon haar gewoon door haar een schouderklopje tegeven en haar rustig aan te spreken met braaf en goedzo.
zij was in het begin gewoon heel erg bang en stond te trillen op haar benen. nu gaat het steeds beter, alleen ben ik 1 van de enige bij wie ze nog maar een voetje geeft, maar dat komt allemaal nog wel.

oja wees heel consequent maar ook geduldig
als ze niets doet gewoon herhalen en geduldig zijn en haar gerust stellen, maar als ze uithaald gewoon terug uithalen want dat doen ze ook bij soort genoten.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:21

Bij ons op de manege stond ook ooit eens zo'n paard met dat trucje... Alleen deed zij het bij beide achterbenen. Lekker trappen. Als er dan iemand bij stond stond dat paard ook maar suffig voor zich uit te staren. Net of ze het automatisch deed... Niemand die daar wat aan heeft kunnen veranderen, zelfs na jaren... Maar ja dat was op een manege en dat is ook niet erg consequent... Ik denk dat je toch moet blijven proberen!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 16:55

Heel veel geduld, niet boos worden (alhoewel jij je daar geen zorgen om hoeft te maken Knipoog), maar wel boos worden als ze trapt.
Ik vind angst altijd prima, maar gaan meppen e.d. tolereer ik niet. Zo heb ik een paard wat gaat bokken als hij ergens voor wegrent. Dat straf ik ook...wegrennen omdat je bang bent, tot daar aan toe, maar bokken?! Knipoog

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:58

mijn pony wou ook geen voetjes geven,
ik kwam er achter dat ze het heel lekker vind als ik haar keel kriebel,staat ze helemaal te genieten!!!iederekeer als ikhaar voetje optilde en ze m even omhoog hield zonder te trappen dan ging ik haar kriebelen,en nu geeft ze heel lief iedere keer een voetje en nu als ik alles heb gedaan krijgt ze pas een kriebel,maar zeg nog wel iedere keer goed zo meissie als ze een voetje geeft.
het is een kwestie van dat ze je uitproberen in t begin en t misschien nog moeten leren.als ze schopt zou ik echt wel even mijn stem verheffwen en met je hand er tegen aan duwen of iets dat ze weet dat dat niet mag.ga niet te keer en ga niet staan meppen dan maak je haar alleen maar bang voor je.misschien moet ze t vertrouwen nog in je winnen,dat heeft bij mij ook echt wel even geduurd..

succes!!!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:02

Citaat:
dat is dus een beetje mijn probleem, ik ben nogal zachtzinnig aangelegd van mezelf (kan er zelf al helemaal niet tegen als iemand zijn stem verheft tegen mij, laat staan schreeuwen of schelden) dus doe dat ook een ander niet aan... maarja. je hebt wel gelijk, de smit gaf haar ook een lel terug....

Dan heb je een probleem
en kom je nog voor heel veel meer problemen in de toekomst te staan.

Streng zijn is niet zeilig
Je paard weet dan waar hij aan toe is, en dat is alleen maar prettig voor een paard.

Niet streng zijn, dat is pas zielig.

Succes

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:16

Kun je haar wel borstelen ed daar bij haar benen?
Evt. kun je eerst met een zweep (longeerzweep) langs haar benen strijken en haar laten wennen aan het gevoel, maar zelf ben ik ook niet zo flauw. Ooit een pony ingereden die dat ook deed en uhh, ik gaf haar dan gewoon een lel terug. Anderen deden dat niet en daar blijft ze naar trappen. Eerlijk en streng zijn...


Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:16

runningkawa schreef:
Citaat:
dat is dus een beetje mijn probleem, ik ben nogal zachtzinnig aangelegd van mezelf (kan er zelf al helemaal niet tegen als iemand zijn stem verheft tegen mij, laat staan schreeuwen of schelden) dus doe dat ook een ander niet aan... maarja. je hebt wel gelijk, de smit gaf haar ook een lel terug....

Dan heb je een probleem
en kom je nog voor heel veel meer problemen in de toekomst te staan.

Streng zijn is niet zielig
Je paard weet dan waar hij aan toe is, en dat is alleen maar prettig voor een paard.

Niet streng zijn, dat is pas zielig.

Succes

Idd, voordat ik mijn pony had was ik ook harstikke lief voor elk paard en pony, maar inmiddels heb ik wel geleerd dat dat niet werkt.
Je moet echt opletten dat je haffie jou wel als baas blijft zien.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:55

het bekende trucje:
halstertouw of een lange handdoek hoog om het been slaan, omlaag laten zakken en daarmee het been optillen. Makkelijker vasthouden en veiliger voor jou.

en kawa heeft helemaal gelijk (weer eens een keer)

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 20:12

allemaal heel erg bedankt! Ik weet nu in elk geval dat ze geen hekel aan me zal krijgen als ik haar aanpak (*bibber*) en die truuk met de handoek/het touw ga ik zeker proberen, in combinatie met goed gedrag belonen. En geduldig zijn, maar dat ben ik soms een beetje té, dus dat zal geen probleem worden. Nogmaals, reuze bedankt en ik laat in dit topic zeker even weten of ik vorderingen maak Lachen

Haha! Een Fries is leuk..... twee Friezen is nog leuker! Haha!
NynkeBeerYissyMachoJusty In liefdevolle herinnering aan Sam en Beau

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 01:06

Toen wij Pablo pas hadden sloeg hij met beide achterbenen,als je ze op wilde pakken. Van de dierenarts kreeg ik toen de tip om met een flinke waterstraal op een been te spuiten; steeds mee te gaan met de beweging als hij sloeg en net zo lang door te blijven spuiten tot hij ophield. Dit heb ik maar een keer hoeven doen. Direct daarna heb ik beurtelings beide achterbenen opgetild volgens de methode die Lielle al beschreven heeft en hem meteen met de stem uitbundig geprezen. Hij heeft daarna nooit meer geslagen en hij kon er wat van want ik kreeg hem bij de koop met slechts 3 bekapte voeten en de dierenarts kon bij de keuring nog niet naar zijn achterbenen wijzen, dan vloog bijna zijn hele apparatuur door de lucht Haha! Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 01:33

truukje met touw helpt heel goed...zorg je alleen wel dat je uit de mep richting blijft staan? Je knieschijven vinden het niet leuk alsdaar een schop tegenaan komt hoor!

Je suis Charlie.


Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 15:18

wij doen het zo. met een lange rien of een longe ofzo eventueel. die probeeer je zo voorzichtig mogelijk om de achtervoet te doen. dan draai je die rond tot de voet goed vast zit en zo kun je hem goed omhoog trekken vanop afstand. ten eerste is het tien keer veiliger en ten tweede je paard kan er weinig tegen doen. laat het wel iemand doen die een beetje kracht heeft. bij een jonge pony hebben we dat ook gedaan. ik heb maanden anders geprobeerd maar het trapte constant. hij snapte niet echt wat hij moest doen. hebben we dan een keer met dat touw gedaan en de dag erna kon ik gewoon zn voeten optillen zonder getrapt te worden, dushet werkt ongelooflijk.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:57

Hoi, gewoon een schop teruggeven als het paard naar jou trapt........denk je soms dat een ander paard lief terug zou doen als dat andere paard boven jouw paard staat em jouw paard trapt ernaar??ECHT NIET. Die geeft hem een trap van hier tot ginder......jij moet dat dus ook doen!Verder in het begin gewoon zelf de voet optillen (iemand er evt. langs laten staan om haar toe te spreken en vast te houden) en ook haar met 1 zij ergens tegen aan laten staan zodat ze daar in het begin op kan leunen...en later als ze dat goed doet oefen je het zonder iets erlangs waar ze tegen aan kan leunen en dan leer je haar om haar voet gewoon helemaal zelf op te tillen........dit doe je niet zomaar even dit duurt wel een paar weken en elke keer een brokje (of iets) geven als ze het braaf dit......en de brokjes dan langzaam afbouwen (eerst 1 per voet daarna 1 per 2 voeten daarna 1 per 4 voeten en daarna geen meer). Zo hebben wij het nu ook al 3x gedaan en alle 3 geven nu super hun voeten....

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gambler21, Vickym98 en 113 bezoekers