roest op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

roest op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 10:45

Ik heb een western bit gekocht omdat het bit helemaal zwart gekleurd was en ik dat erg mooi vond. Het is een zwartkleurige bustrens met aan de onderkant kopere streepjes. Ik hoop dat iemand het bit kent?!
Nu is mijn bit heel erg aan het roesten gegaan, er zit echt aanslag op. Ik druf het nu eigenlijk niet meer te gebruiken, is roest giftig? En het lijkt me ook niet echt smakelijk voor het paard. Wat te doen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 10:53

Geloof het of niet, maar die bitten zijn er dus speciaal op gemaakt dat ze lekker gaan roesten. De paarden vinden dit een lekker smaakje en dat bevordert het knabbelen op het bit.
Dus niet gaan schoonmaken, maar gewoon lekker gebruiken!
Tip voor als de roest erg afgeeft bv in de mondhoeken (dan krijg je dat gezeur dat je je paard opengetrokken zou hebben) : paar dagen achter elkaar insmeren met slaolie, dan geeft het niet meer af.

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 11:17

Jee dat wist ik niet, ik begon me al zorgen te maken! Het is dus niet giftig neem ik aan! Het geeft inderdaad af in de mondhoeken, sla olie op het bit? Ga ik uitproberen!
Bedankt voor je antwoord!!

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:03

Of welke dag flink gebruiken Haha! Haha!

Ik merk dat als ik bijvoorbeeld twee dagen niet heb gereden dat het veel erger is.

Citaat:
De paarden vinden dit een lekker smaakje en dat bevordert het knabbelen op het bit. .


Dit wist ik dus niet. Maar nu ik erover na ga denken loopt ze niet meer te kloten met het bit. Daarom heeft mijn trainster deze zeker voor mij gekocht... Haha! Haha!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:56

Leg het bit ter schoning een tijdje in de Coca Cola.....zonde van de cola, maar het roest gaat er af. Het zal allemaal wel 'horen' dat roest aan het bit, maar het kan toch niet gezond zijn......

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:38

tis niet giftig hoor.. en het geeft een zoetige smaak af..
ikzelf heb niet zo'n bit maar het zou dan dezelfde werking moeten geven als de tegenwoordige happy mouth bitten..

DubbelFun

Berichten: 88660
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:17

Happy Mouth zou naar appel moeten smaken, maar dat heb ik er nooit aan kunnen proefen, maar Missy loopt er wel lekker op. Sugar probeert ze doormidden te bijten Lachen en een roestig bitje met sla-olie is nog lekkerder Lachen

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 16:29

Ik heb ook zo'n zwart bit en vroeg me dat eigenlijk ook af......Ik dacht alleen "Dat zal wel horen" Maar het roest wel erg......Fijn dat ik nu weet dat het niets uit maakt Lachen

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:06

Ik rijd mijn paardjes ook met dat soort bitjes, maar denk erom dat je het bitje wel op tijd vervangt. Ik had zo iets alleen dan met een rolletje in het midden en op een gegeven moment had ik twee stukken bit, bleek het helemaal doorgeroest te zijn. ik was op dat moment niet aan het rijden, maar je staat toch even te kijken, nou moet ik zeggen dat het bitje al een jaar of 3 à 4 oud is en dan roest hij dus wel vanzelf door. Een zelfde soort opnieuw gehaald en hij loopt er weer super op. Succes

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:18

Mijn bit is zeker 1 x per jaar aan vervanging toe. Maar dat komt meer door het zachte materiaal, dan gaat in de mondhoeken alles 'wijken' en ontstaat er een ruimte waar nét een velletje tussen kan komen Boos!

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 23:24

jilleroo schreef:
tis niet giftig hoor.. en het geeft een zoetige smaak af..



Het ruikt alles behalve zoet! Het ruikt gewoon ook naar roest, nouja ze zullen het wel lekker vinden. Ze knabbelt er wel goed op, maar het ging ineens wel heel erg roesten dus ik was er toch wel van geschrokken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 08:57

cornelie schreef:
Mijn bit is zeker 1 x per jaar aan vervanging toe. Maar dat komt meer door het zachte materiaal, dan gaat in de mondhoeken alles 'wijken' en ontstaat er een ruimte waar nét een velletje tussen kan komen Boos!


Je moet ze ook regelmatig even controleren op braampjes, want als ze het een keer tussen de kiezen hebben gehad, vervormt het materiaal ook wel eens een beetje.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:23

Ik heb zo'n bitje en gebruik het al 5 jaar ofzo... nog nooit iets mis mee geweest. Ik vind dat echt fijne bitjes.. Mijn 3 jarige gaat daar echt zo lekker op sabbelen... Lachen Is grappig om te zien.