*Hoe bereid ik mijn paarden het beste voor op de hele dag in

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-01 13:57

Welk schema kan ik het beste aanhouden ivm het opbouwen van grazen?


Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 00:01

Er is eigenlijk maar 1 ding waar je voor op moet passen en dat is te veel gras. Vooral in het voorjaar (als dat ooit begint) is het gras te energie rijk. Ik houd zelf altijd het volgende aan; tot 12 uur op stal en dan de middag in de wei en om 17.00-18.00 naar binnen met wat brok en hooi. het hangt er natuurlijk ook helemaal vanaf wat voor werk het paard verricht.


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 10:07

Uiteindelijk wil ik ze wel hele dagen in de wei. Hoe bouw ik op naar van 12 tot 18. In een keer lijkt me niet verstandig

Voorzitster AFM

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 15:43

Ik zet Iwlado in de winter en herfst ook wel eens een uurtje buiten, en zodra het lente wordt gewoon steeds langer. De jachtpaarden van ons lopen namelijk de hele zomer in het land en Waldo is erg gevoelig voor eiwitallergie en daar zat ie dus eerst helemaal onder. Ik doe hem nu dus van 1 uur per dag ook na het rijden een uurtje, na een week 2 uur, op een bepaald moment de hele middag en dan steeds iets langer. Gewoon rustig opbouwen is henk ik het beste, en goed in de gaten houden of hij geen last krijgt van het gras (bultjes oid)
Groetjes van laura

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 15:57

Ik ga altijd eerst een poosje aan de hand grazen, opbouwen van een half uurtje tot een uurtje per dag, dat een week volhouden en dan voorzichtig een paar uurtjes op een kale wei, ook weer een aantal dagen volhouden en heel langzaam opbouwen naar meer.

Reken echt op ca. 3 weken voordat je je paard echt een hele dag op voorjaarsgras kan zetten, zeker als hij eiwitgevoelig is.

Vanmiddag staat toon met zijn vriendje i.v.m. mok niet in het blubberland maar op een klein strookje kaal grasland, ik heb ze er om 13:00 uur in gezet (handig je paard vlak bij je werk, leuke lunchpauze heb je dan ff naar je knollie toe!)en haal ze er om vijf uur weer vanaf.

Het aan de hand grazen heb ik dus al een tijdje regelmatig gedaan.

Succes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 17:13

Als je paard eiwitgevoelig is, heeeeel rustig opbouwen, elke dag een kwartiertje langer, eerste dag max. twee uur. En vooral niet het rijden overslaan omdat 'ie toch al in de wei gelopen heeft! Voor de Fjordenmensen onder ons: je kunt aan de opbouw van het halsvet heel goed voelen of je paard niet richting hoefbevangenheid gaat. Vraag eens aan iemand in je omgeving (smid, VA etc) hoe je het precies kunt voelen. Is een prima richtlijn hoe het gaat met je weilandgedrag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Rijsa en 60 bezoekers