van stal naar land?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

van stal naar land?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 09:21

Mirage moet van de veearts een aantal maanden op weide-rust, dag en nacht. Nu staat ze dag en nacht op stal en over 3 weken gaat ze het land op. Nu weet ik dat je dat niet 1,2,3 kan doen, maar hoe kan je het het beste aanpakken? Mogelijkheid om d'r eerst een uurtje, dan 2, dan 3 etc te doen heb ik niet. Wel om d'r bv. overdag op het land te zetten, en 's nachts in een paddock (zand) En wat voor problemen kun je allemaal krijgen als ze teveel vet gras ineens eten? koliek? hoefbevangenheid?
Voor een waterdichte deken wordt gezorgd, dus dat is wel fijn, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.....


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:22

Of anders een klein stukje land afzetten zodat ze niet gelijk te veel kan eten. Met dit weer is het denk ik niet echt een probleem om je paard op het land te zetten? Ik weet het ook niet hoor, zulke dingen hoef ik nooit over na te denken Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 19:29

het gras is nu nog niet torenhoog, maar hij verwacht dat er over 4 weken al wel veel meer opstaat.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:38

Gelukkig dat het gelukt is..........Ben heel blij voor je... Mag ik vragen waar je naar toe gaat?


Je kan hem wel gelijk op het land laten als het land maar niet teveel eiwitrijk gras heeft. Dus het beste is als hij al op een "gebruikt" land gaat. En Ik denk dat je je over een deken geen zorgen hoeft te maken hoor. Ik zou hem gewoon een week voordat hij het land opgaat niet meer poetsen en dan gaat het hem prima af. Er moet natuurlijk wel een mogelijkheid tot schuilen zijn. Dus als het land al aangegeten is kan hij er gelijk op zo niet dan zal je het toch op moeten bouwen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 21:41

gijsenkim schreef:
Gelukkig dat het gelukt is..........Ben heel blij voor je... Mag ik vragen waar je naar toe gaat?


En Ik denk dat je je over een deken geen zorgen hoeft te maken hoor. Ik zou hem gewoon een week voordat hij het land opgaat niet meer poetsen en dan gaat het hem prima af. .



Ja tuurlijk mag je dat vragen. Ze kan bij Theo Duijdam staan, tegenover stal Langeveld in de delftse hout, daar huurde ik van de winter al een rijbak omdat die bij bovenstaande stal zo slecht is. Fijn plekkie is dat, geen luxe, maar heb ik nu ook niet nodig.

Nou ze stond vande week nog flink te koukleumen, haren overeind, en ze staat nog onder een deken, ze heeft een erg dun arabierenvelletje en heeft het snel koud, dus voor de eerste maand even lekker warm houden maar.....

groetjes

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 12:49

kom meiden, er gaan er vast nog meer van stal naar land, hoe doen jullie dat??????

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:35

goldie gaat van een binnenstal naar een buitenstal (stal met ongeveer dezelfde temperatuur heeft als buiten) en dan overdag de hele dag naar buiten met indien nodig een redelijk ventilerend regendek en dan snachts nog steeds naar binnen, tot het snachts boven de 10 graden blijft.

Dan blijft ze gewoon dag en nacht buiten. tegen de zomer krijgt ze ook geen regendek meer op. Het land waar goldie opgaat is al kort gegeten door de schapen en vorig jaar had ik niet de mogelijkheid om het aantal uren op te bouwen en ze heeft er helemaal geen last van gehad....

ik lees dat jouw paard meteen al dag en nacht buiten moet?
ik zou hem nog wel een licht dek op doen, al is het maar om de regen/wind tegen te houden.... en op een schapenlandje zetten....

veel succes!

All people smile in the same language....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 10:55

ik zoek nog meer reacties!!!!!!! zit er best mee......

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:45

Nu al beginnen met steeds een paar uurtjes, en dat opbouwen, zodat ze over 2 weken toch wel van zonsopgang tot ondergang buiten staat. En bij hoog, vet gras, een klein hoekje afzetten. Anders heb je kans op koliek en hoefbevangenheid.
Controleer het land eerst ook grondig op giftige planten en controleer de omheining goed.
Bij droog, windvrij weer is een deken niet echt meer nodig (boven de 12 graden hou ik aan), anders is een waterdichte, dunne deken nog wel fijn. Heeft ie beschikking over een afdakje/beschutting door bomen?

Succes.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 12:06

MirageGidran schreef:
Mogelijkheid om d'r eerst een uurtje, dan 2, dan 3 etc te doen heb ik niet. Wel om d'r bv. overdag op het land te zetten, en 's nachts in een paddock (zand) .


daar gaat het juist om carola.........

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:32

MirageGidran"]
[quote="MirageGidran schreef:
Mogelijkheid om d'r eerst een uurtje, dan 2, dan 3 etc te doen heb ik niet. Wel om d'r bv. overdag op het land te zetten, en 's nachts in een paddock (zand) .


daar gaat het juist om carola.........
[/quote]

Kan je hem niet in het begin een halve dag op het land zetten end e rest in de paddock? En dat opbouwen?
Wat ik ook doe voordat ze op het land kunnen is ze aan de hand laten grazen, al is het maar een half uurtje ofsow, ze wennen er al een beetje aan, is dat soms een mogelijkheid?

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 12:34

dat half uurtje kan inderdaad en doe ik al, maar lijkt mij geen zoden aan de dijk zetten............denk je van wel???

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:38

Asl er erg veel gras stat gewoon een stuk afzetten en nu al beginnen om haar krachtvoer af te bouwen en veel hooi en kuilgras te voeren. Ik ben niet zo heel erg gek van kuil als paardenvoer maar het lijkt qua samenstelling redelijk op gras en op die manier kun je haar al een beetje voorbereiden. Als je nog vragen hebt dan hoor ik ze wel.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:39

MirageGidran schreef:
dat half uurtje kan inderdaad en doe ik al, maar lijkt mij geen zoden aan de dijk zetten............denk je van wel???


Tis idd beter om het daarna langzaam verder op te bouwen, maar tis iniederegval wat, ik heb er voorderest niet super veel verstand van, maar ik denk dat het tog wel scheelt.

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:41

Het werk afbouwen, hardvoer afbouwen, ruwvoer opbouwen (vnl kuil, veel eiwit, etc). Ik zou inderdaad, als die mogelijkheid bestaat, een klein hoekje afzetten zodat ze zich niet helemaal de ziekte kan eten. Wellicht kan iemand haar ook een beetje in de gaten houden de eerste paar dagen? Op een vrijdag in de namiddag brengen zodat je haar zaterdag en zondag zelf de hele dag in de gaten kan houden?

Zijn maar een paar suggesties. Als ze onder een waterdichte deken komt te staan kan het mischien nodig zijn om een tweede bij de hand te hebben, voor het geval dat. Zo lang de basis van haar oortjes nog lekker warm is heeft ze het niet echt koud...

Mijn paardje staat nu ongeveer 24/7 buiten in de uitloop met slechts een dunne fleece gevoerde regendeken... iedere keer als ik mijn hand er even tussen steek voelt het lekker warm, dus dat zit wel goed.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:41

och jeetje....
Ja, dan zoals manic zegt; krachtvoer afbouwen en ruwvoer opbouwen. En probeer elke dag zo lang mogelijk haar aan de hand te laten grazen. Iets is beter dan niets.....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 13:44

ja, dat grazen aan de hand doe ik inderdaad
krachtvoer afbouwen en ruwvoer opbouwen is goede tip!!!!!!
Bedankt!!!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:48

Heeft die man ook niet een stukje land waar al andere beesten opgestaan hebben ? Of misschien kan er een stukje land kortgemaaid worden, zodat er niet meer zoveel op staat ? Als je dat eerder doet kan je het gras wat eraf komt ook alvast voeren, om je paard te laten wennen aan de eiwitten.

~Turbohoof Solutions ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikbencarmen en 111 bezoekers