hulp gezocht lessen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-01 22:06

sorry dat ik het zeg, ik kom hier nog maar net kijken op deze site, maar volgens mij ben je niet zo geliefd bla???? Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 23:21

Ik zou dat zelf echt niet kunnen. Trainen, lessen volgen en er vervolgens niks mee doen. Juist door af en toe wedstrijden te rijden weet ik hoe ik ervoor sta met mijn paard en waar nog aan gewerkt moet worden. En je hebt iets om voor te werken NAAST DE LOL DIE JE DAARAAN BELEEFD (he blaze Schijnheilig )

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 01:26

Mijn paardje hoeft zich niet te bewijzen in een wedstrijdring, maar wel in het veld waar gewerkt moet worden. En vaak keihard ook. Voor mij is het zeker niet alleen een hobby, maar ik moet ook m'n geld verdienen met m'n paardje. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 07:39

ja, hoe zit dat eigenlijk. Ben je daar permanent aan het werk, of tijdelijk ofzo. En hoe ben je daar terecht gekomen? (weest niet bevreesd, ik blijf lekker in nl hoor *LOL* )

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 15:43

Citaat:
Op 2001-07-31 21:55, schreef Sandra.k:
Mij schrik je niet af Blaze, niet v.w.b. het rijden, hooguit heb ik weinig zin om nog al te veel te posten hier over wat ik doe en hoe het gaat. Als ik maar lekker en op een goeie manier bezig ben met m'n paardje. WAT IS DAAR MIS MEE?? Ben nu zo'n 3 a 4 maanden echt bezig en ik spin en stop en weetikveelwat echt nog LANG niet hoor! Sterker nog, ik galoppeer nog niet eens (ja, tijdens een buitenritje dan wel). Misschien komen we daar ook nooit aan toe. Maar het weinige wat we wel doen gaat lekker, en nee, het is niet makkelijk maar m'n paard en ik gaan het steeds een beetje beter doorkrijgen. Ik heb nu een goeie instructrice waar ik m'n vragen aan kan stellen, maar misschien zijn er toch nog wel es kleine dingetjes die ik hier zou kunnen en willen vragen gewoon omdat hier best wat mensen zitten die weten hoe of wat.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sandra.k op 2001-07-31 21:57 ]
</font>




Juist dit is de manier om te beginnen met westernrijden,ja hier heb ik respect voor Cool
je hebt mij nog nooit iemand zien afzeiken die schreef wat je hebt geschreven. jouw trainer weet blijkbaar hoe het moet en zorgt eerst voor een gedegen basis.maar als zo een halve zool als Stef mij gaat vertellen dat ze bezig is met nekreining op haar shet wordt ik helemaal wild.en als ik dan iemand krenk zal medat een rotzorg zijn,want als je zo dom bent en denkt dat na 2 maanden je het western rijden al zover onder de knie hebt dat je weet te bepalen wanneer een paard goed reageerd op de hulpen dan ben je zo stom dat zelfs ik je niet kan krenken.

Sandra.k Pling als je zo bezig bent met rijden zoals jij beschrijft zul je mij nooit iets verkeerds over jou zien schrijven Lips are sealed
wij danken U Haha!

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 15:47

Citaat:
Op 2001-07-31 22:06, schreef [***]:
sorry dat ik het zeg, ik kom hier nog maar net kijken op deze site, maar volgens mij ben je niet zo geliefd bla???? Haha!


ohh wat erg Huilen
ik wil niet aardig gevonden worden door een stelletje debielen (wie de schoen past trekt hem aan) die denken dat ze het western rijden hebben uitgevonden.maar dat zijn er maar een paar en ik heb ze al een aantal dagen niet meer gezien }>

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 16:32

Ik reageerde ook niet omdat ik dacht dat je het over mij had Haha!
Maar ok, je weet pas of iemand een halve zool of wat dan ook is als je diegene irl kent. Tenminste, da's mijn mening. Als iemand met een vraag over bijv. neckreining komt kan je in plaats van te gaan blazen kun je ook -zoals inmiddels wel gedaan is- iets over neckreining vertellen, en hoe ver je ongeveer moet zijn voor je daar echt mee bezig gaat ofzo. Weet ik 't. Daar kan de vraagsteller dan tenminste iets mee, en zo niet, dan zijn er misschien altijd nog andere beginners die iets aan je info hebben.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sandra.k op 2001-08-01 16:42 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 17:06

Ik ben het met blaze en sandra wel eens.
OOk ik hoor bij de groep die sandra heet(ik heet toevallig ook sandra).
Ben gewoon een hobby ruiter maar wel serieus bezig. de laatste paar lessen ben ik zeker goed met mijn neus op de feiten gedrukt dat western gewoon onwijs moeilijk is.
Ik wist het altijd wel maar nu ik een andere instructeur heb zijn we veel meer met techniek bezig, paard laten ontspannen in alle gangen en als dat goed gaat gaan we iets verder.
Iedereen heeft de de droom om een topruiter te worden of niet soms.
Maar ja dat is maar voor een paar weggelegd.
Ondertussen houd je dus nog 2 groepen over de klungelaars en de serieuze zonder wedstrijd ambitie maar die wel lekker relaxed op een gehoorzaam los paardje willen rijden.
Blaze heeft inderdaad soms harde woorden maar als ik het lees ben ik het vaak wel met hem eens maar af en toe denk ik dat hij iets te snel over recreatie westernruiters denkt en oordeeld terwijl hij diegene nooit in het echt heeft gezien en zien rijden.
Ik krijg het gevoel dat hij alleen maar bloedserieuze mensen willen zien die straks bij de top gaan rijden.
Misschien voortaan iets midner snel uit slaan naar de personen die hier komen en laat je niet opnaaien door Stef die Neckreining met d'r shet doet. want de gene die westernrijden(serieus dus) weten gerust wel dat dit niet zomaar 123 gaat.
ff tot 10 tellen en weer lekker verder gaan.
Nog even terug komen op waar het mee begon.
Juist om te beginnen op een goed doorgereden western paard lijkt mij heel goed.
Dan voel je tenminste wat uit eindelijk de bedoeling is. Zomaar zonder ervaring een paard western aanleren is heel lastig. Dus ga lekker eens rijden op een westernpaard en dan kun je geliojk zien of je het leukt vind.
Als je eenmaal weet hoe iets moet voelen is het(lijkt mij) ook beter en te leren om je paard dat te leren omdat je dan op dat moment weet dat je los moet laten of nog fff moet doorzetten.

_________________
**De hemel op aard is op de rug van een Westernpaard**

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cowgirl op 2001-08-01 17:08 ]</font>

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 17:35

Yep, het is inderdaad moeilijk dat westernrijden. Maar wel HEEL leuk!!
Hoewel Sam niet western is ingereden en het dus inderdaad (denk ik ook) moeilijker is dan als je op een goed western gereden paard begint vind ik het zelf niet echt lastig ofzo. Eerder een leuke uitdaging. Nou was hij nog niet zo heel lang ingereden toen ik 'm kreeg, dat scheelt misschien. Maar toch reageert ie heel goed.
Trouwens nog even over de neckreining, ik vond er een leuk zinnetje/stukje over in het boek Go West, zal er even een deeltje van quoten:
"Enkelhandige teugelvoering: het legendarische neckreining: Dat is de droom van iedere western rider, hun paard zover te brengen in de africhting dat het volledig enkelhandig gereden kan worden. Jammer genoeg ziet de realiteit er meestal heel anders uit........................Neckreining is namelijk niets anders dan een zeer fijne afstelling van het paard op het been en gewicht van de ruiter."

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 20:04

ik wou even zeggen dat ik alweer een heleboel heb geleerd. ga zo door. (dit is echt positief hoor).
Graag meer meningen over lessen met eigen groene paard of op een lespaard?? Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:36

Als je op lespaarden rijdt heb je ook weer verscheidene karakters en opleidingsnivo's. En dan af en toe je eigen paardje meenemen ofzo.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:40

Ja, da's waar. Zit ineens te denken (ja, dat doet pijn Haha! ) hoe zit het eigenlijk over het algemeen met westernlespaarden? Ik heb vroeger heel lang op manegepaarden gereden (gewoon engels dus) en het is een wereld van verschil als je daarna op een "eigen" paard stapt. Manegepaarden zijn over het algemeen toch wat ehh...sja, afgestompter? Geldt dat ook voor westernlespaarden?

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:44

Citaat:
Op 2001-08-01 17:35, schreef Sandra.k:
Neckreining is namelijk niets anders dan een zeer fijne afstelling van het paard op het been en gewicht van de ruiter."


heel mooi Lovers en leg dit maar eens uit aan een beginner.
bijna niet te doen zonder paard dat het kan.
en als dan iemand komt aanzeuren dat zijn paard ineens )na een paar weken)op neckreining reageerd moet ik Misselijk .

heb jaren geleden een instructie boek gelezen snapte er niets van Verward .een aantal jaren later heb ik dat zelfde boek gelezen en wist exact waar ze het over hadden.leren rijden met behulpvan video en/of boeken is heel moeilijk,zeker voor een beginnende ruiter(je denkt dat je snapt wat ze schrijven of laten zien maar in de praktijk is het heel moeilijk zelf in te schatten of dat wat je doet correct is.in het begin is een instructeur niet te missen,zelfs al zeg je later dat dat wat je hebt geleerd niet volledig bij jouw stijl past.geen probleem,op het moment dat je weet hoe je iets dat met in een boek leest of op een video ziet in de praktijk moet toepassen ga je een eigen stijl leren.op dat moment onthoud je van andere trainers alleen dat wat je wilt gebruiken in jouw stijl.heel vaak is het voldoende om bij wedstrijden de goeie ruiters/trainers te volgen in het warmrijden(vooral s'nachts) hier leer je heel veel van op het moment dat je zelf een bepaald nivo hebt bereikt.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:49

Dan heb ik ook nog een leuk vraagje...heb eens een boek gelezen (the complete guide to western horsemanship) waarin de schrijver probeerde uit te leggen hoe je door kan leren zitten...: als je paard draaft moet je je voorstellen dat je benen gevuld zijn met sinaasappels ( Verward ), bij ieder stap van je paard moet je beurtelings een sinaasappel uit je been zien te schudden waarbij je bovenlichaam en handen dus stil blijven...hmmm, ik heb toch wel een beetje moeie om te visualiseren dat mijn benen gevuld zijn met sinaasappels... Knipoog

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:49

het is de bedoeling dat je een westernpaard zonder (veel) teugeldruk rijd.mensen die 1x per week op een manege paard komen lessen hebben de tijd nodig om dit te leren,voor het zover is word er aan dat paard getrokken en gesjord dat het een lust is,helaas is het zo dat op de meeste maneges deze paarden niet op peil worden gehouden door een trainer(het zijn toch maar manege knollen) dus uiteindelijk kom je nergens op zo een manege paard.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-08-01 22:50 ]</font>

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:57

euhhh....dat had ik dus gewoon overgetikt uit het boek he Haha!
Leren rijden uit een boekje kan niet. Nou snap ik best wel wat ik gelezen heb, maar een boekje vertelt je niet wat jij op een bepaald moment verkeerd of niet helemaal goed doet en hoe je het dan wel moet doen. Een boekje vertelt je niet dat je even niet op zat te letten waardoor je paard ook meteen de andere kant op kijkt Haha!
Maar het is wel handig en leuk om erbij te hebben.
Enne....dat 's-nachts warmrijden snap ik niet helemaal Verward Verward OF ik ben blond (maar dat ben ik niet Haha! ) OF ik snap weer es een grapje niet Haha!

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 23:00

Sinaasappels in je benen Verward Verward Verward Daar heb je tegenwoordig toch van die trilplaten voor om die eruit te krijgen?? }>
Kan me er ook weinig bij voorstellen eerlijk gezegd.

BlazeBars
Berichten: 90
Geregistreerd: 30-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 23:05

meestal rijden de prof hun paarden s'nachts.
Henk en Mikel heb ik menig maal s'nacht zien trainen en keek dan absoluut tot het einde toe.


sinaasappels Verward Verward Verward
wat ik geleerd heb is om in draf van bil te veranderen zonder je boven lichaam te bewegen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-08-01 23:06 ]</font>

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 07:39

Blaze, je hebt gelijk. 's nachts kan je heel veel leren van bekende trainers, vooral hoe het niet moet helaas. Dan zijn de ringstewarts weg (of hoe die lui ook heten ) en begint het feest pas echt. Maar, ook daar leer je weer van.

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 14:29

GELUKKIG heeft de organisatie ook 'geleerd' van dit soort trainers en is de boel nu 's avonds afgesloten.

Gerjanne
Berichten: 65
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Heerde Gld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 16:57

Is er en boek aan te raden. Een duidelijk boek wat je gewoon verteld wat western stijl inhoud. (ik hoef het rijden niet uit een boek te leren wat dat kan niet, helaas.) was het maar zo, even een boek lezen en het kunnen, zou de wereld een heel stuk simperler en saaier van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 17:12

"Beter westernrijden", blauw boekje met bokkend paard op de voorkant schijnt een goede te zijn. Ik heb het meteen gekocht op aanraden van m'n vorige instructrice, maar ik snapte er geen bal van. Alleen wel aardig om te lezen over de verschillende onderdelen, maar alle oefeningen en "oplossingen" die erin staan Verward ......
Een heleboel dingen zeggen me nog steeds weinig, enkele ondertussen wat meer. Maar zelf heb ik er geen bal aan gehad, want er druist weer zoooo veel regelrecht in tegen wat ik geleerd heb....
Ben er ondertussen ook achter dat ik verschillende (lees: veel) dingen veeeeeel te snel erin geramd heb gekregen en dat m'n basis voor nog geen ene meter deugt.

Inmiddels heb ik hopelijk een leuke instructeur gevonden, waar ik binnenkort mee ga kennismaken. Ik hoop dat hij me de basis op een nette manier bij kan brengen. Terug naar af dus! Ben heel benieuwd, ik hoop dat het er alleen maar leuker op wordt!
Heb de laatste weken alleen maar heel rustig gereden, laat rollbacks, stops en spinns nu lekker uit m'n hoofd, en wacht op wat komen gaat. Heb er helemaal zin in!!!

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 17:15

Een boek waar ik veel aan heb is Go West - Westernrijden van Antje Holtappel. ISBN-nr is 903841184-7. Alles wordt duidelijk uitgelegd, met tekeningen en foto's. Bovendien staat er ook nog e.e.a in over zadels, optoming, teugelvoering en dat soort dingen. Het boek is niet goedkoop (iets van 52 gulden ofzo) maar ik vind het z'n geld absoluut waard.
Ik heb nog een boek (jawel Haha! ) dat heet Western-rijden geschreven door Josee Hermsen, isbn 903960232-8. Dat heb ik laatst voor 12,95 gekocht bij de witte boekenwinkel. Qua informatie wel een stuk minder, maar ik heb het ook eigenlijk gekocht voor de vele mooie foto's die erin staan, gewoon voor de heb dus Lachen. Mocht iemand trouwens nog andere nederlandstalige (ben een beetje lui) boeken over westernrijden weten dan hoor ik dat graag.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 17:33

Het boek Go West is een echte aanrader. Alle hulpen worden duidelijk uitgelegd. Regelmatig bereid ik voor mezelf een les voor met de voorbeelden uit het boek.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 17:53

Beter westernrijden heb ik wel es uit de bieb gehad, toen ik van plan was om western te gaan rijden. Inderdaad, ook ik snapte er geen bal van maar dat komt denk ik ook omdat (en dat staat ook ergens in eht boek, dat ze niet alle basisdingetjes nog eens gaan uitleggen, het is dus een vervolg kweet alleen niet waarop precies) het voor de meer gevorderde ruiters is. ik ben wel van plan om het over een tijd weer es te gaan lenen en, als ik er dan iets meer van snap Haha! , het ook te kopen.
Alvast suc6 met je lessen straks!