bloedarmoede: hoe te herkennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

bloedarmoede: hoe te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-06 18:16

Hoe kan je de eerste tekenen van bloedarmoede herkennen? Klopt het dat je paard dan aan ijzer gaat likken? Of heeft dit met een ijzertekort te maken. Of houdt het één verband met het ander?

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!


Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:19

Volgens mij kunt je het ook zien aan gelig tandvlees. Normaal moet het iets rose zijn en als je bloedarmoede hebt dan is dat ook geler of witter.. (in iedergeval bleker)

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: bloedarmoede: hoe te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:18

Ja, inderdaad andere kleur tandvlees. En ze vallen ook af.
Aan ijzer likken heeft er volgens mij niets te maken, de mijne doen het vaak als ze iets lekkers hebben gehad, plakje roggebrood of een banaan. Na het lekkers zoeken ze gauw de rand op van de staldeur en likken maar!!
Volgens mij doen ze dit om de lekkere smaak langer vast te houden.

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:20

inderdaad tandvlees word lichter van kleur..

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:54

En het likken aan ijzer klopt ook, bloedarmoede ontstaat door ijzertekort.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:34

Een paard met bloedarmoede is ook vaak minder looplustig als anders. En inderdaad, de blekere slijmvliezen zijn ook een snelle indicator.
Het ijzer likken kan een andere achtergrond hebben, het kan een stereotyp gedrag zijn (*wat haar dan een goed gevoel geeft).

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-06 18:44

Wat kan je geven in geval van - vermoedelijke - bloedarmoede? Of is dit schadelijk wanneer het geen bloedarmoede blijkt te zijn (net als bij mensen bij bepaalde vitamines die je niet teveel mag binnenkrijgen - A, D, E, F en K). Dus toch maar even bloed laten prikken......?

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:01

Voor de zekerheid kun je natuurlijk het beste de DA inschakelen want adh de bloeduitslag kunnen ze zien in welke mate de bloedarmoede is, of dat bv iets anders is.
Je kan wel ferromax geven, maar bij echt bloedarmoede is de DA toch de beste persoon.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:38

Miirthe schreef:
En het likken aan ijzer klopt ook, bloedarmoede ontstaat door ijzertekort.

hahahahahahahaha

Met alle respect, dit klopt natuurlijk niet!
Het ijzer in je bloed is heel iets anders dan het ijzer van bijvoorbeeld een hek.
Zoveel paarden likken wel is aan een hek of staldeur, meestal als ze net wat lekker hebben gehad, dat wil echt niet zeggen dat ze bloedarmoede hebben.

Bloedarmoede kan je eigenlijk alleen maar herkennen door bloed af te laten nemen en het te laten onderzoeken, dan pas weet je het zeker.
Je kan wel symtonen herkennen: wittig tandvlees, en aan de ogen tenmiste, ik weet even niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen.....
Je hebt het oog, en daarom heen zit zeg maar vel, dat velletje aan de onderkant (waar wij als dames wel is oogpotlood opsmeren...) als je dat velletje naar onderen trekt dan zie je als het goed is rood.
Bij iemand (of een dier) die bloedarmoede is dat rode veel witter.
Ook word je door bloedarmoede eerder moe en lusteloos.

diewertje

Berichten: 159
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: bloedarmoede: hoe te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:14

Mijn paardje heeft bloedarmoede in hele erge mate gehad en dit was niet te zien aan zijn tandvlees en hij likte ook niet aan ijzer hoor . Hij was erg lusteloos en na zo'n 10 minuten stappen kon je hem al opdweilen uit die bak toen hij het op zijn ergst had. Van de veearts kreeg ik toen pulse 8, dit zijn 2 flessen met vitamine siroop. Dit hielp helemaal niets. Er is in totaal denk wel 10 keer bloed afgenomen en al zijn organen zijn getest of het daardoor kwam maar alles was goed. Ik ben hem zelf red cell gaan bijvoeren en dit is echt superspul. Ik heb een literfles van dit spul opgevoerd en hierna weer bloed laten afnemen. En na 8 maanden bloedarmoede was het na de red cell eindelijk weg *o/* Waarschijnlijk heeft hij ergens een infectie gehad.

Dyante
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-11-05

Re: bloedarmoede: hoe te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:31

mijn paard heeft dit ook gehad. Ze had ook heel snel grote neusgaten met rijden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:23

Miirthe schreef:
En het likken aan ijzer klopt ook, bloedarmoede ontstaat door ijzertekort.


Dat is onzin, paarden vinden de smaak van ijzer vaak gewoon lekker.
niet voor niets heb je in de western sweet-iron bitten.

van 1 naar 61 pk

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:32

Dorothea: uit je berichtjes lees ik (corrigeer me als ik het verkeerd heb) dat de dierenarts bloedarmoede vermoedt? Is er bloed afgenomen? Is er bijvoorbeeld gekeken naar een bacterie of virus of andere vorm van ontsteking?
Bloedarmoede bij mensen kun je goed verhelpen door medicijnen en goede voeding. Laat je goed adviseren door de dierenarts en voedingsdeskundige.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:15

Het paard raakt wat lustelozer en is snel moe, ook zijn idd het tandvlees geler en de oger wat dof.

.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:34

Van de VA heb ik een tijdje Haemolitan gehad tegen bloedarmoede voor mijn paard. Hij had het toen gekregen als gevolg van een virusinfectie. Nadat de Haemolitan op was ben ik nog een tijdje een kleine dosis Red Cell van de paardendrogist blijven voeren, dit is ook een ijzersuplement, wat veel gebruikt wordt om paarden meer energie te geven. Volgens mij kan het geven van Red Cell in principe geen kwaad, mits je je aan de voorgeschreven dosering houdt.


Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:01

Paard van een vriendin heeft zwaar bloedarmoede gehad.
De meningen van DA zijn nog al verschillend. De een zegt een paard kan geen bloedarmoede krijgen, de ander zegt van wel.
Zij was al heel lang aan het dobberen met haar paard. Paard is nu 6 jaar en sinds vorige zomer zijn ze erachter gekomen.
Dit paard had zeer weinig looplust, kon even aan het werk maar zakte vervolgens weer in of werd extreem loperig. Daarbij kwam het paard niet aan, dof in zijn vacht. Lang in het haar en moeilijk door zijn wintervacht te krijgen. Paard was gewoon futloos. Nu na medicijnen (welke weet ik niet meer) knapt het paard weer op. Voor het eerst in jaren geeft het eens een bok of vliegt het eens weg. Deze winter is ze dun is het haar gebleven en vroeg weer uit de vacht gekomen. dit paard is duidelijk verbeterd met zijn afgelopen jaren.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:46

Mijn pony heeft bloedarmoede gehad na droes. Hij was lusteloos en lag veel, het bleek uit een bloed test. Ik heb MAXH gekregen van de VA. Dat kun je in de meeste ruitersportzaken kopen, en het was snel weer over.

Alexander M2 + 0 :) (Tuschinski x Wellington)
Rayms l'Esprit L2 + 9 (Bokkesprong Czardas) eindstand

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-06 18:32

@Karijn: nee hoor, er is nog geen DA bijgeweest. Het was mijnerzijds meer een vermoeden van....Het is me ooit eens verteld door charlatan Taconis dat hij bloedarmoede had (door naar zijn tandvlees te kijken), maar dit kan hoogstens een indicatie zijn. Daarbij staat ie onder behandeling bij DAP Bodegraven voor een peesblessure, en volgens hun hoef ik me geen zorgen te maken. Daarbij vind ik het ook interessant om te weten hoe anderen er over denken!
Hij heeft trouwens wel wat witter tandvlees dan bijvoorbeeld zijn buurman....

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:46

Mijn pony heeft ook bloedarmoede gehad. 2 keer zelfs.
Ze kunnen het krijgen na een virus, bacterie, infectie enz. Mijn paard had ook bleek tandvlees, viel terug in de conditie en zat niet mooi in zijn vacht. De dierenarts heeft bloed afgenomen en bloedarmoede sprong uit de test. Ik heb toen iets van een voedingssuppelement gehad wat net puur vloeibaar ijzer was en dat moest ik geven. Daarna knapte hij op alleen een jaar later had ik het weer. Nu ben ik er 2 jaar vanaf.

Zou altijd eerst even bloed af laten nemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, eclair98, Esplen, scoebje, senna21 en 98 bezoekers