eerste x omdoen van dekensingel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 21:24

nou dat ging dus 5 minuten goed en toen ging talida helemaal uit d'r dakkie (ik had haar in de buitenbak gezet), ze kwam daarna keihard op me afrennen en toen heb ik hem maar afgedaan, was bang dat ze de bak uit ging springen. Enig idee hoe je een jong beest daar aan kan laten wennen? moet ik haar gewoon uit laten rodeo-en?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 21:30

haha, ik heb een jaarling, die heeft nu regelmatig een dekensingeltje om, en ook al vaak een shabrakje. Gelukkig geeft ze er niets om Clown Ik denk dat je die van jou het beste kn laten rodeo-en, als je bang bent dat ie de bak uit srpingt misschien aan de longe doen Verward ligt eraan hoe gek hij is natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 14:18

Ik denk eerlijk gezegd dat je wat te snel wilt gaan. Onze pony's heb ik ook allebei zadel (en dus singel) mak gemaakt, ook door ze eerst aan een dekensingel te laten wennen die ik gebruikte om een vuilniszak op hun rug te houden. Bij onze pony's ging dat al snel heel relaxed maar misschien moet jij wat kleinere stapjes nemen. Als je pony aan het halster staat kun je de dekensingel eerst over haar rug laten hangen zonder vast te maken, en vervolgens zo los dat je er een hand tussen kunt steken zonder het elastiek uit te hoeven rekken. Dan maak je die langzaam (gerekend in dagen, niet minuten!) steeds wat strakker tot hij glad om de borstkas ligt. Je gaat steeds pas over tot de volgende als je pony rustig blijft bij de singel op dat moment en je zonder stresssignalen met hem aan de hand kunt stappen. Het heeft dus geen zin om direct de eerste keer de singel strak te trekken en de pony los te laten om wild te doen want zo loop je een grote kans op verwondingen en het uiteindelijke doel is toch dat die singel bedoeld is om een deken of zadel vast te maken, niet om aan te geven dat er weer een uurtje gebokt mag worden?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 15:51

daarom heb ik hem inderdaad maar weer losgehaald, omdat ik bang was dat ze zichzelf zou bezeren. Ik had hem op stal al omgedaan, ben naar de bak gelopen en heb haar daar losgelaten, ze begon wat van het groen aan de jkant te eten en ik denk dat ze pas na 5 minuten ineens zo gek ging doen....
ik heb een singel zonder elastiek, en ik wilde hem ook niet te los doen omdat ik had gelezen dat je ene paard er geen plezier mee doet als dat allemaal maar los gaat bungelen en glijden. maar waarschijnlijk is zo'n elastieke wat stabieler, probeer ik die wel eens. heb nog alle tijd

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 18:13

ik denk toch nog steeds dat ie het beste eraan kan wennen door hem uit te laten rodeo-en, het duurt eventjes, maar dan is ie er ook aan gewend, en dan zal ie niet meer bokken

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 19:02

Ik denk idd gewoon wat langzamer aan doen. Kleine stapjes, kijken tot hoever je kan gaan tot ie het echt eng vind. Ik zou het niet omknopen en uit laten bokken tot ie er zat van is.
Udinde (2 maanden oud) heeft van de week ook een singel over haar ruggetje gehad. los uiteraard!
Vond ze helemaal niet eng.
Gewoon langzaam aan laten wennen, komt vanzelf!