Deken op met dit weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Deken op met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 16:27

Hebben jullie met dit weer op stal een deken op?

Mijn fjordje (sinds gister van mij, ga em zaterdag ophalen Haha! ) heeft de winter buiten gestaan zonder deken, maar op mijn stal komt ze meteen naast de deur te staan, dus ik denk dat het daar dag en nacht best koud is... Scheve mond
Zouden jullie mij voor zaterdagochtend (in de trailer) en voor op stal een deken aanraden? en zo ja: wat voor een deken? (heb nu alleen een zweetdeken, dus dan moet ik er een gaan kopen Verward)

Veel liefs Ilse

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:37

beter geen deken op dan een dunne deken!
En waarom moet ze eigenlijk op stal, kan ze niet in de wei?
Ik zou geen deken op doen, je paard heeft een prima vacht en kan daarmee heel goed zijn warmte reguleren. Met een deken loop je sneller het risico dat ze het te warm of zelfs te koud krijgt!

(dekens drukken de haren plat waardoor het paard niet meer zijn vacht overeind kan zetten om zich warm te maken)

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 16:40

ok, dankjewel
Overdag gaat ze wel op de wei hoor, maar 's nachts op stal.. met deze kou.. brrr..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:45

Geen deken op doen. Mijn fjord heeft ook de hele winter geen deken omgehad. Hij stond overdag buiten en 's-nachts op stal.
Alleen met strenge vorst kreeg hij buiten een deken om, maar op stal helemaal niet.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:45

Als ze de hele winter zonder deken buiten heeft gestaan, moet je nu echt geen deken meer gaan opdoen hoor! Daardoor krijg je alleen maar meer kans op ziektes.

Als je volgende winter een korte vacht wilt houden, dan kun je beter wel met dekens werken, en beginnen vanaf de herfst.

Ik ben er trouwens een voorstander van om paarden (mn. Fjorden ed.) 24 uur per dag buiten te houden. Veel gezonder!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:48

Kijk, dat is nou weer jouw opvatting:
's nacht is het koud, brrrr.
Maar zo'n fjord (en eigenlijk ieder paard wel) kan makkelijk tegen temperaturen tot 20 graden onder nul. 's nachts binnen zetten is juist erg vervelend voor een paard: moet hij 10 uur lang in een kooi staan waarin hij nauwelijks kan bewegen (daar krijgen ze het pas koud van, als ze stil moeten staan!)

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:02

als je paardje de hele winter al geen deken op heeft gehad, hoeft hij er nu ook geen op hoor!

Mijn paardjes zijn geschoren en hebben dus nog wel dekens op, maar ja dat ligt iets anders!

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:57

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten Lachen Als hij de hele winter zonder deken heeft buiten gestaan,nu niet in april ineens met deken binnen gaan zetten!

Verder veel succes en plezier met je nieuwe pony!!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 12:43

ok, dankjewel, en trouwens, ze kan helaas niet 24 uur per dag naar buiten omdat er bij onze stal 's nachts geen (permanente) toezicht is. Anders zou ik dat ook heel graag willen!